Kirjoittaja Aihe: Tiggi hitsaus  (Luettu 152535 kertaa)

Poissa fieroman

Vs: Tiggi hitsaus
« Vastaus #960 : 26-09-2017, 19:07:05 »
Tähän väliin vähän pohdintaa argonin hankinnoista näin aloittelijan näkökulmasta, jos ette pahastu, ihan vaan sillä jos joku muu sattuu miettimään samaa asiaa:

Tämä on varmaan tuttua juttua kaikille jotka olleet argon-kaasuskenen kanssa tekemisissä pitempään mutta tulinpa itse nyt alkuinnostuksen jälkeen selvittäneeksi ja laskeneeksi että mikäli käyttää edes 3-4 20L pulloa kolmeen vuoteen niin se tulee halvemmaksi edullisempien kaasunhintojen kautta kuin nämä 10L omistuspullot (unicyl, awocyl, albee jne.). 20L vuokrapullon "täyttö" on about samanhintainen kuin 10L omistuspullon eli kaasun hinta on noin puolet per tilavuusyksikkö. Plus että vuokrasopparilla voi vaihtaa pullokokoa (ja kaasulajiakin kaiketi, mutta TIGin kanssa käytännön ainoat järkevä vaihtoehdot taitaa olla argon ja helium rajotuksin) mihin mikä koko vaan tuntuu sopivalta.

Sikäli näin jälkeenpäin ajateltuna olisi 10L unicylin sijaan varmaan kannattanut ennemminkin alkuun ottaa 20L tai isompi vuokrapullo muutamaksi vuodeksi ja harkita sitten hommaako tuota 10L omistuspulloa kun hitsaustapahtuma alkaa sujua vähän toistettavammin olettaen että hitsaukset on säännöllisen epäsäännöllisiä. Nykyisellä valtavalla innostuksella ja olemattomalla taidolla kaasua tuntuu kuluvan aika hyvin harjoitellessa joten en usko että tuo 3-4 pulloa argonia tekee edes tiukkaa käyttää kolmeen vuoteen näin alkuun. Harmi kun argonia ei voi säilyttää nesteenä muuten kuin dewarissa kryolämpötiloissa avoimessa astiassa jolloin sitä saisi vähän enempi pienempään tilaan :)

Froniuksen kaariaikalaskurin mukaan näytti ekasta 10L pullosta saavan vajaa 3h kaariaikaa n. 8 l/min virtauksella, joka on enempi vähempi sillä hehtaarilla mitä laskeskelinkin.

t. Janne

Miten tuon nyt ottaa. Mulla oli vuokrapullo 5vuoden vapaakirjalla ja kun tuo vuokra-aika päättyi niin laskin ettei kannata vuokrata vaan ostin saksasta 20l argon pullon ja vielä suomesta 10l unicylin Tuohan riippuu kaasun käytöstä, minulla on nyt unicyl tyhjä ja odottaa vaihtoa, toisessa pullossa vielä n. 80 baaria jäljellä joten kohta senkin joutuu täyttämään mutta tuo kaasumäärä on riittänyt jo hiukan yli vuoden. Jos päätän lopettaa tiggailun niin noista pulloista saa ihan oikeaa rahaa takaisin.

Poissa jahonen

« Vastaus #961 : 26-09-2017, 20:45:17 »
kai se täyttö on saman hintanen, oli se pullo sitten vuokra-, tai oma pullo, kunhan sen tilavuus on sama. ei kait sitä täyttäjää kiinnosta onko se pullo mun oma, vai vain vuokralla, jos kuitenkin ostan kaasua 20 litran pullollisen. vai oonko ihan hakoteillä?

Tämä vertailuni koski noita tuotteistettuja "omistuspulloja" kuiten AGAn unicyl, woikosken awocyl jne., ei oikeita omistuspulloja. Ne ovat sitten ihan oma juttunsa.

Joo näin jälkikäteen ajateltuna itekkin olisi kannattanut ottaa isompi oma/vuokrapullo, mutta on tuossa Albeen argon-pullossakin omat hyvät puolensa.
Ei tarvi juosta kusi sukassa jonkun väärällä puolella pitäjää 08-16 avoinna olevan kaasukaupan perässä arkena, viimeksikin sunnuntaina motonetissä käytiin vaihtamassa pullo täyteen.

Albee/unicyl ei oikeestaan ole edes omistuspullo, oikeammin pitäs puhua vaikka panttipullosta.

Tuo kaasun saatavuus virka-ajan ulkopuolella on kyllä tuon albeen plussa eli jos se on kriteerinä niin tuo on kyllä hyvä vaihtoehto. Tuossa pullossa on kyllä vähän plus miinus se integroitu paineen/virtauksen säädin joka mielestäni vähän mutkistaa asioita jos haluaa käyttää samaa pulloa myös juurikaasuna mutta toisaalta perushitsailuun ei tarvitse mitään erillistä säädintä. Tosin käytännön kokemusta tuosta ei ole.

Miten tuon nyt ottaa. Mulla oli vuokrapullo 5vuoden vapaakirjalla ja kun tuo vuokra-aika päättyi niin laskin ettei kannata vuokrata vaan ostin saksasta 20l argon pullon ja vielä suomesta 10l unicylin Tuohan riippuu kaasun käytöstä, minulla on nyt unicyl tyhjä ja odottaa vaihtoa, toisessa pullossa vielä n. 80 baaria jäljellä joten kohta senkin joutuu täyttämään mutta tuo kaasumäärä on riittänyt jo hiukan yli vuoden. Jos päätän lopettaa tiggailun niin noista pulloista saa ihan oikeaa rahaa takaisin.

Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi mitä tarkoitin omistuspulloilla. Oikeiden omistuspullojen käyttökustannukset ovat varmasti edullisemmat kuin vuokrapullojen. Kertokaas muuten tuosta kokeneemmat / viisaammat ketkä ovat noita katsastuttaneet että mitä se maksaa ja miten/missä semmoinen hoituu käytännössä? 10 vuotta taitaa olla katsastusväli?

Yksi ikävä piirrehän oikeissa omistuspulloissa on verrattuna unicyleihin tai vuokrapulloihin että juuri se kyseinen pulloyksilö pitää lähettää täytettäväksi jonnekin kauas ja se sitten saattaa kestää epämääräisen ajan eli jos haluaa hitsata nonstoppina, pitää olla vähintään 2 kpl pulloja.

t. Janne

Poissa fieroman

« Vastaus #962 : 26-09-2017, 21:01:07 »
Oma omistuspullo oli täytettävänä viikon verran ja nykyään ei muut taida täyttää kuin woikoski. Siksi juuri on tuo unicyl ettei mikään "tärkeä" homma keskeydy kaasun loppumiseen. Tosin migille on vielä co2 pullo eli jollakin värkillä hitsaus kyllä sujuu.

Paikalla juska

« Vastaus #963 : 26-09-2017, 21:17:03 »
Oma omistuspullo oli täytettävänä viikon verran ja nykyään ei muut taida täyttää kuin woikoski. Siksi juuri on tuo unicyl ettei mikään "tärkeä" homma keskeydy kaasun loppumiseen. Tosin migille on vielä co2 pullo eli jollakin värkillä hitsaus kyllä sujuu.

Woikoskikin lopetti yksityisille myynnin ainakin Oulussa niin pitänee viedä pullo jälleenmyyjän kautta, eli varmaankin palaa lisää aikaa ja rahaa. Nyt ottaisin Albeen tms. tuon vuokrapullon sijaan. Mulla oli joskus 3v sopparikin mutta se se vasta kallista oli vaikka oli joku tarjous.

Sukelluspulloja oli neljä katsastuksessa ja kaksi niistä tarvitsi sisäputsausta, koko lysti oli muistaakseni alun toista sataa euroa. Eli varmaan se 20L puteli menee alta satasen + täyttö.

Poissa fieroman

« Vastaus #964 : 27-09-2017, 10:11:23 »
6kg hiilidioksidipullon olen katsastuttanut ja maksoi täyttöineen n.85,-. Luulisin että täytön osuus olisi n. 40 eli katsastus n.45 euroa.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #965 : 27-09-2017, 13:22:10 »
20l happipullon katsastus ja täyttö oli alle satasen.. mulla on oma Argon20l, hiilidioksidi6l, asetyleeni20l, happi 20l ja pari nestekaasua.. yhteishintaa on noin 800€.. En oo laskenu olisko kannattanut vuokrata, ostaa vaihtoputelit vai miten.. laskekoot perikunta sitten ;D ;D

Poissa Teemu

« Vastaus #966 : 27-09-2017, 13:39:36 »
.. laskekoot perikunta sitten ;D ;D

Kannattaa säästää kuitit, voivat sitten laskea minne kaikki perimättä jääneet rahat meni  >:D

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #967 : 27-09-2017, 14:14:39 »
Joo.. kinastelkoot sitten keskenään ;D ;D mitähän tytär tuumaisi kun testamentissa lukis että saat pullon asetyleeniä ;D ;D

Poissa pera8x

« Vastaus #968 : 29-09-2017, 17:17:15 »
tuosta täyttöajasta. se, mitä itte olen tota omaa pulloani ja työpaikan pulloja käynyt täyttämässä, niin se on vain soitto tuohon kyseiseen firmaan ja ei muutakun menoksi. matkaa ehkä joku 15 kilsaa. perille päästyäni annan pullon niille ja n. puolessa tunnissa se on taas täynnä. yleensä, tai oikeastaan aina on onnistunut heti, kun oon vain ilmottanut niille, että tartten kaasua. miinusta tosiaan siitä, että pitää ajella tuon 15 kilsan päähän ja odotella se puoli tuntia ja hommat hoituu vain virka-aikana. mutta, kun sen tietää, niin ei se ainakaan mulle ole tuottanut mitään ongelmia. joskus lähden töistäkin aikasemmin sen takia, että kerkiän tankata pullon täyteen. mittarista näkee paljonko on kaasua. jos tietää, että tarttee viikonloppuna hitsata jotain ja paljon ja mittari näyttää lähes nollaa, niin perjantaina viimeistään tankkaamaan.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #969 : 29-09-2017, 17:23:20 »
Täyttävätkö Argoninkin noin nopeaa? Woikosken kaveri kerran sanoi että pullo kuumuu täytössä sen verran että sitä pitää jäähdytellä tovin..

Miksihän muuten pulloon neuvotaan jättämään 2bar paine? ettei sais tyhjäksi käyttää..

Paikalla juska

« Vastaus #970 : 29-09-2017, 17:35:17 »
Miksihän muuten pulloon neuvotaan jättämään 2bar paine? ettei sais tyhjäksi käyttää..

Lienee siksi että estetään roskien pääsy pulloon ja venttiilinkin saa vielä suhautettua tyhjäksi. Mulla alkaa olla täytöstä jo aikaa mutta muistelisin että Woikoski laskutti vain täytetystä kaasusta eli kun pullossa oli n. 10-20bar niin piti maksaa vain siitä n. 180barista.

Poissa Teemu

« Vastaus #971 : 29-09-2017, 17:43:28 »

Ettei saastu, ei mene ilmaa pulloon. Muuten joutuvat huuhtelemaan pullon.

"Jos venttiili ei aukea ja mene kiinni normaalisti, se on viallinen ja pullo siirretään reklamaatiopullokoriin.
Jos kaasupullossa ei ole jäännöspainetta, täytyy kaasupullo vakumoida ja
huuhdella täyttörampissa ilman, kosteuden ja muiden mahdollisten epäpuhtauksien poistamiseksi."

http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/Tuusula_messerhappipullo101105.pdf
« Viimeksi muokattu: 29-09-2017, 17:47:25 kirjoittanut Teemu »

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #972 : 29-09-2017, 17:50:47 »
ok. no hyvä tietää tuokin O0

Poissa pera8x

« Vastaus #973 : 29-09-2017, 18:03:08 »
mää oon täytellyt täysin tyhjiä, sekä lähes tyhjiä pulloja. noita lähes tyhjiä ne alkaa heti vaan täyttään ja noita täysin tyhjiä ne laittaa vakuumikoneeseen ja imee pullon tyhjiöön. sitten vasta alkavat täyttämään. oisko siinä se selitys, että miksi pitää jättää pieni paine?

samaan hintaa tosiaan täyttelevät, oli sitten tyhjä, tai melkein tyhjä. eikä ajassakaan ole kovin suurta eroa. pullo tosiaan lämpiää täytössä, sen takia se täyttö kestää vähintään sen puoli tuntia. ja mukaani saan aina vähän kättä lämpösemmän pullon. kotona laitan mittarit kiinni ja se näyttää paineeksi hieman alle 200 baaria. pullo jäähtyy ja paine laskee.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #974 : 22-10-2017, 10:57:08 »
Tulipahan testattua nyt teoria noista kiinalaisista pyrex-kaasulinsseistä.

Ylempi sauma vedetty setillä jossa pyrex-kuvussa vielä pari extra rosteriverkkoa diffuusorina tasoittamassa virtausta, alempi sauma..sähkölinnun kakka muuten samoilla säädöillä mutta ilman niitä rosteriverkon palasia.

Tossa vielä kuva verkonpaloista pyrex-kuvussa:
« Viimeksi muokattu: 22-10-2017, 11:24:12 kirjoittanut Matti ZZJ »