Kirjoittaja Aihe: Sorvailuja  (Luettu 443371 kertaa)

Poissa JanneKi

Re: Sorvailuja
« Vastaus #15 : 26-09-2007, 18:53:12 »
Mahtava loimu tuossa ylemmässä kipossa! Ajatelkaapas että toi loimu on muuten koivuviilussa sitten vika...
- J

Poissa akselsson1

• sorvari on porvari
« Vastaus #16 : 19-03-2008, 21:08:41 »
oon mäkin jotain saanut tehdyksi.. ei tuota taitoo vielä kauheesti oo kun vajaan vuoden vasta ollu tuo sorvi.. :-\ ja oon vasta 15v... :) varmaan yks nuorimpii sorvareita.. mut tässä nyt silti jotain töitä:
jaa et se olikin keinutuolin osa... :D

Poissa Dan The Master

• -Taneli
« Vastaus #17 : 19-03-2008, 21:40:45 »
Hyvän näkösiä töitä sulla! Hyvin sorvaat 15 v tyypiks. Itekkään en ole sua ku 3 v vanhempi, mutta huomaan että vielä on nuoremmissakin taidokkaita heppuja. Harvassa nekin vaan ovat enää jotka tahmasilla tassuillaan muuta vaivautuvat tekemään kun näpyttämään pleikkaria!  :P

Poissa suburban

« Vastaus #18 : 19-03-2008, 22:17:34 »
Very good! Muotoilukin on jo näköjään aika mallikasta. Mitäs on tuotteissa pinnassa.

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #19 : 19-03-2008, 22:25:38 »
Moro.

Tähän voin kahen viimeisen verstaslaisen (+Palezun) ohelta brassailla sen verran 8), et vaik oon teitä tuplaten vanhempi, niin taitaa teistä jokainen olla mua pirusti taidokkaampi sorvari :P

Loppupäätelmä: pysyttelen edelleen etäällä sorveista ja muista taitolajeista, puukko ja kirves taitaakin olla enempi mun juttu. (höylät ehkä salainen fetissini  ;D)

Ja mä ku oon ollu uskossa, et oisin puutöistä kiinnostuneen sukupolven nuorimpia edustajia, suorastaan mieltä ylentävää huomata, että vielä muakin nuorempaa ikäpolvea kiinnostaa lastuta puuta menestyksellä O0

tomi

muox. Olin taas hidas, Suburban ehti väliin, joten omista jutuistani yx kirjoittaja ylöspäin, mistä oikea vasteeni alkaa.
« Viimeksi muokattu: 19-03-2008, 22:27:42 kirjoittanut Toopeli »
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa Palezu

« Vastaus #20 : 20-03-2008, 07:52:25 »
Hienoja! Mitä puuta tuo ensimmäisen kuvan isompi kuppi on?
En tiedä siitä että olisinko parempi sorvari kuin minua enemmän "verstailuja" harrastanut henkilö, mutta täytyy myöntää että kaikenlainen näpertely on kiinnostanut pikkupojasta asti, muistaakseni eka kokemus oli kun 5 vuotiaana ruuvailin kipsilevyjä talon seinään kun sillon rakennettiin tätä taloa jonka vieläkin keskeneräisella yläkerran lattialla olevalla tuolilla nyt istun ja näpytän... On myös hauskaa kun meillä on ollu suvussa tämä näpertelyn tarve, joten mukava saada aina ohjeita vähän vanhemman sukupolven puuntyöstäjiltä kuten meidän papoilta. Isikin on kuulemma nuoruudessaan tehnyt kaikenlaista, mutta tällä hetkellä ei tee kovin paljon kun ei kiireeltänsä ehdi, tässä nytkin on työn alla uuden huoneen rakentaminen tähän yläkertaan...
Juurikin näin, olen ylpeä että osaan tehdä muutakin kuin näpyttää pelikonetta, olkoon näin hyvä, kuten Huhdan Pekka sanoi. (kyllä sitäkin tulee joskus tehtyä ;D)
Olen 14-vuotias värkkäilyyn addiktoitunut jannu. Sormet vielä tallella.

Poissa akselsson1

• sorvari on porvari
« Vastaus #21 : 20-03-2008, 19:02:03 »
joo siis se kynäteline siinä yläkuvassa on PIHLAJAA. siinä on hassu kuvio... kaks muutakin noissa muissa kuvissa on tehty samasta puusta.. näkee varmaankin.. niissä on kaikissa tuo pellavaöljy ihan vaan.. on mielestäni ihan ok pintakäsittely, ja helppo. Ja sopii kaikkiin käyttötarkoituksiin..  sainkin tänään hankittua akaasiaa ja lähdenkin siitä vääntämään..  ;)

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #22 : 20-03-2008, 19:39:03 »
Laitan tähän kuvat puukulhosta, 42x7 cm kooltaan sekä tarjoiluvati 20x25 cm ja molemmat vahattu mehiläisvahalla.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #23 : 20-03-2008, 19:40:25 »
Nyt se toinen

Poissa akselsson1

• sorvari on porvari
« Vastaus #24 : 20-03-2008, 20:00:41 »
hienoja.. ite olen tehnyt 37cm halkaisjaltaan vadin kerran.. tässä sitten sekin.. :

Poissa suburban

« Vastaus #25 : 20-03-2008, 22:15:47 »
Onkos ArtoA tuo tarjoiluvadin tolppa tehty silleen kahteen kertaan sorvaamalla?

Poissa Palezu

« Vastaus #26 : 21-03-2008, 11:03:22 »
Mäntyinen lappuliisa... ;D
[img=http://img169.imageshack.us/img169/6472/p1010351dz8.th.jpg]

Käsitelty Clou-kirkkaalla petsilakalla.

nimim. Aina kynät hukassa
Olen 14-vuotias värkkäilyyn addiktoitunut jannu. Sormet vielä tallella.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #27 : 21-03-2008, 12:36:55 »
On se tehty niin, eli 30x30 rimat nipussa sorviin (tarvii sapluunan molempiin päihin) ja sorvataan haluttu muoto. Liimataan kasaan siten että ulkokulmat tulee sisäkulmiksi, rimojen täytyy olla ehrottomasti suorakulmaisia. Toinen tapa on sorvata yhrestä palikasta (suorakulmainen myös) haluttu sisämuoto ja sahata esim vannesahalla neljään osaan, liimataan taas ulkokulmat sisäkulmiksi. Itte käytän mieluummin ekaa tapaa koska kaikista palikoista saa saman paksuisia helpommin ja on helpompi liimata kasaan. Sapluuna on tehty niin että höylätään 60x60 palikka josta pätkitään kaks parin sentin pätkää, liimataan/naulataan 6,5 vanerisoiro palikan reunaan ympäri kaulukseksi (10 milliä syvyyttä on riittävä) joka pitää palikat paikallaan. Lopuksi tehrään vääntökärjellä jäljet toiselle puolelle kiinnitystä varten ja toiseen vastakärjelle kolo.

Poissa hanski

« Vastaus #28 : 21-03-2008, 15:05:52 »
Hei ArtoA.
Näin joskus Lastu lehdessä Tobias Kaye,n tavan tehdä tuo sama homma, ja tottakai kokeilemaan. Sattui kaveri täyttämään puoli vuosisataa joten oli hyvä syykin, etenkin kun hän toivoi juhliin ohjelmaa, niin kruunattiin hänet päivän kuninkaaksi.
Nuo neljä puuta voi niputtaa yhteen pakkausteipillä ja kummastakin päästä vaikka sorvatulla puukiekolla, jossa pieni keskitysreikä keskellä, joka liimataan kuumaliimalla. Jos puut on 30 x 30, voi puukiekko olla 60 niin se keskittyy automaattisesti. Nopea laittaa ja helppo irroittaa.
Kaikki jutussasi pitää kyllä paikkansa ja jälki oikein hyvää.  O0
Otin kuvan hätäpäissäni kiiltävästä valoluvasta joten laatu on surkea.
 - hanski

Poissa PetriS

« Vastaus #29 : 23-03-2008, 10:46:22 »
Kai sitä sitten minäkin kun kerran muutkin  ;)

Muna lie raitaa tms, hieman jo säätä nähneenä, pikari on ensiyritys rengastaltan käyttöön.