Kirjoittaja Aihe: Kuivavoiteluaine 700-asteisten alumiinipronssikappaleiden väliin?  (Luettu 2412 kertaa)

Poissa tle88

  • Viestejä: 64
Kokeilisin Talkkia. Se on pehmeää, eikä sisällä vettä.

T -.-

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Tervehdys

Tämä ei mene perinteisen voiteluaineen piikkiin. Dinitrol-Alumiinimaali-995--800-C-400-ml · Dinitrol Alumiinimaali 99,5% 800 °C 400 ml. Dinitrol 8050 on yli 800 °C lämpötiloja kestävä alumiinimaali Eli siis perinteinen "pakoputki" maali. Terv TK
Alumiini tuossa nimessä jotenkin kalskahtaa omaan korvaan.. sehän sulaa 660 asteessa ja tarttuu mielellään kaikkeen kiinni.

Poissa tle88

  • Viestejä: 64
Edelleen: Kokeilisin tuota talkkia.  Vuolukiveä käytetään uuneissa, ja talkki on yksi sen päämineraaleista.  Se on hyvin pehmeää ja jakoontuvaa, ja juuri siksi se voisi toimia myös kuivavoiteluaineena.  Vuolukivi ei lukemani mukaan kestä oikein kovassa lämmityskäytössä, se ilmeisesti rapaantuu aika helposti, mutta ei talkin pitäisi kuumuudessa kuitenkaan mitenkään sulaa eikä takertua.  Vauvan talkki lienee se puhtain muoto tuosta aineesta.  Kokeileminen ei maksa paljoa, ja jos aine ei toimi tarkoituksenmukaisella tavalla, sille löytyy muuta käyttöä myöhemmin.

Olen hiukan utelias tuosta toimivuudesta kuumien pintojen välissä, itse käytän talkkia lyijynvalumuottien pöllyttämiseen ennen valua.  Sula lyijy juoksee silloin paremmin alumiinisen muotin pintaa pitkin.  Saman tuloksen saa tietenkin myös vaikka nokeamalla muotin kunnolla vaikka tuohenkäppyrää polttamalla taikka kynttilänliekissä, talkki on vain omalla tavallaan siistimpää käyttää. Isompi ongelma muoteissa on se, että ilmanpoistoaukot ovat niissä järkiään aivan liian pienet.  Se sitten toinen juttu se.  Talkki kestää kuitenkin helposti vaikka yli 400 asteista sulaa metallia, ja käsitykseni mukaan vuolukivi kestää vaikka 1000 asteen lämpötilan.  Puolet vuolukivestä voi olla tuota em. "talkkia", joten se voisi kyllä toimia myös kuumuutta kestävänä kuivavoiteluaineena.

Tietenkin teollisuus haluaa myydä tuollaiseen kuumankestoa vaativaan käyttöön jotain erikoista ja kallista, ja jotain jota saa vain heiltä.

T -.-

Poissa Stanley

  • Viestejä: 653
http://www.loctite.com.au/3320_AUE_HTML.htm?nodeid=8802635874305
Eikä ole mahdottoman hintaistakaan. Näyttää löytyvän myös pienissä tuubeissa.

S

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
http://www.loctite.com.au/3320_AUE_HTML.htm?nodeid=8802635874305
Eikä ole mahdottoman hintaistakaan. Näyttää löytyvän myös pienissä tuubeissa.

S
Sama vika kuin kaikissa muissakin eli öljypohjainen ja käryää enempivähempi.

No tänään oli italian posti polkenut toimistolle asti helsagonaalista boorinitridiä ja woldframdisulfidia.
Sekoitin n puoli teelusikallista WS2:sta tilkkaan etanolia ja lähmin sitä kappaleiden pintaan. Erittäin riittoisaa tavaraa, yks kahdeskymmenesoa tuosta määrästä olisi riittänyt ja sittenkin sitä olisi piisannut joka paikan sotkemiseen.
Ainakin kylmiltään kappaleet olivat erittäin liukkaan oloisia.

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 184
Tervehdys


Luulen että maaleissa käytetään alumiinioksidia (sulamispiste 2072 C). Terv TK



Tervehdys

Tämä ei mene perinteisen voiteluaineen piikkiin. Dinitrol-Alumiinimaali-995--800-C-400-ml · Dinitrol Alumiinimaali 99,5% 800 °C 400 ml. Dinitrol 8050 on yli 800 °C lämpötiloja kestävä alumiinimaali Eli siis perinteinen "pakoputki" maali. Terv TK
Alumiini tuossa nimessä jotenkin kalskahtaa omaan korvaan.. sehän sulaa 660 asteessa ja tarttuu mielellään kaikkeen kiinni.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Grafiitti(ei varsinaisesti yllätys) ja WS2:nen hävisi pinnoista 600 asteen syklissä, sainkohan sittenkin molybdeenisulfidia?

hBN testattu samalla menetelmällä, tuntui toimivan paremmin.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Noin sitä pitää. Oliko tiukassakin kiinni?

Pekka

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Noin sitä pitää. Oliko tiukassakin kiinni?

Pekka
Ei tarttunut onneksi kiinni, periaateessa kappaleiden välillä on riittävän väljä sovite mutta kun ne muutaman kerran lämmittää 600-700 asteeseen ja takas niin ne alkavat hitsautua yhteen.
Myös väliin joutuneet "muruset"(eristevillaa, oksidikerrosta lämmitettävistä osista) tuntuvat olevan ongelmana, kikkare välissä aiheuttaa sellaisen lumipalloefekti-kiinnileikkautumisen johon kuivavoiteluaine ainakin vähäsen toivottavasti auttaa.