Kirjoittaja Aihe: Sorvausmateriaalin kuivaus  (Luettu 38207 kertaa)

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Sorvausmateriaalin kuivaus
« : 01-04-2007, 12:24:07 »
 Tosa pihalla on nyt 4 koivupölliä, 2,5 metrii pitkii, aattelin sahata ne moottorisahalla keskeltä halki ja kuivata sellasenaan. Niitä ei uskalla viedä sahurille koska ovat pihapuita ja niissä voi olla nauloja sisällä. Onko joku teistä kuivannu puuta näin ja halkeiliko se pahasti, odotan saavani niistä kulhomateriaalia. Paksuutta on 35-50cm.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa rokkalo

Re: Sorvausmateriaalin kuivaus
« Vastaus #1 : 01-04-2007, 14:32:16 »
Hei,

tässä sitä ollaan perimmäisten kysymysten äärellä. Jotkut osaavat kuivata puutavaran, miutta eivät kerro miten. Muut sitten koettavat eri menetelmillä saada halkeamat kuriin.
Olen tehnyt seuraavasti kaatomärälle puulle, koivu noin metrin pituisena kuorimattomana pöllinä, jonka päihin olen sivellyt liimaa tai maalia. Tarkoituksena estää liian nopea kuivuminen päistä. Tuohi kyllä estää tehokkaasti kosteuden haihtumisen sivuilta. Koivun kanssa on vaan niin, että mikäli pölllit ovatn pitkiä ja liimattu päistä, niin niillä on lahomisvaara. Kuivumisen edetessä olen lyhentänyt pöllin puoleen ja taas liima päähän. Tavallinen koivu halkeilee hiukan päästä joka tapauksessa, joten varaa pitää olla, että kun halkeamat on poisleikattu, niin jää vielä ehjää tavaraa.

Sanoisin, että sinun puusi halkeaa varmasti, jos halkaiset ne märkänä. Sensijaan tuppeen sahattuna ja pinossa tuollainen 2-3 tuuman lankku kuivuu kohtalaisen hyvin, päät halkeaa silloinkin.
Olen kokeillut myös aisata puun, mutta halkeaa pahoin. :(

Lehtipuun, pähkinä, pihlja olen kuivattanut pitkänä 2-3 metrisenä, päihin en ole laittanut mitään. Aika hyvin kuivuu halkamatta, päästä tietysti vähän.

Sitten on vielä mahdollista sorvata kupit ja lautaset märästä puusta. Helppoa ja joutuisaa. Nyt pitää sitten laittaa sorvaus löyhään lastukasaan ja laatikkoon kuivumaan keskelle.
Lastut otat just siitä märästä kasasta lattialta. Kuivumisaika vuosi ja ylikin. Mutta on sen puun joka tapauksessa kuivuttava.

Pekkat

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #2 : 01-04-2007, 19:59:09 »
Joo tuppeen sahattuna ei olisi mitään ongelmaa, saisin ne helposti sirkeliin ja tapuliin. Mutta se naulavaara, jos sieltä löytyy naula, sahuri velottaa 100euroo naulasta kun joutuu terottaan ja harittaan terän uusiksi. Sillon kun nää koivut oli pienehköjä täs talos oli kaks n 10 vuotiasta poikaa, jokka on varmasti kerinny hakkaamaan nauloja puuhun. Taitais olla parempi halkasta puut ja sahata pinta vielä pois ja tapuloida ne, sais niistä tuppeen sahattuja lankkuja. Toi päiden liimaus on ihan tuttu juttu, pienempiä puita olen kuivannu kuori päällä alustassa jossa ne kuivuu hitaasti. Märästä sorvaus ei houkuttele, sekin kävi kyllä mielessä.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #3 : 02-04-2007, 20:02:04 »
Arduino, miten aisaus sitten tehdään oikein? Vois olla myös vaihtoehtona noille puille.

Paikalla arduino

« Vastaus #4 : 02-04-2007, 21:12:45 »
Kerron vain perimätietoa, pedagoginen koulutus on hiukan  puuttteelista.

Koivupöllin kyljestä  vuolaistaan tuohet pois, vain ! käden kokoiselta alueelta kerrallaan,ympäri pöllin,  täytyy olla yhtenäinen ,katkaisematon tuohivyö jossakin kohtaa .

Poissa rokkalo

« Vastaus #5 : 03-04-2007, 17:07:11 »
Hei Arduino,

No n yt tuli ensimmäistä kertaa tietoa mystiseltä alueelta. Vielä jään kaipaamaan tietoa puun pituudesta ja paksuudesta. Olisiko siinä jtain nyrkisääntöä. Minä koetin vähän samalla menetelmällä sellaisia alle puolen metrin pöllejä, paksuja ja ohuita, koivusta ja pihlajasta ja tervalepästä. Aisasin vähän ja paljon ja kaikki halkesi. :( Sitten kuivatin pähkinäpuuta kellarissa pari,kolme vuotta, käsivarren paksuisia ja pari metriä pitkiä. Päästä olivat haljenneet hiukan, muu osa ehjää.  :)
Koivut liimasin päistä, en aisannut yhtään. Ovat olleet kaksi vuotta, vielä ei halkeamia, mutten ole tuohtakaan poistanut, joten en vielä tiedä lopputulosta, ovat eri pituisia.

Pekkat

Paikalla arduino

« Vastaus #6 : 03-04-2007, 19:12:48 »
Jatketaan.
Käyp kaikenpaksuisille pölkyille,omat ovat  jotakin 1,5m x 0,25-0,30  .

Silleen kun vestelee,että pöllin kylessä on pilkkuja(kämmenen kokoisia)  kuin leopartin nahassa,kuivatus ulkovarastossa 2-3 v ,sit sisälle jatkokuivaukseen.  Ja eikun sorvit pyörimään.

Pähkinäpuusta ei ole kokemusta. 
Pikkupahkapuuta saa lepästä kun tälleen keväällä naputtelee puupalikalla" kuorenpäälle",vaatii muutaman vuoden odottelua ,tuloksena komeata pöydänjalka värkkiä.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #7 : 03-04-2007, 19:56:07 »
Mää "pilkutan" ne koivut kirveen kans ja jään odottaan mitä niist tulee, mua ei haittaa vaik vähän alkas lahovikaakin tulemaan kunhan on kovaa. Mulla on ollu kuivumassa alustassa omenapuuta, pajua, pihlajaa ym. jotka eivät ole halkeilleet kuin vähän päästä. Noille koivuille teen ulos petin ja katon päälle, eivät saa sadevettä päälleen, sitten vien parin vuoden päästä sisälle.

Poissa panze

« Vastaus #8 : 03-04-2007, 21:45:38 »
Mulla on kans eka vuosi kun tosissani yritän kuivailla sorvipuuta. Minä olen tehnyt lyhyitä (25-30cm) pätkiä, ja liimat päihin. Mulla ne on verstaassa kuivumassa. Alussa kun kannoin melkosen läjän puuta sisään kosteumittarista loppu näyttö kesken. Ovi auki ja keväistä ilmaa sisään. Tällä hetkellä kosteus pajassa 80%.Puuta on tietysti kaiken paksuista. Paksuimmat jätin suosiolla latoon ainakin vuodeks ensin kuivamaan. Senverran optimisti olen, että kyllä ohuimmista pätkistä ens talvena kompostin purut tekasen. Tekasenko muuta jää nähtäväks.Pihlajan kuivumisesta on jo aikaisemmin hyviä kokemuksia, mutta muitten kans onkin sitten ongelmaa.Löytyy Raitaa, Pihlajaa, omenapuuta, Koivua olis pilvinpimein, mutta en oikeen tykkää siitä sorvipuuna kun on niin "ilmeetöntä". Tervaleppä vielä listalta unohtui. Osa on tietysti pitkänäkin ja ulkona varmuuden vuoksi, kun en tähän "pätkämetoodiin" uskalla ihan sata varmaan luottaa. Vaahteraa kun jostain vielä sais, semmosta viime kesän lähes lehdetöntä alkavalla lahovialla olevaa yksilöä, niin sitten olisin tyytyväinen varastooni. Mielestäni Vaahtera joka on saanut jo vähän lahonalkua on ihan parasta sorvipuuta kuvioiltaan, ja kovana puuna helppo kiillotella.

Poissa samu

« Vastaus #9 : 03-04-2007, 22:56:18 »
Pihlajan kuivumisesta on jo aikaisemmin hyviä kokemuksia, mutta muitten kans onkin sitten ongelmaa.Löytyy Raitaa, Pihlajaa, omenapuuta,

Minä en ole toistaiseksi onnistunut kertaakaan kuivaamaan omenaa tai luumupuuta ilman isoja halkeiluja. Kaikenpaksuiset pöllit menee ainakin kahdesta kohtaa pitkälti halki, tein mitä vaan. Olen kokeillut kuoria täysin tai osittain, maalannut ja liimannut päät ja kymmenen senttiä runkoa umpeen kuorella ja ilman kuorta erimittaisia pätkiä, ja heikosti käy joka kerta.

Jos joltakulta löytyy totista vinkkiä niin kuulisin sen kyllä todella mielelläni. Kotipihalta on kuulemma taas lähdössä kaksi vanhaa omenapuuta, joissa olisi saatavana kaksi melkein metristä suoranpuoleista ja noin 25 senttiä paksua pölliä. Tuo alkutalven lumirysäys murjoi niiden latvat ja oksat, ja näyttää kuulemma sen verran pahalta että ne pitää kaataa.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa Tapani Ojanperä

« Vastaus #10 : 04-04-2007, 06:59:23 »
Edesmenneeltä puusepältä kuulin tälläisen neuvon pyöreän puun kuivaamiseen. Moottorisahalla ajetaan ura puoleenväliin (sydämmeen saakka) ja päät liimataan paksulla kerroksella. Sahaus ohjaa halkaemista siten, että sahaus laajenee. En ole itse kokeillut tätä konstia.
Aikaisempi nimimerkki Tapani Mikael - www.fotomikael.net
www.kamera73.net

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #11 : 04-04-2007, 19:26:55 »
Mulla on tosiaan ollu kuori päällä alustassa kuivumassa noin kaksmetristä puuta jo useamman vuoden. En ole kuorinut tai liimannut päitä vaan pistänyt nurkkaan pystyyn betonilattialle, talvella voi lämpö pudota miinuksellekin. Se omenapuu mistä sorvasin ei ollu haljennu yhtään, muita omenapuita en ole vielä koittanu sorvata. Mun puut ei ole kyllä noin paksuja (25cm) vaan alle 20cm.

Poissa panze

« Vastaus #12 : 04-04-2007, 21:31:27 »
Joo...ongelmahan on mullakin ollut siinä, että verstaan näyttelyssä kaikki on OK. Mutta lahjaks kun jollekkin antaa, ja seuraavan kerran menee kylään siihen kerrostaloasuntoon niin halki mikä halki.  Mulla on sellaista vuoden mettässä maannutta pihlajaa mikä on viime talvena sorvattua, eikä minkäänlaista halkeemaa missään. Pihlajalle tekee muutenkin hyvää maata vähänaikaa metsässä omissaoloissaan
,saa vähän lisäväriä.

Poissa rokkalo

« Vastaus #13 : 04-04-2007, 22:01:21 »
Hei,

Samulle, oletko kuivannut niitä puitasi lämmitetyssä tilassa vai ulkovarastossa vaiko ulkona. Minä olen saanut koivua lukuunottamatta puuni halkeamatta kuivaksi talon trossikellarissa, ei lämpöä, osin maapohja, ei jäädy talvella, aina hyvin tuuletettu. Koivu on hankala tiiviin kuorensa takia, mutta tuossa edellä oli Arduinilla oiva keino, joka kannattaa ottaa käyttöön.
Olen myös koettanut kuivata pyöreitä puita pihalla, mutta kesällä halkeavat, samon verstaassa sisällä. :(

Pekkat

Poissa Tee

« Vastaus #14 : 05-04-2007, 10:56:11 »
Joo...ongelmahan on mullakin ollut siinä, että verstaan näyttelyssä kaikki on OK. Mutta lahjaks kun jollekkin antaa, ja seuraavan kerran menee kylään siihen kerrostaloasuntoon niin halki mikä halki. 
Sehän näissä ihmisten minkkitarhoissa ja kanaloissa on huono puoli, että varsinkin uusissa LTO-koneilla varustetuissa asunnoissa on hullun kuiva sisäilma. Tuollaista alle 20% saattaa olla. Ihan uusissa rivareissa saattaa puuportaat halkeilla, siinä on kiva käsiä levitellä että voivoi kun on kuiva sisäilma.