Kirjoittaja Aihe: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?  (Luettu 980 kertaa)

Poissa d-lowrider

  • Viestejä: 106
Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« : 01-02-2018, 23:50:47 »
Olen tässä pähkäillyt kun tarvitsee erilaisia shimmilevyjä vaihdelaatikon kasauksissa yms harvakseltaan ja niiden saatavuus on heikkoa muuta kuin netin kautta, niin jos hommaisi eri paksuisia materiaaleja. Millä niistä olisi helpoin leikata prikkoja sisäreikien ollessa kokoluokassa 10-30 mm?

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 219
  • Kerava
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #1 : 02-02-2018, 00:01:14 »
Teräväreunaisella tuurnalla koivu,tai muun kovapuisen pöllin päätypintaa vasten kipakalla vasaraniskulla.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa ha

  • Viestejä: 243
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #2 : 02-02-2018, 00:02:24 »
Periaate tämä: https://www.carbuildersolutions.com/uk/sheet-metal-hole-punches-set-of-5
Messingit menee itse sorvatuilla kaluillakin riippuen paksuudesta. Ohuet menee sorvissa veivaamallakin.
« Viimeksi muokattu: 02-02-2018, 00:08:25 kirjoittanut ha »

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #3 : 02-02-2018, 15:47:26 »
mää oon tehnyt sellasia lävistimiä. eli aika nolla toleranssi sovitteella tuurna ja sille vastakappale, jossa on tuurnan mentävä reikä. sorvilla muuten lähes valmiiks asti, mutta hiomalla sitten viiminen pinta.

materiaalina käy vaikka tavan paskarauta, jos lävistettävä materiaali on pehmeempää. muussa tapauksessa joku vähän kovempi teräs, tai vaikka hiiletyskarkasu sille paskaraudalle, niin toimii aika hyvin.

ja terotus molemmille kappaleilla 90 asteen kulmaan. on helppo jatkossakin terottaa, kun ottaa vain pinnasta pikkasen pois tavaraa.

tuossa havainnoillistava kuva.
https://www.google.fi/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.com%2Fkf%2FHTB1.mkeLVXXXXX1XpXXq6xXFXXXE%2F1piece-of-custom-pill-press-die-punch-die-die-press-or-tablet-press-pill-press-die.jpg_640x640.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.aliexpress.com%2Fitem%2F1piece-of-custom-pill-press-die-punch-die-die-press-or-tablet-press-pill-press-die%2F32630207287.html&docid=6ip8lnRWTceuLM&tbnid=gj0RobNB6Y7IUM%3A&vet=10ahUKEwiC9sj9rofZAhWQfFAKHYHGBYMQMwhKKBAwEA..i&w=640&h=640&client=firefox-b&bih=867&biw=1760&q=punch%20die&ved=0ahUKEwiC9sj9rofZAhWQfFAKHYHGBYMQMwhKKBAwEA&iact=mrc&uact=8

Poissa arvi

  • Viestejä: 150
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #4 : 02-02-2018, 16:09:17 »
Miä olen poraillu kahen puunpalan välissä 3-10mm pikateräsporal shimmit ja leikellyt peltisaksilla.
Terästä ja messinkiä, 0.05 - 0.6mm paksuina.
Peltisakset wurthin kamaa 80-luvun lopulta ja parhaat mitä on ollu ikinä. Leikkaa ja hammast pitää.
Ostin motonetista meksikaani-Swissit ja nehän oli ihan pelkkää kuraa vajaa kolmella kympillä!

Poissa ha

  • Viestejä: 243
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #5 : 02-02-2018, 16:44:53 »
Näillä välineillä sorvissa tulee D11 alkaen prikka, keskireikä ja kuppi. Aineesta s=0,75 ja isolla sorvilla menee omalla painollaan kun heittää kärkipylkän käsipyörän liikkeelle. Varmaan jos tekisi painimen pinnasta vähän koveran, menis paljon isommatkin reiät. Sama asia pera8x:lläkin, vaan tarvitaan se kaluste, jossa nämä kohdistetaan, jos sorvia ei ole.



Tai tällainen: https://www.amazon.com/Metal-Round-Disc-Cutter-Cutting/dp/B00ISCYQX4

Poissa MasaP

  • Viestejä: 520
  • Tuusula
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #6 : 02-02-2018, 20:03:15 »
Tässä yksi tapa tehdä shimmejä: https://www.youtube.com/watch?v=lGsA_q4guwM
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
Vs: Millä työkalulla shimmilevyjen reikiä?
« Vastaus #7 : 03-02-2018, 10:08:53 »
Näillä välineillä sorvissa tulee D11 alkaen prikka, keskireikä ja kuppi. Aineesta s=0,75 ja isolla sorvilla menee omalla painollaan kun heittää kärkipylkän käsipyörän liikkeelle. Varmaan jos tekisi painimen pinnasta vähän koveran, menis paljon isommatkin reiät. Sama asia pera8x:lläkin, vaan tarvitaan se kaluste, jossa nämä kohdistetaan, jos sorvia ei ole.



Tai tällainen: https://www.amazon.com/Metal-Round-Disc-Cutter-Cutting/dp/B00ISCYQX4

aivan, unohtuikin mainita, että pylväsporakoneella noita oon painellu. menee ihan kohtuu hyvin ohkoseen pehmeeseen peltiin.