Kirjoittaja Aihe: Sorvailuja  (Luettu 443369 kertaa)

PHy

• Vieras
Re: Sorvailuja
« Vastaus #30 : 23-03-2008, 12:23:07 »
Mä kans. Aika vähän tulee puusorvilla sorvailtua, mutta aina joskus. Tämä bambuvavan kahva/kelankiinnike-mysteerio näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta aiheutti erään havainnon. Nimittäin sen, että tarttee kunnolliset taltat. Olisko noi Hamletit hyvä valinta?

Olipa aika tuskaa ja paskaa veivata visaa noilla kingkong pataraudoilla...

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #31 : 23-03-2008, 12:29:31 »
Asian vierestä...

PHY=bamburakentaja?

Jos näin, niin mahtava foorumi tuokin, tulee useasti lurkittua O0

tomi
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

PHy

• Vieras
« Vastaus #32 : 23-03-2008, 13:17:50 »

PHY=bamburakentaja?

Jos näin, niin mahtava foorumi tuokin, tulee useasti lurkittua O0

tomi

Jep, sama ukko. Kuten lienet huomannut, niin kyseessä ei ole täysipäisten touhu joten ei juuri kannata kurkkia palstaa. Moni on jo pudonnut pohjalle.
Älä katso tätä: http://www.bamburakentaja.com

Poissa Palezu

« Vastaus #33 : 24-03-2008, 13:24:46 »
Pääsiäislomalla taas oli pakko painaa sorvin käynnistysnappia, sunnuntaina vanhemmat sitten kielsi autotalliin menemisen... ;D
Eli mäntyinen pikkupikari ja rasia jonka nuppi on vissiinkin pihlajaa tai raitaa ja sitten - kuka arvaa mistä puusta - tehty pieni hunajahyrrä.
Tein siihen mun sorvin ruuvilaippaan koivulevystä välipalan johon porasin ruuvinreiät vähän pienemmällekkin halkaisijalle joten näin onnistui sorvata tommosiin pieniin kappaleisiin sisäpuoli ilman pakkaa.
[img=http://img146.imageshack.us/img146/9798/p1010420qs1.th.jpg]
[img=http://img135.imageshack.us/img135/3854/p1010422so0.th.jpg]
Olen 14-vuotias värkkäilyyn addiktoitunut jannu. Sormet vielä tallella.

Poissa leppikallio

• Seikkailujani puutöiden ihmeellisessä maailmassa
« Vastaus #34 : 24-03-2008, 22:09:15 »
Pääsiäislomalla taas oli pakko painaa sorvin käynnistysnappia, sunnuntaina vanhemmat sitten kielsi autotalliin menemisen... ;D

Jouduit sitten siirtämään sorvin olkkariin?  ;)

Tein siihen mun sorvin ruuvilaippaan koivulevystä välipalan johon porasin ruuvinreiät vähän pienemmällekkin halkaisijalle joten näin onnistui sorvata tommosiin pieniin kappaleisiin sisäpuoli ilman pakkaa.

Kuumaliima ja hetipitiliima ovat mitä mainioimpia tässä tarkoituksessakin jos pakkaa ei ole käytettävissä. Kuumaliima ensisijaisena vaihtoehtona koska sen kanssa touhuilu on riskittömämpää ja sen kanssa kiinnitys on itseasiassa kestävämpi iskuja ajatellen... oleellista kuumaliiman kanssa on että pistoolin antaa lämmetä tarpeeksi kauan (vartin ainakin) niin että liima todella on kuumaa ja juoksevaa tullessaan pyssystä. Ja liimauksen jälkeen sitten taas antaa jäähtyä tarpeeksi kauan jotta liima tosiaan ehtii jämähtämään.

Sorvauksethan näyttävät ihan mainioilta. Nyt vaan rohkeasti ohuempaa kokeilemaan.

Poissa suburban

« Vastaus #35 : 25-03-2008, 16:53:21 »
Oikein näpsäkkää jälkeä ja tuo "kuka arvaa mikä puu" taitaa olla merbauta. Eli siis puu nimeltä merbau.

Poissa akselsson1

• sorvari on porvari
« Vastaus #36 : 25-03-2008, 21:37:19 »
hyvältähän nuo näyttää.. sit ohuempaa vaan.. kyllä se kestää.. sulla on samanlainen "välilaippa"- systeemi kuin mullakin.. toimii ihan hyvin...
jaa et se olikin keinutuolin osa... :D

Poissa Palezu

« Vastaus #37 : 26-03-2008, 08:06:11 »
Eipä ole merbauta ei... Vinkkinä että on mielettömän kovaa ja raskasta puuta.
edit: tuossa varsiosassa on ruokaöljyä pinnassa kokeiluna ja kiillotettu vähän
« Viimeksi muokattu: 26-03-2008, 08:10:57 kirjoittanut Palezu »

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #38 : 26-03-2008, 19:56:37 »
Wengeä muistuttaa.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Palezu

« Vastaus #39 : 27-03-2008, 07:29:24 »
Ei ole wengeäkään... Se on mahonkia. (varmaan aika hankala huomata ku sitä on vähän käsitelty) :)

Poissa suburban

« Vastaus #40 : 27-03-2008, 16:34:32 »
Jos se on kovaa ja raskasta puuta, niin se kuvaus ei oikein sovi mahonkiin. Mahonki on oikeastaan aika pehmeää. Onko siinä puun
putkiloissa siellä täällä havaittavissa sellaista vaaleaa kellertävää ainetta. Ja sitten merbaulla on myös sellainen ominaisuus, että sitä
käsitellessä tulee käsiin mustaa. Tämä tosin vaatii jo hieman enemmän käpälöintiä. On nimittäin erehdyttävästi merbaun sävyinenkin
tuo hunajahyrrä.

Poissa Palezu

« Vastaus #41 : 27-03-2008, 17:50:19 »
No sain nuo mahonkipalat papalta ja hän sanoi että se on mahonkia. Aattelin kans itekkin että mahonki ei varmaan kuitenkaan kovin kovaa ole, koska olen nähnyt täällä Kotiverstaassa monia hienoja mahonkitöitä ja olen aprikoinut että onko tommosia ees ku sehän on niin kovaa puuta. En oo varma, pitääpä ottaa selvää. Mutta kuitenkin, kovaa se on ja raskasta.  :)

Poissa akselsson1

• sorvari on porvari
« Vastaus #42 : 08-04-2008, 18:15:54 »
tässä on nyt taas vähän tammesta tehtyä...
jaa et se olikin keinutuolin osa... :D

Poissa Tomi Jusenius

• Kelpaa se mulle
« Vastaus #43 : 08-04-2008, 18:53:14 »
Kivat kontrastit :)

Ja sit vähän OT:tä
En tiiä onko omissa sisukaluissani jotain kuralla, mutkun en osaa sorvata "valmista" pintaa, niin hion sorvissa santapaparilla sen vimosen pinnan. Viimeksi kun tuota harrastin juurikin tammen kanssa, niin sain keskellä yötä toistatuntia kestäneen köhä kohtauksen. Ainakin otaksun sen aiheutuneen siitä tammen pölystä
Aikaisempi käyttäjätunnus Toopeli

Poissa Tombe

« Vastaus #44 : 08-04-2008, 20:40:21 »
Älä Toopeli masennu, ehkä se sitten kun saat hankittua sen sorvien sorvin (mä voisin sitten lainata sun gerniä, omat sorvailuhommat ovat vasta suunnitteluasteella, kopio Pekka H:n puusorvista...)

Eipä silti, viime keväänä (-07) oli jossain marketissa sorvin esittely. Esittelijä oli ilmeisesti kaffella, kun sitä ei näkynyt. Kultapieni sanoi, että mennään, mutta piti kuitenkin katsoa. Jälki oli todella järkyttävä, sorvissa olleen palan olisin halkaisukirveellä saanut paremmaksi ja tikkuja oli joka paikassa lattialla. Pala oli riihikuivaa mäntyä. Olisi vain ollut mielenkiintoista kysyä esittelijältä, annoitko asiakkaan kokeilla, vaan ihanko itse?

Tombe