Kirjoittaja Aihe: Väljän spooriliitoksen korjaus  (Luettu 1457 kertaa)

Poissa antsajtp

  • Viestejä: 36
Väljän spooriliitoksen korjaus
« : 27-01-2018, 14:10:58 »
Onko ideoita miten korjaisi museoauton vipuiskunvaimentimen väljän "spooriliitoksen"?
Uusi iskari olisi paras ratkaisu, mutta tuon mallisia (Boge) ei ihan joka puussa kasva, ainakaan kukkaroystävälliseen hintaan.

Käytössä on pienehkö sorvi ja jyrsinkone (sis. jonkunlainen tappijyrsinsarja, Ei siis mitään jakolaitteita tms.).

Itse vähän mietin että laittaisi kiilaliitoksen. Akseliin uran jyrsintä on helpohkoa, ja saattaa jollain tuttavallani olla jopa kiilauran tekoon avenninsarja. Kestääkö kiilaliitos tuommoista iskumaista kuormitusta?

Toinen mikä tuli mieleen että voisiko pariin-kolmeen kohtaan liitospinnan kehällä jyrsiä (vivun ollessa paikallaan) reiät jonkinlaisille kartiosokille? Eli sokka on puoliksi akselin ja puoliksi navan sisällä.

Muita hyviä ideoita? Pidätinruuvit..Hmm eivät varmaan kauaa kestä? Ja päät jäävät vielä ikävästi näkyville.. Liitoksen tulisi mielellään olla ainakin kohtuuvaivalla irroitettavissa joten hitsaus ei tule kyseeseen. Jokin luja laakerilukite, mutta ei tunnu mukavalta vaihtoehdoltä tämäkään..


Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 134
  • HOLLOLA
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #1 : 27-01-2018, 14:38:41 »
Tuollainen ovipumpun näköinen laite. Onko kolmekymmenluvun biili, Letukoissa -37...-38 nähnyt vastaavia, ehkä vähän isompia tosin. Itse asiaan minusta ei ole apua.

Poissa Stanley

  • Viestejä: 653
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #2 : 27-01-2018, 14:58:01 »
Onko urat menneet kummastakin puoliskosta?
Asettuuko enää yhtään uriin? jos ei asetu, niin lukite ei oikein pelitä.
Kiilat hankalia tehdä tuohon vinoon pintaan, mutta vastakkaisille puolille jos laittaisi kiilat...
Kiiloilla pitäisi kuitenkin olla leveyttä sen verran, että päästään edes lähelle tuon vanhan liitoksen kantavuudesta leikkauksen suhteen.
S

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 327
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #3 : 27-01-2018, 15:20:54 »
Kyllä on tekemätön paikka. Mikään pidätinruuvi ei kestä, ellei laita esimerkiksi noin kuusi - seitsemän kappaletta M8 kärkipäistä ja upotus kärjen kylkikulmalla halkaisijaan ainakin 6 mm. No se on nyt sellainen mopopojan korjaus. Parempi kuitenkin kuin joku kiilaliitos. Tuommoisen liitoksen pitää olla aivan välyksetön. Kiilaliitos väljistyy ja on hyvän koneenrakennustavan vastaista. Sanoisin semmoisen olevan ryssänkorjaus.

Uudenkin akselin voisi tehdä. Jos tuo on impperiumin peruja, siis SAE-standardin, vaikeutuu. Pitäisi sopia tuohon vipuvarren sisään, joka on sekin kulunut. Sovitustyötä ja ainoa mahdollinen valmistaja on Ahmo-Tuote Iisalmessa. Siis jos löytyy terä. Toki ne voisivat tehdä uuden hammastuksen tuohon vipuvarteen, jos hammasluku on sama ja mitatkin sinne päin. Samalla myös uuteen akseliin samalla normilla.

Sitten on se viimeinen keino. Puhdistetaan hammastukset ruosteesta (fretting- eli kitkakorroosioruosteesta) ja viilataan se päässä oleva kulumaton hammastus kuluneen tasoon . Halkaistaan tuo napaosa rautasahalla ja hiotaan hitsausviisteet. Asennetaan vipu akselille ja puristetaan liitos tiukaksi. Hitsataan sievästi liitos kiinni, lähes samaan ainepaksuuteen. Pitää varmistua, että histsisauma ei yllä akseliin asti. Hitsisauma vetää liitoksen varmasti välyksettömäksi. Vai kuinka kulunut liitos onkaan.

Ja vielä se vihonviimeinen, eli paras. Hitsataan sopiva palikka tuohon napaosaan, joko vastapäätä tai jommalle kummalle sivulle, asennusnäkökohdat huomioiden. Vähän tulee heikompi, vaatisi isomman ruuvin, jos sivulle laittaa. Vähän napaan tasopintaa ja hyvä syvä hitsaus. Sitten poraus ruuville (M8) ja kierteitys toiseen puoleen. Ja viimeksi rautasahalla halkaisu. Hitsaus vähän muuttaa hammastuksen ympyrämäisyyttä mutta tuo ruuvi kiristää kyllä tiukaksi.
Nuo ruuvien koot ja jotakin muuta saattaa muuttua, kun tietäisi tarkat mitat. Vähän tällainen korjaushomma on minulle outoa kun uutta ja parasta olen tottunut teettämään työelämässä. Siksi varauksella suhtauduttaneen tähän neuvoon.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Peku 2012

  • Viestejä: 122
  • Welders do IT in all positions ;)
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #4 : 27-01-2018, 16:07:12 »
Joskus muistan nähneeni jossain kone-elimessä vastaavanlaisen väljäksi menneen pooriliitoksen korjatun tusinalla eri puolille holkkia poratuilla pidätinruuveilla.
 - Sätöstelyä ja tekohengitystä tämäkin, ja alkaa jossain vaiheessa lotisemaan, vähäisestä ruuvien pitopinnasta johtuen, ainakin ympäripyörivissä laitteissa.
Nykyään on yllättävän hyvin toimivia anaerobisia lukitteita, joilla päästään kympin parin välyksen korjauksiin, mutta eivät taida tässäkään auttaa

Tuossa Tapanin korjaustavassa on kyllä ideaa, ja saattas pelastaa kohteen vielä vuosiksi eteenpäin :)

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 983
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #5 : 27-01-2018, 16:22:28 »
Miksi tuo vipu menee noin pitkälle tuohon akselille? Kulumisen takia? Onko liitos kartio? Tuo mutterihan ei tuollaisenaan lukitse mitään.
Jos liitos on kartio, niin voiko vivun alapinnasta ottaa tavaraa ja saada kartiot sopimaan. Holkki mutterin alle.

Näistä mitään tiedä. Mun maailmassa rauta tottelee koodia, mutta tämä tapaus ei nyt taida olla ydinosaamisalueella.
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #6 : 27-01-2018, 16:46:09 »
Lisää huonoja vaihtoehtoja:
Porataan akselin ja navan rajakohtaan vähintään 6kpl reikiä joihin kiiloiksi pyöröterästä. Tappien ja reikien koko niin että tulee lievää ahtaampi pakotussovite, kasaus lujan laakerilukitteen kanssa.
Kokoluokka ei kuvasta taaskaan oikein välity mutta jos tuo akseli on luokkaa 15-18mm niin 3mm karkaistuja teräsnauloja rautakaupasta..

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 645
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #7 : 27-01-2018, 16:49:02 »
Kokeilisin ensin Loctite 660:llä... Pitäisi toimia 0,5 mm asti valmistajan mukaan.
http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8802627715073
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2317405/loctite-660-geelimainen-kiinnite

Mekaaniset korjaukset, kiilat ja pidätinruuvit, ihan viimeisenä vaihtoehtona jos ja kun liima on kokeitu ja todettu toimimattomaksi. Liimauskokeilussa ei menetä mitään eikä tapahdu mitään peruuttamatonta. Jos liima toimii niin great, ei tarvitse muokata ja koneistaa alkuperäistä vanhaa osaa. Liimauksen saa myös purettua sopivalla lämmöllä ja tuohon näyttää saavan hyvin ulosvetäjänkin.

Siis Loctitella ensin lähestyisin ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: 27-01-2018, 17:10:47 kirjoittanut Teemu »

Poissa ralu

  • Viestejä: 181
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #8 : 27-01-2018, 17:22:31 »
Kuinka iso välys tuossa on? Onko boorit missä kunnossa molemmin puolin?

...eli toimisiko tuossa sellainen väli/tiivistysholkki olettaen että sellaisen pystyisi (ja pystyyhän sen) tekemään?

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 184
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #9 : 27-01-2018, 17:59:38 »
Tervehdys

Sanosin että varsi on valu terästä (siis hitsattavaa). Poorin kohta porataan "isompi reikä", siihen sorvataan sisäholkki johon tehdään sisäpoori. Poorin voit tehdä koneillasi esim höyläämällä (jaon kassa pitää olla tarkkana (jakolevy esim cad piiroksesta). Tarvitaan vielä akselia vastaava poori, tätä käytetään hitsattaessa holkki varteen. Vaati myös muutaman "mäyräkoiran". En tiedä selitinkö riittävän tarkasti mutta. Terv TK

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 327
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #10 : 27-01-2018, 18:17:17 »
Mitäs huonoa tuossa minun esittämässä vihonviimeisessä vaihtoehdossa on? Tämä teeskennelty vaatimattomuus tuossa lopussa oli vain piruilun esiaste. Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun se ei saanut kannatusta, se kiristysulokkeen lisäys ja halkaisu. Minä kun luulin ymmärtäväni tuommoisen evolventtiliitoksen toiminnan edellytykset melko hyvin. Ja sen korjauksenkin työmenetelmänä myös.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Digiootti

  • Viestejä: 1 533
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #11 : 27-01-2018, 18:32:04 »
Yksi korjausvaihtoehto on halkaista boorilenkki varren vastakkaiselta puolelta ja hitsata railon molemmille puolille korvakkeet joissa reiät pultille jolla boorin välys kiristetään umpeen, osat olisi helposti irroitettavissakin.
Tähän tapaan. Tämä taisi olla Tapaninkin mielessä.


Poissa fpopc5

  • Viestejä: 184
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #12 : 27-01-2018, 18:39:50 »
Tervehdys

Jos kyseessä museoauto osien pitäisi vastata alkuperäistä. Seuraava tapa on hyvä/varma ja helppo mutta ei suositeltava> pillillä varrenpää punaiseksi, pari kertaa moskalla>kiristyy varmasti>pitää varoa ettei tao liikaa. Terv TK

Poissa Stanley

  • Viestejä: 653
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #13 : 27-01-2018, 18:43:07 »
Jäsen alfred_j_kwak kiinnitti osaavasti huomiota siihen, että silmä on akselissa liian syvällä.
Onko tässä syy?
Kantaako pohjasta ja kiristääkö mutteri?

S

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 276
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Väljän spooriliitoksen korjaus
« Vastaus #14 : 27-01-2018, 19:20:32 »
Entä kaljatölkin suikale tapin ympärille ja painettaan varsi paikoilleen, purkkapatentti sekin mutta usein toimiva.
Nää  museoajoneuvot on usein monenlaisten "asiantuntijoitten" tutkittavina, autot helpompia ku motskarit ja mopot. Ku ensimmäisiä kertoja menin dekarilla (DKW RT250 H) muitten vanhojen vehkeitten tapaamisiin, mulle tultiin tiätävänä sanomaan että käynnistyspolkimen kumi puuttuu. Seuraavaan malliin tuli se kumi parin vuaren päästä  ;D
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/