Kirjoittaja Aihe: Varavirtalähde tai -pankki  (Luettu 1183 kertaa)

Poissa Matias.

  • Viestejä: 1 422
Varavirtalähde tai -pankki
« : 03-02-2018, 12:44:51 »
Pitäisi hankkia varavirtalähde josta saisi ulos ainakin 12 volttia. 9 volttia olisi ekstraa. Toki sen voi regulaattorillakin ottaa.  Katselin netistä autojen starttiboosterivaravehkeitä. Noista kyllä saisi tarvittavan mutta tuli mieleen että ovatko nuo laitteet kuinka pitkäikäisiä. Käyttö on kevyttä musiikkilaitteiden käyttöä, puhelimien latausta ym. Starttiin en toivottavasti sitä tule tarvitsemaan.
Eli kestävätkö satunnaisella ja vähän kuormittavalla käytöllä vuosikausia? Maksavat kuitenkin toista sataa euroa.
 Tähän saakka on menty painavan 3, 7 tai 12 ah:n lyijyhyytelöakun kanssa jonka olen vaihtanut muutaman vuoden välein. Mukana on seurannut aina aikamoinen regulaattorihässäkkä kun tarvitaan useampia jännitteitä. Siistimpi ja kevyempi ratkaisu olisi etsinnässä. Merkkejä ja laitteita saa ja pitääkin ehdottaa....
...

Poissa Large

  • Viestejä: 107
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #1 : 03-02-2018, 13:00:31 »
Onko sulla jotain akkukoneita millä tuon saisi tehtyä? Milwaukeen M18 akkuihin saa ainakin adapteria jolla akusta saa 12V ulostulon ja lisäksi USB-latauksen 5V jännitteellä.

Poissa Matias.

  • Viestejä: 1 422
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #2 : 03-02-2018, 15:58:19 »
Mulla on pari Hitachia mutta niissä on vain 1,5 Ah:n akut.  Ajattelin että jos noille akuille saisi halvalla poistomyynnistä lampun vanhalla tekniikalla eli hehkupolttimolla ja modaisin siitä sopivan paketin missä olisi alkuperäinen akkuliitos. Hintaa tuolle lampulle on vain 49 eur joten homma unohtui...
10,8 voltin vääntimen lamppu maksoi vain 9,90 eur.
Pienehkön  paketin saan kun laitan Enelooppeja riittävän määrän sarjaan erilliseen paristonpitimeen, mutta nekin on vain 1900 milliamppeeritunnin akkuja. Sillä täytynee kuitenkin aloittaa....
Viisaammat osaa sanoa tykkääkö nuo Eneloopit huonoa jos laittaa 9 tai 10 niitä sarjaan ja ottaa väliulosotolla vaikka seitsemännen jälkeen sen noin 9 volttia. Ne alkupään kennothan tyhjenee sitten ensin....
...

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #3 : 03-02-2018, 16:16:24 »
en niin sähköistä ole kunnolla perillä, enkä varsinkaan tänäpäivänä, kun on vaikka ja mitä tarjolla. mutta oman ymmärrykseni mukaan ei kait nimh akut ole niin tarkkoja tuosta hommasta. noi litium-x akut on huomattavasti krantumpia tuollaisesta käytöstä. esim. lipo on kaiketi aika tarkka, että kennojen jännitteet on kokolilla samaa tasoa. nimh akut vaan tyhjenee, jos välistä ottaa. ja kun tyhjänä, niin sitten taas ladataan. ei mun ymmärryksen mukaan pitäisi ottaa nokkiinsa tollasesta käytöstä. kapasiteettia noissa ei tosiaan kovin paljoa ole, että sikäli sellanen lyijyakku vois olla jossain määrin parempi. tosin sen kanssa vähän hankalampi ottaa pienempää jännitettä pihalle, kun mikä sen nimellisjännite on.

nicd akkuja ei kait enää juuri käytetä, paitti jossain vanhoissa koneissa. tai saahan niitäkin tilaamalla, mutta mikään nykyaikanen vekotin ei taida käyttää orkkiksena noita. olikohan ne juurikin nää nicd akut, jokka ei kestäneet oikein kylmää. vai nimh.. jompi kumpi.

Poissa ilsaarin

  • Viestejä: 1 307
  • Valkeakoski
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #4 : 03-02-2018, 18:56:25 »
Tuossa yksi vaihtoehto lisää. Noissahan on sisällä, ainakin pääasiassa, tavallisia 18650-kennoja, joita saa nykyään vähän joka paikasta. Eli, jos tilttaa, vaihda kenno. Maksaa halvimmillaan reilun viitosen.

https://www.akkula.fi/epages/akkula.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/25130

Poissa ilsaarin

  • Viestejä: 1 307
  • Valkeakoski
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #5 : 03-02-2018, 18:57:28 »
en niin sähköistä ole kunnolla perillä, enkä varsinkaan tänäpäivänä, kun on vaikka ja mitä tarjolla. mutta oman ymmärrykseni mukaan ei kait nimh akut ole niin tarkkoja tuosta hommasta. noi litium-x akut on huomattavasti krantumpia tuollaisesta käytöstä. esim. lipo on kaiketi aika tarkka, että kennojen jännitteet on kokolilla samaa tasoa. nimh akut vaan tyhjenee, jos välistä ottaa. ja kun tyhjänä, niin sitten taas ladataan. ei mun ymmärryksen mukaan pitäisi ottaa nokkiinsa tollasesta käytöstä. kapasiteettia noissa ei tosiaan kovin paljoa ole, että sikäli sellanen lyijyakku vois olla jossain määrin parempi. tosin sen kanssa vähän hankalampi ottaa pienempää jännitettä pihalle, kun mikä sen nimellisjännite on.

nicd akkuja ei kait enää juuri käytetä, paitti jossain vanhoissa koneissa. tai saahan niitäkin tilaamalla, mutta mikään nykyaikanen vekotin ei taida käyttää orkkiksena noita. olikohan ne juurikin nää nicd akut, jokka ei kestäneet oikein kylmää. vai nimh.. jompi kumpi.

Metallihydridikennot ovat huonoja kylmässä.NiCd kestää paljon paremmin pakkasta.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 505
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #6 : 04-02-2018, 21:06:15 »
Myydäänkö jossain vielä NiCd kennoja,minusta niiden myynnin EU kielsi jo muutama vuosi sitten.Noilla akuilla olevia akkuporakoneita myytiin rautakaupoissa tarjouksessa jokunen vuosi sitten.Enää on mielestäni vaan NiMh kennoja myynnissä.

Poissa ilsaarin

  • Viestejä: 1 307
  • Valkeakoski
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #7 : 04-02-2018, 21:11:01 »
Katsos kehveliä. Oli mennyt moinen tieto minultakin ihan ohi. Ei äkkisiltään löydy mistään muita kuin NiMh-kennoja.

Poissa tkuhmone

  • Viestejä: 30
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #8 : 06-02-2018, 02:13:31 »
minullekin oli uutta tietoa. lienee tästä kyse ?
http://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20131004IPR21519/meps-ban-cadmium-from-power-tool-batteries-and-mercury-from-button-cells

Partco nettikaupassa on tiettyjä kennoja vielä NiCd tekniikalla. Tiedä sitten ovatko varastoa, jota myydään pois ko päätöksen jälkeen ja uusia ei tule myytäväksi..?
Timo, OH7HMS

Poissa Urpo

  • Viestejä: 21
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #9 : 06-02-2018, 07:36:22 »
Kiinasta noita vielä saapi. Ebaysta olen tilaillut.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 505
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #10 : 06-02-2018, 13:00:43 »
Joskus noita porakoneen akkuja tuli kennotettua,paikalliselta elektroniikka korjaamo kaverilta kävin aina kennoja ostamassa.Ei hänellä ainakaan ole ollut muita kuin NiMh kennoja saatavana enää.Ne on vaan lyhytikäisempiä kuin vanhat NiCd kennot.Vanhan NiCd akun kun säilyttää kylmässä se kestää huomattavasti pidempään kuin muuten.Tiedän tuollaisia 10v käytössä olleita akkuja jotka yhä edelleen toimii hyvin kun on kylmässä säilytetty.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 719
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #11 : 06-02-2018, 13:07:06 »
Kiinasta noita vielä saapi. Ebaysta olen tilaillut.
Kiinalaiset nicadit ovat noin yleensäottaen niin huonoja että en tiedä kannattaako.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 505
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #12 : 06-02-2018, 13:10:59 »
Silloin kun noita sai Panasonicin tai Sanyon valmistamina olivat kunnon kennoja.Sitten tuli yksi sarja sellaisia vaalean sinisiä kennoja en enää muista merkkiä,olivat paljon lyhytikäisempiä kuin nuo merkkikennot.

Poissa jarvin74

  • Viestejä: 156
Vs: Varavirtalähde tai -pankki
« Vastaus #13 : 07-02-2018, 16:39:44 »
Osta jotain laadukkaita 18650 kennoja ja niihin suojauselektroniikka. Step down hakkureita saa melkein ilmaiseksi ebaysta, lineaarireguja ei mobiililaitteissa kannata käyttää. Kennojen välistä ei kannata virtaa ottaa. Älykäs akku ei siitä hajoa, mutta kennot alkavat ymmärtääkseni latailla toisiaan jos purkautumiskäyttäytyminen on erilaista kennojen välillä. Tyhmässä NiX akussa saattaa vaihtua jopa yksittäisen kennon napaisuus tuollaisella touhulla akun tyhjentyessä.