Kirjoittaja Aihe: Tiggi hitsaus  (Luettu 152534 kertaa)

Poissa perkko

Tiggi hitsaus
« : 22-12-2006, 10:22:52 »
Oon hitsannu jonkun verran puikolla ja migillä. MItes toi tiggi hitsaus. Mulla on iso vaihtovirtakone, jossa on paikka ilmeisesti tigille.
Paljon semmoisesta kannattaa maksaa  ja miten kannattas lähtee liikenteeseen.
Kiinnostas vesitiiviin rosterikaminan hitsuu?

Poissa Limes

Re: Tiggi hitsaus
« Vastaus #1 : 23-12-2006, 17:19:24 »
Just joo....kaminan ; )

Poissa jazi

« Vastaus #2 : 23-12-2006, 17:27:26 »
tai ainakin kaminan lähisukulaisen...

Poissa Tapani Ojanperä

« Vastaus #3 : 23-12-2006, 20:20:28 »
Jos jätetään nuo edelliset pois niin kunnon (KUNNON) tig jota se vaatii niin maksaa paljon. Jos et ole hitsannut paljoa niin suosittelen että, joko opiskelet paljon hitsaamista kaikilla laitteille ennenkuin alat tekemään mitään kamiinaa.
Tiggi on helppo hitsata kun sen osaa. Suoraan ei kannata kuitenkaan aloittaa. Jos muistini ei petä metallipaja-ajoilta, niin kamina vaatii tulenkesävän metallin (oikaiskaa jos olen väärässä).
Suosittelen että, otat selvää vaatimuksista. mitä kyseinen prokkis vaatii, paloviranomaiset, jne "Kotihitsarille" en suosittele haluamaasi hommaa.
Aikaisempi nimimerkki Tapani Mikael - www.fotomikael.net
www.kamera73.net

Poissa rautamies

« Vastaus #4 : 23-12-2006, 21:06:32 »
Vai tekis mieli hitsata. Sinun kannattaa ensin "hiukan" opiskella TIG-hitsausta. Lainaa vaikka kirjastosta, opiskele jonkinverran teoriaa ja sitten ei muuta kuin harjoittelemaan. Sulla tuntuu olevan kone(iso) jo valmiina, joten tarttet siihen TIG-hitsaus-kaapelin ja tietysti kaasupullon mittareineen..mutta KANNATTAA ottaa asiasta hieman enemmän selvää.(muistini mukaan "rosterista ei tehdä kaminaa, ei kestä tulta).Tikillä kyllä voi hitsata melkein kaikkea metalleja 5-mm paksuudesta alaspäin.(vaitovirralla lisäksi alum. mesinki magnesium sinkki jne.).
Joten hyvää opiskeluiloa toivottaa "jonkinverran taitoa omaava" :)

Poissa izmo

« Vastaus #5 : 13-01-2007, 12:57:06 »
joo eihän se tiggi niin outo ole sillä vaan sulatetaan metallia kiinni toisiinsa ;) ite ainakaan en käytä tigissä lankaa juuri ollenkaan paitsi silloin jos tulee joku reijän tapainen kohta eteen  >:(   mielestäni helpompaa kuin puikkolla hitsaus ja tigissä elektrodia pitää terottaa aina välillä muuten menee saumat ihan ketuilleen ja sitte jos levyä hitsaa ni se on aika tarkkaa hommaa ku pitää heftata kunnolla ettei se väännä ihan kieroon sitä saumaa on nääs lämpöä enemmän ku migissä :o

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #6 : 19-03-2007, 18:49:08 »
Mulle on tiggi täyttä mustaa aukkoa mutta aihe jotenkin kiinnostaa. Tuossa kaapin alla on keppi-invertteri, Telwin 161 jota käytän ihan puikkokoneena. Joku töissä mainitsi että tuohon saisi ostaa jonkun raapaisu-tig-lisävempeleen vajaalla parilla sadalla ja pauhaussista saapi ostaa parin kilon Argon-kertapulloja muutamalla kympillä. Tarve on tosi satunnainen kotikäyttö ja materiaali 1.5mm kolmeseiskaa. Ja mulla on jo ponupannu ettei mitään hoppua rosterin kanssa.

Mitä tarkoittaa raapaisu-tig? Olisiko investointi aivan naurettava ko. käyttöön, enhän mä mitään tee vehkeillä joita ei voi ollenkaan käyttää? Aiheuttaako moinen hässäkkä keskinkertaisen kotipuikkohitsarin ennenaikaisen kuoleman vi+u+ukseen?

Mä pääsen kyllä ens viikolla kokeilemaan kurssiluontoisesti kaverin tigiä mutta siinä on paljon nappuloita eikä mun rahat semmoseen riitä.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa pekkanf

« Vastaus #7 : 20-03-2007, 12:26:07 »
Hitsailen satunnaisesti eri laitteilla. Tiggiä en ole hankkinut pullokustannusten takia. Ehkä kertakäyttöpullo muuttaa kustannusrakennetta? Yksi kaeri hoitaa mun Tig-hitsaamiset vanhalla teollisuustigillä (silloin kun sillä on pulloss mitään) ja minä sen sorvaamiset. Joten ohessa jotain vieressä seurattuna opittua.

Raapaisutigissä ei ole suurjakso (tms?) laitetta joka "sytyttää" valokaaren, vaan valokaari aloitetaan "raapaisemalla" kevyesti, vähän kuin puikolla. Haittana se, että elektrodista ei välttämättä haluta jättää sulkeumaa kappaleeseen (ei aina välttämättä haittaa) ja raapaisuhan voidaan tehdä "hukkapalan" tai hiottavan osan puolelta. Ei välttämättä hyvä idea jos hitsataan korkepaine hydrauliikkaputkia, lentokoneen osaa tai reaktiivisten kemikaalien tekemissä olevia osia, mutta muuten kuulostaa kovemmalta ongelma, kuin on todellisuudessa. Tämä vaan pitää tiedostaa.

Toinen juttu noissa halvissa sarjoissa on se, ettei niissä välttämättä ole kauko-ohjattua venttiiliä suojakaasulle, vaan sitä voipi kulua heti kun aukaisee hanan. Vaatii järjestelmällisen ja huolellisen luonteen tai viiritelijän taidot venttiiliille. Asiallinen regu ja virtausmäärän säädin olisi kiva.

Kolmas juttu on virran tarve. Yleensä näistä inverrereistä ja muuntajista tulee ainakin riittävästi, tai oikeammin ensin tulee polttimen kapasiteetti vastaan. Halvoissa seteissä se handu ei yksinkertaisesti jäähdy riittävän nopeasti ja siksi ei sovi suurelle virralle (muista että Tigissä valokaari palaa elektrodin ja kappaleen välillä, joten jonkinlainen osa "prosessin" lämmöstä siirtyy kahvaan, osa tästä jäähtyy läpivirtaavalla kaasulla). Toinen ongelma voi olla että saako virtaa tarpeeksi alas, jos hitsaa hentosempia osia. Voi tulla kiire.

Kaukosäätö virralle olisi oikein hyödyllinen. Puikko/Mig taustaiselle voi tulla yllätyksenä virran säädön tarve. Poljin tai "banaani" olis pop.

Sitten se kallis kysymys: Jos tarvitsee hitsata alumiina, niin se vaatiikin sitten vaihtovirtaa. Tämä tuppaa lisäämään kustannuksia. Jos vielä pitää hitsata paksuhkoa alumiinia ja paljon, niin polttimon pitäis olla vesijäähdytteinen.... yäk. Vaihtovirralla lämpöö siirtyy polttimeen enemmän, jaksosuhteella voi pelata, mutta vaan tiettyyn rajaan.

Juurikaasujen käytön, napaisuuden vaihto (kumennetaakon elektrodia vai kappaletta?) jne. onkin sitten opiskelua, aluksi kirjoista, jotta kun törmää johonkin tiettyyn tarpeeseen, niin asia ei ole ihan vieras, joten ainakin osaa kysyä oikeata asiaa.

Mulla on sellainen kutina, etä Tig-hitsaus on sinäänsä loogista, mutta muutama perussääntö ja rajoitus kannattaa tietää.

Jos jossain olis tälläisille puolitaitaville (peukkuja vielä tiellä, mutta niitä yritettään siirrellä pois käämenestä) jokin "sekalaisen verstashitsaamisen kurssi paskoilla Tig:ll"ä, niin minä olisin ilmoittautumassa oppilaaksi.

Ja anteeksi jo valmiiksi kaiken nähneelle pienputkihitsarille tms. joka osaisi kertoa kaiken tämän paljon paremmin ja paremmalla terminologialla, mutta kai jonkun pitää "availla" keskustelua.

PekkaNF

Poissa Simo Ahtola

« Vastaus #8 : 20-03-2007, 13:03:45 »
Hei,

Osaan ehkä arvata mihin Perkko tuota rosteri-kaminaa haaveilee.

Kylpypaljussa alumii (merilaatu) ja rosteri ovat ihan käypiä materiaaleja. Kylpyvesi jäähdyttää kaminaa ulkopuolelta niin hyvin että plootu ei pääse liikaa kuumenemaan.

T Simo
Aiempi nimimerkki Simoah

Paikalla liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #9 : 09-04-2007, 19:36:58 »
Tuo "raapaisu-TIG" on edullisuudesaan juuri satunnaiskäyttäjän ratkaisu. Argon-kaasu vaan on todella kallista, joten sitä ei kannata ylimääräisiä juoksutella. Kaasunkulutuksen saa paremmin hallintaan käyttämällä kaasuventtiilillä varustettua TIG-poltinta. Polttimen kahvassa on vastaava kierrettävä kaasuhana kuin asetyleenihitsauskahvoissa.
Osassa näitä harrastehitsauskoneita, joissa on raapaisu-TIG-hitsausvalmius, on poltinliittimen lisäksi magneettiventtiili kaasun virtaukselle.

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #10 : 10-04-2007, 11:56:02 »
No niin, nyt on vähän kokemuksia tuosta raapaisupolttimesta, kaveri toi tähtilippumaasta halpiskahvan jossa on kierreventtiili hantaakissa. Vehje myytiin kittinä jossa on mukana kahva, suutin, letkut ja johdot, paineensäädin sekä pari erilaista elektrodia. Kitti maksoi vajaa sata taalaa jossain Chicagon k-raudan tyrkkykorissa. Paineensäädin sopi pienellä tuunaamisella ja väkivallalla Bauhausin kertakäyttöpulloon, tosin sillä ei varsinaisesti voi virtausta säätää kun venttiili on mallia on-off eikä mitään mittaria ole.

Aloitin harjoitukset ostamalla kolme kertakäyttöpulloa Argonia (a 20.-, huh) ja pari sikspäkkiä karhua (Bembölen shellillä tarjouksessa). Setti ruuvautui käyttökuntoon muutamassa minuutissa, elektrodin teroitus onnistui vaivattomasti kiinnitämällä se akkukoneeseen ja pyörittämällä smirgelin kiveä vasten, loivasti kiven pyörimissuuntaa vastaan. Tyynessä kelissä pihalla hain virta-arvoja ja käsien motoriikkaa, ensivaikutelma oli että mikä tässä nyt sitten niin vaikeaa on, kaari palaa ja kaasu suhisee. Parin yrittämän jälkeen se vaikeusaste alkoi selvitä - puikkoaddiktille sen kaasuventtiilin avaamisen muistaminen meinasi tuottaa ylipääsemättömiä vaikeuksia, sytytysyritys virtaus suljettuna aiheutti välittömän elektrodin palamisen kiinni työkappaleeseen - tämä puolestaa aiheuttaa välittömän teroitustarpeen.

Testimateriaalina mulla oli 30x1.5mm huonekaluputki, elektrodina punainen 1.6mm ja koneena Telwin 161 puikkoinvertteri.

Muutamia huomioita:
1. Elektrodin pitää olla terävä, tätä ei meikäläinen uskonut ennenkuin olin ravannut n+1 kertaa teroittamassa
2. työkappaleen pitää olla puhdas ruosteesta, maalista ja rasvasta, tämäkään ei meinannut mun kalloon mahtua - seuraus kts kohta 1
3. suojakaasu on välttämätön, venttiiilin unohtamisen seuraus kts kohta 1.
4. tollasella litran kertapullolla harjoittelee reilu puoli tuntia -> älyttömän kallista
5. mitä terävämpi elektrodi, sitä helpompi sytytys, mulla oli kulma jotain 1:10
6. toinen sikspäkki lisää vauhtia mutta ei paranna käsien motoriikkaa
7. mä käytin 40-70A alueilla DIN8 lasia kun en nähnyt kympistä läpi
8. polttimen numeroista (WP-9V)ja kuvasta tihrustamalla olen päätellyt että bilteman tig-kitti voi olla jotakuinkin sama
9. virran kaukosäätimestä olisi oikeasti hyötyä, sytytys isommalla. Mä kokeilin puheohjattua vaimoa, toimii
10. hitsausasennon ja liikeratojen kylmäharjoitteluun kannattaa käyttää aikaa, muuten polttimen letku on aina tiellä
11. hitsisulaan muodostuu selittämätön lisägravitaatio joka vetää elektrodia puoleensa
12. hitsauksen siisti lopettaminen on vaikeaa, kun vetää polttimen pois niin loppusulalle ei saa suojakaasua
13. suojakaasua menee vielä enemmän kun unohtaa venttiilin auki...

Apropoo, tosta Argonin kalleudesta sen verran että ainakin Woikosken viiden vuoden vuokradiilissä hommaan sisältyy se, että voit halutessasi vaihtaa pullon myös muihin kaasuihin, esim mä voin tarvittaessa vaihtaa tuon magin perässä olevan SK18:n Argoniin, SK18 vaihto maksaa jotain 50.- ja pelkkä Argon vastaavasti 80.- Jos tarve on satunnaista ja ennustettavaa niin tolla sopimuksella ei tarvitse kahta oikeata pulloa eikä toi kolmenkympin hintaero, edelleen satunnaisessa käytössä, niin iso ole.

--Rami

Poissa rautamies

« Vastaus #11 : 18-04-2007, 02:27:46 »
Jos kaasun hinta "tuntuu" kovalta, niin käytä argonin sijaan hiilidioksiidia mustalle raudalle. On sille ihan passelia. Hätätapauksissa olen hitsannut sillä myös "rosteria". Agonit:han on aivan pakollisia vain noille "jaloimmille" aineille, alumiini jne.
(suurin hätätapaus itsellä=käytin käsisammutinta)

Poissa panu

« Vastaus #12 : 19-04-2007, 18:04:02 »
Hmm. kiinnostas kovasti Tig kone. Juurikin tuo argoni pullon hommaus rajottanu intoa. raapasu vehkeethän sais jo uutenakin aika edukkaasti.
hiili pullo löytys jo migin takia valmiiks.  ::)

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #13 : 19-04-2007, 20:49:14 »

Vau! Miten sulla riitti kädet ja miten sait kaasua ulos sammuttimesta muuten kuin täysillä? Vanha venttiilipullo kenties, mun hiilarisammuttimesta tulee joko kovaa tai ei ollenkaan.

Poissa rautamies

« Vastaus #14 : 27-04-2007, 02:08:49 »

Vau! Miten sulla riitti kädet ja miten sait kaasua ulos sammuttimesta muuten kuin täysillä? Vanha venttiilipullo kenties, mun hiilarisammuttimesta tulee joko kovaa tai ei ollenkaan.
Juu, vanha pullo oli. Mutta kaipa sitä saa uudemmistakin jos tulee tiukka paikka.Laittaa vaan liittimiä yhteen pötköön ja mittarit väliin .Taikka tekaisee itse sopivan," hätä ei tunne lakia"