Kirjoittaja Aihe: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön  (Luettu 1222 kertaa)

Poissa Kestis

  • Viestejä: 235
Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« : 10-02-2018, 19:30:09 »
Välillä kuulee peloteltavan, että vanhat moottorit eivät kestä taajuusmuuttajalla ajoa. Virtapiikkejä tai liian suurta jännitteen nousunopeutta kuulee syytettävän. Toisaalta taajuusmuuttajia kytketään vanhoihin sorveihin, porakoneisiin ja muihin laitteisiin ja harvemmin kuulee valitusta moottorin hajoamisesta.

Onko väitteellä siis totuuspohjaa? Jos on, niin mistä tietää voiko moottoria ajaa taajuusmuuttajalla? Voiko uusien tai vanhempienkin moottorien olettaa kestävän taajuusmuuttajakäyttöä?

Entäpä nopeus. Taajuusmuuttajalla voi syöttää moottorille ylitaajuutta, mutta milloin tulee vastaan moottorin mekaaninen kestävyys? Kuinka lujaa 3000 kierroksen pienehköä (1,5 tai 2,2 kW) oikosulkumoottoria uskaltaa ajaa?

Poissa Reddiesel

  • Viestejä: 75
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #1 : 10-02-2018, 20:28:01 »
Samaa ihmetellyt itsekkin, erikseen on vahvistetulla eristeellä taajuusmuuttaja käyttöön ja sitten tietysti erillisellä jäähdytyspuhaltimella hitaammin pyöriviin kohteisiin. Joskus hajoaa laakerit virranylimenoon on saatavilla laakereita tämänkin estämiseksi. Tuntuu kyllä ihmeen hyvin joskus vanhatkin moottorit kestävän.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 719
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #2 : 10-02-2018, 20:30:33 »
Välillä kuulee peloteltavan, että vanhat moottorit eivät kestä taajuusmuuttajalla ajoa. Virtapiikkejä tai liian suurta jännitteen nousunopeutta kuulee syytettävän. Toisaalta taajuusmuuttajia kytketään vanhoihin sorveihin, porakoneisiin ja muihin laitteisiin ja harvemmin kuulee valitusta moottorin hajoamisesta.

Onko väitteellä siis totuuspohjaa? Jos on, niin mistä tietää voiko moottoria ajaa taajuusmuuttajalla? Voiko uusien tai vanhempienkin moottorien olettaa kestävän taajuusmuuttajakäyttöä?

Entäpä nopeus. Taajuusmuuttajalla voi syöttää moottorille ylitaajuutta, mutta milloin tulee vastaan moottorin mekaaninen kestävyys? Kuinka lujaa 3000 kierroksen pienehköä (1,5 tai 2,2 kW) oikosulkumoottoria uskaltaa ajaa?

Periaatteessa ongelma, käytännössä ei niin hirveesti. Periaatteessa käämieristyksen kestoikä on lyhyempi, tosin jos se vaikka vuotta vastaavan 8000 tuntia kestää pyöriä pylväsporakoneessa tai sorvissa niin se on paljon harrastekäytössä...
Ja vanhoista moottoreistahan ei tiedä vaikka hajoaisivat ensi viikolla ilman tamuakin.

Lähinnä jos moottori on joku eksoottisempi niin kannattaa ehkä harkita du/dt  suodinta tamun lähtöön, esim arbogan porakoneisiin moottorin vaihto ei ole ihan läpihuutojuttu.

Pikkusta 1,5 tai 2,2kW moottoria kyllä kestää pyörittää melko haipakkaa, ensimmäinen ongelma on yleensä tasapainotus ja tärinä paaljon ennen kuin moottori "räjähtää"
Esim  ABB lupaa nykyisille ton kokoisille vakiomoottoreilleen 6000rpm. 

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 969
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #3 : 11-02-2018, 00:07:36 »
Minäkin pyöritin monta vuotta jyrsinkoneen 4 kW:n moottoria taajuusmuuttajalla, vaikka moottori oli n. 60 vuotta vanha. Ei hajonnut sittenkään, mutta jäi tarpeettomaksi modernisoinnin myötä. Ja oli niin armottoman iso ja painava, ettei ole viitsinyt hyödyntää mihinkään muuhunkaan. Sitten kun mennään johonkin kymmeniin kilowatteihin, niin virrat ja mitat on sellaisia, että alkaa olla vaara isoihinkin laakerivirtoihin. Tämä yhdistettynä kalliiseen korjaukseen, antaa syyn harkita taajuusmuuttajakäyttöön tarkoitettua moottoria.

120 Hz on sellainen, minkä uskaltaa käytännössä pyörittää huoletta moottoria kuin moottoria, jos nyt puhutaan 2,2 kW tai pienemmistä moottoreista. Tietysti kannattaa ensimmäisellä kerralla nostaa kierroksia vähitellen. Samalla tarkkailla, ettei mitään isompia tärinöitä ilmene. Tuon 120 Hz:n yli on aika turha 50 Hz:n moottorilla yrittää. Alkaa olla väännöt niin olemattomat.


Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 719
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #4 : 11-02-2018, 00:55:18 »

120 Hz on sellainen, minkä uskaltaa käytännössä pyörittää huoletta moottoria kuin moottoria, jos nyt puhutaan 2,2 kW tai pienemmistä moottoreista. Tietysti kannattaa ensimmäisellä kerralla nostaa kierroksia vähitellen. Samalla tarkkailla, ettei mitään isompia tärinöitä ilmene. Tuon 120 Hz:n yli on aika turha 50 Hz:n moottorilla yrittää. Alkaa olla väännöt niin olemattomat.
Sama vakiteho siellä on kuitenkin käytössä ainakin 120hz asti, vähän kai moottorityypistä riippuu missä vaiheessa tehokin alkaa tippua. Yskinkertaistetuissa tamu-oppaissa se on yleensä siinä just 120hz kohdalla, numeroita pyörittelemällä voi tulla siihenkin johtopäätelmään että vakiotehoalue menee vielä korkeemmallekkin taajuudelle. Poraus/sorvaus/jyrsintähommissa jos kappale tai terä on pieni niin eihän siellä silloin kilowattiluokalla edes tehoa tarvita.

Poissa Kestis

  • Viestejä: 235
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #5 : 11-02-2018, 14:37:24 »
Toinen ongelma on moottorin jäähdytyksen heikkeneminen pienemmillä kierroksilla. Eivätkös taajuusmuuttajat arvioi moottorin lämpenemää ja osaavat suojata moottoria ylikuumenemiselta, kunhan parametrointi vain on kunnossa? Eli ongelmana ilman erillistä puhallinta ei ole ylikuumeneminen vaan se, ettei moottoria voi kuormittaa täysin?

Poissa Reddiesel

  • Viestejä: 75
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #6 : 11-02-2018, 14:48:38 »
Moottorin laskennallinen lämpötila voi olla pysäyttävänä vikana, mutta ei mielestäni korvaa lämpötilan mittausta.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 719
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #7 : 11-02-2018, 14:50:03 »
Toinen ongelma on moottorin jäähdytyksen heikkeneminen pienemmillä kierroksilla. Eivätkös taajuusmuuttajat arvioi moottorin lämpenemää ja osaavat suojata moottoria ylikuumenemiselta, kunhan parametrointi vain on kunnossa? Eli ongelmana ilman erillistä puhallinta ei ole ylikuumeneminen vaan se, ettei moottoria voi kuormittaa täysin?
Riippuu taajuusmuuttajan mallista minkälaisia suojauksia siinä on. Esim ABB:n paremmat tamut antavat hetkellisesti(tyyliin useita minuutteja) maksimiväännön sopivasti parametroituna. Joku tollainen 2.2kW/20kg painoinen metallimöykkyhän ei ihan hetkessä lämpene sillä n. 400W häviöteholla. 

20kg metallimurkulan lämpökapasiteetti on n. 10kJ/c, huoneenlämpöisen moottorin jos paahtaa keskimäärin 100-asteiseksi niin 800kJ,--> 400W häviöteholla 2000 sekuntia eli yli puoli tuntia.
Eli kovin lyhytaikaisiin matalilla kierroksilla kuormituksiin on turha laittaa ulkoista puhallinta kunhan moottorilla on aikaa jäähtyä kuormitusjaksojen välissä. 

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 184
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #8 : 11-02-2018, 17:48:39 »
Tervehdys


Nyt kun oli esillä moottorin lämpeneminen taajuusmuuttaja käytöllä. Ongelma 2,2 KW moottorissa on seuraava, jarrutus päällä (hidastusaika maksi pienin). Isolta kierroksilta jarrutettaessa (sorvi pyörii 1500 r/min) moottori ylikuumenee helposti (jo muutamasta jarrutuksesta). Kysymys on seuraava, voiko jarruvastukseksi laittaa 2 kW lämpöpatterin jossa on tuuletin. Pitääkö jarruvastuksen olla jotenkin sovitettu (ohmisesti) vai käykö tälläinen kotiverstas ratkaisu. Terv TK

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 719
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #9 : 11-02-2018, 18:32:54 »
Tervehdys


Nyt kun oli esillä moottorin lämpeneminen taajuusmuuttaja käytöllä. Ongelma 2,2 KW moottorissa on seuraava, jarrutus päällä (hidastusaika maksi pienin). Isolta kierroksilta jarrutettaessa (sorvi pyörii 1500 r/min) moottori ylikuumenee helposti (jo muutamasta jarrutuksesta). Kysymys on seuraava, voiko jarruvastukseksi laittaa 2 kW lämpöpatterin jossa on tuuletin. Pitääkö jarruvastuksen olla jotenkin sovitettu (ohmisesti) vai käykö tälläinen kotiverstas ratkaisu. Terv TK
Pitää sovittaa sikäli "ohmisesti" että tamun manuaalista löytyy yleensä pienin sallittu jarruvastuksen resistanssi.
2kW lämpöpatteri on luultavasti liian pieniohminen 2.2kW kokoluokan tamulle (patteri 2.2kW 230 voltilla, kun taas 3-vaihe 400v tamu työntää jarruvastukseen luokkaa 650-700 volttia)

"kotitarveratkaisu" voisi olla sähkökiukaan vastukset kytkettynä sarjaan sopivassa verkkohäkissä. Tai hellanlevyt  ;D
Kannattaa huomioida tuo korkeampi jännite ettei kotitarveratkaisu sula heti ekka jarrutuksessa.

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 969
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #10 : 11-02-2018, 18:43:03 »
Tervehdys


Nyt kun oli esillä moottorin lämpeneminen taajuusmuuttaja käytöllä. Ongelma 2,2 KW moottorissa on seuraava, jarrutus päällä (hidastusaika maksi pienin). Isolta kierroksilta jarrutettaessa (sorvi pyörii 1500 r/min) moottori ylikuumenee helposti (jo muutamasta jarrutuksesta). Kysymys on seuraava, voiko jarruvastukseksi laittaa 2 kW lämpöpatterin jossa on tuuletin. Pitääkö jarruvastuksen olla jotenkin sovitettu (ohmisesti) vai käykö tälläinen kotiverstas ratkaisu. Terv TK
Mikä tamu sulla on? (mielellään kuva tyyppikilvestä) Oikea jarruvastuskaan ei hirveitä maksa. Pitää olla teholtaan ja ohmimäärältään oikea, kuten Matti mainitsi. Ja on paljon siromman kokoinen kun se lämpöpatteri. Sorvikäytössä riittää melko pienikin vastus, kun jarrutusaika on lyhyt ja suht harvoin tapahtuva.

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 645
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #11 : 11-02-2018, 18:56:41 »
Nyt kun oli esillä moottorin lämpeneminen taajuusmuuttaja käytöllä. Ongelma 2,2 KW moottorissa on seuraava, jarrutus päällä (hidastusaika maksi pienin). Isolta kierroksilta jarrutettaessa (sorvi pyörii 1500 r/min) moottori ylikuumenee helposti (jo muutamasta jarrutuksesta).

Kuinka monta on "muutama"? Ei liene kovin iso sorvi kun moottori on 2,2 kW joten ei ole valtavia massoja ja huimia jarrutettavaksi. Ei pitäisi muutamalla jarrutuksella kuumentua moottori, onkohan kaikki ihan kunnossa? Jarruvastus ei ratkaise moottorin kuumenemista jos moottoria yksinkertaisesti ylikuormitetaan generaattoripuolella jarrutuksessa, mutta en usko että tästä olisi kyse, ei pienessä sorvissa niin paljon ole pyörivää liike-energiaa. Onko parametroinnit kunnossa?

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 719
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #12 : 11-02-2018, 19:03:32 »

Kuinka monta on "muutama"? Ei liene kovin iso sorvi kun moottori on 2,2 kW joten ei ole valtavia massoja ja huimia jarrutettavaksi. Ei pitäisi muutamalla jarrutuksella kuumentua moottori, onkohan kaikki ihan kunnossa? Jarruvastus ei ratkaise moottorin kuumenemista jos moottoria yksinkertaisesti ylikuormitetaan generaattoripuolella jarrutuksessa, mutta en usko että tästä olisi kyse, ei pienessä sorvissa niin paljon ole pyörivää liike-energiaa. Onko parametroinnit kunnossa?
Ettei se tamu jarruttais tasavirtajarrutuksella? Siinähän moottori kuumenee ihan eri tahtiin.
Ja jos näin sattuu olemaan niin osaako se tamu edes tehdä dynaamista jarrutusta.

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 645
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #13 : 11-02-2018, 19:11:46 »
Ettei se tamu jarruttais tasavirtajarrutuksella? Siinähän moottori kuumenee ihan eri tahtiin.
Ja jos näin sattuu olemaan niin osaako se tamu edes tehdä dynaamista jarrutusta.

DC injection braking voisi selittää asian. Tamun tietoja tarvittaisiin, onko siinä edes jarrukatkojaa?

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 184
Vs: Moottori taajuusmuuttajakäyttöön
« Vastaus #14 : 11-02-2018, 19:21:18 »
Tervehdys

Muutamiin kysymyksiin vastauksia> sorvi on kyllä iso ( n. 2 tonnia Magdeburg Du40 n 1 metrin, moottori on pieni sorviin kokoon nähden). Taajuusmuuttaja on Vacon NX sarjan (joku pirun sairaala käyttöön tehty EMC härpäkkä). Tutkin manuaalia mutta siellä ei ole pienintä vastusta sanottu jarruvastukselle. Jarruvastus toimii DC puolella (luulisin/ 2 karvaa). Isosta nopeudesta jarrutus on päällä koska sen muuttaminen on hankalaa (tarvitsen/helpottaa kierre hommissa). Jos joku olisi tehnyt jonkinlaisen "virityksen" olisin kiinnostunut. Sorvia odottaa isompi taajuusmuuttaja(5,5 kw> ostettu palstalaiselta) mutta muut projektit painavat päälle. Sorvin korjaamiseen tarvitaan sorvi (kumpi oli ensin muna vai kana efekti). Moottori teho on kuitenkin riittänyt toistaiseksi. Joskus moottorin vaihto että saisi samanlaista pintaa kuin heku (kateellisen puhetta). Terv TK