Kirjoittaja Aihe: Alumiiniprofiilin katkaisu  (Luettu 4662 kertaa)

Poissa Jokke54

  • Viestejä: 4
Alumiiniprofiilin katkaisu
« : 15-06-2009, 19:49:26 »
Terve taas,
nyt olisi raadille kysymys aluminisen 50*50 mm alumiprofiilin pätkimisestä. Minulla on rälläkkä, jolla ajattelin sen katkaista.
Kysymys: tarvitaanko tähän jokin erikoislaikka, vai meneekö poikki ihan normaalilla katkaisulaikalla ? Onko muuta huomioitavaa ?

Kiitollisena, Jokke

Poissa zwak

  • Viestejä: 95
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #1 : 15-06-2009, 20:06:11 »
Itse katkaisisin kyllä tavallisella rautasahalla.

Tavallisella katkaisulaikalla olen joskus alumiiniä yrittänyt, ja oli hitaampaa kuin rautasahalla, ja kovasti epätarkempaa. Erikoislaikoista en mitään tiedä.

Poissa SamiSorvari

  • Viestejä: 463
  • Sampansorvaukset
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #2 : 15-06-2009, 20:43:42 »
Jos löytyy jiirisirkkeli, niin siihen jostain hommaa alumiinin pilkkomiseen tarkotettu terä. Jossain ohjelmassa katkoivat 50mm alumiiniprofiilia jollain terällä. -Sami
Harrastuksena puutyöt :)

Poissa pentsa1

  • Viestejä: 280
    • Pentension askartelut
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #3 : 15-06-2009, 20:52:13 »
Alumiiniprofiilit katkottiin minun ollessani vielä työelämässä O0 aina  katkaisusirkkelillä jossa oli tarkoituksenmukainen terä.
Kriteereitä terän valitsemiseen en enään muista :-[,mutta tiheä hammastus oli yksi. Rälläkkä ei kyllä mielestäni sovellu oikein
alumiinin katkomiseen. Kun et hosu tulee varmaan selkeitä ohjeita alan miehiltä O0

Poissa Lathe

  • Viestejä: 598
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #4 : 15-06-2009, 23:06:20 »
Itse katkoin joku vuosi sitten parvekkeen kaiteisiin alumiiniset lasilistat ihan tavallisella jiirisirkkelillä.Ei se terä ole ainakaan vielä siitä nokkiinsa ottanut.Jälkeenpäin olen sahaillut sillä puuta tosi paljon,eikä sitä ole vielä tarvinnut teroittaa.Sillä oli hyvä lyhentää listaa tosi vähänkin kerralla.Tuo 50mm taitaa olla kyllä aika paljon ,mutta kokeile varovasti" kuin äijän käy"

Poissa hanski

  • Viestejä: 3 132
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #5 : 15-06-2009, 23:15:02 »
Siinä hommassa terällä on väliä, kaverin kanssa keskusteltiin taannoin asiasta ja hän kertoi suuren suomalaisen firnan metallimiessten laiskuuttaan rikkoneen jiirisahan sahaamalla alumiinia puuterällä joka veti profiilin ylös terän taakse jolloin ohjurit vääntyi.  :'(
- hanski

Poissa Wolfman

  • Viestejä: 530
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #6 : 15-06-2009, 23:51:36 »
Alumiinille on omat laikkansa, eivät tukkeudu kuten normaalit tuppaavat tekemään. Ja alumiini kuumenee normaalilaikalla helposti jolloin se alkaa "muovautua" eli siirtyy vähän sivuun "puolisulana" mutta ei leikkaudu irti kunnolla. Töissä välillä joutuu noita alumiinilevyjä palottelemaan kun ei ole aikaa odotella vesileikkeitä ja leikkurilla ei saa ihan kaikkia muotoja leikattua, melkein suosittelen hengityssuojainta jos käytät rälläkkää, ainakin tuolla alumiinille tarkoitetulla laikalla tulee hemmetisti hiehojakoista pölyä = maistuu alumiini suussa vielä muutaman tunnin päästä.

Tuo alumiinille tarkoitettu katkaisulaikka on aika karkea normaalilaikkaan verratuna ja ilmeisesti sideaine on "heikompaa" jotta laikka pysyy paremmin auki, ei kuitenkaan tunnu kuluvan mitenkään erityisen helposti.

Ihan normaalissa hionnassa lamellilaikoillakin kannattaa käyttää suht karkeaa laikkaa, kevyttä painetta ja nopeaa liikettä. Liian voimakas paine ja varsinkin kuumeneminen aiheuttaa sen ettei materiaali leikkaudu irti kunnolla vaan alkaa muovautua.

Taitaisi pari noita laikkoja löytyä kotoakin Hollolassa, jotenkin eksynyt  :P
Kaiken muun epäonnistuttua... kaivetaan ne käyttöohjeet roskiksesta.

Poissa jope

  • Viestejä: 2 916
  • Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #7 : 16-06-2009, 00:16:18 »
Sirkelillä ja trapetsihammastetulla terällä alumiinia usein ajellaan. Rintakulmista alumiinille en tiedä mutta täälläpäin paikallisessa honkkarissa noita rapetseja on saanut parhaimillaan alle kolmenkybän.  Sirkelissä on hyvä puoli kun tekee tarkat katkaisut niin jälkityöstöt jää pienenmälle. Rälläkän kanssa joutuu askartelemaan enemmän. 
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 2 119
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #8 : 16-06-2009, 09:10:53 »
Profiilin ulkomittojen lisäksi tärkeä parameri on seinämäpaksuus. Rautasahassa ja metallivannesahassa pitää ottaa huomioon että terän kanttaa olla mahdollisimman karkea, mutta ehdottomasti vähintään 2-3 hamamsta pitää leikata kokoajan, eli terä ei saa olla niin karkee että vain yksi hammas leikkaa. Siinä tippuu hampaita lopulta terästä tai profiili taittuu ja tarttuu kiinni terään, jolloin siisi sauma on pilalla.

Tämän takia välttämättä paras tapa leikata profiili ei ole aina laittaa sitä "makaamaan" ensiksi mieleen tulevalla tavalla vasteita vasten, vaan pitää vähän katsoo että miten terä osuu siihen. Jos katkoo jiirejä, niin sahan säädöt sitten vähän rajoittaa. Syöttää vaan sitten maltilla.

Jiiri/pyörösahalla tulee kyllä helpoiten hyvää jälkee kun vaan:
* on suhteellisen oikea terä ja/tai osaa homman.
* Ei paina terää väkipakolla etenkään kun terä on osumassa ohutseinämäisiin kohtiin
* ja kappale on kiinni hyvin sekä oikeessa asennossa terän suhteen.

Pitäsi tulla hyvä pintakin.

Normaalilla "käsi" rautasahallakin saa muuten oikein näppärästi alumiinia poikki. kun vaan saa riittävän karkeen terän ja kappaleen kiinni hyvin työpenkkiin. Myös "käsi" jiiririsahoihin sai aikoinaan alumiinille teriä.

Tukevalla elulla on tullut katkaistua normi puun katkaisuterällä alumiiniputkee eikä se ollut mitenkään "vauhtia ja vaarallisia tilanteita" juttu. Ohutseinämäisillä , esim U-profiileilla olisin kyllä käyttänyt normaalia rautasahaa.


PekkaNF

Poissa Wolfman

  • Viestejä: 530
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #9 : 16-06-2009, 11:57:35 »
Riippuen mihin katkaisumetodiin päädyt niin yksi vinkki lisää, jos päädyt sahaan/sirkkeliin ja terän tukkeutuminen aiheuttaa ongelmia niin "leikkuunesteeksi" sinolia/lasinpesua tms. Varsinkin pehmeämmillä alumiineilla helpottaa hemmetisti kun käyttää leikkuunestettä, kovemmat seostetut eivät yleensä ole ihan yhtä hanakoita tukkimaan terää (eivät tartu kiinni terään niin pahasti). Lähinnä noita alumiineja tulee porattua/jyrsittyä mutta muistikuva että rautasahakin tuppaa helposti tukkeutumaan joillain laaduilla kuivana ajettaessa.

Sinol haisee ilkeästi ja ainakin osa lasinpesunesteistä toimii yhtähyvin tai jopa paremmin. En nyt muista minkä merkkistä lasinpesua töissä on nyt tuota varten mutta jotain halpiskaupan tavaraa kuitenkin ja toimii ainakin yhtähyvin kuin sinol eikä juurikaan haise.

Myös osa varsinaisista leikkuunesteistä toimii mutta niiden soveltuvuudessa alumiinille on eroja, itse esim. poratessa käytän mielummin sinolia/lasinpesua kuin rocolin leikkuutahnaa. Tuo rocol on mainiota rosterille mutta ei toimi alumiinille yhtähyvin kuin alkoholit.

Tuo siis leikkaaville terille, rälläköinnissä ei auta havaittavasti eikä ongelmaa ole kaikilla alumiiniseoslaaduilla ainakaan kovin pahana.
Kaiken muun epäonnistuttua... kaivetaan ne käyttöohjeet roskiksesta.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 2 119
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #10 : 16-06-2009, 12:47:51 »
Leikkuunesteiden käytössä on tiettyjä pikku asioita otettava huomioon.

Sinolit ja muut metyylialkoholit ovat ympäriroiskittuna varsin vahingollista hengitettävää ja kun siinä vieressä viheltää hiiliharjoilla kipinöivä moottori, niin tulipalon riski on olemassa, en osaa sanoa miten suuri.

Muutenkin nestemmäiset leikkuunesteet ovat varsin sottaavia ja annostelu on tärkeetä: aivan kahelisti - huuhtomalla tai ei ollenkaan, sellainen tiputtelu ei välttämättä anna hirveesti lisäarvoo sottaavuuten nähden.

Lisäksi noilla öljyillä ja tahnoilla purut saa sen saatanan kiinni jokapuolle, kuivanahan ne lähtee imurilla.

Kierteytyksessä/sorvauksessa ja meatallivannesahalla tosin ihan ehdoton juttu.

Sitten on nuita tiukemmin työkappalessa pysyviä vaahtoja, jotka ovat monesti ihan hyvä kompromissi käsityökaluilla.

Rautasahalla ja viilalla olen joskus käyttänyt liitua, pitäis olla jotain muutakin "kuivavoiteluainetta" siis jotain rasvatonta, muttei ole tullut käytettyä.

Paljon tosiaan riippuu seoksesta ja terästä.

Rocolin rosteritahna (sellainen lähes musta konnasylki) on kyllä ehdotonta rosterille, mutta ihan turhan kallista/myrkyllistä muille metalleille eikä tosiaan toimi alumiinilla, mutta joku suihkepullo "vaahto" toimi hyvin.

PekkaNF

Poissa Pekka Huhta

  • Ylläpito
  • Viestejä: 3 971
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #11 : 16-06-2009, 13:28:55 »
Sinolit ja muut metyylialkoholit ovat ympäriroiskittuna varsin vahingollista hengitettävää ja kun siinä vieressä viheltää hiiliharjoilla kipinöivä moottori, niin tulipalon riski on olemassa, en osaa sanoa miten suuri.

Muuten ihan asiaa, mut Sinolihan on etyylialkoholia. Palonarkuuden kanssa ongelma on, mutta eipähän ole niin myrkyllistä.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 2 119
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #12 : 16-06-2009, 14:13:11 »
yyh. niinpä olikin detanuroitua alkoholia. Anteeksi.

Mistähän minä ton metanolin tähän sotkin? Tais olla ihan oma kokeilu toisella kauppanimellä (joku pakkasneste/tuulilasinneste?).

Onneksi ovat nykyisin jotain terveelisempää.

PekkaNF

Poissa Wolfman

  • Viestejä: 530
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #13 : 16-06-2009, 14:46:11 »
Palaahan tuo sinoli mutta en ole vielä saanut vahingossa syttymään, tuo lasinpesuaine jota firmassa tällähetkellä käytetään on valmiiksi lantattua käyttöseosta joka ei pala "millään". Käytännössä annostelu on pieni liraus eli esim. porattaessa parin sentin halkasijainen lammikko porauskohtaan eli juuri senverran että työstökohta pysyy "kosteana". Sirkkelillä tosin ongelmana voi olla että sirkkeli puhaltaa nesteen sivuun ja terä pysyy kuivana. Hyvänä puolena noissa on suht nopea haihtuminen joten putsaus lastuista on helppoa. Ilmanvaihtoon tietysti kannattaa kiinnittää huomiota jos käyttö on vähänkin pidempiaikaista (sikäli tuo sinol on "parempi" että hajun takia tulee huolehdittua tuuletuksesta paremmin).

Tuo rocol jota töissä käytän on ruskeaa ihan mustalle raudalle ja joillekkin seosmetalleille tarkoitettua, en nyt muista tarkemmin mille kaikille se purkin mukaan on mutta toimii rosterillakin suht hyvin. Alumiini tuntuu olevan aika ronkeli tuossa, eli kaikki työstökoneiden leikkuunesteetkään eivät oikein toimi sen kanssa (siis jyrsintä/sorvaus) vaan mielummin pullon korkkiin millin reikä ja välillä pikku ruittauksia sinolia tms. työstökohtaan niin jälki on kuin eri planeetalta.

Jos leikkuunopeudet pysyvät kohtuullisina ei tuossa tarvita jäähdytystä vaan nimenomaan "liukastetta" joka estää alumiinia tarttumasta terään, pienikin määrä siis riittää. Luulisi kyllä että joku olisi jo kehittänyt sopivan pinnoitteenkin terille joka vähentää tuota alumiinin takertumista leikkuusärmään mutta ei ole kohdalle osunut moisia, pikateräkseen tarttuu herkemmin kuin kovametalliin mutta kovametalliterissä leikkuusärmä harvemmin on "veitsenterävä" ja alumiini nimenomaan kaipaa terävää hyvinleikkaavaa särmää.

PS. sirkkelillä tms. jos ei löydy riittävän tiheähampaista terää niin erittäin varovainen syöttö. Niinkauan kuin vähintään yksi hammas (tai mielummin kaksi) on kokoajan leikkaamassa ne hampaat jarruttavat syöttöä, liian harvahampaisella terä nytkähtää helposti liian syvälle silloin kun yksikään hammas ei "kanna" terää ja seuraava kappaleeseen osunut hammas kolahtaa sitten ihan liian syvälle -> ohutseinäinen profiili on mutkalla. En ole kokeillut mutta tuli mieleen että toimisiko tuossa sellaine että laittaa profiilin rinnalle lankunpätkän tai vastaavan jonka sahaa samalla ? Eli siis niin että tuossa apupalassa on kokoajan muutama hammas leikkaamassa ja kannattelemassa terää, riittävän kovaa puuta tms. joka pitää syöttönopeuden riittävän pienenä.

PS2. Laitetaan vielä uudestaan, alumiinille siis ehdottomasti terävä hyvinleikkaava terä. Tylsä repii ja muovaa mutta ei leikkaa kunnolla alumiinia vaikka toimisi muilla materiaaleilla vielä mainiosti. Töissäkin alumiinille kelvottomilla ajetaan rautaa vielä pitkään ennen teroitusta (ja kovametallipalateriä ei edes yritetä tarjota alumiinille kun ei ole veitsimäisellä särmällä olevia paloja hommattuna).
« Viimeksi muokattu: 16-06-2009, 14:48:35 kirjoittanut Wolfman »
Kaiken muun epäonnistuttua... kaivetaan ne käyttöohjeet roskiksesta.

Poissa arduino

  • Viestejä: 1 188
Re: Alumiiniprofiilin katkaisu
« Vastaus #14 : 16-06-2009, 15:06:55 »
Lathe´n tapaa olen itsekin käyttänyt,normaali jiirisaha,300 mm tieheähampainen terä.Aika ohutseinäinen profiilikin menee.

Lathe ,asiasta toiseen et ole soitellut siitä halkosirkkelinterästä?