Kirjoittaja Aihe: Viilutus for dummies  (Luettu 30487 kertaa)

PHy

  • Vieras
Viilutus for dummies
« : 30-12-2006, 21:23:18 »
Oli tuossa toisessa ketjussa toivomus sellakkapuleeraus-ohjeista, tämän lisäksi meikäläistä kiinnostaisi vastaava "Viilutusohjeet idiooteille"- virtuaalivihkonen.
Hiukanhan tämä on noloa pummata yhtä sun toista antamatta itse juuri mitään, mutta ahneushan on tämän päivän muoti-ilmiö.
Joten jos joku viitsii vaivan nähdä ja asiasta jotain kirjoittaa, niin heti muistan häntä iltarukouksessani tai tarjoan vaikka oluen sopivassa tilaisuudessa. Valinnan mukaan tietysti.

Pekka

Poissa Tapani Ojanperä

  • Viestejä: 681
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #1 : 31-12-2006, 06:40:06 »
Onko viilutettava pinta kuinka iso?

Viilujen reunat joutuu saamaamaan monessa tapuksessa. Kotikonstein se onnistuu joko oikohöylällä tai käsijyrsimellä. Viilut laitetaan kahden puun (esim. lauta) väliin siten että, viilut tulevat n. 1-2 mm ulos ja puristetaan puristimilla nipu kiinni ja höylätään reuna suoraksi molemmin puolin (leikattu viilu). Käsijyrsimellä toimitaan samoin, lautojen reunat täytyy tällöin olla suorat. Jyrsimeen terä jossa on tukilaakeri. Kun on saumattu niin samat teipataan kiinni joko viilulle tarkoitetulla samanauhalla (saa ainakin Penopelta) tai maalarinteipillä. Maalarinteipin ongelma on sen paksuus ja liima varsinkin jos käytetään puristuksessa lämpöä. Liimana käy tavallinen PVAc-liima. Viilutettava kappale vaatiin myös vastaviilun estämään kappaleen käyristymistä. Puristamisessa pienissä kappaleissa riittää levyiksi paksut vanerit.

Liimauksessa ei ole aikaa ylimääräistä. Liimojen avoin aika on n 7 min. jona aikana kaikki pitäis saada tehtyä

Jos on mahdollisuus niin monessa puualan oppilaitoksessa on viiluprässit joissa varmaan voi käydä puristamassa ja sieltä saa opastuksen tai apua puristamiseen.
Aikaisempi nimimerkki Tapani Mikael - www.fotomikael.net
www.kamera73.net

Poissa Timo Kaasinen

  • Viestejä: 124
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #2 : 31-12-2006, 17:44:44 »
Reunojen suoristus onnistuu myös terävällä mattoveitsellä ja viivaimen avulla, käsihöylällä lautojen kanssa, reunahiomakoneella (riippuu viilujen koosta), pyörösahalla... liimamäärän kanssa oltava tarkkana 0,7 mm viilusta liika liima pukkaa helposti läpi. Uusimmassa Fine WoodWorking -lehdessä oli artikkeli viilutuksesta - tosin siinä sählättiin teippien kanssa ylenmäärin.
Timo Taneli
Aiempi nimimerkki Tika

Poissa Jopi

  • Viestejä: 31
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #3 : 02-01-2007, 22:57:37 »
Tässä miten itse sen teen.

Tarvittavat vermeet:
- puuliimaa (itse käytän mitä tahansa erikeeper -tyyppistä PVAc -liimaa
- puristimia
- levyjä joilla tasoittaa puristimien paine tasaisesti
- jotain puristamisessa käytettävän levyn ja itse viilutettavan kappaleen väliin estämään ko esineiden yhteen liimautuminen mahdollisesti läpipursuavan liiman ansiosta (itse olen käyttänyt rakennusmuovia tai "teurastajan" ruskeaa paperia)
- vaahtomuoviteloja liiman levittämiseen
- terävä mattoveitsi (viilujen saumaamiseen)
- käsijyrsin + laakeriterä (ei välttämätön, mutta liimauksen jälkeen ylimenevän viilun poistamiseen erittäin kätevä ja nopea peli mattopuukkoon)

(mahdollisten) virheiden korjaamiseen:
- injektioruisku + neula
- pikaliimaa (en ole itse kokeillut)
- silitysrauta

Alkuun tietysti tarvitaan viilua, mitä leveämpää sen parempi. Viilujen saumaaminen on yksi xittumaisimmista hommista mitä tiedän, ja kaikenmoista olen kokeillut. Parhaimmat tulokset olen saanut ihan viivottimella (tai suoralla mdf-levyn kappaleella) ja terävällä mattopuukolla. Täytyy muistaa että mattopuukolla viiluja saumattaessa painetta puukkoon ei saa laitta nimeksikään, ja viilun pitää haljeta/katketa mielummin 10 vedolla kuin viidellä. Tuolloin tietää että painetta on ollut siinä määrin vähäisesti että syyt eivät todennäköisesti ole ohjanneet mattopuukkoa sinne minne sen ei kuuluisi mennä. Viilut olen itse hankkinut Viilukeskuksesta, ja Ebaysta.

1) Mikäli viilut eivät ole riittävän leveitä, täytyy ne saumata ja liittää toisiinsa TIIVIISTI jottei lopputuloksessa näy mahdollista saumaa. Jokaisella on omat konstinsa viilujen reunojen oikaisemiseen, itse käytän kuten jo sanoin, mattoveistä jonkinmoista viivotinta. Lopputulokset ovat vaihdelleet, mutta valmiissa tekeleessä ei saumoja ole näkynyt. Teippinä olen käyttänyt huonolaatuista (=huonoliimaista) maalarinteippiä. Sellainenkin tahtoo puristuksessa ottaa niin tehokkaasti että teipin poistamisessa saa olla varovainen (katso kuva huolimattomasti poistetusta teipistä alta).
Viilut vedetään toisiinsa kiinni poikittaisilla teipin suikaleilla ~15 cm välein, ja lopuksi vedetään vielä pitkittäinen teippi koko sauman pituudelta. Viilu"levyn" on syytä olla väh 1 cm pidempi ja leveämpi kuin kappale, joka aiotaan viiluttaa.

2) Viilutettava levy on syytä olla mahdollisimman elämätöntä materiaalia, ja MDF levy tässä lienee yksi parhaimmista vaihtoehdoista. Ainakin ohuemmissa levyissä on ehdottomasti viilutettava molemmat puolet jottei mahdollista taipumista pääsisi syntymään. Vaikka viilut ovat yleensä vain 0,6-1,5 mm paksuja, on tällaisellakin pinnalla melkoinen voima mikäli se liimataan vain toiselle puolelle -> lopputuloksena parhaassa tapauksessa käyrä levy.

3) MDF -levy imee itseenä kohtalaisen paljon liimaa. Itse laitan aina väh 2 ohutta kerrosta liimaa. Ensimmäinen kerros imeytyy levyyn muutamassa (5) minuutissa. Toisen kerroksen laittamisen jälkeen onkin sitten kiire, ainakin isommilla pinnoilla, saada kaikki puristukseen. Vaikka yleisesti neuvotaan ettei viiluun saisi laittaa liimaa, laitan sitä noin 5-10 cm matkalle viilun reunaan. Ainakin isojen levyjen kanssa tahtoo levy pakostakin liikkua viilun päälle nostettaessa (tai toisin päin) ja liimaa saattaa lähteä kriittisimmästä paikasta eli reunasta pois. Mitään haittavaikutuksia en ole tällä tavoin työskenneltäessä havainnut.

4) Kun paketti on kasassa (viilutettava levy + liima + viilu), laitan päälle vielä muovin estämään viilujen mahdollisen liimautumisen puristuspainetta jakaviin levyihin. Tähän vielä päälle tasaiset levyt, niin homma onkin valmis puristettavaksi. Sopivan liimamäärän oppii kokeilemalla. Kun puristus on päällä, on ainakin itsellä hyvä mieli kun levyn + viilun välistä tirskahtaa hento erikeeper sauma näkyville. Puristusaika huoneenlämmössä on itsellä ollut noin 40 min.

5) Kun sopiva puristusaika on kulunut, on aika poistaa puristus ja ottaa VAROVASTI teipit pois. Tässä vaiheessa liimasauma ei ole vielä saavuttanut täyttä kovuuttaan ja reunojen trimmaamisessa kannattaa olla varovainen, mieluusti vaikka odotella seuraavaan päivään.

6) Reunojen trimmaaminen onnistuu helpoiten käsijyrsimellä + laakeriterällä, mutta selviää siitä mattopuukolla ja hiomapaperillakin.

7) Levyn reunojen viiluttaminen onnistuu normaaleilla puristimilla em neuvoja noudattaen. MDF levyjen sahattu reuna imee liimaa vieläkin enemmän kuin "bulkki" pinta, eli jopa kolme kerrosta liimaa saattaa olla paikallaan.

8) Kun mööpeli on kasassa niin sitten lakkaa pintaan  ;)

Dsiclaimer: Tuo h__vetin masiina jolla levyt viilutan ei ole omaa kehittelyä, vaan kaverin nimeltä Diar.


Poissa Jopi

  • Viestejä: 31
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #4 : 02-01-2007, 22:58:23 »
Ja lisää...

Poissa Moparmies

  • Viestejä: 52
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #5 : 02-01-2007, 23:54:31 »
Kiitoksia Jopi erinomaisesta artikkelista! Aikaisemmin ei viilutus ole kiinnostanut juuri ollenkaan, mutta näiden ohjeiden perusteella, voisi jopa sanoa innoittamana, tuotakin voi joskus kokeilla. 8)

Toopeli

  • Vieras
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #6 : 09-01-2007, 23:02:04 »
Tyhmä kysymys tähän väliin, mutta miten tulisi menetellä, kun en saa noita jopin kuvia auki?

Poissa JanneKi

  • Viestejä: 1 365
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #7 : 10-01-2007, 08:21:20 »
Juu, eivät tunnu enää toimivan noi kuvien linkit, aiemmin toimi.
- J

Poissa Tapani Ojanperä

  • Viestejä: 681
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #8 : 10-01-2007, 11:00:58 »
Nyt näyttää toimivan taas nuo kuvatkin
Aikaisempi nimimerkki Tapani Mikael - www.fotomikael.net
www.kamera73.net

Poissa Timo Kaasinen

  • Viestejä: 124
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #9 : 11-01-2007, 17:51:58 »
Maalarinteipit jumittuu joskus tosi kovin kiinni. Hiukan irtirepimisessä auttaa lämpö. Kuumapuhaltajalla teipin liiman varovainen lämmitys. Tai sitten se tosi terävä sikli. Oikeeta viiluteippiä kuin ei rautakaupasta saa.
Timo Taneli
Aiempi nimimerkki Tika

Poissa mattik

  • Viestejä: 373
  • "luojani, minähän olen vesiselvä, mutta missä"
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #10 : 11-01-2007, 20:51:38 »
täällä toinen tyhmä :-[. kysyisin miten tuo viilutus taipuu ja kuinka jyrkkiä mutkia onnistuu tehdä?
deng xiaoping: on sama onko kissa valkoinen vai musta, kunhan pyydystää hiiriä.

Poissa Jopi

  • Viestejä: 31
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #11 : 12-01-2007, 00:23:25 »
täällä toinen tyhmä :-[. kysyisin miten tuo viilutus taipuu ja kuinka jyrkkiä mutkia onnistuu tehdä?

Riippuu hyvin pitkälti käytettävästä viilusta. Ohut pähkinä taipuu varmasti johonkin R=2 cm luokkaan kun varovasti työskentelee, ehkä tiukempaankin kurviin. Tämä siis syitten suuntaisesti. Jos syitten tulisi kulkea pitkittäin kaaren yli, niin luulisin että säde on kovastikin isompi, en siis itse ole kokeillut.

Ongelmana kaarevien muotojen viiluttamisessa on puristuksen aikaansaanti. Tietysti kontaktiliimalla onnistuu, mutta omaan ajatusmalliin puu + kontaktiliima ei oikein sovi. Maailmalla (ja varmasti jotkut suomessakin) käyttävät viiluttamisessa paljon vakuumipumppuja, ja tuollainen olisi kieltämättä mainio kapistus. Kun tuota pulttien määrää tuossa meikäläisen viritelmässä katsoo niin ymmärtää varmasti miksi :)

Osaako joku sanoa mistä saisi paineilmalla toimivia vakuumipumppuja? Tuossa sen tyyppinen härpätin mitä tarkoitan: http://www.joewoodworker.com/catalog/product_info.php?cPath=60_36&products_id=1682

Poissa Tapani Ojanperä

  • Viestejä: 681
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #12 : 12-01-2007, 07:07:30 »
Jopilla on mielenkiinotoisen näköinen puristin"härveli! Oletko ajatellut sellaista mahdollisuutta että, laittaisit paineilmasylinterit ruuvien tilalle.

Kun toimin Ammattikorkeskoulussa (Kyamk) vahtimestarina ja kaluston huoltajana ja välillä opettajana niin siellä käytettiin alipainepumppuna vanhaa lypssykoneen pumppua ja kahta päällekkäin liimattua kumimattoa josta oli yksisivu auki joka suljettiin ilmatiiviisti kun kappale oli sisällä. Kumimattojen tilalla toimii paksu rakennusmuovikin. Toiseksi tai paremminkin uudeksi järjestelmäksi tuli paineilmalla toimiva alipaineinvertteri. Invertterriin ajettiin paineilma joka poistuessaan invertterinläpi muodosti toiseen kanavaan alipaineen, oli fiksu vekotin. Nämä molemmat toimi isojenkin kappaleiden muotopuristuksessa

Käyn tänään Amkilla ja jos muistan niin kysyn että mistä se hommattiin ja hintaa.
Aikaisempi nimimerkki Tapani Mikael - www.fotomikael.net
www.kamera73.net

Poissa Tapani Ojanperä

  • Viestejä: 681
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #13 : 12-01-2007, 10:36:46 »
Ei ollut henkilöä paikalla joka hankki kyseisen ejectorin mutta saa varmaan tietoa paineilmaan erikoistunesta liikkeistä. Toinen kuva ei onnistunu otan jossain vaiheessa uuden ja lisään niin saa tyypin paremmin selville.
Aikaisempi nimimerkki Tapani Mikael - www.fotomikael.net
www.kamera73.net

Poissa Puuukko

  • Viestejä: 619
Re: Viilutus for dummies
« Vastaus #14 : 12-01-2007, 10:57:06 »
Moro
Mulla sattuu olemaan työhuoneen hyllyssä SMC:n kataloogi
-ZL212-G ejektori alipainemittarilla eur195:20
-Täydellinen alip.yksikkö ZL112  eur400:15

Ite ostan SMC:n komponentteja paikalliselta edustajalta, löytyy varmaan joka kaupungista, valtakunnallinen tukkuri on SMC Pneumatics Finland OY Epsoossa

Puuukko

Ja sitte ku luetaan tarkemmin niin lisätään vielä se oikea tyyppi:
ZL112-G   eur174:35
« Viimeksi muokattu: 12-01-2007, 11:02:48 kirjoittanut Puuukko »