Kirjoittaja Aihe: Apua terassin mitoitukseen  (Luettu 17429 kertaa)

Poissa jonesma

  • Viestejä: 213
Re: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #15 : 02-08-2010, 21:35:31 »
http://www.puuinfo.fi/kirjasto/mitoitusohjelmat


Tuo on ilmainen kaikille jotka haluavat mitoitella omalla vastuulla omia puurakenteitaan. ps. kannattaa välillä unohtaa värähtelymitoitus jos tuntuu että profiili kasvaa malaisjärellä liian isoksi ja muissa rasituksissa on käytöaste jotain 40-50%.

Poissa vlahtein

  • Viestejä: 255
Re: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #16 : 03-08-2010, 08:39:26 »
Voi sitä muutaman laudan välein tsekata että miten pärjää, tällä konstilla pärjäsin aika hyvin.

Kuukausi sitten terassia tehneen amatöörin ajatuksia:

- Useimmiten tilanne on se, että laudoituksen pitäisi loppua siististi ainakin suoraan (ettei viimeistä lautaa tarvitse sahata kiilaksi :)), mutta vielä parempi jos jaon saisi menemään tasan (viimeistä lautaa ei tarvitse halkaista lainkaan). Kun otetaan huomioon aiemmin mainitut lautojen leveyden vaihtelut, kieroudet ja käyryydet, en itse keksinyt muuta keinoa kuin laskea exelillä mikä olisi sopiva raon paksuus, jotta jako menee tasan, ja tulostaa kaikkien lautojen reunan etäisyys toisesta päädystä. Viivojen piirtäminen kolmeen niskalankkuun otti aikansa, mutta eipä toisaalta tarvinnut sen jälkeen tulkkailla eikä tarkistella. Piirrettyjen merkkien mukaan laitetaan sitten ensin päädyt kiinni ja sitten kammetaan lauta suoraksi keskimmäiseen merkkiin. Tarkkuusvaatimus on paljon pienempi, kun mittavirheet eivät kasaudu, eli jokainen lauta laitetaan itsenäisesti omalle paikalleen eikä suhteessa toisiin. Ne jotka osaavat eivät varmaankaan tarvitse tällaisia säälittäviä kynäilyjä.

- Kannattaa ehkä laittaa kaikki laudat samoin päin tai ainakin kiinnittää asiaan huomiota. Itse laitoin koveran puolen alaspäin, kun lauta ei silloin keikkunut.  http://www.finehomebuilding.com/item/13072/bark-side-up-or-bark-side-down

- Yli 6" parru kuulostaa kyllä vähän ylimitoitukselta, mutta tietysti jos pienikin notkuminen kiusaa, niin sitten romikselta teräspalkkia, jostain hirsiä tai puhelinpylväitä tms. Voihan I-palkkia tehdä itsekin naulaamalla vaikka ykkösnelosen uumaksi kahden kakkosnelosen väliin. Palkin korkeudeksi tulisi kahdeksan tuumaa ja taivutusvastuksen pitäisi teoriassa olla selvästi kahdeksan tuuman lankkua suurempi. Ristikkorakenne voisi olla hienon näköinen, eli uuman sijaan ylä- ja alapuun väliin siksakkina kakkosnelosta tai väliin välipaloja ja kylkiin ykkösnelosta runsaalla nauloituksella. Jos on paljon ylimääräistä filmivaneria, voi vaihtoehtoisesti tehdäkin suorakaidepalkkia naulaamalla vanerista sivut kakkosnelosten kylkiin, joka olisi ehkä nopein ja helpoin valmistaa. Muunnelmana edellisestä ohuehkot seinälevyt ja kotelo täyteen PU-vaahtoa.
Välimuotovaihtoehtona olisi laittaa vaikka kakkosnelosesta poikkipuut kuusituumaisten parrujen päälle vaikka puolen metrin jaolla, jotta kuorma jakautuu entistä tasaisemmin kaikille parruille. Tällöinhän tosin pintalaudat täytyy laittaa poikittain alkuperäiseen nähden, mikä voi pilata tai parantaa ulkonäköä.

« Viimeksi muokattu: 03-08-2010, 10:47:26 kirjoittanut vlahtein »

Poissa Pölynen

  • Viestejä: 175
Re: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #17 : 17-08-2010, 08:53:18 »
Kiitokset kaikille kommenteista. Eiköhän tämä tästä ja puutavaraliikkeeseen tie vie. Moni suositteli 120 mm lautaa, mutta tuon mainitunkin kutistumisen vuoksi taidan taipua 95 millisen puoleen.

Ja siitä tulikin oikeastaan seuraava kysymys: olisiko parasta kiinnittää kukin lauta yhteen niskaan vain yhdellä ruuvilla? Ajattelin nimittäin sitä, että jos Lucifer-61:n mukaan kuivan ja märän 95 millisen laudan leveysero on 8 mm, kahta ruuvia käyttäessä esim. 5 cm välein, kutistuma niiden välillä on monta milliä. Toki olen ennen käyttänyt kahta ruuvia eikä niitä ole katkeillut, mutta onko kahdesta ruuvista per niska hyötyä muille kuin ruuvikauppiaille?

Poissa Markus Strand

  • Viestejä: 618
Re: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #18 : 17-08-2010, 09:46:07 »
Toisesta ruuvista on hyötyä jos laudan kiertyminen saadaan sillä kuriin. Jos ruuvin katkeaminen huolestuttaa niin valitse paksumpi ruuvi.
Yksi ruuvi pitää kyllä sen laudan paikoillaan mutta ruuvi kummassakin reunassa pitää sen sen suorempana. Tietysti hyvä ja tasalaatuinen lauta ei kierry mihinkään, mutta...
++MStr                      Aiempi käyttäjänimi strand

Poissa Aave

  • Viestejä: 462
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #19 : 10-02-2011, 23:25:30 »
Vanha säie, mutta pitääpä kirjoittaa ensimmäinen kirjoitukseni aiheeseen joka sivuaa omaa kokemusta.
(Vasta kaksi omaa terassia rakentaneena en väitä _tietäväni_ asiasta mitään)

Ensimmäinen harjoitelma:
Vanhan autotallin sorapohjalle Leca pilariharkkoja periaatteella 1/m^2 joiden päälle koolaus 100x50mm ja päälle 28x120mm kansilaudat. Notkuu hieman mutta ei häiritsevästi.

Toinen kyhäelmä:
Hieman upottavalla pohjalla kaksi riviä 600x600x50mm betonilaattoja, metrin välein, niiden päällä 100x100mm painekyllästetyt palkit (myös metrin jaolla), joiden päällä poikittain 60cm jaotuksella 100x50mm koolaus, päällä 28x95mm kansilaudat. Tasainen ja notkumaton "kelluva" terassi. Boonuksena; jos pohja upottaa, voi palkkeja kiilailla takas vaateriin :)

Ulkonäöllisesti leveä lauta sopii mielestäni isoon terassiin ja kapea pienempään.

/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa Tuomo

  • Viestejä: 43
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #20 : 23-04-2012, 12:13:16 »
Tarassin aika.

Olin päissäni hahmotellut terassia ja siihen ajattelin niskat kasituumaisesta, nyt sain kuitenkin tarjouksen 6" materiaalista jonka metrihinta olisi 100% halvempaa.
Jänne on noin 3000mm ja niskat laittaisin joka tapauksessa 400mm jaolla.

Jos tekisin ristiinkoolauksen varsinaisten niskojen alle ja valaisin pariin harkkoon vielä klunssit tukemaan koolausta, entä jos ampuu kaksi 6 tuumaista kyljikkäin, entä jos..

Vaikka hinta houkutteleekin niin saanko tuollaisesta 6" materiaalista tehtyä notkumattoman terassin?

Poissa niva

  • Viestejä: 172
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #21 : 23-04-2012, 13:13:59 »
Terassista pitäisi tehdä ilmava, jotta se pääsee kuivumaan. Maapohjan salaojitus pitää pohjan kuivana.

Itse tein terassin samalla kuin talonkin. Joten maatkin tuli vaihdettua alta 1,5 m syvyyteen ja salaojitus tietenkin. Valoin yhtenäiset betonianturat n. 1 m jännevälillä. Terassimme ei ole suorakulma, joten niskat ovat "viuhkana". Laitoin niskoiksi ristikkäiset kakkosneloset, jotka ruuvasin toisiinsa kiinni. Ylemmät niskat ovat siis hieman yli 20 cm korkeudella pohjasepelistä, ilmavuuden takia. Kansi on 2x4 höylätystä kuusilankusta, kiinni 75 mm RST-ruuveilla, joiden kannat on upotettu. Toisena kesänä pyyhkäisin hiomakoneella pintaan nousseet syyt pois. Tämän jälkeen kansi on pysynyt todella siistinä, saa kävellä vaikka silkkisukissa, ei tartu...
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa Festool

  • Viestejä: 671
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #22 : 23-04-2012, 15:29:40 »
Terassista pitäisi tehdä ilmava, jotta se pääsee kuivumaan. Maapohjan salaojitus pitää pohjan kuivana.

Itse tein terassin samalla kuin talonkin. Joten maatkin tuli vaihdettua alta 1,5 m syvyyteen ja salaojitus tietenkin. Valoin yhtenäiset betonianturat n. 1 m jännevälillä. Terassimme ei ole suorakulma, joten niskat ovat "viuhkana". Laitoin niskoiksi ristikkäiset kakkosneloset, jotka ruuvasin toisiinsa kiinni. Ylemmät niskat ovat siis hieman yli 20 cm korkeudella pohjasepelistä, ilmavuuden takia. Kansi on 2x4 höylätystä kuusilankusta, kiinni 75 mm RST-ruuveilla, joiden kannat on upotettu. Toisena kesänä pyyhkäisin hiomakoneella pintaan nousseet syyt pois. Tämän jälkeen kansi on pysynyt todella siistinä, saa kävellä vaikka silkkisukissa, ei tartu...

6 tuumainen kestää hyvin, jos laitat puoleen väliin (1,5m) lankun poikittain. Eli vaikka iso pihakivi ja sen päälle muuta tukea sitten.

Poissa j123j

  • Viestejä: 116
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #23 : 24-04-2012, 01:50:33 »
Perustuksissa kannattaa ottaa järki käteen eikä minun mielestä kannata kaivaa niitä routarajan alle, ellei palkisto ole toisesta päästä jäykästi tuettu talon runkoon tai perustuksiin.

Olin päissäni hahmotellut terassia ja siihen ajattelin niskat kasituumaisesta, nyt sain kuitenkin tarjouksen 6" materiaalista jonka metrihinta olisi 100% halvempaa.
Jänne on noin 3000mm ja niskat laittaisin joka tapauksessa 400mm jaolla.

Jos tekisin ristiinkoolauksen varsinaisten niskojen alle ja valaisin pariin harkkoon vielä klunssit tukemaan koolausta, entä jos ampuu kaksi 6 tuumaista kyljikkäin, entä jos..

Vaikka hinta houkutteleekin niin saanko tuollaisesta 6" materiaalista tehtyä notkumattoman terassin?

3 metriä, 150 korkeilla palkeilla, k400 on perstuntumalta auttamattoman hepponen. Puolita jänneväli palkilla keskeltä...

Jos osaat kuormat määrittää oikein niin tuolla Finnwoodin mitoitusohjelmalla voit kattella tarkemmin.
Puuinfosta löytyy myös kynä&paperi mitoittamiseen ohjeet jos aikaa ja kiinnostusta riittää  ;D

Japsien terassirakentamista on mukava katella youtuubista. Rakenneratkaisut on välillä hiukka eri tasoa mihin suomessa on totuttu.


« Viimeksi muokattu: 24-04-2012, 02:17:32 kirjoittanut j123j »

Paikalla Tee

  • Viestejä: 612
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #24 : 24-04-2012, 06:06:51 »
Reilu vuosi sitten laadin seuraavanlaisen:

1) kolme riviä betonilaattoja kevyen sorapedin päällä, laatat k/k 1500 ja rivit k/k 1500
2) laattarivien päälle kakkoskutonen, huovat väliin, palkkien päät ulokkeina puolisen metriä
3) päälle ristikoolaus kakkosnelosesta k/k 450 jokaiseen niskaan molemmin puolin vinoruuvattuna, päät ulokkeina vajaa puoli metriä
4) 28x95 laudat kahdella ruuvilla joka pattinkiin ruuvattuna, laudat oli märkiä joten käytin rakotulkkina nelituumaista naulaa laudanpalan läpi lyötynä.

Eli jos korkeuden puolesta on tilaa, niin perustustöitä voi vähentää tuollaisella ristikoolauksella, joka jäykistää muutenkin rakennetta ja hiukan loiventaa pitkän jännevälin taipumaa ja notkumista. Kahden 6" naulaaminen kyljekkäin ei juuri kantavuutta paranna, palkin materiaali ja korkeus ovat ratkaisevia.

Talvi ja routa ei tehnyt tuhojaan, vaikka varmasti routimista jonkin verran oli. Ajatus oli, että jos routa jotain nurkkaa nostaakin niin kokonaisuus toimii jossain määrin laattana ja pysyy kasassa.

Poissa Lucifer-61

  • Viestejä: 305
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #25 : 24-04-2012, 07:34:25 »
Siinä eräs rakentamani terassi. Alta mullat pois hiekkaa tilalle betonilaatat400x400 jonka alla pala finfoamlevyä 2x5 juoksiksi jonka päälle 2x5 600 jaolla, kattohuopaliuskoilla hyvä tasata isommatkin korkoheitot. Terassi rakennettu että laudan päät ei tule mistään kulmasta loppuun asti vaan päätyissäkin on muutama lauta laitettu toisinpäin ja villiä jatkosta en tee terasseihin vaan kuten kuvasta huomaa niin saa nättejä kuvioita helpollakin...
« Viimeksi muokattu: 24-04-2012, 07:46:46 kirjoittanut Lucifer-61 »

Poissa Buma

  • Viestejä: 88
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #26 : 24-04-2012, 10:07:15 »
Perustuksissa kannattaa ottaa järki käteen eikä minun mielestä kannata kaivaa niitä routarajan alle, ellei palkisto ole toisesta päästä jäykästi tuettu talon runkoon tai perustuksiin.

Jänne on noin 3000mm ja niskat laittaisin joka tapauksessa 400mm jaolla.

Jos tekisin ristiinkoolauksen varsinaisten niskojen alle ja valaisin pariin harkkoon vielä klunssit tukemaan koolausta, entä jos ampuu kaksi 6 tuumaista kyljikkäin, entä jos..

Vaikka hinta houkutteleekin niin saanko tuollaisesta 6" materiaalista tehtyä notkumattoman terassin?

3 metriä, 150 korkeilla palkeilla, k400 on perstuntumalta auttamattoman hepponen. Puolita jänneväli palkilla keskeltä...


Voisko joku määrittää vaikka kuvalla vielä mikä on Niska ja mikä Jänne.
Ite tottunu vaan puhumaan koolauksesta / ristiin koolauksesta.
Jos tuo jänne on koolauksen alempi kerros, niin 3m vois olla viisasta puolittaa.
Ja jos niska on päälimmäinen kerros, niin 400mm on varmasti riittävä.

Poissa niva

  • Viestejä: 172
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #27 : 24-04-2012, 10:17:19 »
Voisko joku määrittää vaikka kuvalla vielä mikä on Niska ja mikä Jänne.
Ite tottunu vaan puhumaan koolauksesta / ristiin koolauksesta.
Jos tuo jänne on koolauksen alempi kerros, niin 3m vois olla viisasta puolittaa.
Ja jos niska on päälimmäinen kerros, niin 400mm on varmasti riittävä.

Niska = kannatinpalkki tahi -lankku, yleensä vaakatasossa (lattiat) mutta kattorakenteissa myös kaltevia, ottaa vastaan yläpuolista kuormaa

Jänne = niskan jänneväli, eli tukipisteiden etäisyys, esim. 3 m jänne tarkoittaa, että niskan tukipisteiden etäisyys on 3 m

Koolaus = seinässä tai katossa runkorakenteeseen kiinnitetty ei-kantava rakenne, jota käytetään pintamateriaalin kiinnitykseen ja usein myös tilan tekemiselle lisäeristykselle. Myös oikaisukeino.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa Buma

  • Viestejä: 88
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #28 : 24-04-2012, 10:41:08 »

Niska = kannatinpalkki tahi -lankku, yleensä vaakatasossa (lattiat) mutta kattorakenteissa myös kaltevia, ottaa vastaan yläpuolista kuormaa

Jänne = niskan jänneväli, eli tukipisteiden etäisyys, esim. 3 m jänne tarkoittaa, että niskan tukipisteiden etäisyys on 3 m

Koolaus = seinässä tai katossa runkorakenteeseen kiinnitetty ei-kantava rakenne, jota käytetään pintamateriaalin kiinnitykseen ja usein myös tilan tekemiselle lisäeristykselle. Myös oikaisukeino.

Kiitos,
Vielä pitää pikkuisen yksinkertaiselle selittää.
Jos terässin runko tehdään vaikka 2x6" + 2x4" k600 ristiin, niin tuo 6" on niska, mutta onko tuo päälimmäinen 4" kerros jo ns. koolaus,
vaikka periaattessa toimii myös kantavana rakenteena? Vai onko kantava rakenne (niska) se joka lepää perusmuuria, harkkoa tai vaikka laattaa vasten?





Poissa niva

  • Viestejä: 172
Vs: Apua terassin mitoitukseen
« Vastaus #29 : 24-04-2012, 11:02:53 »

Niska = kannatinpalkki tahi -lankku, yleensä vaakatasossa (lattiat) mutta kattorakenteissa myös kaltevia, ottaa vastaan yläpuolista kuormaa

Jänne = niskan jänneväli, eli tukipisteiden etäisyys, esim. 3 m jänne tarkoittaa, että niskan tukipisteiden etäisyys on 3 m

Koolaus = seinässä tai katossa runkorakenteeseen kiinnitetty ei-kantava rakenne, jota käytetään pintamateriaalin kiinnitykseen ja usein myös tilan tekemiselle lisäeristykselle. Myös oikaisukeino.

Kiitos,
Vielä pitää pikkuisen yksinkertaiselle selittää.
Jos terässin runko tehdään vaikka 2x6" + 2x4" k600 ristiin, niin tuo 6" on niska, mutta onko tuo päälimmäinen 4" kerros jo ns. koolaus,
vaikka periaattessa toimii myös kantavana rakenteena? Vai onko kantava rakenne (niska) se joka lepää perusmuuria, harkkoa tai vaikka laattaa vasten?

Ylempi 2x4" on myös niskaa. Itse tein vastaavan, mutta molemmat olivat 2x4". Ruuvasin niskat päältä kiinni toisiinsa 160 mm ruuveilla. Lopputuoksena erittäin jäykkä ja notkumaton rakenne.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.