Kirjoittaja Aihe: Puun tuonti ulkomailta ?  (Luettu 8549 kertaa)

Poissa Jump

Re: Puun tuonti ulkomailta ?
« Vastaus #15 : 26-09-2009, 14:19:26 »

Kiitosta tiedoista! Täytyy ottaa yhteyttä ja käydä katsomassa josko puutavaran hinta & laatu sattuisi kohtaamaan omat tarpeeni.

Juu, periltäpä hyvinkin olen lähtöisin mutta nykyään asustelen keskisessä suomessa.

Ole hyä vaan ja se puhelinnumero Siiikamäen sahalle oli 040-5846088.

Tällä seudulla tuntuu olevan aika vähän tarjontaa. Kansalaisopiston kurssin ohjaajalta sain myös toisen sahan yhteystiedot, mutta niiden tavara ei ainakaan puhelimessa kuunnostanut kovinkaan lupaavalta. Lankut olivat kuulemma ulkovarastossa, eli kovin kuivaa se tavara ei varmasti ollut.

Poissa Nick Kari

« Vastaus #16 : 30-05-2010, 14:43:22 »
Olen käynyt muutaman kerran Saksassa käydessäni puutavaraliikkeissä ja ostanut sieltä PIENIÄ määriä kerrallaan eri jalopuulajeja. Toin ostokseni Suomeen matkalaukussani lentokoneen ruumassa.

Hampurissa tiedän kaksi kauppaa, joilla on suomalaisittain valtavat valikoimat. Kaupoissa on kymmenittäin "karsinoita" tai hyllystöjä joista löytyy, sanoisinko 50 -  100 eri puulajia eri kokoisiksi sahattuina tai höylättyinä. Jos olisi pakettiauto, niin sieltä olisi mahtavaa ostaa edulliseen hintaan puuta.  Hampuristahan on tunnin tai parin ajomatka satamaan, josta lähtee laivoja Suomeen. (Travemunde tai Rostock).

Berliinistä tiedän yhden puukaupan ja olen sielläkin käynyt ostoksilla.

Olen ostellut amerikkalaista palisanteria, intialaista jakaranda (ovat melkein samoja puulajeja, sama käyttötarkoitus), ebenpuuta, puksipuuta, cocoboloa, padoukia, bermabucoa yms.

Ajattelin lähteä taas ensi lokakuussa Berliiniin katsastamaan puumarkkinoitakin. Suomessa kerran Viilukeskuksessa halusin ostaa padouk-lankkua noin metrin pätkän, mutta halusivat myydä kokonaisen 4 - 5 metrin lankun. Kaupat jäi tekemättä.

Poissa hanski

« Vastaus #17 : 30-05-2010, 19:48:07 »
Olen samaa mieltä kanssasi tuosta viilukeskuksesta. Olisin myös tarvinnut metrin lehmusta joka oli melkein tyrkyllä, mutta oli niin kiiruus seisoskella ettei ehtinyt ottaa esille, piti tulla 3 päivän päästä uudestaan ja siinä se oli samassa paikassa. Pakko oli ottaa se koko lankku kun oli niin tahmeeta, ennen hakivat vaikka viiden kuorman alta yhden puun, vaan ei enää.
- hanski

Poissa samu

« Vastaus #18 : 31-05-2010, 01:53:06 »
Moi,

Hampurissa tiedän kaksi kauppaa, joilla on suomalaisittain valtavat valikoimat. Kaupoissa on kymmenittäin "karsinoita" tai hyllystöjä joista löytyy, sanoisinko 50 -  100 eri puulajia eri kokoisiksi sahattuina tai höylättyinä.

Joku näistäkö?  Mulla on hinku autobahnille tänä kesänä että tukka tuulettuisi, ja voisin poiketa.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa Nick Kari

Re: Puun tuonti Saksasta?
« Vastaus #19 : 04-06-2010, 14:14:59 »
Joo! hampurissa olen käynyt lähettämäsi listan kaupassa nimeltä Theodor Nagel (Billstrasse-kadulla). Toinen on Elben eteläpuolella Harburgin kaupunginosassa oleva Max Cropp.
(http://www.cropp-timber.com/eng/drechslerholz.htm).

Molemmissa antoivat suurpiirteisesti alennusta, kun keräsin vahän kaikenlaisia puita.

Berliinissä on Edelholzverkauf, jota pitää yksi huonekalujen entisöijä-verhooja. (http://www.edelholzverkauf.de/index.php?language=en&osCsid=8437683f6f5d99064b704031e44f7401)

Onhan siellä paljon muitakin kauppoja, mutta noissa nyt olen käynyt useamman kerran. Ovat valmiita myös lähettämään postitse Suomeen. Teenkin varmaan seuraavaksi niin, että käyn liikkeessä valitsemassa puut ja pyydän heitä lähettämään ne Suomeen. Rahti oli yllättävän edullista. Alle 20 euroa parinkymmenen kilon paketti, jos oikein muistan. Kaikissa paikoissa on englantia osaavia, jos saksa ei suju. Minulla ei ainakaan. Lokakuuksi varasin lennot Berliiniin.

Poissa samu

« Vastaus #20 : 04-06-2010, 15:45:58 »
Moi,

Ookoo.  O0

Berliinissä on tullut vähemmän pyörittyä, mutta vois harkita. Ajattelin tehdä myöskin ehkä silleen että lennän vaikkapa Muncheniin, vuokraan sieltä auton ja kohellan pohjoiseen ja jätän pirssin sikäläiseen vuokraamon konttoriin. Sitä voisi välissä katsella kalikoita ja lähettää firman avulla itselle postipakettia.

Cocoboloa olisi kiva olla lisää, lignumia ja jotain juurivisaa ja muuta pientä vänkää. Seottuahan siellä tietysti tulee.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa jyrsija

« Vastaus #21 : 23-06-2010, 13:19:02 »
Onko se nyt todellakin fiksumpaa roudata virosta tai saksasta 40 lavaa kaljaa kun sitä puuta peräkärryllinen.

Ihmettelen nyt vaan...  ::)

Mie on nyt nuo suuremmat puunhamstraukset lopettanut vähäksi aikaa. Rupee olemaan niin paljon koivua ja tammea pinoissa ja sisällä että tila rupee loppumaan kesken. Tosin Jalava vois kyllä kelvata ...  ::)

Poissa mmohlin

« Vastaus #22 : 26-06-2010, 22:05:32 »
Itse olen hankkinut tosi hyvälaatuista tammea ja koivua Fiskarsista Laatupuu nimiseltä sahaamolta. Hinnat ovat mielestäni edulliset, ostin esim B-luokkaista koivua 460€:n kuutiohintaan, mutta taisivat antaa A-luokkaa, ei ollut oksan oksaa 6 metrin lankussa.

//Marcus

Poissa Blade

« Vastaus #23 : 01-08-2010, 22:12:48 »
Löytyisiköhän Tallinnasta mitään erikoispuuta myyviä puutavaraliikkeitä, joissa kannattaisi vierailla? Tai yleensäkään mitään hyväksi koettuja työkalukauppoja?

Poissa Nick Kari

Vs: Puun tuonti ulkomailta
« Vastaus #24 : 10-10-2010, 17:53:47 »
Huomenna jälleen lähdössä saksaan. Käyn taas muutamissa puutavaraliikkeissä. Varmaan tulee mukaan jotain harvinaista, mutta ei uhanalaista, puuta.

Poissa Stefan Englund

• Plektra Trading Oy Ab
    • Plektra Trading Oy Ab
Vs: Puun tuonti ulkomailta ?
« Vastaus #25 : 11-10-2010, 23:16:43 »
Hakalan puutukku Lahdessa toimittaa myös pieniä eriä ja heillä on +50 puulajia.

t ........ steffe

Poissa juhanahm

« Vastaus #26 : 31-12-2017, 23:41:24 »
Vähän vanha ketju mutta jatketaan. Bubingaa pitäisi mahdollisesti waterfall kuviolla. Eli ruokapöydän kansi pitäisi tehdä. Hakalan puutukussa oli bubingaa pitää ottaa kuvat ja käydä katsomassa minkälaisista yksilöistä on kysymys. Toki ei ole mitenkään "ilmaista". Vanha pöytä on bubingaa mutta liian lyhyt ja myös ruokapöydän tuolit ovat bubingaa, joten uusi pöytä olisi ajatuksissa. Tuoleja en tee kyllä uudestaan. Aikoinaan eli 12v siten bubingat ostin Turun viilukeskuksesta. Onkos bubingaa muualla suomessa kuin Hakalan puutukussa. Miten onnistuisi tilaaminen saksasta tai englannista onko kokemuksia?

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #27 : 01-01-2018, 15:18:48 »
Tuli mieleeni kysyä onko pöytäsi varmasti täyspuinen vaiko mahdollisesti viilutettua levyä ? Kysymys lähinnä siksi että massiivipuun ja viilujen kuviot voivat paljonkin poiketa toisistaan.

Poissa juhanahm

« Vastaus #28 : 01-01-2018, 23:02:09 »
Kyllä tuo nykyinen pöytä on ihan massiivipuuta, jossa koivuiset jalat lohenpyrstöllä.