Kirjoittaja Aihe: pdf-tiedoston tulostus  (Luettu 1013 kertaa)

Poissa Tapani Honkanen

pdf-tiedoston tulostus
« : 14-02-2018, 14:58:34 »
Tuommoinen tiedosto

http://a.moirier.free.fr/A%E9rodynamique/Portance/Bouquins/Fluid-Dynamic%20Lift%20~%20F.%20Hoerner.pdf

löytyi suunnattomasta bittiavaruudesta. Sivuja vähän alle 500. Käytettyjen markkinat antavat tällä hetkellä yhden teoksen, hinta noin 4000 taalaa ABE Books https://www.abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=22614987115&searchurl=kn%3DFluid%26sortby%3D17%26an%3DHoerner&cm_sp=snippet-_-srp1-_-title22

Ja löytyi Amazonin kautta halvemmallakin sentään.

Tietysti minulla on tuon vanhemman, ensipainoksen kopio vuodelta 1975, jonka olen kopioinut parisekymmentä vuotta sitten. Joskus halvimmillaan tuon uuden (2.) painoksen, vuodelta 1985, olisin saanut muutamalla sadalla taalalla mutta ei ollut välttämätöntä hintaansa nähden.
Ikävää tilanteessa on vanhan työpaikan menetys eläkkeelle lähtiessä. Ei muuten mutta tehokas kopiokone jäi sinne. Omalla kopiokoneella/tulostimella olen joskus tulostanut tuon kokoisen kirjan. Kesti kauan ja kasettikin meni vaihtoon, vaikka sillä voi tulostaa noin 5000 sivua yhdellä kasetilla. Kyllä mopolla kestää kauan.

Onko jollakin mahdollisuutta ja halua tulostaa tuo tiedosto ja postittaa minulle. En tässä kehtaa kertoa, miten vähän maksaisin. En nyt väittää olevani köyhä, ainoastaan tulorajoitteinen ja nuuka. Saita en kuitenkaan.

Ja nyt joku ihmettelee, miksi joku tarvitsee tuommoista järkälettä paperisena, niin ei tunne vanhan, kirja-/paperiorientoituneen ihmisen sielunelämää. Kyllä painettu sana edustaa pysyvyyttä. Tuommoiset bittijonot häviävät joskus. Ja kyllä tuommoinen kopiokin on mukava omistaa. Ja kyllä vanhan, huonosilmäisen on mukavempi lukea vähän suurennettua tekstiä paperilta kuin pientä pränttiä tabletilta.

Saatan tyytyä sähköpainokseen tai vanhaan kopiooni. Saattaa olla, että tuherran itse nuo kopiosivut mutta kokeilen jäätä kepillä.

Edit: Mitenkä tabletilta, pdf-tekstiä luettaessa voidaan hypätä johonkin haluttuun sivun tai edes lähelle, jotta ei tarvitsisi lääppiä näyttöä satoja kertoja kun haluaa mennä nopeasti johonkin kohtaan?
« Viimeksi muokattu: 14-02-2018, 15:30:02 kirjoittanut Tapani Honkanen »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa jarvin74

Vs: pdf-tiedoston tulostus
« Vastaus #1 : 14-02-2018, 16:39:55 »
Kannattaa kysyä jostain printtipajasta, voi saada ihan kohtuulliseenkin hintaan.

Tietylle sivulle siirtyminen riippuu käytetystä lukuohjelmasta. Mikä ohjelma käytössä?

Poissa jaahaa

« Vastaus #2 : 14-02-2018, 20:48:12 »
Kyllä harmittaa pdf:ää lukiessa jos täytyy luettua tekstiä verrata välillä johonkin taulukkoon, kuvaan tai kuvaajaan. Lisäksi itselläni silmät tuntuvat väsyvän nopeammin näytöltä lukiessa.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Jaakko

Paikalla juska

« Vastaus #3 : 14-02-2018, 21:41:52 »
Onko kokemusta raadilla OCR-softista ja saako ilmaisella toimivaa jälkeä? Jos tuon PDF:n konvertoisi epubiksi tms niin voisi upota Sonyn ebookkiin iltalukemiseksi. :) Toimii siinä PDF:tkin mutta sairaan hidasta ja hankalaa käytännössä.

Poissa Bjarne Mårtensson

• Hamina
« Vastaus #4 : 14-02-2018, 21:48:03 »
Ilmainen Calibre konvertoi pdf -> epub ja moneen muuhunkin formattiin
https://calibre-ebook.com/
Aikaisempi nimimerkki Måtte

Paikalla juska

« Vastaus #5 : 14-02-2018, 22:25:33 »
Kas, pitääpä kokeilla. Mullon Calibre koneella mutten muistanut että se on noin kätevä.

Poissa -JV-

« Vastaus #6 : 15-02-2018, 06:45:56 »
Mä voin katsoa jos saisin tuon tulemaan kopiokoneen tulostussysteemin kautta. 2-puoleinen olisi varmaankin soveltuva?
Kun itse tekee, tulee juuri sellainen kuin sattuu tulemaan...

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #7 : 15-02-2018, 07:48:20 »
..Edit: Mitenkä tabletilta, pdf-tekstiä luettaessa voidaan hypätä johonkin haluttuun sivun tai edes lähelle, jotta ei tarvitsisi lääppiä näyttöä satoja kertoja kun haluaa mennä nopeasti johonkin kohtaan?

Ainakin Adobe Readerissa on yläpalkissa kohta "  /kokonaissivumäärä", johon antamalla sivunumeron, jolle haluat siirtyä, ohjelma siirtää sinut ko. sivulle.

Jos dokkariin on tehty kirjanmerkit, voi niitäkin käyttää siirtymiseen.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa axion

« Vastaus #8 : 15-02-2018, 09:15:58 »
Tuommoisen opuksen voisi saada painosta ulos liimasidottuna perille toimitettuna hiukan alle satasella (1 kpl). Toinen vaihtoehto voisi olla spiraalisidonta jolloin olisi helpompi ja kestävämpi jatkuvassa selailussa. Silloin tosin joutuu jakamaan teoksen osiin kun yhteen spiraaliin ei noin monta sivua mahdu ja kustannukset ainakin tuplaantuu.

Poissa pekkanf

« Vastaus #9 : 15-02-2018, 09:37:20 »
Minä hurahdin kindleen pitkä aika sitten. Sopii loistavasti proosan yms lukemiseen. Helppokäyttöinen ja haku/kirjanmerkki/hakemisto/sanakirja yms. toiminnot toimivat hyvin natiiviformaatissa.

Mutta en keksinyt mitään tapa, miten kaavioita/piirustuksia/valokuvia tai skannauksia sisältävää kirjaa voisi lukea. PDF:n panotointi/suurennnus yms. oli niin raivostuttava että mieluummin käytän läppäriä. Kokeilin myös ipanan Samsungin n.10" täppäriltä jollakin lukuohjelmalla onnistui lukeminen vättävästi, mutta senkin käyttävyys oli samankokoisella näytöllä varustetun läppärin alapuolella.

Onko kukaan löytänyt käyttökelpoista ratkaisua näiden vanhojen skannattujen PDF-kirjojen lukuun? Siis sellainen joka toimii eilen, tänään, huomenna?

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #10 : 15-02-2018, 09:50:17 »
Olen myös etsinyt vastaavaa lukulaitetta ja yhtä huonoin tuloksin. Tekstiin on Kindle tai vastaava e-ink laite hyvä mutta kuvat on sitten niiden kompastuskivi. Sanotaanko että vähiten huono kannettava ympäristö kuvia ja kaavioita sisältävään dokumentaatioon on iPad (tai muu vastaava lääpinlevy) mutta ei kyllä häävi sekään. Kindleen verrattuna näyttö on silmiä rasittava ja laite painava, samoin akun kestossa ainakin meidän 2. generaation iPad alkaa olla lähinnä vitsi.

Käytännössä luen kuvia sisältävät tekstit läppäriltä joka on kytketty 30" näyttöön (joka sekin on vanha ja alkaa enteillä kuolemaansa). Läppäreitä on kaksi jotka sopivat samaan telakkaan: toisessa Win ja toisessa linux. Se kumpaa käytän riippuu siitä luenko jotain tietotekniikkaan liittyvää tekstiä. Kaikki koodinpätkät kokeilen linuxilla. Läppärit on hankittu käytettynä Oulun Taitonetistä, jotenkin on mennyt melkein periaatteeksi että en ala maksamaan uuden tietokoneen hypestä kun en tarvitse viimeisimmän tekniikan ihmeitä. Meni vähän OT mutta tuossa minun lukuympäristö.

Ja niin: 90% lukemisesta taphtuu paperilta, siis kirjoista joka on minusta edelleen paras käyttöliittymä perustekstin lukemiseen.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa kharik

« Vastaus #11 : 15-02-2018, 09:53:25 »
Tulorajoitteiselle tuon voi tulostaa kaksi sivua puolelle ja kaksipuoleisena. Arkkimäärä tipahtaa tällöin neljäsosaan sivumäärästä. Pikasesti pdf:ä plärätessä näytti mielestäni sopivan ko. tavalla ja tekstikoko pysyisi suunnilleen samana mitä kirjoissa on. Kannattaa kuitenkin testata ennen koko kirjan tulostamista pysyyko kuvat luettavina.
Hyvin suunniteltu on vielä tekemättä.

Teematiedostot2: index (default), Display (default).
Sub templates: 6: init, html_above, body_above, main, body_below, html_below.
Kielitiedostot6: index+Modifications.english (default), index+Modifications.finnish-utf8 (default), hs4smf.english (default), hs4smf.finnish-utf8 (default), hs4smf.english (default), hs4smf.finnish-utf8 (default).
Tyylitiedostot0: .
Sisällytetyt tiedostot:34 - 839KB. (näytä)
Osumat välimuistiin:12: 0,00122s for 43 283 bytes (näytä)
Kyselyjä: 20.

[Näytä kyselyt]