Kirjoittaja Aihe: Kovajuotos  (Luettu 4209 kertaa)

Poissa JL

Kovajuotos
« : 03-03-2006, 19:55:01 »
Terve,

Yritin tuossa kovajuotosta kaapista löytyvällä pienellä propaani/butaanitäytteisellä kaasukolvilla, mutta en saanut mitään aikaiseksi. Puikko ei tunnu sulavan vaikka testikohteena oli 1.5mm paksut kuparilanganpätkät, joiden luulisi muutaman minuutin lämmittelyllä olevan riittävän kuumia. Poltin on siis sellainen pieni kynämallinen tohotin, jonka kyltti lupailee 1300 asteen lämpötilaa ja hopeajuotosta käyttökohteeksi. Puikkoina kokeilin Rothenbergin pastapäällysteistä L-Ag45Sn -tikkua ja L-Cu P6 -puikkoa, joiden lämpötilat ovat 670C ja 710C. Ja jälkimmäisen kanssa noille kuparilangoille pastaa.

Onko tuo kaasukolvi siis vain liian tehoton, vai enkö vain osaa? Minkälaisen tohottimen pienten kappaleiden hopeajuotokseen siis tarvitsisi?

T: Janne
« Viimeksi muokattu: 03-03-2006, 20:16:57 kirjoittanut JL »

Poissa Rami Lehto

Re: Kovajuotos
« Vastaus #1 : 11-04-2006, 00:44:51 »
Moro JL, mulla oli sama kokeilu tossa ennen vuodenvaihdetta ja totesin polttimen vaan liian vaatimattomaksi - lieskan lämpötila on varmaan se tonnikolmesataa mutta 1.5mm kupru johtaa sitä lämpöä niin tehokkaasti pois pelikohteesta että polttimen tuottama lämpömäärä ei vaan riitä. Mä kyselin Agalta pullopakettia sillon ja olin lentää pärssiilleni hinnan vuoksi, oli jotain 1300.-

Mä ostin sitten pauhuussista Rothenbergerin pienen happiasetyleenisatsin ja vaikka se lelu onkin niin mun tarpeisiin riittävä, makso jotain 115.-, kertakäyttöpullot 10-20e/kappale, paketissa tulee mukana yks pullo kumpaakin. Muuten hyvä setti mutta mä en saa polttimen ja poltinvarren jenkaa ihan tiiviiks, pikkulieskaa pukkaa joskus siitä jenkan välistä vikasuuntaan. Noitahan ei saa rasvata mutta saiskohan siihen jotain tiivaria laittaa?

--Rami
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa JL

« Vastaus #2 : 06-05-2006, 11:37:10 »
Kas, olit samanlaisten kokeilujen parissa. Päädyn kanssa tuohon samaan Bauhaussin pakettiin, jonka sai vielä naistenpäivänä 10% alennuksella :) Siellä oli tarjolla hitusen halvemmalla jokin toinen samantyylinen satsi, mutta myyjän mielestä tuo Rothenberger oli parempi merkki siinä mielessä, että siihen saa varaosiakin - tiedä sitten onko. Tuolla kovajuotokset on tuntunut toimivan hyvin hopeapuikolla. Mukana tuli myös pikkuaskarteluun sopivan pieniä suuttimia, joita ei siinä toisessa tainnut olla.

Tässä mun yksilössäni ei ole kyllä ollut mitään vuoto-ongelmaa ainakaan tuolla 0.6mm suuttimella, jota on tullut vasta käyteltyä. Ettei vain olisi jotain olisi jotain valmistusvikaa? Sinuna kyselisin myyjältä tuosta - luulisi niiden vaihtavan osat uusiin.

T: Janne

Poissa VELHO

« Vastaus #3 : 12-03-2008, 20:46:05 »
Moi ! Meikäläinen juottelee töikseen kupariputkia kylmäkoneisiin ja käytän fosforikuparilankaa juottaessa kuparia kupariin ja hopeaa juotettaessa kuparia
 messinkiin .Kapilaarijuotoksiin on helpompi käyttää fosforikuparijuotteita niissä voi olla myös seostettuna hopeaa jos sauman lujuus vaatii sitä. Paksu
 esim. 42 Cu putki vaatii todella ulkona tehokkaan kaasupillin pieniä alle 15 mm putkia olen juottanut kotonakin kaasutoholla johon saa erinkokoisia suuttimia.
 pelkkiä juotoslangan pätkiä olen yhdistänyt toisiinsa taskutoholla niihi sen teho jus riittää.  Alumiinin juottaminen on vielä kokeilematta koska vesilinjat tulee
 tehtyä nykyään Unipipe komkosiittiputkilla käyttäen liittimiä ja hydraulipuristuspihtejä.