Kirjoittaja Aihe: Vanhan liiton puupenkki..  (Luettu 7219 kertaa)

Poissa Voimala

Vanhan liiton puupenkki..
« : 06-10-2008, 09:54:03 »
Ennen tehtiin pitkä penkki tupaan yhdestä suuresta lankusta, jalat porattuina läpi kannesta hiukan viistoon. Ilman muita tukia.

Nyt pitäisi saada ohjeita mokoman tekoon, sellaisia tarvitsisi saunaan.

Osaako joku neuvoa?
Laiskuus on kuolemansynti

www.miestenhuone.fi

Poissa liliana

• -
Re: Vanhan liiton puupenkki..
« Vastaus #1 : 06-10-2008, 10:13:40 »
Sen istuinlankun alapintaan laitettiin molempiin päihin kiilavalla pyrstöliitoksella poikittainen vaarna, jonka läpi jaloille porattiin reiät. Jalat lukittiin kannen puolelta halkaisukiiloin. Olihan niitä toki huonompiakin, jos myös hienompiakin rakenteita, mutta nuin tehtyjä olen tavannut "torpparimökeissä" ja taloissakin.

Poissa touhutapani

« Vastaus #2 : 06-10-2008, 10:14:58 »
? ? ?

Talttaporaa käytettävissäs.?? Jos ei..niin vasara/taltta heilumaan.. toi liitteni EI OO sitä mitä kysyit,,mut reiät tehty Talttaporalla -> loput kuorimaraudal/pyöreepohjasel höyläl.. Elikkä "tarkoituksena" oli kait "yli liioitella" kädenjälkeä...

Poissa rokkalo

« Vastaus #3 : 06-10-2008, 22:18:25 »
Hei, tätä on kysytty aikaisemminkin, silloin en saanut vasttattua kuvan kanssa. Penkki on yhdestä mäntylankusta pituus yli kaksi metriä. jalat on taltattu penkin läpi ja jalkaan on lisätty kiilat. Penkin sivuista on jalat lukittu paikoilleen tapeilla. Jalkojen alasarjat on taltattu läpi jaloista ja tapitettu paikoilleen.

Jalat ovat alaspäin kapenevat, joten tiukka tapitus on paikallaan. Ulospäin asetettu jalkojen muoto kiilaa jalat liikkumattomiksi painon alla.

Pekkat

Poissa Voimala

« Vastaus #4 : 07-10-2008, 10:12:32 »
Kiitoksia paljon ohjeista!

Taitaa olla aika haastavaa tuollaisen vinon reiän teko - jotta saa kaikki reiät tehtyä samaan kulmaan. Olisihan se hassua jos jalat sojottelee suuntaan jos toiseen.
Onko nuo reiät aina kulmikkaita vai onko tehty myös pyöreällä reiällä?
Laiskuus on kuolemansynti

www.miestenhuone.fi

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #5 : 07-10-2008, 10:30:58 »
En muuten oo ihan varma oisko tossa Rokkalon penkinjalassa kuitenkin olake penkin alareunan kohdalla, toi tappi näyttää hämäävästi vähän pienemmältä kuin jalka sen alla. Kuinkahan on?

Vinoihin tappiliitoksiin auttaa kovasti kun tekee apupulikan jonka päässä on sama kulma kuin loveuksessa. Kun on taltannut reiän melkeen sinne päin, niin pistää pulikan puristimella kiinni reiän viereen ja käyttää pulikan päässä olevaa kulmaa ohjainpintana kun työntää taltalla upotuksen seinän puhtaaksi. Upotuksethan tehdään ensin ja jalat sitten, koska jalasta on helpompi höylätä pois kun sitä sovittaa paikalleen.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa kimmo_la

« Vastaus #6 : 07-10-2008, 20:19:46 »
Moro,

Kyllähän olkapäät tukevoittaa liitosta kummasti. Minä olen tehnyt joitain vähän vastaavia juttuja niin, että reikä ja tappi ovat suorat, näkyville tuleva osa jaloista on tehty vinoiksi.

T. Kimmo

Poissa liliana

• -
« Vastaus #7 : 07-10-2008, 22:19:46 »
Olisihan se hassua jos jalat sojottelee suuntaan jos toiseen.
Onko nuo reiät aina kulmikkaita vai onko tehty myös pyöreällä reiällä?

Monissa näkemissäni penkeissä ne jalat ovat sojottaneet juuri noin mikä minnekin, eipä ne ollet pirtin lattiatkaan kovin tasaisia, kaikessa näkyi yleensä päällimmäisenä tarkoituksenmukaisuus.
Pyöreitä reikiä olen ainakin Ylä-Savossa nähnyt enimmäkseen (siis penkin jaloille), johtuisko siitä, että noin 40 mm hirsipora löytyi useammasta torpasta ja ihminen on pohjimmiltaan rationaalinen (laiska).

Poissa masa

« Vastaus #8 : 08-10-2008, 15:33:54 »
Löysin kesällä vaimon sukutilalta vanhan penkin, pohjassa lukema 1912, joka on tehty pyöreillä rei'illä. Ei nuo jalat hirvesti eri suuntiin sojottele.
Huomattavaa, että istuinosa on (näkösyistä?) sivusta viistetty ja jalat kapenevat alaspäin.
Ohessa kuva penkistä kevyesti hiottuna. Penkki sai pähkinän väristä Osmoa pintaansa ja jatkaa nyt palvelustansa meidän olohuoneessa.

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #9 : 08-10-2008, 19:30:40 »
Löysin kesällä vaimon sukutilalta vanhan penkin, pohjassa lukema 1912, joka on tehty pyöreillä rei'illä. Ei nuo jalat hirvesti eri suuntiin sojottele.
Huomattavaa, että istuinosa on (näkösyistä?) sivusta viistetty ja jalat kapenevat alaspäin.
Ohessa kuva penkistä kevyesti hiottuna. Penkki sai pähkinän väristä Osmoa pintaansa ja jatkaa nyt palvelustansa meidän olohuoneessa.
Viiste tehty varmasti puun kuoren poistamiseksi,koska puun vuosikasvaimet ovat tuolla tavalla.

Poissa rokkalo

« Vastaus #10 : 16-10-2008, 21:52:12 »
No täytyi kyllä ihan tarkistaa, kun Pekka epäilit jalassa olevan olakkeet alapuolella. Eipä ole, jalat ovat reiän suuruiset ja sivusta pyöreä tappi penkin ja jalan läpi pitää jalat paikoillaan. :)

Pekkat

Poissa Harry

Vs: Vanhan liiton puupenkki..
« Vastaus #11 : 07-09-2013, 21:46:57 »
Pitäis tehdä takapihan nuotiopaikalle pari 3m pitkää penkkiä lehtikuusesta. Toimisko tälläinen systeemi? Mulla on noin 40cm leveitä tuppeensahattuja 1" lehtikuusilankkuja  ja jos niille tekis tollaset jalat, 3 kpl per penkki? Eikös noissa vanhoissa tuvanpenkeissä tule jalat läpi istuimen? Itse ajattelin tehdä vähän toisella tyylillä, mutta laittaa isot tapit läpi istuinosan. Liima tietenkin kosteudenkestävää (Titebond weather proof) ja ruuvit rosteria, mutta mikä pintakäsittelyksi vai ei mitään?

Poissa Arto Ahonkivi

• artaho.nettisivu.org
« Vastaus #12 : 08-09-2013, 18:03:44 »
Itse en laittais jalkoja noin leveelleen, toi liitos jää heikoksi. Jos penkille istuu kolme 100 kilosta äijää, liitosta kohti tulee rasitusta suurinpiirtein 50kg.
Kaventaisin jalkojen väliä alapäästä, silloin liitos kestäis paremmin kun rasitus kohristuu alaspäin eikä osittain sivulle. Kokeile liitosta johonkin ja näät miten se käyttäytyy.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - http://www.artaho.nettisivu.org

Poissa Harry

« Vastaus #13 : 08-09-2013, 19:21:29 »
Itse en laittais jalkoja noin leveelleen, toi liitos jää heikoksi. Jos penkille istuu kolme 100 kilosta äijää, liitosta kohti tulee rasitusta suurinpiirtein 50kg.
Kaventaisin jalkojen väliä alapäästä, silloin liitos kestäis paremmin kun rasitus kohristuu alaspäin eikä osittain sivulle. Kokeile liitosta johonkin ja näät miten se käyttäytyy.

Olisko näin paremmin? Vähän ne sais levälleen olla, että ei keikkaa niin helposti. Jos tuohon sivullekkin laittais tuollaiset isot tapit, niin ei tarvitsisi ruuveja käyttää ollenkaan. Houkttais käydä kaupasta harjanvarsi ja pätkiä tapit siitä, mutta kai mä sorvaan ne lehtikuusesta. Mitenköhän tuossa lehtikuusessa kestäis esim. Unican venelakka? Sitä olis litran purkki kaapissa joutavana. Nuo läpitulevat tapit pitää saada hyvin sovitettua, ettei siihen muodostu mitään vesipesää kun penkit luultavasti ovat ulkona sateen armoilla jatkuvasti.

Poissa Riiviö

« Vastaus #14 : 08-09-2013, 20:13:48 »
Minulla on hieman epäilyksiä lehtikuusen lohkeamiskestävyydestä, ellei lehtikuusi ole mallia Raivola. Läski sentin vuosilustoilla varustettu ei kestä tappeina, luulen ma.
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...