Kirjoittaja Aihe: CNC-jyrsintää  (Luettu 16574 kertaa)

Poissa viz

  • Viestejä: 157
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #15 : 21-10-2012, 22:18:37 »
Materiaali voi olla toki muutakin kuin lattarautaa. Hmm. Alumiini ei kelpaa, eikä messinki. Ehdotuksia? Näistä paloista olisi tarkoitus valmistaa kitaranrakennukseen jigit, joiden avulla voisi sahailla otelautaan nauhaurat. Nauhaurat varmasti toimisivat vähän epätarkemmillakin mitoilla.
Palaan asiaan, kun tuumailen tovin.


-Sami

Laserleikkeemalla levystä saisi varmaan riittävän tarkat kappaleet tuohon ja varmasti on halvempikin mitä koneistamalla.

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 886
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #16 : 21-10-2012, 22:39:12 »
Teräksen lämpölaajeneminen taitaa olla 0,000012mm/aste ja jos 600mm matkalla tarkkuusvaatimus on 0,05mm, niin 7 astetta lämpötilassa on tuon vaatimuksen verran.
(Jos laskin oikein... 0,05/(600*0,000012) -> 6,944...) Soitinpajassa tuo lämpötilanvaihtelu ei varmaankaan ole ongelma.

Vai oliko kyse reijän toleranssista?

0,1 milliä oli töissä nuo lasereiden säteet, joten voi olla vaikea tuo 0,05mm.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #17 : 22-10-2012, 06:51:32 »
Teettää laserilla, "poraukset" hieman alimittaan ja väljennysporaus ja kalvaminen.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Paikalla Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 799
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #18 : 22-10-2012, 07:42:06 »
Entäs jos teettäis ne otelaudat täällä tarjotuilla CNC-jyrsijöillä. Todennäköisesti helpoin tapa saada otelaudat mittoihin, on että ne jyrsii muotoonsa ja tekee urat yhdellä kiinnityksella. Jos tuon teettää jollain, joka tekee työkseen näitä, tulee tosin todennäköisesti kalliimmaksi kuin valmiit laudat.

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 886
Re: Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #19 : 22-10-2012, 07:57:18 »
Teettää laserilla, "poraukset" hieman alimittaan ja väljennysporaus ja kalvaminen.
Laserpajassa varmaan osaavat, mutta tuo leikkaus aavistuksen kovettaa pintaa ja reikä kannattaa jättää riittävästi alikokoon ettei tarvitse taistella ja rikkoa työkaluja.
En itse ole leikannut, eikä ole alan koulutusta. Toistan vain joitain vuosia sitten kuulemiani asioita. Tekniikka ja materiaalit ovat voineet muuttua, mutta silloin kun noiden kanssa touhusin, niin alle 4mm reikiä ei leikattu vaan merkattiin koneella keskipiste parilla viivalla ja porattiin auki.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Wolfman

  • Viestejä: 721
Vs: Re: Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #20 : 22-10-2012, 10:18:19 »
Tekniikka ja materiaalit ovat voineet muuttua, mutta silloin kun noiden kanssa touhusin, niin alle 4mm reikiä ei leikattu vaan merkattiin koneella keskipiste parilla viivalla ja porattiin auki.

-Jussi-

Riippuu koneesta, vanhemmilla koneilla on monesti reiän minimihalkaisija kutakuinkin sama kuin ainepaksuus eli esim. 4mm aineeseen minimireikä 4mm. Uudemmilla koneilla päästään pienempiin reikiin, aika yleisesti luokkaa puolet ainepaksuudesta.

Itsellänikään ei tuosta itse leikkaamisesta ole kokemusta, ex-työpaikalle tuli noita leikkeitä muutama lavallinen viikossa ja monesti leikkeisiin tarvittiin noita pieniä reikiä niin sitäkautta tuli tutuksi.
Kaiken muun epäonnistuttua... kaivetaan ne käyttöohjeet roskiksesta.

Poissa Pekka Huhta

  • Ylläpito
  • Viestejä: 3 829
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #21 : 22-10-2012, 11:02:47 »
Olen tuota infill-höyläprojektia tehnyt sillä ajatuksella että reiät tehtiin laserilla puolta milliä tai milliä alikokoon ja olen niitä sitten poraillut auki. Tuntumaksi on jäänyt sillä kokemuksella, että laserilla poltettujen auki putsattavien reikien heitto on yllättävän iso. Tuntuu vähän siltä että terä nappaa paikoituksen siitä kohtaa reiän sivusta mistä nyt karkea laserin jälki on parhaiten "otollaan". Jollain kalvaimella tulos olisi varmasti parempi, mutta voisin melkein väittää, että tuo viiden satasen tarkkuus olisi helpompi porata NC-koneella umpiaineeseen ja kalvaa auki. Jopa pitkäjohteinen manuaalijyrsin kävisi tuohon, veivaisi sitten vaan reiät kohdalleen asteikkojen (toivottavasti kumminkin digiasteikkojen) avulla.

Höylän kyljessä on seittemän reikää rivissä ja pohjan sivussa olevat kierrereiät on varmasti suorassa linjassa. Lopputuloksena on, että kyllä niihin reikiin ruuvit saa, mutta selvästi ahistaa välillä - siinä puhutaan kympeistä eikä satasista.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa jarik

  • Viestejä: 23
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #22 : 22-10-2012, 20:20:52 »
tässä tapauksessa pitää olla yhdestä "puusta" tehty...

Monta hommaa toki voi paloista koota, mutta ei tälläkertaa

Jari K 

Paikalla Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 799
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #23 : 23-10-2012, 07:37:32 »
Lainaus
Tuntumaksi on jäänyt sillä kokemuksella, että laserilla poltettujen auki putsattavien reikien heitto on yllättävän iso. Tuntuu vähän siltä että terä nappaa paikoituksen siitä kohtaa reiän sivusta mistä nyt karkea laserin jälki on parhaiten "otollaan".

Laserilla reijän polttohan tapahtuu siten, että suhautetaan levystä läpi, ja sen jälkeen siirretään säde reijän reunaan, ja aletaan kiertää ympyrää. Tuohon kohtaan, missä tullaan ympyrän kaarelle, jää aina jonkinlainen lovi tai pykälä, mihin pora tarttuu kiinni kun reikää suurennetaan, ja haukkasee sitten vastaavasti toisella leikkaavalla särmällä loven väärään kohtaan. Vähän sama ilmiö, kuin ohueen levyyv reikää poratessa tulee helposti kolmikulmainen reikä. Toinen laserin ongelma reikää tehdessä on se, että levy lämpiää reijän teon aikana, jolloin reijän alussa säde menee suht suorassa läpi, ja lopussa se kääntyy helpommin sulavaa lämmintä levyä kohti. Tällöin reikä on alotuskohdassa suht suorassa ja lopetuksessa reilusti kartio. Jos tällaista reikää yrittää suurentaa normaali poranterällä, joka antaa periksi, ei siitä mitään tarkkaa lopputulosta ole oletettavissa. Materiaalikin lämpenee polton aikana sen verran, että jotain heittoa siitäkin tulee. Laseri on erinomainen väline vaikeiden muotojen tekemiseen, ja vähentää paljon koneistustarvetta, mutta ei se kuitenkaan mikään tarkkuuslaite ole. Mutta normaali koneenrakennukseen riittävän tarkka.

Itsellä on vanhasta jyrsinkoneesta modernisoitu NC-kone. Tuolla pystyy lyhyillä poranterillä poraamaan käytännössä n. 0,1 mm tarkkuudella. Jos laittaa pitkän poran (normaali metalliterä), terä joustaa niinpaljon, että tarkkuus on n. 1 mm. Lyhyet poranterät on vaan yleensä tilaustavaraa, vaikka riittävät suurimpaan osaan normaali porauksia ja ovat helpompia käyttää normaali pystyporakoneissakin.

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #24 : 23-10-2012, 10:38:51 »
Lainaus
Tuntumaksi on jäänyt sillä kokemuksella, että laserilla poltettujen auki putsattavien reikien heitto on yllättävän iso. Tuntuu vähän siltä että terä nappaa paikoituksen siitä kohtaa reiän sivusta mistä nyt karkea laserin jälki on parhaiten "otollaan".

Laserilla reijän polttohan tapahtuu siten, että suhautetaan levystä läpi, ja sen jälkeen siirretään säde reijän reunaan, ja aletaan kiertää ympyrää. Tuohon kohtaan, missä tullaan ympyrän kaarelle, jää aina jonkinlainen lovi tai pykälä, mihin pora tarttuu kiinni kun reikää suurennetaan, ja haukkasee sitten vastaavasti toisella leikkaavalla särmällä loven väärään kohtaan. Vähän sama ilmiö, kuin ohueen levyyv reikää poratessa tulee helposti kolmikulmainen reikä. Toinen laserin ongelma reikää tehdessä on se, että levy lämpiää reijän teon aikana, jolloin reijän alussa säde menee suht suorassa läpi, ja lopussa se kääntyy helpommin sulavaa lämmintä levyä kohti. Tällöin reikä on alotuskohdassa suht suorassa ja lopetuksessa reilusti kartio. Jos tällaista reikää yrittää suurentaa normaali poranterällä, joka antaa periksi, ei siitä mitään tarkkaa lopputulosta ole oletettavissa. Materiaalikin lämpenee polton aikana sen verran, että jotain heittoa siitäkin tulee. Laseri on erinomainen väline vaikeiden muotojen tekemiseen, ja vähentää paljon koneistustarvetta, mutta ei se kuitenkaan mikään tarkkuuslaite ole. Mutta normaali koneenrakennukseen riittävän tarkka.

Itsellä on vanhasta jyrsinkoneesta modernisoitu NC-kone. Tuolla pystyy lyhyillä poranterillä poraamaan käytännössä n. 0,1 mm tarkkuudella. Jos laittaa pitkän poran (normaali metalliterä), terä joustaa niinpaljon, että tarkkuus on n. 1 mm. Lyhyet poranterät on vaan yleensä tilaustavaraa, vaikka riittävät suurimpaan osaan normaali porauksia ja ovat helpompia käyttää normaali pystyporakoneissakin.

Tuo on kyllä ihan taivahantosi!

Minä olen välillä yrittänyt saada reikiä oikeaan paikaan ja suoraan, niin vaihtoehdot ovat tässä:
1) Pienet reiät:
* Alppenin tumppiporat (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/787190/0) mun mielestä tämä on halvin käyttökelpoinen porasarja, muut ovat olleet pettymyksiä.
* Popniittipora (lyhyt, ei juuri taivu, laadukkaammat kovempaa ainetta), kulma "tylppä" joten normipora keksityy tohon reikään kivasti.
* Lyhyet kovametalliporat (jäykempiä, mutta pora rikkoutuu, jos ei ole kappale ja terä kiinni huolella)
* NC pora tai ns. "spotting drill" http://its.foxvalleytech.com/MachShop1/drillpress/sptdrl2.jpg

Mun mielestä parhaiten hieman epämääräisen alkureiän paikan korjaa jyrsinkonella ja poraavalla tappijyrsimellä:
http://www.cromwell.co.uk/images/product/DOR/161/DOR1618703D_0.jpg

2) Isommat reiät saa suoraan vain yksileikkuisella terällä - avartimella, mutta noilla sitten ei mennä umpimateriaaliin, vaan jollakin pitää saada poistettua ensin suurin osa turhasta materiaalista. Tärkeinä lähinnä ettei esireikä ole niin iso, että jostakin kohtaa avarrattevaa reikää ei ole riittävän paksulti muuttumatonta materiaalia jäljellä - lujittunut materiaali vähän kampee terää erisuuntaan ja reiästä tulee hieman epämääräinen. Harrastelijan mallin porauspäät näyttää monesti tolta: http://www.micro-machine-shop.com/R8_boring_head_small.jpg

Jos reikä on epämääräisen muotoinen tai materiaali epähomogeenista (kuten edellä todettiin), niin vaikka keskiö olisi teoriassa oikeessa paikassa, niin normaali kaksileikkuinen terä lähtee vaeltamaan. Olisko mitään vain joku "merkkaus", mieluiten keskiviivat, jotka pysähtyy keskiön kohtaan ja sen jälkeen koordinaattiporaus häiriöttömään materiaaliin noin pieneillä rei'illä mitään?

Tais mennä enempi valistuksen/luennon puolelle, kun suorannaista apua, mutta toivottavasti ei haittaa. Toivottavasti on edes viihdykettä.

PekkaNF

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 886
Re: CNC-jyrsintää
« Vastaus #25 : 23-10-2012, 10:46:27 »
Uudemmat laserit osaa ajaa spiraalina lähdön. Ei jää sitä täppää. Tosin tuo lämpöongelma on. NC koneille vaikeita on nuo terävät kulmat. Fyysiikan takia liike pysähtyy kulmassa tai muuten kiihtyvyydet menee äärettömiksi.

-Jussi-
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa SamiPaak

  • Viestejä: 500
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #26 : 26-10-2012, 20:45:52 »
Voi hemmetti mikä kasa tietoa täällä oli odottamassa ! On tämä mainio palsta, täytyypä jälleen kerran todeta !! Joutuupi hetken lukemaan ja perehtymään asiaan.

Otelautojen tarkkuudeksi noiden urien suhteen on monessa paikassa mainittu melko epätarkka luku eli saa heittää jopa 0,5 mm. Minusta tuo 0,1 -0,2 olisi minulle riittävän tarkka. Koneella tehtäessä on etuna se ettei virhe kertaannu eli kone ottaa mitan ensimmäisestä reijästä ja käsin taas joillakin käynyt niin, että ovat hassuuksissaan mitanneet seuraavan reijän paikan aina edellisestä reijästä, jolloin tuo virhe rupeaa kertaantumaan..

Jigiä on tarkoitus käyttää toki "jokusen" otelaudan tekoon eli maksaa pitkässä juoksussa itsensä takaisin, jos tästä hommasta joskus työ tulee...



-Sami

Poissa ymppa

  • Viestejä: 1
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #27 : 11-03-2013, 15:32:08 »
Missä hintaluokassa liikutaan, jos haluaisin jyrsityttää vaikka yhden 300 x 300 x 50mm puukappaleen oman 3D-mallin mukaan?

Haluaisin vähän alustavaa hintatietoa ennen kuin käytän aikaa tarjouspyyntöön, jos ei hintahaitari osu lainkaan kohdalleen.

Poissa ilsaarin

  • Viestejä: 1 277
  • Valkeakoski
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #28 : 11-03-2013, 22:23:02 »
Pistä malli meilillä tulemaan niin katsotaan.

Ilkka

Poissa jaskaj

  • Viestejä: 6
Vs: CNC-jyrsintää
« Vastaus #29 : 14-08-2017, 16:03:10 »
Teen tilaustyönä puu- ja muoviosien 3D-jyrsintää.

Yksittäisen kappaleen enimmäismitat: 1250 x 1500 x 200mm.

Myös 3D-mallinnus onnistuu.

Ota yhteyttä:

Jukka Kurola
Oldetail
Karpalotie 18, 90820 Kello
E-mail: jukka.kurola(at)oldetail.fi
puh. 0453214910

Muokkaus:

Kotisivut www.oldetail.fi , 29.8.2011 uusi käyntiosoite

Laitetaampa tännekin nykyinen käynti- ja postiosoite, eli:

Oldetail
Hallitie 32
96300 Rovaniemi

Nykyään onnistuu myös pidempien kappaleiden valmistus noin 3,5 metriin asti.