Kirjoittaja Aihe: Teräohjain vannesahaan  (Luettu 14911 kertaa)

Poissa Jukka Hietaoja

Vs: Teräohjain vannesahaan
« Vastaus #30 : 06-02-2012, 07:14:02 »
Kyllä noilla teräohjaimilla tulee hyvin toimeen sillä poikkeuksella, että terän takana oleva ohjain kannattaa korjata.
Samaan kiinnitysreikään tuleva tanko 90 kulma ja rullalaakeri tukemaan terää takaa. Omaani tein ko. muutoksen ja
terä käyttäytyminen parani huomattavasti, on helppo toteuttaa ja ei paljon maksa.
Aiempi nimimerkki jukka55

Poissa samu

« Vastaus #31 : 08-02-2012, 01:58:15 »
Moi,

Harry, tuo ohjain on perimältään puhdas italialainen. Luultavasti myös valmistukseltaan. Centaurolla on ohjuriperiaate täysin sama, paitsi niitä hanikoita ja nippoja siinä ohjurissa riittää. (Centauron ohjurin voi myös säätää vannesahan pöydän sivuohjurin suuntaiseksi).

Ilmeiset ongelmat ovat kuitenkin samat. Ohjuriasetelma on nähtävästi vain yläpuolinen, eli sahassa on vain yksi teräohjuri/tuki joka on pöydän yläpuolella. Eikös.

1) Jos nuo sivurissat ovat edes yhtään sahuria kohti avautuvaksi kartioksi kuluneita, niin vaihtoon tai rissapintojen sorvaus tasaiseksi (näin voi myös tehdä, eivät ole karkaistuja tms.). Anyway, kartiopintaisia sivuohjureita ei käytännössä ei enää voi säätää millekään terälle (eikä varsinkaan kuvissa olevalle about kuviosahalevyiselle 6mm terälle).

2) Takavasterissa jos terä lyö yhtään kipinää kontaktissa, niin laakeripinnan perusteellinen putsaus, rasvaus, välyssäätö ja uudelleen rasvaus, ja sitten koekäyttö. Takavasteen säädästä ei ole käytännössä yhtään mitään hyötyä jos sivutuet ovat kartioita.

Centauron sivutukien suhteen, purin rissat ja oikaisin ne sorvissa kolmisen kuukautta sitten.

Taannoisen jyrsimen laakerivoitelukyselyn yhteydessä, eräs pro-osaston KV-forumiitti toimitti minulle voiteluainetta jolla olen suoriutunut myös vannesahan vasteesta. Hyvää kamaa.

Sanotaan kuitenkin että vaseliinikin luultavasti riittäisi, kunhan olisi edes jotain.

terv,

Samu

...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa hanski

« Vastaus #32 : 08-02-2012, 08:33:57 »
Lainaus Sumulta.
"Centauron sivutukien suhteen, purin rissat ja oikaisin ne sorvissa kolmisen kuukautta sitten. "
Tommosen homman teit, mitäs löysit, liuku, kuula vai neulalaakerit, ja olishan tuo homma pitänyt kuvata jotta vois muillekin näyttää.  :coolsmiley:
- hanski

Poissa arduino

« Vastaus #33 : 09-02-2012, 18:04:04 »
En paljoakaan tunne virallisesti vannesahojen terienohjausta,ehkä tuollaisen kunnostaminen veisi aikaa 12 tuntia jos laakerit ovat paikalla ja metallisorvari valmiina apuna työstämään.
Ei tuollasia teränohjureita nykyään edes valmisteta,kannattaa kunnostella.

Poissa moska

« Vastaus #34 : 21-11-2017, 14:48:16 »
Tuli hommattua vannesaha ja niistä ei ole liiemmälti kokemuksia, viimeksi peruskoulun yläasteella (20+v. sitten) tullu sahailtua. Ei myöskään näistä vannesahan terän ohjaimista mutta kun kattelin juutuupista vinkkejä sahan säätöön ja projekteihin niin tuli vastaan tämmöinen teräohjain: https://www.youtube.com/watch?v=5EexhzUmXL4

Tein vastaavan ohjaimen kokeeksi ja sehän toimii erittäin hyvin! Ennakkokuvitelmissa oli että alaohjaimen puuttuessa terän alaosa vaeltaa omia reittejään mutta olin väärässä.
Ostaahan tuota ei kannata kun hinta melkein 100$ mutta rakenne on yksinkertainen ja helppo tehdä.

Kokeilin tehdä "bandsawboxin" ja hyvä oli leikata.

Paikalla Tallitimpuri

« Vastaus #35 : 21-11-2017, 14:54:42 »
..Tein vastaavan ohjaimen kokeeksi ja sehän toimii erittäin hyvin! ..mutta rakenne on yksinkertainen ja helppo tehdä.

Löytyykö markkinoilta laakeri, jossa on ulkokehällä ura, vai hioitko uran itse?
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa moska

« Vastaus #36 : 21-11-2017, 19:35:59 »
Lainaus
Löytyykö markkinoilta laakeri, jossa on ulkokehällä ura, vai hioitko uran itse?

Ei taida löytyä, sorvasin rinkulan 5mm levystä, siihen sitten ura. Rinkulaan sitten laakeri lukitteella kiinni.

Poissa Simo Ahtola

« Vastaus #37 : 21-11-2017, 21:06:23 »
Moi,

mää tilasin parivuotta sitten tuolta
http://www.carterproducts.com/band-saw-products/band-saw-conversion-kits

auttoivat hyvin oikean mallin tilaamisessa ja olen erittäin tyytyväinen
- en ymmärrä sellasia missä tuki tulee laakerin reunasta eikä kehältä, semmoset oli ennen

T. Simo
Aiempi nimimerkki Simoah

Poissa Scyyb

« Vastaus #38 : 21-11-2017, 22:13:13 »
Veikkaan, että tuo ura syvenee käytössä nopeasti. Jostain syystä olen siinä luulossa, että kun laakeri on poikittain niin se kestää pidempään.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #39 : 21-11-2017, 22:25:14 »
Mun isossa sahassa on takatukena laakeroitu umpinainen pyörä poikittain terään. Toimii loistavasti ja ei uraudu. Siinä terä nojaa pitkän matkan.

Tuossa linkin mallisessa tuessa terällä on pistekuorma laakeriin. Se ei liene ihan optimi

Laakeri on sen verran kovaa, että siihen ei heti kyllä uraa tule. Miksi muuten siinä pitäisi olla se ura? Sivusuunnan tukihan tulee noista toisista laakereista. Mielestäni siitä urasta on vain haittaa.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Paikalla Tallitimpuri

« Vastaus #40 : 21-11-2017, 22:31:33 »
.. Jostain syystä olen siinä luulossa, että kun laakeri on poikittain niin se kestää pidempään.

Ainakin se on Matthias Wandelin testin mukaan hiljaisempi poikittain.

Poissa moska

« Vastaus #41 : 21-11-2017, 23:26:27 »
Lainaus
Miksi muuten siinä pitäisi olla se ura? Sivusuunnan tukihan tulee noista toisista laakereista. Mielestäni siitä urasta on vain haittaa.

Tuossa on tuo ura sen vuoksi ettei siinä ole sivu- eikä alaohjaimia ollenkaan, pelkästään tuo yksi rulla.

Lainaus
Veikkaan, että tuo ura syvenee käytössä nopeasti.
Näin siinä varmasti käy, pitää vaihtaa tarvittaessa tai jos hyvinkin nopeasti menee niin karkaistu malli tilalle

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #42 : 22-11-2017, 08:33:02 »
Terän takareuna alkaa helpommin tyssääntymään ku o pistekuarma takaohjurissa, siks rulla on poikittain ku se ei tyssää terää. Makitassa olen huamannu että ku terä tylsyy siihen alkaa tulla tyssääntymistä takareunaan, joskus niinkin paljon että terä on takareunasta saman levyinen ku etureunan haritus. Tosin silloin harituskin alkaa oleen jo vähän toispualeinen ja ohjaa terää vinoon, teräkin jo muutenkin ajettu tylsäks.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #43 : 22-11-2017, 08:35:43 »
.. Jostain syystä olen siinä luulossa, että kun laakeri on poikittain niin se kestää pidempään.

Ainakin se on Matthias Wandelin testin mukaan hiljaisempi poikittain.

Aamupuuroa syödessä tulee katsottua yön satoa. Hetken mietittyäni tätä juttua olisin tätä mieltä.
Urakuulalaakerissa on välystä, säteettäistä ja aksiaalista, joka pääasiassa syntyy siitä, että niiden sisä- ja ulkorenkaiden kuulaurien poikkileikkauksen säde on muutaman prosentin suurempi kuin kuulan säde, eli laakerissa on smiikungia. Tämä aiheuttaa sen, että kun laakerin sisärengas on kiinnitetty (ruuvilla teräohjaimen) runkoon, niin ulkorengas heiluu pyöriessäänkin melko hervottomasti kun siihen nojaa vannesahan terän takapinta säteen suunnasta. Terähän pyrkii menemään sivusuunnassa sinne tänne ja laakerin ulkorengas saa pyrkimystä seurata sitä kitkasta johtuen. Toki hyrrävoimat vakavoivat liikettä mutta se laakerin ulkorengas heiluu ja värähtelee kuitenkin jonkin verran ja aiheuttaa meluakin. Lisäksi se heilahteleva pyörivä ulkorengas aiheuttaa sen, että kuulien kosketuspisteet vaihtelevat ja kuulan pyörimisakselin suunta vaihtelee nopeaan. Vaihtelesi ememmänkin mutta kuulan hitausvoimat pistävät vastaan ja siitä syntyy liukumista ja meluakin. Se on myrkkyä laakerin toiminnalle ja kestoiälle. Siksi on huomattu laittaa se takavastelaakeri niin, että terän takapinta nojaakin ulkorenkaan sivupintaan. Silloin laakeri on vakaampi, kun välys ei vaihtele likikään niin paljon kuin tuossa toisessa tapauksessa. Toki laakerin niin sanottu ekvivalentti kuormitus on hieman suurempi mutta tuo stabiilimpi olosuhde korjaa tilannetta melkoisesti.
Näin minä olen asian tuumannut tässä sovelluksessa. Toki kokemus ja tietämys noista laakereista on auttanut ja ohjannut näkemystäni. Toki eriävät mielipiteet ovat tervetulleita.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Paikalla Tallitimpuri

« Vastaus #44 : 22-11-2017, 10:14:56 »
Tapanin pohdinta aiheesta kuulostaa uskottavalta.  :)