Kirjoittaja Aihe: Kahvimyllyt  (Luettu 1271 kertaa)

Poissa simeoni

• Puutöiden albumi
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #15 : 14-02-2018, 19:53:59 »
Minä en ole mikään kahvi-hifisti, vaikka hyvästä kahvista tykkäänkin. Ostin tannoin Clas Ohlsonilta tehosekoittimen, jossa on sellainen silppuamis- ja hienonnusterä. Siis leikkaava, jota täällä parjattiin. Yks työkaveri, joka on enempi kahvi-hifisti, sanoi että semmoisella tulee liikaa hienoa purua sekaan ja kahvista kitkerää.

No minä sitten tein epätieteellisen vertailukokeen. Otin kaupan suodatinjauhatusta ja itse jauhamaani kahvia ja siivilöin ne teesihdin läpi. Kummastakin jäi suunnilleen yhtä paljon pölyä. Eli kaupan suodatinjauhatuskaan ei ilmeisesti kelpaa kahvi-hifisteille.

Mutta itselleni tuo omajauhatus kelpaa vallan hyvin, koska se on parasta kahvia, jota olen tähän ikään mennessä juonut. Papuina on Lidlin Extra Dark Espresso. Tosi hyvä kahvi, ja kilohinnaltaan halvin papu, jonka olen löytänyt.

Mutta kahvi-hifistit älkööt nyt mua tästä kuitenkaan lynkatko.
Olen työkalulaatikossa jos minua kysytään. - Ruuvari

Paikalla Meisseli

« Vastaus #16 : 15-02-2018, 08:10:30 »
Eli kaupan suodatinjauhatuskaan ei ilmeisesti kelpaa kahvi-hifisteille.

Ei kai tämä nyt mikään yllätys ollut, jos kaupan suodatinjauhatus kelpaisi niin miksi kukaan kahvimyllyä ostaisikaan?

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #17 : 15-02-2018, 09:34:24 »
Kaveri on aikamoinen herkkusuu kahvien suhteen. Hän tuli kokeiluissaan siihen lopputulokseen että jos haluaa OIKEASTI hänen suuhunsa sopivaa kahvia, joutuu keittimeen ja myllyyn käyttämään melkoisen ison tukun rahaa. Lopulta hän päätyi hankkimaan Nespresso -keittimen ja siihen tarvittavia patruunoita. Totesi että tässä yhtälössä hinta-laatu -suhde on erinomainen. :)

Poissa pekkanf

« Vastaus #18 : 15-02-2018, 09:49:04 »
Edellä kysttiin tuon Wilfan soveltuvuutta pannujauhatukseen ja tein eilen kokeen: Jauhoin karkeella asetuksella. Olis pitänyt ottaa kuva purusta. Kyllä siinä oli hienompaakin jaetta mukana.

Pannukahvihan on kriittisempi jauhatuksen tasaisuudesta kun suodatusjauhatus, koska uuttoaika on pidempi. Jos on mukana pienempää jaetta, niin sitten tulee enempi kitkeryyttä. Jos käyttää maitoa, niin tämä ei välttämättä ole huono asia. Tai jos käyttää pehmeempää/matalapaahtoisempaa kahvia. Tai jos kaataa pannusta mukiin nopeemmin.

Vaikka olis kuinka huono mylly, niin omajauhama kahvi on parempaa kun valmiiksi jauhettu. Pahdettuina papuina kahvi säilyy verrattomasti paremmin kun valmiiksi jauhettuna.

Mutta jos kahvimylly jauha tasalaatuisempaa ja karkeuden säätö on helppo, niin kahvin makua on helpompi säätää. Jos tulee eri karkeuksia mukana, niin sitten sulta vähenee huomattavasti mahdollisuus säätää makua karkeuden ja uuttoajan suhteen.

Heleppo homma, ei se ole mitään magiikkaa suuressa mittakaavassa.

Poissa äyni

• Valvoja
« Vastaus #19 : 15-02-2018, 16:51:17 »
Noniin, 300€ ja suodatinkahvia, tämä helpottaa.

Siltä osin mitä minä olen vielä asioista perillä, niin taitaa Baratza Virtuoso ja Encore olla tuohon hintahaarukkaan ne fiksuimmat vaihtoehdot. Hirveän suurta eroa kahvin laadun suhteen noilla ei taida olla, mutta Virtuoso on rakenteellisesti parempi, Encore muovisempi. Näkyy hinnassa. Virtuoson saa just tuohon 300€ ja Encoren selvästi alle 200€. Jos Wilfaa miettii, niin Encore päihittää sen varmasti joka suhteessa eikä ole montaa kymppiä kalliimpi.
Muitakin vaihtoehtoja varmaan on, en ole niin kamalan perillä skenestä ollut enää pariin vuoteen.

Ja sitten pitää muistaa kiinnittää huomio myös kahviin ja sen tuoreuteen. Kuukausi paahdosta, niin laatu alkaa heikkenemään. Sweet spot on yleensä 2 - 4 vko paahdosta.

Yksi hyvä vaihtoehto on metsästää käytettyä vaikka tuolta aiemmin mainitsemaltani ristretto.fi:stä, eBaysta tai jostain muualta.
Väinö

Poissa Teo Pelho

• Kerava
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa niva

« Vastaus #21 : 21-02-2018, 13:10:06 »
Kattelin käytettyjä kahvimyllyjä. Ebayssa tuli vastaan aika näppärä seinämalli https://www.ebay.com/itm/Wall-Mounted-Manual-Coffee-Grinder/202234136456?hash=item2f16180788:g:XhYAAOSw-PFagLOi ei vie pöytäpintaa ja saa jämäkästi kiinni. Ruåttissa olis toinen jämäkkä vaihtoehto, joka kyllä vie tilaa https://www.tradera.com/item/341384/302640288/gammal-kaffekvarn-sadeskvarn-elektrisk mutta pavut varmaan sais muruiksi :crazy2:
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.