Kirjoittaja Aihe: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?  (Luettu 1369 kertaa)

Poissa ralu

  • Viestejä: 181
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #15 : 09-02-2018, 19:25:32 »
...Tiedä vastaako ollenkaan kysymykseen mutta tuolla olisi teollisuuskone kaupan.

https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet/koneet-ja-laitteet/metos-wd-6-astianpesukone-8442

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #16 : 10-02-2018, 09:49:36 »
otsikko oli "Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?" joten siitä vois päätellä vähän mitä etsitään.

Leipätyöhön kuuluu satunnaisesti veneiden purje-, ankkuri ja kiinnitysvinssien huoltoa, noin 15-30 vinssiä vuodessa. Noiden rattaisiin kertyy voiteluaineen, suolan ja siitepölyn muodostamaa jankkia jota on hiton hidasta irrottaa mekaanisesti. Haluaisin koneen joka tarjoilee puhtaat osat kokoonpanopöydälle. ....

Astianpesukone hiukan kuumottelee ajatuksissa mutta automatiikka pitäis pysäyttää junnaamaan pelkkää kuuminta pesua vaikkapa tunniksi kerrallaan. Huuhtelua ei tarvita ollenkaan, se menee kyllä käsipelissä. Käytetty pesuneste pitäisi hallita ilman kauheata säätöä tai ympäristörikoksia, nesteen käsittelyssä kerrostaminen, suodatus ja haihdutus tjsp. voisivat tulla kyseeseen. UÄ-pesuri vois istua tarpeeseen mutta kokeilut yksittäisillä rattailla ei palauttaneet toivottua tulosta. Sekin lienee taitolaji ainakin pesuainevalinnan suhteen?

Onko kokemuksia ja/tai ideoita joko hyväksi havaitusta valmiista laitteesta, astianpesukoneen soveltamisesta tai käytetyn pesunesteen käsittelystä?

Tästä päätellään, että pellepeloton ideat on kokolailla poissuljetut, koska ideat vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta siinä tulee nopeesti ongelmia tämän alkumäärittelyn kanssa. Esim paineilmalla pesunesteen hajotus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kyllä siihenkin saa aikaa menemään ja lisäksi koko häksätin pitää sulkee vetokaappiin, koska ilmaan tulee liikaa aerosolia joka on huomattu vaaralliseksi hengittää. Jos joku haluaa nauttia petrokemian tuotteet keuhkoonsa omassa autotallissa, niin se on eri luokan ongelma kun työpaikalla sellaisen koktailin tarjoilu.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että olipa minkälainen pesulaite hyväänsä, niin sen pitäis olla koteloitu nykyaikana.

Tähän on oma ketjunsa "DIY osienpesuallas".
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=12554.0

Rami on "kuutioinut" ongelman kokolailla valmiiksi ja valiita koneita on, mutta ne maksaa, on helvetin isoja jne.

Olettaisin että vinssin esipesu ulkoa tehdään jollakin muulla menetelmällä ja aineella? Mainitaanko palju, oksaalihappoliuos ja nailonharja?

Sitten osittainen purku, jankin kaapiminen ja osittain puretut osat olis kiva riiputtaa pesuriin? Elin halutaan pesuria joka teksi jankinpoistopesun. Mielenkiintoinen ongelma.

Pitäisi löytää ensin sopiva liuotin joka tehoaa tähän rasva/pöly seokseen ja josta sen saa erotettua. Lisäksi tämä "erotettu" janki pitäis saada ilman kolmen päivän koneen purkua pois säännöllisesti pesulaitteesta. Ei ole mitenkään juhlallaista putsata jyrsimen mujutankkia tai pesulaitteen pikkuisista lokeroista tehtyä selkeytysallasta. Tai käyttää siihen vielä kovempia kemikaaleja joiden vienti jäteasemalle aiheuttaa aina draamaa.

Voisko tehdä "kliinisen testin" ensin ihan manuaalisesti vaikkapa autotarvikeliikkeestä löytyvällä rasvanpoistoaineella, ennen ne oli kokolailla valopetroolilta haisevaa, mutta kun on pitänyt suojella suurta yleisöä alifaattisilta liuottimilta, niin nykyisin löytyy vesiemulsiota. Yhtä suositteli eräs suuri autotarvikeliike 20 litran päälärissä, mutta kun minun kulutus on ehkä litra sitä ja eri vaiheiden jälkeen päätyy viemisiksi jäteasemalle noin 10 litraa vuodessa pesuvesiä, niin en nähnyt tarpeellisesi lähteä tutustumaan siihen tarkemmin. Asia kuitenkin kiinnostaa minuakin edelleen. Pitäis muistaa köydä kyselemästä siitä kun seuraavan kerran käyn Enkun varaosassa. Kuulema poistetaan rekojen osista paskat ennen huoltoa.

Osa metallipesuaineista hyökkää alumiinin kimpuun ja osa kuparimetallien kimppuun (oliko marinevehkeissä fetismi pronssille?). Joten pesuainetta joutuu etsimään vähän huolellisemmin.

Joku astiapesukoneen tapainen olisi hyvä. Varmaan toimisikin ainakin osana prosessia. Kaikesta päätellen joku on ainakin kokeillut sellaista suljetulla kierrolla. Ongelmana liene lähinnä pesunesteen otto, se kun odottaa liki vesijotoverkon painetta. Kymmenen litran (tai muu sopiva koko) paineistettava astia, regulaattorin kautta paineilmalla vesijohtoverkon painetta matkien.

En noita kuitenkaan uskaltaisi jättää jyrämään yöksi, mutta nykyaikainen kahden tunnin "eko ohjelma" riittäne työpäivän aikana? Sen lämmitysvastuksen ohjauksen joutuu kuitenkin seppimään, koska halutaan sopiva lämmitys ja ei haluta loppukuivausta. Joutuuko koko erotiikan heittämään kuikan vai voiko pärjätä jonkun ohjelman kanssa, vai piippaako ne heti kun laitetaan vinssi pesukoriin?

Osien loppupuhdistukseen (poislukien lakkerit jne. hienomekaaniset osat) käyttäisin kuitenkin ultraäänipesuria. Olen huomannut, että ennen UÄ-pesurin käyttöä osista pitää puhdistaa pois rasva ja vasta sitten tulee puhdasta. Mulla on Branson IS II pesunaine ja se tuntuu tehovan lähes kaikkeen, mutta ei rasvaan ja mulla on kutina että turvottaa kuparimetalliosia. Aine on kuitenkin kotitarvekäytössä uskomattoman riittosaa, koska sitä tulee käytettyä hyvin pienenä pitoisuutena ja lähes kaiken mekaanikan siillä saa puhdistettua.
https://www.yeint.fi/fi/elektroniikka/huoltokemikaalit/ultraaanipesunesteet/pesuneste-indstrenght-1l

Usein teen niin, että jätän osat UÄ-pesurin koriin ja jätän laiteen läpiimään samalla kun puuhastelen kaikkea muuta...välillä useammaksi tuntia ja sitten ajan pari ilmaussykliä ja katson onko osat puhtaat, jos ei ei niin yksi tai kaksi 5 minuutin pesua ja sen jälkeen kuumat osat kuumaan huuhteluveteen (maalisanko) ja siitä sanomalehden päälle kuivumaan, nopee pyörittely kuumailmapuhaltimella ja toiseen (tällä kertaa tyhjään) maalisankoon johon spräyaan kevyesti CRC 5-56, jotta osisita tulee miehekkään hajusia ja vältetään pintaruoste jos homma jääkin jäihin viikoksi.

Mutta ne isot kysymykset:
1: Onko näiden pesulaitteiden nestemäärille joku alaraja, jonka alla helpompi työskennellä? Lupamenettelyt voivat olla kankeita.
2: Onko joku helposti saatava yleinen aine joka irrottais rasvan alumiini/rauta(/kuparimetalli) osista tuhoamatta niitä?

Vähän siinä rajoilla kehtaanko edes postata, koska tästä ei oikein ole apua.

Tuo käyttömäärä/tarve kuulostaa siltä, että kynnys investoida kalliiseen pesulinjaan on hyvin korkea, joten etsinnässä liene joku hommaa helpottava edullinen metelmä jossa homma muuttuu vähän miellyttävämmäksi, eikä pesusyteemin paapomiseen käytetty aika saisi olla suurempi kun "käsityönä" edellisillä mentelmillä käytetty aika. Mistään kolme sopivankokoista UÄ-pesurin raatoa riviin joista vain yhden tarvii toimia, muissa vaan lämmitetään pesu ja huuhtelu/vedenpoisto nesteet?

Pekka
« Viimeksi muokattu: 10-02-2018, 10:04:23 kirjoittanut pekkanf »

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #17 : 10-02-2018, 10:30:41 »
Astianpesukoneen gummiosat ovat tyypillisesti EPDM kumia joka ei erityisesti tykkää mineraaliöljyjohdannaisista. Kestänee kuitenkin aikansa.

Jos on valmis rakentelemaan niin astianpesukone suljetulla kierrolla ja vaikka jollakin 200l ulkoisella säiliöllä varmaankin toimisi vuosia yhdellä täytöllä tuolla käyttömäärällä.
Veden otto säiliöstä vähän nestepinnan alapuolelta ja täyttöputki pöntön alaosaan vaikka 1/3 pöntön korkeudesta. Kelluvat rasvat eivät tule mukaan ja kiinteät jakeet saostuvat pöntön pohjalle, poistoputken virtaus ei kuitenkaan sekoita pohjasedimenttiä.

Hävitys haihduttelemalla vesi pois ja kiinteä mäski&rasva mahtuu 10l ämpäriin jonka voi toimittaa ongelmajätteeseen?

Poissa äyni

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 544
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #18 : 10-02-2018, 11:22:53 »
Kunnollisella UÄ-pesurilla kokeilisin.

Tämä.

Aikoinaan vielä tehdessäni pyörähuoltoa, hommattiin putiikkiin UÄ-pesuri. Ei edes mikään paremman puolen vekotin, vaan eBay-kamaa, Kiinasta kotoisin Saksan kautta Suomeen. Ihan pistämätön likaisten pyörän- ja moponosien puhdistuksessa. Puolen tunnin pesuajalla saatiin sama tulos kuin kilpaileva firma kalliilla osapesurilla sillä erolla, että meidän laite hurisi 30 min yksinään, kilpailija käytti kymmenkunta minuuttia aktiivista työaikaa pesuun. Ei ollut sellaista osaa, mikä ei olisi puhdistunut, vaikka sitkein lika vaati kaksi kierrosta.

UÄ-pesurin altaan voi täyttää vedellä ja osia voi sijoittaa altaaseen jotain pesuainetta sisältävässä lasi- tai metalliastiassa. Näin saa vaikka samanaikaisesti eri pesuaineille soveltuvat osat pestyä ja pesuaineiden, liuottimien ym. kanssa pelaaminen on helpompaa ja kulutus vähäistä. Lisäksi laite pysyy paremmin puhtaana. Lasi ja teräs ainakin läpäisevät oikein hyvin UÄ-aallot.
Väinö

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 290
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #19 : 10-02-2018, 11:54:29 »
Täältä myö ääni ultraäänipesurille, meillä töissä on pari vajaa 100l pesuria lämmityksellä ja on kyllä lyömätön vehje sopivan pesuaineen kanssa.
Käytössä on myös pesuri mihin menee noin maks. 2000kg ja 2-3m2 kokoinen kappale joka muistuttaa toimintaperiaatteeltaan astianpesukonetta mutta sillä tietty jää kaikki suihkuilta piilossa olevat alueet kappaleista pesemättä kunnolla.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 645
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #20 : 10-02-2018, 12:15:25 »
UÄ-pesuri on oikein hyvä, ja kuten jo mainittu, osien voi antaa lillua pesuliemessä pitkäänkin ennen kuin laittaa uä-myllytyksen päälle. Pineline Metallipesua käytän enimmäkseen, se ei ehkä ole paras rasvanpoistaja, mutta kiinnipalanut karsta ja noki lähtee kun laittaa 70-80 oC lämpöä pesuriin. Oikein sitkeät ja vedenkestävät rasvat eivät lähde Metallipesulla, kevyemmät rasvat lähtevät. Metallipesu käy myös alumiinille. Joillakin pesuainella saa alumiinin harmaaksi. Mihinkään pesuriin ei kannata ihan kauheita paskapalloja tunkea, ensin kannattaa toki harjalla, lastalla tai puutikulla kaapia isommat köntsät pois.

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 967
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #21 : 10-02-2018, 13:15:23 »
Tää hipoo jo täydellisyyttä.
https://kiertonet.fi/toimisto-ja-kalusteet/muut-kalusteet/lampovaunu-8093
Eikös tuohon saa kannelliset gn-astiat vesihauteeseen. Muutama astia, jossa ensimmäisessä vaikka joku aika kevyt pesuainevesi, ja osat sinne lillumaan muutamaksi tunniksi johonkin 80 asteen lämpöön. Sen jälkeen jos on kovasti törkyä, niin sahanpuruihin ja siellä hankaa osat puhtaaksi. Sahanpurut on aika hyvä tapa Puhdistaa inhottavassa töhnässä olevia osia. Sitten osat johonkin liuotinpesuaineeseen ja sen jälkeen puhtaaksi pyyhkiminen. Tarvittaessa ori aineille erilaisia liemiä. Kuivauskin hoituu tarvittaessa kun pistää osat tyhjään astiaan, ja se vesihauteeseen. Tossa lienee vielä hyvä valokin, niin näkee mitä tekee. Ja sitten kun ei ole osia pestäväksi, niin voi pitää eväät lämpöisenä.

Vähän vaan on kaukana, ja näille ravintolakalusteille tuppaa olemaan ostajia, joten hinnat pomppaa kyllä varmaan melko korkealle.

Paikalla Rami Lehto

  • Viestejä: 2 671
  • Siuntio
Vs: Osapesuri, mikä hyvä ja mikä huono?
« Vastaus #22 : 10-02-2018, 14:15:28 »
Kiitos arvokkaista ajatuksistanne. Tämän pesutarpeen taustaa sen verran että näissä vinsseissä kaikki teräsosat kuten rattaat ovat kirkkaita, joitan messinki- ja pronssiosia on vinssivalmistajasta riippuen. Näiden materiaalit on valittu suolasumua kestäviksi, ovat merivesiroiskeessa käytännössä koko ajan. Vanhimmilla huollettavilla vinsseillä alkaa olla ikää >60 vuotta.

Kiinteän rasvajankin liuotus ja pehmennys on tässä touhussa kiinnostavinta koska se vie nykyisestä huoltoajasta selvästi suurimman osan. Paineilmaa on riittävästi käytettävissä 24/7, vetokaappia ei ole mutta kohdepoistoja on runsaasti ja lisää saa helposti sovellettua. Hiilivetyliuottimet kuumennettuna ei oikein ajatuksena nappaa koska termostaattivaurio saattaapi tuottaa ison lieskan. Vaikkapa 70degC lipeäliuos kuulostaa turvallisemmalta. Hallinlämpöisen pesunesteen hölskyttäminen paineilmalla tuntuis mukavalta ajatukselta kun sellaisen kehtaa jättää yön tai viikonlopun yli pulputtamaan, toisin kuin nippua vastuksia. Huoltohallin suojeluohjeessa mainitaan että pistotulppaliitäntäisiä sähkölaitteita saa käyttää ainoastaan valvotusti ja esim. halogeenivalaisinten käyttö on kokonaan kielletty.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami