Kirjoittaja Aihe: Katkaisusirkkeli  (Luettu 8273 kertaa)

Keijo

• Vieras
Katkaisusirkkeli
« : 14-02-2006, 16:46:27 »
Morjens,

Nyt tarvis ostaa jiiri-/katkaisusirkkeli. Aluksi lähinnä listojen sahailuun, myöhemmin myös rakennuspuuhiin. Eli kakkosnelonen pitäisi vähintään saada poikki. Mitäs osaisitte suisitella hintaluokassa 150-300e? Kaapparimallinen vai liukuvarrella? Moottoritehot? Pyörintänopeudet? Pehmeä startti/jarru? Teräkoko?

Keijo

Poissa masoini

• Turun Toivepuu
Re: Katkaisusirkkeli
« Vastaus #1 : 15-02-2006, 20:16:50 »
Moi,

Mulla on tuollainen Bauhausista ostettu halpiskone mallia kaappari. Itse asiassa arvelutti vähän ostaa se tuossa runsas vuosi sitten, mutta olen ollut ihan tyytyväinen. Ainut mitä kaipaan, niin leveämpi puu saisi katketa. Kapasiteetti tuossa ihan suoraan sahattuna (molempiin suuntiin) on tuollainen 130 x 60 mm, ja siitä sitten alaspäin kun pöytää tai terää kääntää. Moottori on 1300 wattinen, kierroksia 4000 ja terän halkaisija 210 mm. Jos vähänkin siistimpää jälkeä pitää tehdä, kuten juuri listoituksia, niin kalliistakin koneista saa alkuperäisen terän vaihtaa yleensä heti. Tein lämpöhaavasta toista kymmentä saunan ovenkarmia, ja ostin kunnon terän, jossa on 80 hammasta. Jälki on kuin höylätty, ja ei revi reunoja yhtään. Koneessa riittää silti puhti sahata 60x80 tiikki poikki ihan hyvin. Terä maksoi 50 euroa ja kone joskus saman verran, eli satasella sain hyvän sahan. Nyt olisi tarve ostaa isompi, liukumallinen katkaisusaha.

Markku

Keijo

• Vieras
« Vastaus #2 : 16-02-2006, 08:24:35 »
Hammasluku olikin yksi asia mitä pähkäilin. Kattelin sellaista halpista kuin Matrix (www.johe.fi ja katkaisusahat; malli SMS 1200 210-L). Liukukiskosta johtuen pientä joustoa kun kahvasta vääntää, mutta melko maltillisessa määrin kumminkin. Teränopeus 4500 rpm, 1200 W, pehmeä startti, jarru ja laser. Hintaa vähän alle 150e, joten hinta-laatusuhde vaikuttaisi ihan hyvältä. Jos siihen hankkisi saman tien myös sitten tiheähampaisemman terän.

Keijo

Poissa jharjula

« Vastaus #3 : 16-02-2006, 14:27:55 »
Keskiseltä ostin halpiskoneen ja siinäkin oli sama juttu, että terän olisi pitänyt vaihtaa heti. Tässäkin mallissa on tehoa ja mukava käsitellä. Kun olen ulkovuorausta tehnyt , niin sitä on jaksanut raahata telineillä. Mutta jälki ei ole ollut ihan ykköstä. Onneksi tuli sahattua naulaan. Biltemasta hankin viime viikolla terän (210mm, 60 hammasta) hintaan 12,90€. Aivan uskomaton ero aikaisempaan. Taas on tullut säästettyä väärässä paikassa.

Poissa masoini

• Turun Toivepuu
« Vastaus #4 : 16-02-2006, 19:32:36 »
Moi,

Pientä lisäystä vielä:

Tuo hammasluku ei terässä ole ainut ratkaiseva asia, vaan myös terän hionnalla on suuri merkitys. Kun tuota terää olin ostamassa, niin erittäin asiantunteva ja asiakaspalveluhenkinen myyjä piti mulle pitkän esityksen sirkkelin terien hionnasta. Samassa firmassa myös teroitetaan ja valmistetaan teriä. Kaikkein siisteimmän jäljen tekee sellainen terä, jossa joka kolmas hammas on 0,3 mm pidempi kuin muut. Nämä hampaat ajavat saman asian kuin pöytäsirkkelin piirtoterä. Eli tekevät pienen naarmun, joka juuri rikkoo pinnan. Tämä hieman ulompama oleva hammas on suora, ja loput hampaat on joka toinen oikealle ja joka toinen vasemmalle aavistuksen kallellaan. Nämä yhdessä aiheuttaa sen, ettei terä repäise pienintäkään sälettä puusta irti. Terätyyppi on alunperin kehitetty alumiinin sahaukseen, mutta sen on joku havainnut toimivan parhaiten myös puuta sahattaessa. Hyvä työstöjälki sitten ikävä kyllä näkyy tietenkin myös hinnassa.

Terveisin
Markku

Poissa Sampo

« Vastaus #5 : 20-02-2006, 23:41:55 »
Kesällä ostin koneen,ensimmäisiä työkaluhankintoja kun rintsikkataloa alettiin entisöidä.Piti saada halvalla ja mahd. tehokas ja tarkka peli harrastelukäyttöön ja omakotitalon listoituksiin sekä mahd. laminaatin leikkuuseen.Valitsin siis koneen jossa 2000W moottori ja leikkuleveyttä yli 300mm.Hintaa olikin vain 95,50€ ja koottava pöytä+varahiilet tuli kaupan päälle.Sekä tiheähampainen terä joka tekee siistin jäljen.Ei tuossa ole vielä moittimista löytynyt vaikka on tehty Kiinan Kansantasavalloissa.Ja muodikas keltainen väri :P
Samasta paikasta ostin myös pari ilmankuivaajaa,ja on nekin vielä pelanneet.. http://www.toimitusmyynti.fi/

jönsse

• Vieras
« Vastaus #6 : 25-02-2006, 11:34:50 »
Itse ostin eilen Fern-merkkisen yhdistelmäsahan elikkä siinä on jiirisaha ja pöytäsirkkeli samassa, sellaisesta linja-autosta, inter-machine oy tais olla firma. Tuo itse saksasta sähkötyökaluja. Hinta oli 95 euroa kun vastaavat on yleensä vähintään 300 euroa! Laite tuntui vielä yllättäen aika laadukkaalta kun eilen sitä kokeilin, säädöt on täsmällisen oloiset ja runko tukevaa alumiinivalua ja äänikin oli miellyttävä. Siinä ei kyllä ole teleskooppitoimintaa, teleskoopin kanssa olis maksanu jotain 190 euroa mutta katsoin että pärjään ilmankin kun ei yleensä tarvi niin isoa tavaraa katkaista. Terän halkaisija on 210 mm ja teho 1050W mutta kyllä silläkin varmasti pärjää kun ei liian hätäisesti yritä sahata. 120*50 tavara menee poikki jiirisahalla 0-kulmassa. Lähinnä tuo pöytäsirkkeli laittoi ostamaan kun sillä on niin hyvä tehdä esim. L-muotoiset listat (täytyy käydä tekemään seuraavaksi niitä). Hinta oli kyllä kohdallaan, ja ei tarvi enää lainavehkeillä tehdä hommia. Onneksi en ostanut hätäillen niin tuli sopuhintainen vehje vastaan. Oli muuten kaikki vehkeet varsin sopuhintaisia siellä linja-autossa, varmaan siksi kun tuovat itse maahaan tavaran. Se auto kiertää vissiin ympäri suomea, kannattaa käydä katsastamassa jos osuu kohdalle, sanomalehdissä kuulemma ilmoittaa liikkeistään.

Tuosta teleskoopista kun kysyit niin en osaa tyhjentävää neuvoa antaa, riippuu siitä paljonko sahaat tosi leveää tavaraa. Ja pitää muistaa että jiirikulmassa sen sahan ulottuvuus on paljon pienempi eli siinä teleskooppi puoltaa paikkaansa. Jos satunnaisesti, niin voihan sen kappaleen yleensä kääntää ja sahata toiselta puolelta jos on kaapparimallinen saha. Ja isoteräisellä on suurempi ulottuvuus taas jos sahaat tosi paksua tavaraa. Toki jos saat sopuhintaan liukumallisen isolla terällä niin on se monikäyttöisempi kuin pikkumalli. Aika paljon riippuu omista tarpeista.