Kirjoittaja Aihe: Sorvin kunnostus / tuunaus  (Luettu 77563 kertaa)

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Sorvin kunnostus / tuunaus
« : 13-12-2009, 20:17:39 »
Kuten tuolla toisessa osiossa tulikin jo kerrottu, että hankin 5 kpl Karlstadin koulun Solbergan sorvit.
Nyt ensimmäinen kunnostuksen alla, tosin en tiedä olisiko se tarvinnut mitään suurempaa, kun oli täysin käyttökunnossa.
No joka tapauksessa poistin akseli ja vaihdoin kaikki laakerit ja remmin.
Johteet putsasin ihan teräsharjalla pintaruosteesta, ulkopinnat hioin kevyesti vedin uudet maalit pintaan.
Kokeilin myös SEWin Movitrac tajuusmuuttajaa ja hienosti toimii, pyöri maksimissaan jopa 5500 rpm.
Seuraavaksi tarkoitus tuunata sorvin alle kaapistot ja säädettävä puruimu johteiden välistä.
Laitan lisää kuvia kun projekti etenee, tältä se nyt näyttää.

AeroR
 
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa suburban

  • Viestejä: 528
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #1 : 13-12-2009, 21:28:27 »
Haa, täähän on mielenkiintoinen projekti. Jos viitsit tuosta karapään rakenteesta ja laakeroinnista ottaa lähikuvia, niin olisin kiitollinen. Toi 5500 rpm on aika järkyttävä nopeus.

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #2 : 13-12-2009, 21:39:32 »
Toi kara-akseli on laakeroitu kahdella aivan tavallisella 6206 kuulalaakerilla, joten en usko että kestää käytössä noilla maksimikierroksilla.
Pitihän se kokeilla, kun kerran tamun ohjeissa niin luvattiin.
Käytännössä asetan maksimit noin 3000 rpm tienoille.

Laittelen kuvia myöhemmin kun saan projektin taas etenemään, taitaa vaan seuraavat viikot mennä
töiden ja juhlien merkeissä.

Tässä vielä valokuva ennen purkua.
On se muuten kumma että kuvien koko vaihtelee näin paljon riippuen onko kuva otettu Canonin Ixuksella tai kännykällä ?

AeroR
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa suburban

  • Viestejä: 528
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #3 : 13-12-2009, 22:33:03 »
Onks toi hihna mikä tossa roikkuu? Näyttää vähän kulahtaneelta. Kiilauralliset hihnapyörät siinä ainakin näyttäis olevan, mutta mitä noi hammasrataat on?

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #4 : 13-12-2009, 22:46:15 »
Joo kyllä se on hihnan näköinen esine, aivan vakio A-mallin kiilahihna, mutta käyttötunnit jo aika lopussa.
Tässä yhdessä versiossa oli "vaihdelaatikko", eli tuplaa hihnan kierrosnopeudet.

AeroR
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 118
  • Kerava
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #5 : 14-12-2009, 10:52:07 »
6206 laakerin maksimikierrokset on rasvavoideltuna 10000 kier/min ja 13000 oljyvoideltuna,pitäisi siis 5000 kier/min kestää.Toinen asia on
pysyykö työkappale kiinni.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 497
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #6 : 14-12-2009, 11:43:02 »

Pitihän se kokeilla, kun kerran tamun ohjeissa niin luvattiin.


Eikö enempää irtoa? Millä taajuudella lähtee tavaraa lentoon?  >:D Kyllähän taajuusmuuttajasta saa lähtötaajuutta ulos, yhdellä kotimaisella merkillä oli jo vuosia vuosia sitten max. 500 Hz, mutta eipä tuolle mitään käyttöä ole. Riippuu tietysti koneesta ja mekaniikasta, mutta yleensä max. 100 Hz eli tuplanopeutta tyhjillä koneistoilla ilman kuormaa nopeita siirtoliikkeitä. Sorvi nyt on tietysti eri juttu. Alkaa momentti hiipumaan kun mennään nimellistaajuuden yli.

Poissa suburban

  • Viestejä: 528
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #7 : 14-12-2009, 18:40:34 »
6206 laakerin maksimikierrokset on rasvavoideltuna 10000 kier/min ja 13000 oljyvoideltuna,pitäisi siis 5000 kier/min kestää.Toinen asia on
pysyykö työkappale kiinni.

Tuota työkappaletta hieman tarkoitinkin, sekä leukapakkoja. Leukapakoissakin luulisin olevan jonkinlaiset rajat nopeudelle.

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #8 : 14-12-2009, 21:53:42 »
Oho, kyllä vakio kuulalaakerikin kestää melkoisesti kierroksia, ainakin teoriassa.
Luulen että näissä sorveissa osat ei ole niin hyvin tasapainotettu/koneistettu että pelais noilla kierroksilla.
Mulla näytti pakassa olevan maksimi kierrokset 3500 rpm.
Toi max 5500 rpm oli siis tamun maksimi kierrokset moottorille ja siitä kiilahihnalla akselille voi valita 2*4 välityssuhdetta.
Itse kuvittelin löytäväni yhden sopivan välityssuhteen ja sitten säätää tamulla kara-akselin kierrokset alueelle 0-3000 rpm.
Meidän sähkäri kertoi että nää uuden tyyppiset "vektori" tamut on siitä hyviä ettei vääntömomentti putoa niin paljon.
En tiedä onko näin, mutta ehkä joku verstaan sähköasiantuntija vois valottaa asiaa enemmän.

AeroR
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 497
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #9 : 15-12-2009, 08:34:37 »
Oho, kyllä vakio kuulalaakerikin kestää melkoisesti kierroksia, ainakin teoriassa.
Luulen että näissä sorveissa osat ei ole niin hyvin tasapainotettu/koneistettu että pelais noilla kierroksilla.

Laakerille nopeus ei ole ongelma, ne yleensä kestävät kierroksia moninkertaisesti enemmän kuin muut pyörivät osat. Sorvissa nopeuden tietenkin sanelee ensisijaisesti se työstettävä kappale, sitten varmaan istukka ja sen lauat ja niiden tasapaino, hammas- tai hihnapyörät, hihnat, jne.

Itse kuvittelin löytäväni yhden sopivan välityssuhteen ja sitten säätää tamulla kara-akselin kierrokset alueelle 0-3000 rpm.

Sinun tamuasi en tunne, mutta tarkista käyttöohjeesta (jos sellainen on tallessa) tarviiko U/f-käyrää viritellä tai onko siinä jopa autotuning-ominaisuus. Tosimiehethän ei käyttöohjeita lue mutta lue nyt kuitenkin  ;)

Meidän sähkäri kertoi että nää uuden tyyppiset "vektori" tamut on siitä hyviä ettei vääntömomentti putoa niin paljon.
En tiedä onko näin, mutta ehkä joku verstaan sähköasiantuntija vois valottaa asiaa enemmän.

Moottorista saa täyden momentin irti nollasta nimellistaajuuteen asti. Kun muutetaan moottorin taajuutta pitää muuttaa myös jännitettä, eli jännite ja taajuus menevät lineaarisesti.

Esim. jos on 400 V ja 50 Hz moottori ja sitä halutaan ajaa vaikkapa puolella nopeudella eli 25 Hz, niin jännite on silloin 25 Hz / 50 Hz * 400 V = 200 V.
Akselinopeus riippuu sitten moottorin napaluvusta, jos se on esim. 2 napaparin kone, niin 25 Hz:llä se tekee 750 kierrosta minuutissa (miinus jättämä).

Ihan pienillä taajuuksilla, muutamalla hertsillä ryömittäessä pitää yleensä laittaa jännite/taajuuskäyrän alapäähän lisää jännitettä eli boostia, että momenttia on sopivasti. Sorvia tai sirkkeliä ei ole varmaan koskaan tarvetta ajaa noin hiljaa, ne on yleensä koneiden siirtoliikkeitä kun hissukseen pitää ajaa. Sitten kun ajetaan hiljaa niin moottorin oma puhallin ei toimi kun sekin siinä akselilla pyörii hiljaa, niin pitää laittaa erillinen puhallin jos on jäähdytystarve.

Sitten kun mennään nimellistaajuuden (eli kentänheikennyspisteen) yli, jännitettä ei voi enää kasvattaa mutta taajuutta voi kasvattaa jolloin nopeus kasvaa vastaavasti. Se on vaan sähkömoottorin ominaisuus että momentti alkaa hiipumaan kun mennään nimellistaajuuden yli.

Hyvä ratkaisu olisi jos tamu saisi takaisinkytkentänä moottorin nopeustiedon (closed loop), mutta yleensä sitä käytetään vain jos tarvitaan tarkkaa nopeutta tai moottoria ajetaan momenttisäädössä (vinssit, kaapelikelaimet). Simppelit tamuohjaukset kuten sorvit, sirkkelit, puhaltimet ja pumput on yleensä ilman nopeustiedon takaisinkytkentää (open loop).

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #10 : 28-12-2009, 20:00:25 »
Joulun pyhän meni ja hieman kerkes verstaallakin harrastaa.
Sorviin tein "imulaatikon" johteiden alle ja kolme "luistiventtiiliä" imun ohjaukseen,
saas nähdä kuinka keksintö pelaa.
Lisäksi tuli jo hieman tehtyä liukuovikaappiakin mallilleen.
Tältä se näyttää nyt:

AeroR
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #11 : 01-01-2010, 16:35:55 »
Taas eteni projekti hieman, taltoille teline ja imulaatikon liitäntäreikä.

AeroR
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa rossian

  • Viestejä: 368
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #12 : 01-01-2010, 18:25:47 »
Hemmetin pätevältä näyttää! Onko sinulla tuosta imulaatikosta tarkempia kuvia?

Poissa Arto Raikunen

  • Viestejä: 267
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #13 : 03-01-2010, 16:38:26 »
Sanallisesti imulaatikon vois kuvailla vaikka näin:
Johteiden alle tehty kolmion mallinen kotelo, jonka yläreunaan jyrsitty kolmelle luistille urat.
Jako luisteille sama kuin johteiden poikittaiset tuet.
Materiaalina ylijäämä liimalevyä ja halpaa laminaattia paikallisen rautakaupan alesta.

Ohessa vielä valokuva otettuna puruimun aukosta.

AeroR
Aiempi nimimerkki AeroR

Poissa mustanaamio

  • Viestejä: 323
Re: Sorvin kunnostus / tuunaus
« Vastaus #14 : 03-01-2010, 16:47:35 »
Eli imulaatikon suuaukon kokoa voi säätää? Kiintoisaa. Kerrohan sitten kokemuksistasi. Miten suuri/tehokas imuri sinulle tulee tuohon?