Kirjoittaja Aihe: Gelcoat pinnan kiillotus  (Luettu 3871 kertaa)

Poissa phipora

Gelcoat pinnan kiillotus
« : 07-06-2009, 16:01:11 »
Moi
Minkäslaisia tuntemuksia herättää n. 17 v vanhan (veneen) gelcoat pinnan "elvytys" abralon 2000 / 4000 hiomatyynyllä ja epäkeskokoneella ennen vahausta... Tuntuuko rajulta? Tarkoitukseen tehdyt Gelcoat restore aineet eivät oikein tunnu pelittävän... Onkos kokemuksia muista menetelmistä?

Poissa hanski

Re: Gelcoat pinnan kiillotus
« Vastaus #1 : 07-06-2009, 16:51:47 »
Huom. ei koskaan koko venettä, siis minä en ole tehnyt. Muita paikallisempia kiilloituksia kyllä. 1000-1200 vesihionta ja sitten Fareklalla kiilloitus, sen jälkeen vasta vahat. Saa olla varovainen ettei gelgoat mane puhki, eihän sen pitäisi mennä mutta kumma kyllä tuntuu olevan helmasynti ettei sen kerros paksuus ole sitä mitä pitäisi.
- hanski

Poissa Viilari

« Vastaus #2 : 08-06-2009, 10:57:18 »
Venekerhossamme päädytty empiiristen kokeilujen jälkeen seuraavaan menettelyyn:
1 hionta mahdollisimman hienolla vesihiomapaperilla 2000-4000
2 esikiilloitus keskikarkealla hiomatahnalla
3 loppukiilloitus hienolla hiomatahnalla(oma suosikki Autoglymin hienoin tahna)
4 vahaus ja kiilloitus
5 toinen vahaus ja kiilloitus seuraavana päivänä

Poissa phipora

« Vastaus #3 : 08-06-2009, 17:20:21 »
Kiitos tiedoista...
Tuon suuntaista itsekkin ajattelin... tuo myllytys "hiomapaperilla" vaan pitää suorittaa aikasta varoen vaikka eipä tuo 2000/4000 paljon syökkään...

Poissa mrsrock

• huonekalujen restaurointia ja entisöintiä
« Vastaus #4 : 13-06-2009, 20:56:23 »
moro

asiasta toiseen..mistä ostatte tollasia vesihiomapapereita? siis monen tonnisia? olen löytänyt maksimissaan 2000 ja siitäkin on aikaa?

(ranskalaiseen puleeraukseen tarvisin..)

-pirkko

Poissa phipora

« Vastaus #5 : 13-06-2009, 22:38:24 »
Mirkalta löytyy noita abralon tyynyjä 4000 asti.. Porvoon suunnalta näytät olevan joten en tiedä varmasti kuka siellä myy mutta yksi valtakunnallinen ketju josta kannattaisi kysy on RTV heiltä niitä ainakin löytyy.

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #6 : 13-06-2009, 23:08:37 »
moro

asiasta toiseen..mistä ostatte tollasia vesihiomapapereita? siis monen tonnisia? olen löytänyt maksimissaan 2000 ja siitäkin on aikaa?

(ranskalaiseen puleeraukseen tarvisin...)

Mä käytän sellakkatöissä  neljän nollan teräsvillaa ja trippeliä (siis hohkakivijauhetta). Ja ne alkuperäiset tekijät vanhaan aikaan  on käyttäneet pelkkää trippeliä kankaalla, mutta mun käsiala puleerauksessa on vielä niin hakusessa että tota eroa ei huomaa, että onko se trippeli hienossa kankaassa vai neljän nollan villassa. Toisaalta en tiedä että auttaako se trippeli mitään jos se on itseään karkeamman villan joukossa. Täyttää se silti huokosia, jos ei muuta.

Huomasin että kun teen puleerausta käsihöylätylle pinnalle niin vaikka pinta on ihan kiiltävä ja kaunis niin höylä tekee silti ihan sadasosamillin osien kokoisia uria pintaan. Vaikka pinta on purrfikt, niin paperilla hioessa ne koholla olevat paikat näkyy vaaleampina vesihioessa, vaikka "koholla" on joku myy. Villa ja trippeli myötäilee pintaa eikä vaivaa samalla tavalla.

Sen tähen tykkään että vaikka noi hienot vesihiomapaperit on vaikka kuin hienoja, niin sellakkapuleerauksessa ne on mulle olleet enempi riesa kun apu. Mutta oikeasti, mä en sitä puleerausta osaa vartinkaan vertaa niin hyvin kuin kuulostaa, hyvä kun just saan pinnan aikaan.

Pekka
« Viimeksi muokattu: 13-06-2009, 23:21:46 kirjoittanut Pekka Huhta »
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa Stefan Englund

• Plektra Trading Oy Ab
    • Plektra Trading Oy Ab
« Vastaus #7 : 30-06-2009, 18:07:42 »
Mirkalla tosiaan on Arbalonia jonka karkeus on 4000.
Jos on tarvetta vielä hionampaan niin löytyy sellainen tuote kuin MIcro Mesh joista löytyy 9 karkeutta 1500 ja 12000 (kyllä kaksitoistatuhatta) välillä ja soveltuu sekä kuiva- että märkähiontaan. Näitä pienoismallirakentajat käyttävät maalipinnan ja akryylin kiillottamisessa.
Micro Meshejä käytettään niin että aloitetaan karkeammasta ja hiotaan sillä edes takaisin. Seuraavalla karkeudella hiontaliike on 90 asteen kulmassa edelliseen nähden. Seuraavalla muutetaan taas hiontasuuntaa 90 astetta ja niin edelleen jatketaan kunnes haluttu lopputulos on saavutettu.
Hiomapaperin karkeus 12000 vastaa japanilaisissa hiomakivissä samaa grit-lukua jolloin raekoko on n. 0,2 um, eli suht koht hienoa

Terv.
Stefan Englund
Plektra Trading Oy Ab

Poissa mrsrock

• huonekalujen restaurointia ja entisöintiä
« Vastaus #8 : 30-06-2009, 19:17:04 »
moro

(ranskalaiseen puleeraukseen tarvisin...)

Mä käytän sellakkatöissä  neljän nollan teräsvillaa ja trippeliä (siis hohkakivijauhetta). Ja ne alkuperäiset tekijät vanhaan aikaan  on käyttäneet pelkkää trippeliä kankaalla, mutta mun käsiala puleerauksessa on vielä niin hakusessa että tota eroa ei huomaa, että onko se trippeli hienossa kankaassa vai neljän nollan villassa. Toisaalta en tiedä että auttaako se trippeli mitään jos se on itseään karkeamman villan joukossa. Täyttää se silti huokosia, jos ei muuta.

Huomasin että kun teen puleerausta käsihöylätylle pinnalle niin vaikka pinta on ihan kiiltävä ja kaunis niin höylä tekee silti ihan sadasosamillin osien kokoisia uria pintaan. Vaikka pinta on purrfikt, niin paperilla hioessa ne koholla olevat paikat näkyy vaaleampina vesihioessa, vaikka "koholla" on joku myy. Villa ja trippeli myötäilee pintaa eikä vaivaa samalla tavalla.

Sen tähen tykkään että vaikka noi hienot vesihiomapaperit on vaikka kuin hienoja, niin sellakkapuleerauksessa ne on mulle olleet enempi riesa kun apu. Mutta oikeasti, mä en sitä puleerausta osaa vartinkaan vertaa niin hyvin kuin kuulostaa, hyvä kun just saan pinnan aikaan.

Pekka

Ranskalainen puleeraus on kyllä oma "taiteen" lajinsa ja ei todella sieltä helpoimmasta päästä..kaikki vaikuttaa lopputulokseen.. ja nyt puhun siis peilin kirkkaasta puleerauksesta..

Pitää olla oikeassa suhteessa pulituuri, tullon kosteus, puleerattavan pinnan puulaji, ilmankosteus, tehdäänkö työ talvella vai kesällä, tullon kangas pitää olla aina puhdas, spriin pitää olla oikeanlaista, sellakan pitää olla oikeanlaista, kerrosten välillä pitää olla kunnon kuivumista, puupinnan hionta pitää tehdä erittäin huolella ja ehdottomasti käsin.., välihionnat kantsii tehdä säännöllisesti..ym...siis mitä useamman puleerauksen on tehnyt sitä nöyremmäksi on tullut..

Laskin huvikseen viimekertaisessa puleerauksessa, että kerroksia tuli 220 paikkeille..

-pirkko