Kirjoittaja Aihe: Tiggi hitsaus  (Luettu 137525 kertaa)

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
Re: Tiggi hitsaus
« Vastaus #15 : 23-12-2007, 23:34:11 »
Kaivetaans tällainen puoli vuotta vanha aihe esille. Nyt on kympin pottu Argonia, meinaan käyttää lankakoneella samaa mutta en ole vielä kokeillut, isot pojat kertoi että tunkeuma jäisi huonommaksi mutta jääköön. Ai tuota harjoittelun ihanuutta kun ei kertapullot lopu kokoaikaa kesken, kahvan venttiilin avaaminen vaan tahtoo edelleen unohtua mutta sehan on vaan positiivista, tulee teroitusta harjoiteltua..

Tässä pihaTIG-reenissä kappaleet ovat olleet kolmen millin lattaa, tuntuu helpolta ja näyttää hyvältä. Taputtelin itseäni tanakasti selkään ensimmäisten kymmenen lapun jälkeen mutta maailma luhistui totaalisesti kun koskin fillarinrunkoon - ei siinä muuten mitään mutta kun sula lähestyy putken päätä niin katastrooffi on valmis, puhki palaa isosti vaikka mitä tekis. Olen päätellyt ja KVG:stä oppinut että MMA-invertterillä moisia TIG-vehkeitä käytettäessä pitäs virtaa pudottaa ainakin 10A sytytyksen jälkeen mutta ei vaimo jaksa potikanvarressa istua räntäsateessa koko iltaa, sinänsä varsin ymmärrettävää.

Täytyy askarrella vaihtoehtoinen potikka virransäädölle, jonkinlainen kaukosäätimentyyppinen kun tuon Telwinin potikka on niin ahtaassa rakosessa ettei vapaana oleva kuudes käsi siihen oikein hanskan kanssa vauhdissa osu. En valita koneita, kyseessä on ainoastaan hitsaajan osaamattomuus. Maailma on kuulemma pullollaan koneita joissa tällaisetkin toiminnallisuudet ovat vakiona, bärsse eikä itsetunto vaan kestä ostaa lisää laitteita, näillä pärjätään, prkl.

-Rami
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa touhutapani

« Vastaus #16 : 24-12-2007, 00:02:42 »
  DodaDoda..seurannut oon tota sun hitsauskurssitustas...puikotuksen jummarran...siis ULKONA...mutku nytki siel vissiin PITÄS ilmanvaihdon nopeus olla jotain 8 m/s... et näissä suojakaasuhitsauksissa PITÄS mielestäni ilmetä vaikeuksia...Vai olix sulla se "ressutalli" ken pitäs viiman poikessa..?? Itte en "luonnonoloissa" hitsaa ku puikol..ja Tigginä on ..sivulla "millainen verstaan tulis olla".. mun yhes kuvas näkyvä AGA:n 200 A:anen tasavirtatiggi... poika on kinunnu myös alumiinva varten vaihtovirta vehettä...no 400 A:an muuntaja on jo jossain tuolla jemmassa...OISKO kellä myyrä HALAVALLA tikkiyksikkö...

JOO; TIEDÄN et parilla ISOLLA rahalla saa kyl kunnollisen tasa/vaihtovirtahärvelin...mutku AINA näitä vanhuksia suosin..  JA taas tul "kipinäkyssäri"..siisku toi AGA kremppas sillai, et antaa VAIN kaikki ulos...ja lähin huoltaja olis Kuopios...oon siis Jokisuus.. ET oonko diaknoosissan vallan viäräs, jos eppäilen potikkaa....et voiks tollasen käydä ostaa ...noiden Amppeeriden perusteella..ja viskata tilallensa..???

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #17 : 24-12-2007, 00:30:30 »
Tässä taloudessa on hitsauksen suhteen yhtä ulkona sekä hitsaustapahtuma kuin hitsarikin. Pihalla siis opetellaan hitsausta menetelmästä riippumatta, mulla ei ole sisätilaa missä voisi harjoitella. Näissä illan tiggireeneissä on ollut ilmakehän tuuli 0.2 m/s ja kahvan kaasuvirtaus 5 litraa minuutissa. Haalari haisee raikkaalle pesutauosta huolimatta, kertooko se argonin määrästä, joku ammattimies väitti joskus niin?

Fordsonimiesten foorumilla eli masinistit.com oli muistaakseni hiljattain juttua jostain Agan vehkeistä ja niiden varaosista. Se on muutenkin hieno foorumi.

-Rami

Poissa touhutapani

« Vastaus #18 : 24-12-2007, 05:19:28 »
  sinuna lissäisin kuasuva tuplaten...olosuhteita ajatellen...ainaski koklaa..  Ja Jouluvalot Palaa Täälläkin..en ois kehannu YXINolijana viritellä...mutlu "vihjasit"...

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #19 : 25-12-2007, 01:47:32 »
Jostain syystä tuo Awelcon Italialainen säädin ei suostu antamaan kun maksimissaan 8 litraa minuutissa, sen siitä saa kun ostaa halpiksia. Tuolla on nyt kuitenkin pärjättävä. Olin ilmeisesti hitsannut ihan väärällä elektrodilla, mulla oli käytössä vihreällä merkitty tikku, ilmeisesti puhdasta wolframia. Nyt vaihdoin punaisella merkittyyn jossa lienee Millerin manuaalin mukaan noin 2% Toriumia seostettuna ja ainakin tuo tuntuu nyt toimivan paremmin - kestää terävänä vaikka sytytyshölmöilyjä tulee edelleen.

Ei kehtaa jouluaattona paljoa enempää reenata, onneksi tuo menetelmä on hiljainen.

-Rami

Poissa rautamies

« Vastaus #20 : 25-12-2007, 22:04:50 »
Oikeaa hommaa tuntuu kavereilla olevan meneillään. Yritetäämpäs ietkkin jollaintapaa osallistua. Tosin en taida oikein osata näitä opetushommia ainakaan tällä vehkeellä. Noista kärjistä(elektoreista)tais olla tossa kyse, ja kaasun määristä. Tuo 5l-min taitais riittää juuri sisätiloisssa tai ihan tyynellä ilmalla. Yritetääs laittaa jotai opuksia tähän mukaan
Jatkakaa, kyllä siitä hyvä tulee

Poissa amis

« Vastaus #21 : 25-12-2007, 23:10:22 »
Eikös tohon ois aika yksinkertanen rakennella magneettiventiili kaasulle, ei tarvis huolehtia hanan avauksesta :)

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #22 : 29-12-2007, 01:50:31 »
Kirjottelin tuolla uuden pubin puolella jo hiukan ennakkosensuuritonta tekstiä sateessahitsaamisesta ja päätin jo heittää seinään koneet, lisäaineet, kaasupullon, tarvikkeet ja itse seinänkin mutta olkoon. Varoittavana esimerkkinä voisi olla vaikka seuraava kuva, vettä tuli ja vi+t+us oli isolla.

Jos jotain positiivista olisi aivan pakko hakea niin ne hetket jotka olivat hyviä tuossa lyhyessä sessiossa niin olivat todella hyviä - sen ajan kun maskista näki läpi niin olin tuntevinani pienen, ohisujahtavan hetken hallitsevani prosessia. Kuva kertoo kyllä ihan muuta, pahus.

-Rami

edit: Unohtui mainita että materiaali on 30x1.5mm Fe ja kappaleessa oleva ruoste kehittynyt vasta hitsausyritelmän jälkeen -> sateesta sisään, lattialämmitykselle kuivumaan.
« Viimeksi muokattu: 29-12-2007, 01:54:36 kirjoittanut rallirami »

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #23 : 03-01-2008, 02:11:47 »
Nyt on taas ilta reenattu, ei sada vettä mutta on viis pakkasta, sataa lunta ja tuulee 8,2m/s. Homma toimii selkeästi paremmin kuin vesisateessa, muuta positiivista ei kyllä tule mieleen. Kun kerran pääsis kokeilemaan jossain lämpimässä, sisällä, rauhassa, omilla koneilla niin sais jotain perspektiiviä. Tykkäisköhän ne huonoa jos kävis vaikka kauppakeskuksen parkkihallissa joku kerta koittamassa? Vitsivitsi.

Materiaalina edelleen 30x1.5Fe, elektrodi punainen 1.6mm, lisäine kuparipinnoitteinen Fe. Ny palelee nakit siihenmalliin että lähden saunaan jossei se p#"$le ole tässä tuulessa jäähtynyt.

-Rami

Poissa rautamies

« Vastaus #24 : 03-01-2008, 02:42:37 »
Ikävä kyllä, ei taida tolla kelillä onnistua millään.  ;)

Poissa VELHO

« Vastaus #25 : 29-01-2008, 22:35:25 »
Moi !  Kirjottelen eka kertaa tig-hitsaus on meikäläiselle jokapäiväistä puuhaa muun ohessa . Esimerkiksi yllättävää niin hitsailin ruostepintaisesta harjateräksestä rostiarinaa pönttöuniin ja totesin kuinka hyvin se onnistui tigillä joka ei yleensä hyväksy ruostetta.  Fosforikuparilla voi juotella hallitusti kuparia esim.teräkseen tosin vain pieniä osia.
Rosteriakin on tullut hitsailtua ohutseinäisiä 1,25 mm putkia .

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #26 : 01-08-2008, 22:55:56 »
Kaivetaas tällainenkin aihe vaihteeksi pölyistä. Eilen iski taas kipinä kun aikaakin oli ja palasin noiden huonekaluputkien ja TIGin maailmaan. Olen parissakin ketjussa tainnut mainostaa että mun tikkivehkeet on sieltä edullisimmasta päästä, ameriikan bilteman poltin Telwinin pikkuinvertterin perässä eli perusmeiningillä ja raapaisusytytyksellä. Seuravat asiat on ammattimiesten mielestä varmasti itsestäänselvyyksiä mutta jospa joku muukin innostuu harrastepohjalta operoimaan niin näille voisi olla käyttöä:

--Ostin joskus alkukeväästä kympin paketin noita elektrodeja, terotan valmiiksi koko setin ja kun ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin, kärki menee pahaksi niin vaihdan seuraavan enkä ala joka kerta teräämään sitä ainoaa. Elektrodit olivat Agalla halvempia kun biltemassa.

--s=1.5mm mustan putken jatkaminen osoittautui ongelmaksi kun ei ole kaukosäätöä. Nyt sain homman hallintaan siten että tarjosin lisäainelankaa reilusti enemmän reunaa lähestyttäessä kun aiemmin -> toimii, vissiin vähän jäähdyttää.

--Se elektrodin terävyys on yhä edelleen avain koko hommaan, jos vetää paskalla kärjellä ja raivolla niin ei vaan onnistu.

--miettimispaikassa saa vähän peliaikaa siten että nostaa kahvaa vähän - niin että huntu palaa ja pyörittelee vähän sauman sivussa sammuttamatta kipunaa. Näin jää pari sekuntia aikaa pohdiskeluun tarvittaessa.

--Lopettaminen on raapaisuvehkeellä vaikeaa, jos vaan nostaa ylös niin loppusula jää ilman suojakaasua ja näyttää pahalta. Ratkaisin tämän ajamalla lopetuksen ylimääräiseen jatkokappaleeseen jonka voi leikata pois tai sitten nostamalla ja heti palauttamalla lähelle, kuitenkin siten ettei syty uudelleen.

Nojoo, tommosia mietteitä kumminkin. Nyt on argonpottu tyhjä ja hain tänään normimeininkiä eli sk18:aa tilalle että pääsee jatkamaan MAGgiharjoituksia. Ei oo varaa pitää montaa pullosopimusta, nyt homma toimii hienosti kun vähän suunnittele harjoitukset etukäteen ja ottaa vaihtohetkellä sen kaasun mitä seuraavaksi tarvii.

-Rami

Poissa seppä

oma koneeni
« Vastaus #27 : 19-09-2008, 21:58:29 »
Tervehdys..

Oma koneeni tuollainen 150A invertteri "raapaisut tig" ja olen ollut enemmänkuin tyytyväinen..

Itse "tiggi".. :o

Olen tehnyt jos joninlaista vempelettä veneeseen ja kavereille eli tuo kone on tuonut hintansa takaisin jo ajat sitten..

Tuossa muutama kuva, eli tein tuon merivesi lauhduttimen kytkimelle..

Osat ennen kasausta

½" liitin nippa hitsattuna

"tuubit" kiinne.. samalla periaatteella voi tehä myös tislaimen putkilauhduttimen

Laitetaas vesitankki-projektista, eli tein eräälle veneilijälle.Tilavuus 140l kpl ja näitä tuli kaksi..

Valmis tankki, tuo "manusluukku" löytyi romikselta eli kaikkee hyvää ja kelposta löytää jos viittii hieman.. ;) ;)

Tankin sisällä näkyvä levy on "loiskelevy"..

Tankkeihin meni 2mm rosterilevyä 2m². Tankeille tuli hintaa kaikenkaikkiaan 600e valmiina  ::) onko se kallista vai ei, ei osaa snooo...
« Viimeksi muokattu: 20-09-2008, 09:31:02 kirjoittanut seppä »

Poissa thintikka

« Vastaus #28 : 20-09-2008, 08:15:38 »
ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä se tikkisauma on osaajan jäljiltä ihailtavan kaunis ja komia...
Mittaamma tönärillä, merkkaamma spraymaalilla ja katkasemma kirvehellä

Poissa seppä

« Vastaus #29 : 20-09-2008, 10:57:19 »
Mukavaa jotta työn-laatua on kiva katsella, mutta toisaalta onhan tuo "harraste" ollut leipä ammattia jo ties kuinka kauan..
Tosin tig hitsausta olen harrastellut muutaman vuoden mutta puikkolla olen hitsannu jo lähes 15 vuotta..
Tosin silloin "ammattiuran" alussa oli ongelmia mutta "vanhat" neuvos kui se tapahtuu.. Tosin ensteks oli opeteltava ryyppäämään jotta pääsi "miesten"matkaan.. ;D
Joskus oli kiperiä tilanteita tosin ku nyt, ennen ku seppä tai kymppi sanos jotta jotain tartti tehä,ni sillon jos ei homma toiminu ni tuli "kluuvariin", oli se hienoo aikaa.. ;D ;D ;D

Jos hitsuu ei onnistu ja rupee vi*****aan, ni kannattaa pitää pikku paussi,muuten hajoovaan vehkeet..  Miettii mikä on pielessä ja moni on liian malttamaton, ei sitä hetkessä opi ja sellasta koulua ei olekkaan jossa se voitas opettaa taululla..
Hitsaamista ei opi kun hitsaamalla ei se sen kummempi asia ole..
« Viimeksi muokattu: 20-09-2008, 11:01:32 kirjoittanut seppä »