Kirjoittaja Aihe: Intarsiaa  (Luettu 97886 kertaa)

Poissa Taneli Äikäs

Re: Intarsiaa
« Vastaus #30 : 11-11-2008, 22:40:06 »
Sori,

täytyy lykätä huomiseen, mun pitää väsätä yksi mallikappale huomiseksi klo 17 mennessä, ehdotukseni erään kisan palkinnoksi.. sain pari tuntia sitten tämän pyynnön.. nyt ei ehdi kirjoitteleen. Palataan huomenissa, jos jaksan. Tulee pitkä yö.

Ja Sumu, lakkabensiinillä tuo teippi lähtee todella helposti pois, sitä ei tarvi pelätä. Ei haittaa vaikka viilu on lakkabensiinistä läpimärkä, ei vaikuta kuivuneeseen liimaan..

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #31 : 11-11-2008, 23:02:50 »
Sori,

täytyy lykätä huomiseen,

:'(

Anoin siis turhaan vaimolta valvomisluvan :P
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #32 : 14-11-2008, 09:31:32 »
Sori,

täytyy lykätä huomiseen,

:'(

Anoin siis turhaan vaimolta valvomisluvan :P

Vielä yksi päivä.. tuli vähän muita hommia. Lauantai iltana jatkuu joten laitapa anomus sisään..

Poissa samu

« Vastaus #33 : 14-11-2008, 12:00:40 »
Minä laitoin jo anomuksen sisään että pääsee ainakin yleisöksi. Muuten ilta menee puukalikan tuunaamisessa.

Tilasin sahanteriä jo, notta tarkootus on ainakin koittaa. Tuo mun vanhan Bahcon käsilehtisahan runko on vaan aika rohjo, pitäisi varmaan tehdä komposiitista se sahankaari.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #34 : 15-11-2008, 22:38:10 »
Jatketaanpas..

Kuvankäsittelyohjelmalla saadaan siis sävyjä haluttu määrä, mut se ei vielä riitä. Seuraavaksi otetaan tuloste ja verrataan sitä alkuperäiseen kuvaan. Omista taidoista riippuen, vahvistetaan tussilla sahattavat osat sellaisiksi että ne pystyy sahaamaan. Jos tuollaisen tulosteen viivoja yrittäisi vaikkapa tuolla 8/0 terällä sahata, ei siitä mitään käytännössä tulisi. Itse olen pitänyt noin yhtä milliä (1mm) sopivana viivan paksuutena tai ympyrän halkaisijana, Pienemmänkin pystyy, mutta menee jo kikkailuksi.

Tämän työvaiheen aikana pitää tulosteesta valita ne kohdat jotka aikoo sahata. Vertaan sitä aina alkuperäiseen, että tulisi näköinen. Hiusten kohdalla voi tehdä kompromissejä, mutta kasvojen keskeisimmät osat, suu, nenä, silmät, kulmakarvat ja korvat tulisi tehdä huolellisesti.

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #35 : 15-11-2008, 22:45:28 »
Tuossa jälkimmäisessä kuvassa olen hahmotellut kasvojen syysuuntaa, puulajiksi valitsin loimukoivun. Valopöydän päällä löytyy sitten viilusta sopiva kohta. Jos et omista valopöytää, teippaa viilu vaikka ikkunaan. Tuohon kuvaan olen myös hahmotellut sahausviivoja niihin paloihin, jotka ovat kuvan reunoilla ja leikkautuvat osaksi pois.

Pähkinäviilun valitsin toiseksi puuksi.

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #36 : 15-11-2008, 22:56:03 »
Nyt päästään siihen teipin käyttöön  :D

Jokainen sahattava viilu suojataan teipillä. Itse käytän Tesan teippejä, mutta jos on joku muukin merkki jossa on pitävä liima niin varmaan käy. Joskus erehdyin käyttämään noita siellä sun täällä myytäviä teippejä, mutta niissä on pääsääntöisesti aika heikko liima. Teipin tarvii pysyä paikalla useitakin päiviä / viikkoja.

Mutta tuosta viilun suojaamisesta mun piti puhua. Kolme asiaa:

1.) Teippi niin leveää kuin suinkin, nopeuttaa tätä vaihetta ja vähentää saumojen lukumäärää.

2.) Saumat pitää olla puskusaumoja. Jos pistää edellisen teipin vähän toisen päälle niin liimauksen aikana viiluun tulee painauma jota on vaikea tai mahdotonta hioa pois.

3.) Teipataan poikkisyyhyn. Siksi, että teipin poistovaiheessa ei nousisi syitä mukana.

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #37 : 15-11-2008, 22:59:59 »
Tuohon viimeiseen kuvaan on merkitty tulosteen reunaviivat, tämä viilu tulee nimittäin päällimmäiseksi viiluksi ja tuloste liimataan sen pintaan. Ennen sitä tulostetta tarvitaan näiden kahden sahattavan viilun kohdistamisessa toisiinsa nähden.

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #38 : 15-11-2008, 23:08:06 »
Kun noihin kahteen viiluun on jollain tavalla merkitty kohdistusmerkit joiden avulla ne saadaan päällekkäin on aika liimata tuloste päällimmäiseen viiluun, joka tässä tapauksessa on tuo pähkinä.

1.) ihan tavallinen puuliima käy

2.) hukkaviilun pala sopii hyvin lastaksi liiman levitykseen

3.) ja leveä maalarinteippirulla telaksi jolla saadaan ilmakuplat välistä pois. Telataan niin kauan aikaa kun liima alkaa kuivua ja rypyistä päästy eroon.
« Viimeksi muokattu: 15-11-2008, 23:23:58 kirjoittanut Taneli Äikäs »

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #39 : 15-11-2008, 23:16:11 »
Ja nyt, tauko paikalla.

Jouduin tänään yllättäen töihin ja huomenna aamulla kans, mut eiköhän sitte päästä sahaileen. Kysymyksiä tässä vaiheessa ?

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #40 : 19-11-2008, 01:36:48 »
Pahoittelen keskeytystä, mutta mulla on yksi harrastus joka menee yli kaiken muun. http://www.jamiflyin.com . Nyt juuri on varsin hektinen vaihe.. Mutta palaan otsikon mukaiseen asiaan, aivan varmasti. Niin pian kuin mahdollista.

Poissa ep123

« Vastaus #41 : 21-11-2008, 01:11:27 »
Moikka. Onkos tämä sitten suomen kielessä vain intarsiaa vai löytyykö vastinetta sanalle Marquetry joka on enemmänkin tätä ohutviilun upotusta? vai mitä se oli. Googlesta kun katsoo "marquetry" tai "inlay" kuvahaulla niin löytyy. Intarsialla taasen löytyy paksummasta levystä tehtyjä enemmän syvyysvaikutelmaa korostavia tekeleitä.

Löytyy muuten huikea määrä opastusta hakusanoilla marquetry inlay guide, marquetry tutorial, jne. Täytyy perehtyä, tämä vois olla ihan hauskaa puuhastelua kun lämmin työtila on pieni.

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #42 : 21-11-2008, 03:58:03 »
Moikka. Onkos tämä sitten suomen kielessä vain intarsiaa vai löytyykö vastinetta sanalle Marquetry joka on enemmänkin tätä ohutviilun upotusta? vai mitä se oli. Googlesta kun katsoo "marquetry" tai "inlay" kuvahaulla niin löytyy. Intarsialla taasen löytyy paksummasta levystä tehtyjä enemmän syvyysvaikutelmaa korostavia tekeleitä.

Löytyy muuten huikea määrä opastusta hakusanoilla marquetry inlay guide, marquetry tutorial, jne. Täytyy perehtyä, tämä vois olla ihan hauskaa puuhastelua kun lämmin työtila on pieni.

Moi,

suomi, ruotsi, saksa - intarsia on vakiintunut nimitys myös ohutviilutekniikalle, englanninkielinen maailma marquetry jossa puolestaan intarsia tarkoittaa paksummasta levystä tehtyjä töitä. Mun työtila on n. 12m2, ei tosiaan tarvita isoa tilaa eikä kalliita koneita. Jatkan tätä "kurssiani" ensi viikolla, nyt on vähän kiire muiden hommien parissa.

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #43 : 22-11-2008, 01:05:22 »
Swidu...

Eikö ny muutaman hypyn vois jättää väliin opetusorientoitujen hetkien vuoksi ::)

Emmä taaskaan mitää kiusaa... Kuhan koitan yllyttää, ääreest kiinnostavaa aihetta ::) ::)
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa Taneli Äikäs

« Vastaus #44 : 22-11-2008, 13:13:32 »
Swidu...

Eikö ny muutaman hypyn vois jättää väliin opetusorientoitujen hetkien vuoksi ::)

Emmä taaskaan mitää kiusaa... Kuhan koitan yllyttää, ääreest kiinnostavaa aihetta ::) ::)

Mä en hyppää enää koskaan - viimeinen hyppy oli liikaa..  :'(

Mut koitan palata tän aiheen pariin niin pian kuin mahdollista. Tuo työvaiheiden valokuvaus on vähän ongelmallista, kun toisaalta pitäis olla kädet kiinni työssä ja toisaalta jollain sitä tarttis kameran laukaisintakin painaa.. Mut kyl se tästä..