Kirjoittaja Aihe: Festoolin ja Makitan takuu  (Luettu 3226 kertaa)

Poissa jope

  • Viestejä: 2 916
  • Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #15 : 15-08-2010, 23:22:08 »

Tuolla näytti olevan yksi kannanotto ja perustelut asiaan.
 http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=12004&p=3355163&hilit=+takuu+ulkomailta&sid=efa7b44afab233a9c7354ce8d165ab7f#p3355163

 Edellä mainitulta kuluttajaviraston sivustolta en viittä sekuntia pidemmälläkään googlaamisella onnistunut löytämään tulkintaa joka tukisi näkemystä että maahantuoja automaattisesti suomessa fiksaa. Saisikos tarkat koordinaatit ja lähteet?
 

Juttu oli vuodelta 2003, joten en edes viitsinyt lukea sen pitemmälle. Tuolloin elettiin Suomessa vielä kuherruskuukautta EU:n kanssa. Ei mennyt kuin kolme vuotta, niin asiat olivat jo näin...

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/1de8011a-dd26-489c-a072-4d838ae79d53.aspx


 Oisit lukenut vaan edes oman linkkaamasi tekstin. Kuluttajaviraston jutussa puhuttiin kilpailulainsäädännön määräyksistä ja lopuksi mainittiin että kuluttajalainsäädäntö ei ole linjassa em. kanssa. Tekstissä todettiin selvästi että maahantuojaa ei voida näin ollen velvoittaa kilpailulainsäädännön velvoitteisiin nykysäädösten puitteissa.  Päitetyissä ohjeissa oli vastaava maininta ainakin jos voimme linkkaamiisi lähteisiin luottaa. Kyse on siis lähinnä kumpaa säännöstöä tulkitaan eu: kilpailulainsäädäntöä vai kotimaista kuluttajansuojaa. Kerran nyt kaikki tiedät niin kerro ihmeessä. O0
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa ennoo

  • Viestejä: 92
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #16 : 16-08-2010, 00:09:00 »

 Oisit lukenut vaan edes oman linkkaamasi tekstin. Kuluttajaviraston jutussa puhuttiin kilpailulainsäädännön määräyksistä ja lopuksi mainittiin että kuluttajalainsäädäntö ei ole linjassa em. kanssa. Tekstissä todettiin selvästi että maahantuojaa ei voida näin ollen velvoittaa kilpailulainsäädännön velvoitteisiin nykysäädösten puitteissa.  Päitetyissä ohjeissa oli vastaava maininta ainakin jos voimme linkkaamiisi lähteisiin luottaa. Kyse on siis lähinnä kumpaa säännöstöä tulkitaan eu: kilpailulainsäädäntöä vai kotimaista kuluttajansuojaa. Kerran nyt kaikki tiedät niin kerro ihmeessä.

No tottahan toki kerron suuri ja mahtava EU jyrää. Tuossahan kerrottiin ainoastaan, että kuluttajaviranomaiset ovat hampaattomia, jos maahantuoja heittäytyy hankalaksi. Sinällään kuluttajaviranomaisten päätöksethän nyt muutenkin ovat enemmän suosituksen oloisia, ja jotkut kenkummat myyjät/maahantuojat eivät noudata niitä suosituksia käräjöimättä, vaikka olisit sen tuotteen ostanut Suomestakin.

Suomalaisella myyjällähän ei ole tämän asian kanssa käsittääkseni mitään tekemistä, jollei tuotetta ole ostettu häneen liikkeestään. Mutta maahantuoja onkin sitten kokonaan toinen juttu, mikäli ko laite sattuu olemaan myynnissä Suomessa.

Tokihan maahantuoja voi kieltäytyä yhteistyöstä, mutta minkä itse olen tapauksista lukenut, kun tuosta kieltäytymisestä kyselee ystävällisesti valmistajalta, niin sieltä monesti lähetetään paimenkirjettä niskuroivalle maahantuojalle, ja yllättäen asia sitten hoituukin. Tokihan aina voi lähteä käräjöimäänkin asiasta, jos intoa riittää. Vaikkei kuluttaja-asiamies asialle mitään voi, niin kyllä se saattaa kilpailuviranomaisia kiinnostaakin. Johan niistä on muutaman maahantuojan kanssa käräjöitykin

Toisaalta miksipä ei ottaisi yhteyttä suoraan siihen nettikauppaan, josta sen on tilannut. Todennäköisesti sieltä saa kuitenkin parempaa palvelua kuin mitä saisit jos olisit ostanut laitteen Suomesta. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että on välttänyt niitä ihan epämääräisimpiä puljuja. Ei se suomalainen maahantuoja kuitenkaan osaa korjata sitä tuotetta. Korkeintaan tilataan kokeeksi joku piirikortti, ja jos se ei auta kone lähtee vähintään Saksaan asti huollettavaksi.

Poissa vlahtein

  • Viestejä: 255
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #17 : 16-08-2010, 11:07:34 »
[No tottahan toki kerron suuri ja mahtava EU jyrää. Tuossahan kerrottiin ainoastaan, että kuluttajaviranomaiset ovat hampaattomia, jos maahantuoja heittäytyy hankalaksi. Sinällään kuluttajaviranomaisten päätöksethän nyt muutenkin ovat enemmän suosituksen oloisia, ja jotkut kenkummat myyjät/maahantuojat eivät noudata niitä suosituksia käräjöimättä, vaikka olisit sen tuotteen ostanut Suomestakin.

Edellä mainittu "Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön perusteella evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan. Kuluttajansuojalaki ei kuitenkaan sisällä vastaavaa säännöstä." jatkuu julkaisussa VIRHEVASTUU JA TAKUU KULUTUSTAVARAN KAUPASSA (2002, tarkistettu 2009), s. 8 : "Poikkeus edellä mainitusta kilpailuoikeudellisesta säännöstä on tilanne, jossa valmistaja on laatinut jakelujärjestelmänsä täysin selektiiviseksi, mutta jokin tavaraerä on tästä huolimatta joutunut jakelujärjestelmän ulkopuolelle. Selektiivisellä eli valikoivalla jakelujärjestelmällä tarkoitetaan menettelyä, jossa hyödykkeitä toimitetaan vain tietyt laadulliset kriteerit täyttäville jälleenmyyjille."

Festoolin kohdalla on kai kyse tuollaisesta selektiivisestä jakelujärjestelmästä, joka tosin hiukan vuotaa. Lisäksi on hyvä huomata Festoolin saksankielisiltä sivuilta kohta: "Die Garantie- und Servicebedingungen gelten ausschließlich für natürliche oder juristische Personen (Endkunden) mit (Wohn-)Sitz in Deutschland oder Österreich." Eli ulkomaalainen ei saa saksalaista takuuta.

Kysyin takuusta Festoolin maahantuojalta: "Tarjolla olisi käytetty takuunalainen (rekisteröity) Saksasta ostettu Festoolin kone, toimiiko takuu ongelmmitta jos sen ostan?". Vastaus oli että takuu kattaa myös ko. tapauksen. Kansainvälisen takuun todentamiseksi pitää olla joko ostokuitti tai mieluiten rekisteröintitodistus. Festoolin osalta on siis Tooltechnicin toimitusjohtajan sana siitä, että he hoitavat ulkomaisista nettikaupoista ostettujen koneiden takuukorjaukset.

Festoolin tavaroista saa yleensä aika tarkasti sen verran alennusta, että odotettavissa olevan hinnan voi katsoa Saksan Festoolin sivuilta. Isommissa ostoksissa alennus on joskus vähän enemmmän.

Toisaalta miksipä ei ottaisi yhteyttä suoraan siihen nettikauppaan, josta sen on tilannut. Todennäköisesti sieltä saa kuitenkin parempaa palvelua kuin mitä saisit jos olisit ostanut laitteen Suomesta. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että on välttänyt niitä ihan epämääräisimpiä puljuja. Ei se suomalainen maahantuoja kuitenkaan osaa korjata sitä tuotetta. Korkeintaan tilataan kokeeksi joku piirikortti, ja jos se ei auta kone lähtee vähintään Saksaan asti huollettavaksi.

Takuukorjausten toimivuudessa on tunnetusti Suomessa paljon eroja maahantuojien ja merkkien välillä. Pääsääntöisesti kalliimmat (ns. ylihintaisemmat) merkit hoitavat takuukorjaukset paremmin, koska heillä on pieni mutta paljon ostava asiakaskunta, joka kannattaa pitää tyytyväisenä. Enpä usko, että esim. Hilti jättää asiakasta odottelemaan koneen lähettämistä "vähintään Saksaan asti huollettavaksi", mutta pläkkändekkerin kanssa voi joutua odottelemaan.

Jos laite on uutena selvästi rikki, suuri ulkomainen nettikauppa saattaa lähettää uuden laitteen tilalle suomalaista nopeammin. Yleensä laitteet on kuitenkin jollain tavalla testattu, joten yleisempiä "vikoja" lienevät kiusalliset rajatapaukset. Otetaan esimerkiksi vaikka käsiyläjyrsinkone: kaikkien koneiden johteissa on välystä, karassa on heittoa eikä se ole keskellä ohjaushylsyä eikä johteiden suuntainen, pohja ei ole suora jne., kyse on määrästä. Varsinkin jos on omasta mielestään ostamassa hyvälaatuista konetta, saattaa helposti tulla erimielisyyttä hyväksyttävistä toleransseista. Täytyy kuitenkin muistaa, että markkinointiosasto laatii esitteet ja mainokset, joiden lupauksille ja ylisanoille saman talon suunnittelijat ja varsinkin huolto-osaston väki hymyillen/huokaillen puistelevat päätään. Ei esitteissä puhuta mistään toleransseista, sielä kaikki on aina absoluuttisen tarkkaa. Ulkomaisen nettikaupan kanssa on hankala keskustella hyväksyttävästä laadusta, kun tuote ei selvästi ole rikki ja "vika" ilmenee vasta käytön myötä, jolloin palauttaminenkaan ei enää tule kyseeseen. Eihän se helppoa ole suinkaan aina kotimaassakaan, mutta vieraskielisyys, etäisyys ja suurehkot postituskulut tuovat keskusteluun lisähaastetta. 

Ainakin kodinkoneissa on yleistymässä konsepti, jossa samalla yrityksellä on avoimesti esillä kahdet hinnat: vähän kalliimmat niille, jotka haluavat tavaran heti ja ehkä tarkistaa sen ennen maksamista ja hieman halvemmat niille, jotka saavat tavaran postitse suoraan maahantuojalta/varastosta ja maksavat netissä. Tosin netissä on esillä usein vain nettikaupan hinnat. Ostajan ei tarvitse mitenkään peitellä sitä, että käy myymälässä katsomassa tavaroita ja mennä sitten kotiin ostamaan ne saman firman verkkokaupasta. Riittävän usein taitaa käydä niin, että ei sitten kuitenkaan jakseta odottaa ja maksetaan myymälähinta. Näin ei kuitenkaan tehtäisi, jos netissä olisi myymälähinta esillä.

Ulkomaisesta nettikaupasta ostaminen on mielestäni sitä parempi ajatus, mitä paremmin seuraavat kriteerit täyttyvät:
- Tarkalleen samaa tuotetta myydään Suomessa
- Valmistaja on suuri kansainvälinen yritys
- Tuotteen hinta on suuruusluokassa 100-1000€ ja kaikkine kuluineen vähintään 100€ ja 20% halvempi
- Nettikauppa on pohjois/keski-Euroopassa ja hyvämaineinen
- Kyseessä on länsimainen laatutuote (Japani lasketaan tässä länsimaaksi)
- Tuote on ostajalle tuttu ja yksinkertainen
- Kuljetuskustannukset ovat alhaiset
- Tavaran saamisella ei ole kiire
- Takuuta ei ole (kulutustavaraa)

Aika optimaalinen ostokohde voisi olla vaikka joku suurehko lajitelma hyvälaatuisia hiomapapereita, puristimia tms.

(Muokkasin vastausta kun soittivat Tooltechniciltä takasin)
« Viimeksi muokattu: 16-08-2010, 11:33:38 kirjoittanut vlahtein »

Poissa ennoo

  • Viestejä: 92
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #18 : 16-08-2010, 14:54:23 »

Edellä mainittu "Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön perusteella evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan. Kuluttajansuojalaki ei kuitenkaan sisällä vastaavaa säännöstä." jatkuu julkaisussa VIRHEVASTUU JA TAKUU KULUTUSTAVARAN KAUPASSA (2002, tarkistettu 2009), s. 8 : "Poikkeus edellä mainitusta kilpailuoikeudellisesta säännöstä on tilanne, jossa valmistaja on laatinut jakelujärjestelmänsä täysin selektiiviseksi, mutta jokin tavaraerä on tästä huolimatta joutunut jakelujärjestelmän ulkopuolelle. Selektiivisellä eli valikoivalla jakelujärjestelmällä tarkoitetaan menettelyä, jossa hyödykkeitä toimitetaan vain tietyt laadulliset kriteerit täyttäville jälleenmyyjille."


Mikäli suomen kielen ymmärtämiseni ei ole viime aikoina ihan totaalisesti rapistunut, niin on syytä huomata, että se poikkeus koskee nimenomaan sitä selektiivisen järjestelmän ulkopuolelta hankittua tavaraa. Eli jos ostat tuotteen valmistajan viralliselta jälleenmyyjältä netin kautta englannista, niin takuuta ei voi evätä. Sen sijaan jos ostatkin saman tuotteen jostain sellaisesta liikkeestä Suomesta, joka ei ole tuotteen virallinen edustaja, niin silloin se takuu voidaan sitten evätä, koska kyseessä on järjestelmän ulkopuolelle joutunut tavaraerä. Eli ei tuokaan kohta tarjoa mitään yleistä oikotietä onneen sen takuun kieltämiselle ulkomailta hankitun tavaran suhteen.

Poissa kimmo_la

  • Viestejä: 291
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #19 : 16-08-2010, 21:45:19 »
Terve,

Kiitos kaikille sanaisen arkkunsa aukaisseille. Ottamatta nyt kantaa siihen, onko oikein ja reilua ostaa tavaraa netistä ohi Suomen maahantuojan, ainakin Feston takuun osalta näyttää olevan aivan sama, mistä koneensa ostaa.


T. Kimmo L.

Poissa vlahtein

  • Viestejä: 255
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #20 : 17-08-2010, 08:26:51 »
Mikäli suomen kielen ymmärtämiseni ei ole viime aikoina ihan totaalisesti rapistunut, niin on syytä huomata, että se poikkeus koskee nimenomaan sitä selektiivisen järjestelmän ulkopuolelta hankittua tavaraa. Eli jos ostat tuotteen valmistajan viralliselta jälleenmyyjältä netin kautta englannista, niin takuuta ei voi evätä. Sen sijaan jos ostatkin saman tuotteen jostain sellaisesta liikkeestä Suomesta, joka ei ole tuotteen virallinen edustaja, niin silloin se takuu voidaan sitten evätä, koska kyseessä on järjestelmän ulkopuolelle joutunut tavaraerä. Eli ei tuokaan kohta tarjoa mitään yleistä oikotietä onneen sen takuun kieltämiselle ulkomailta hankitun tavaran suhteen.

Tuohon Festoolin selektiiviseen järjestelmään nimenomaan kuuluu sellainen sääntö, että sopimuksen mukaan valtuutettu myyjä on valtuutettu myyjä vain omalla alueellaan, eli ei saa myydä ulkomaille. Varsinkin aiemmin heikoimman dollarin aikoihin ameriikasta olisi saanut kaikenlaista Festoolin kulutustavaraa paljon halvemmalla, mutta kun ne eivät saa myydä. Nyt jos esim. Saksan ebayn kautta onnistuu jotain hankkimaan, niin silloin myyjä (kai?) rikkoo sopimusta ja kyseessä on "järjestelmän ulkopuolelle joutunut tavaraerä". Oli miten oli, rekisteröinti luultavasti onnistuu ja sitä kautta kone on takuun piirissä.

Luultavasti Suomen Tooltechnikin on paljon helpompi luvata hoitaa ne erittäin harvinaiset takuutapaukset kuin esim. Makitan maahantuojan, koska periaatteessa yhtään konetta ei Suomeen pitäisi järjestelmän ulkopuolelta tulla ja havaitut sopimusrikkomukset johtanevat ennen pitkää myyntioikeuden menettämiseen. Itse asiassa takuukorjaukseen tuleva kone paljastaa ehkä muutoin huomaamattomaksi jäävän vuodon ja on siten maahantuojalle arvokasta tietoa.

Yleisesti ottaen lakia lukemalla ei valitettavasti käytännössä päästä selville vallitsevista käytännöistä. Kuluttajavirasto antaa vain suosituksia, EU pyrkii poistamaan valtioiden rajojen vaikutusta kaupankäyntiin ja säätää väljiksi lobattuja direktiivejä, ensisijaisesti Suomen laki kuitenkin pätee vaikka EY-tuomioistuimelle voi kannella direktiivienvastaisuuksista ja odotella vastausta kymmenen vuotta (vrt. autoverotapaukset), yrityksillä ja niiden Suomen konttoreilla / maahantuojilla on omat, osin ristiriitaiset, intressinsä jne. Eipä se paljoa lohduta, että kymmenen vuoden valitusprosessin kautta voitaisiin todeta, että kyllä maahantuojan olisi aikanaan pitänyt hoitaa takuukorjaus. Suosittelisin siis soittamaan maahantuojalle ja kysymään takuun toimivuudesta ennen ulkomaisesta verkkokaupasta ostamista. Valitettavan todennäköisesti selkeää vastausta ei kuitenkaan anneta, eli kun ei haluta valitusten pelossa kieltää takuun voimassaoloa, eikä toisaalta vähimmässä määrin rohkaista ulkomailta tilaamiseen, sanotaan että "se täytyy katsoa tapauskohtaisesti" tms.

Poissa Markus Strand

  • Viestejä: 564
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #21 : 17-08-2010, 08:48:09 »
Luultavasti Suomen Tooltechnikin on paljon helpompi luvata hoitaa ne erittäin harvinaiset takuutapaukset kuin esim. Makitan maahantuojan, koska periaatteessa yhtään konetta ei Suomeen pitäisi järjestelmän ulkopuolelta tulla ja havaitut sopimusrikkomukset johtanevat ennen pitkää myyntioikeuden menettämiseen. Itse asiassa takuukorjaukseen tuleva kone paljastaa ehkä muutoin huomaamattomaksi jäävän vuodon ja on siten maahantuojalle arvokasta tietoa.

Varsin todennäköistä. Myöskään ei ole merkin kannalta hyvää mainosta jos ei huoltoa ja takuuta löydy, koska asiakas on saattanut olla hyvässä uskossa. Eli on paljon parempi rankaista villiä myyjää kuin asiakasta.
++MStr                      Aiempi käyttäjänimi strand

Poissa Markku Salmela

  • Viestejä: 290
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #22 : 17-08-2010, 19:49:17 »
Eli on paljon parempi rankaista villiä myyjää kuin asiakasta.

Eiköhän vihreäbrändi tarkoituksella rajaa markkinoiden toimintaa sopimusteknisesti (pelolla?) mm. käyvän myyntihinnan määrittymisessä, eli mietipäs kuka tuossa viimein tulee rankaistuksi. Taitaa lopulta olla lähinnä kyse avoimen ja suljetun business ekosysteemin eroista ja siitä millaista lisäarvoa on ostavinaan kun on toimintaa valmis omalla pätäkällään tukemaan.

Laitoin muuten Makita takuuhuoltoon s-posti kyselyn tämän keskustelun aiheesta, saas nähdä tuleeko vastausta. Jos homma pelaa niinkuin olettaisi, eli maahantuoja vastaa emoyhtiön puolesta takuuasioista, saatan jopa intoutua tilaamaan saksasta, tasohöylän terät ainakin olis jo vaihtokunnossa ;-)

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 1 865
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #23 : 18-08-2010, 09:42:31 »
Laadukkaammissa työkaluissa takuu on tärkeä tekijä kun ajatelaan markkinointia ja ostopäätöstä. Tosin mulla on sen verran pienent noi käyttömäärät ettei takuuhuollon testaus tule hyvin usein vastaan laadukkaammilla työkaluilla.

Tässä onkin yksi tekijä jota en ole onnistunut arvottamaan: Mun käytöllä useinkaan ei tule Festojen yms. työkalujen takuuhuollolle tarvetta, mutta arvostan sitä että kun omalla rahalla ostan kalliin työkalun, niin JOS (koska erittäin epätodennäköistä) tapahtuu jotain, niin huoltoa ja varaosia löytyy.

Mutta nämä hajoovat boschit ja AEG:t taas tulee ostettua sillä perusteella että kuitenkin joutuu turvautumaan takuuhuoltoon paljon todennäköisemmin kun "paremmat". Tosin viimesin germaaniassa tehty boschin rälläkkä on kestänyt ainakin yhtä hyvin kun halppisvehe + on ollut miellyttävämpi käyttää. Kaikenvärisiin bläkkänwrekkereihin on luotto mennyt. Ihan halvimmatkin voi kestää muutamakytä tuntia, mutta usein ne on melusia, epämiellyttäviä käyttää ja speksit on suorastaan harhaanjohtavia. Lisäksi jos jotain on tehty halpatuontantomaasssa, niin se on jo mulle iso miinus.

Hyvin monesti kuitenkin käy niin että kallimpi on vaan just sen verran mukavampi ja kätevämpi käyttää että sen osto ei kirpase kun kerran. Näistä "halvemmista" aina miettii että tahallaanko ne teki niistä just sen verran torsoja, että työnteko ei maistu. Tosin täytyy tunnustaa että hankin jonkun AWD tms. (siis pro sekoittajien hinnasta 30%, mutta kallimpi kun jotkut Hell Horse) tasoitteensekoittajan, se tekee just hommansa riittävän hyvin, vaikka onkin suorahampaisessa vaihteessa enempi ääntä kun oikeissa, toisaalta sitä tulee käytettyä lyhyitä aikoja kerralla, joten ei hirveesti nypi. Jos sitä kuuntelis koko päivän, niin kyllä jurppis.

Kyllä mä pyrin kuitenkin loppupelissä ostamaan eniten laitetta ja vähemmän takuuta, koska takuu ei takaa laitteen soveltuvuutta tai kestoa. Mutta eihän näissä aina järki auta.

PekkaNF

Poissa ennoo

  • Viestejä: 92
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #24 : 18-08-2010, 12:53:20 »
 

Tuohon Festoolin selektiiviseen järjestelmään nimenomaan kuuluu sellainen sääntö, että sopimuksen mukaan valtuutettu myyjä on valtuutettu myyjä vain omalla alueellaan, eli ei saa myydä ulkomaille.


Jos näin on niin silloinhan jakelujärjestelmä alkaa olla jo eksklusiivinen, jos siis tosiaankin määrätään kenelle saa myydä sen lisäksi, että valvotaan minkä tasoiset myyjät myyvät sitä omaa tuotetta.

Yhdysvallat jne. ovat toki asia erikseen, mutta itse olen siinä käsityksessä, että EU:n sisällä moinen olisi aikapitkälle epäsuotavaa toimintaa silloin kun on kysymys kuluttajakaupasta. Voin toki olla väärässäkin tämän suhteen.

Ja sekin kyllä totta, että ei se paljoa lohduta kuinka asioiden kuuluisi olla, jos ne ovat toisin. Toki jos kukaan ei ikinä valita niistä asioista, niin eipä ne tule myös koskaan muuttumaankaan.

Itse tosin suosittelisin ennemminkin ottamaan yhteyttä siihen tuotteen myyneeseen nettikauppaan. Todennäköisesti se palvelu on parempaa ja nopeampaa, kuin mitä saisit siltä suomalaiselta maahantuojalta, vaikka olisitkin ostanut tuotteesi Suomesta.



Lisättäköön vielä, että itse olen kyllä tilaillut Eu.n sisältä pariinkin otteeseen Festoolin tarvikkeita, ja teriä, eikä kertaakaan ole kieltäydytty toimittamasta. Ostopaikoista ei sitten sen enempää ihan siltä varalta, jos moinen toiminta kerran ei valmistajaa miellytä.
« Viimeksi muokattu: 18-08-2010, 13:00:16 kirjoittanut ennoo »

Poissa radiaani

  • Viestejä: 9
Re: Festoolin ja Makitan takuu
« Vastaus #25 : 18-08-2010, 17:53:22 »
Tuohon Festoolin selektiiviseen järjestelmään nimenomaan kuuluu sellainen sääntö, että sopimuksen mukaan valtuutettu myyjä on valtuutettu myyjä vain omalla alueellaan, eli ei saa myydä ulkomaille.

Jos näin on niin silloinhan jakelujärjestelmä alkaa olla jo eksklusiivinen, jos siis tosiaankin määrätään kenelle saa myydä sen lisäksi, että valvotaan minkä tasoiset myyjät myyvät sitä omaa tuotetta.

Yhdysvallat jne. ovat toki asia erikseen, mutta itse olen siinä käsityksessä, että EU:n sisällä moinen olisi aikapitkälle epäsuotavaa toimintaa silloin kun on kysymys kuluttajakaupasta. Voin toki olla väärässäkin tämän suhteen.

Kannattaapa vilkaista, mitä mieltä Kilpailuvirasto onVertikaalisista kilpailunrajoituksista:

"Tyypillisiä vertikaalisia sopimuksia ovat valmistajien ja vähittäismyyjien, valmistajien ja tukkukauppiaiden sekä tukku- ja vähittäiskauppiaiden väliset jakelusopimukset."
"Kilpailunrajoituksesta saattaa olla kyse, jos sopimukseen sisältyy tavarantoimittajaan tai ostajaan kohdistuvia rajoituksia. Vertikaaliset rajoitukset voidaan jakaa neljään ryhmään: yhden tuotemerkin määrääminen, jakelun rajoittaminen, jälleenmyyntihinnan määrääminen ja markkinoiden jakaminen."

Minusta näyttää siltä, että ylempi porras ei yleensä saa asettaa alemmalle rajoituksia mm. myyntihinnan tai markkina-alueen suhteen. Ehto, jonka mukaan naapurikaupunkiin ei saa myydä on yhtä laiton kuin kielto myydä toiseen EU-maahan. Eräin edellytyksin näistä voidaan poiketa mutta mm. myyntihintaa ei saa määrätä, nettikauppaa ei saa kieltää, eikä markkinoita saa jakaa.

Nämä eivät taida olla mitään suomalaista sooloilua vaan perustuvat EU:n sisämarkkinasäännöstöön. Kilpailulainsäädännön kohteena ei ole edes niinkään kuluttajakauppa vaan sillä säännellään yritysten välisiä suhteita.