Moro
Jatketaan A L:n viitoittamalla tiellä ja kehotetaan vuokraamaan maakiilakone.
Noilla nakuttavilla porakoneilla, poravasaroilla, piikkauskoneilla ja maakiiloilla on aivan helkutillinen ero käytännössä...
Iskuporakone nimikkeellä myydään yleensä niitä naputtavia ja samaan aikaan terää pyörittäviä laitteita, joilla saa reiän joutuisasti aikaan kipsi, puu (savun kera ja hitaasti), harkko, tiili tjmsp. höttöön rakenteeseen.
Poravasara on jo helkutillisen paljon tehokkaampi tohon edelliseen verrattuna, ja sillä jo kaivertaa reikää lujempiin betoni ja kivilaatuihin, huomioiden tottakai terienkin laatu.
En rupea erittelemään niiden rakenteellista/toiminnallista eroa, koska joku muu sen esittää minua paremmin ja tarkemmin ja varmaan minua selvemminkin

Toisissa poravasaroissa saa kytkettyä pyörityksen poies ja käytettyä suoraan piikkaukseen, mut näitä en rupea nyt erottelemaan, nyrkkisääntönä nyt törkeästi yleistäen tunnetut nimet hakkaa nämä superhypergigantpowermerkit ennen ku ollaan käsipäiväätä sanottu...
Piikkauskoneet ymmärrän itse näillä +5kg vehkeillä jotka eivät tee muuta kuin nakuttavat betonia yms. materiaalia rikki. Aivan ylivoimaisia vehkeitä rikkomiseen noihin edellisiin verrattuna, toki ottaen huomioon kohteen laajuuden ja koon, eikai kukaan koita lekalla rikkoa posliinivatiakaan, jos sen saa näppärästi snaipattua salaa vaikka ritsalla

Ja nytkun päästään kyseessä oleviin paksuhkoihin raudotettuihin betonirakennelmiin, niin suosisin itse maakiila konetta, eli 240v jännitteellä toimivaa liki tai yli 20kg painavaa omalla painollaan jyskäävää vasaraa. Sen työskentelyä helpottaisin mahdollisesti, strategisiin paikkoihin vedetyillä timantti- tjmsp. sahauksilla.
Niin ja tietysti jos on saumoja ja paljon paineilmaa lähellä, niin voisi käyttää paineilmalla toimivaa maakilaa, jotkut puhuvat paksusta bertasta, niin sekin olisi vielä välietappina ennen jonkin sortin kaivurirammeri yhdistelmää

Niin ja rikkomiskäytännöstä vielä, yllättävän moni rupeaa yleensä piikkaamaan paakun paksuimmasta kohdasta, käytännössä se toimii jos tietää kohdan olevan jollain lailla holvaava tai muuten tukeva tai pääsee raudoitukseen käsiksi sitä kautta ja katkomaan ne raudat, mut normisti käsivehkeillä betonia rikottaessa on tehokkainta lähteä rikkomaan kiveä aina reuna-alueita paksumpaa kohden, ellei siis tiedä/arvaa terästen sijainteja

Rällälaikkoja, puukkosahanteriä yms. on aina hyvä pitää hollilla

tomi