Kirjoittaja Aihe: Virtuaalinen laskutikku  (Luettu 32332 kertaa)

Poissa samu

Virtuaalinen laskutikku
« : 26-04-2011, 01:14:11 »
Moi,

Keskipalikasta hiirellä kiinni ja sivusuuntiin siirtelyä niin pääsee tripille, aaaa....

En ole ikinä joutunut tosissani käyttämään laskutikkua.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa hanski

Vs: Virtuaalinen laskutikku
« Vastaus #1 : 26-04-2011, 09:55:37 »
No niin, avoit vanhat haavat ! Mulla on perintönä laskutikku, jonka käyttöä isä yritti mulle opettaa, mutta luovutti kun näki ettei ollut oikein kiinnostusta. Aina silloin tällöin tuota käpälöin ja ihmettelen, sekä laitan takas laatikon kätköihin. Vielä joskus haluaisin oppia sitä käyttämään.  :crazy2:
- hanski
« Viimeksi muokattu: 26-04-2011, 10:14:47 kirjoittanut hanski »

Poissa Bjarne Mårtensson

• Hamina
« Vastaus #2 : 26-04-2011, 09:56:48 »
Wow, tulipa nostalginen feelis. Hienosti toteutettu simulointi.
Tuo eka tikku (Metric conversion) olis ihan käyttökelpoinen tänäkin päivänä, laskinta nopeampi.
Pomo joskus vinoili tikkua käyttävästä insinööristä: 'laski kaksi kertaa kaksi ja sai tulokseksi noin neljä'.  
Aikaisempi nimimerkki Måtte

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #3 : 26-04-2011, 15:12:27 »
Wow, tulipa nostalginen feelis. Hienosti toteutettu simulointi.
Tuo eka tikku (Metric conversion) olis ihan käyttökelpoinen tänäkin päivänä, laskinta nopeampi.
Pomo joskus vinoili tikkua käyttävästä insinööristä: 'laski kaksi kertaa kaksi ja sai tulokseksi noin neljä'.  

En oikein ymmärrä tuon pomon naljailua, inssihän laski oikein, mä juuri tarkistin.

Tuolla virtuaalisella lakutikulla laskien, laskutoimitus tuolla päälipuolella, C-asteikon 1 D-asteikon 2:n kohdalle (kertoja), tulos luetaan C-asteikon 2:n kohdalta (kerrottava) D-asteikolta ja tulos näyttäisi olevan tasan 4. Laskutikun toiselta puolen voidaan mennä syvemmälle jatkamaan matematiikan saloihin. Jotta äsken suoritettua vaikeaa peruslaskutoimitusta ei tarvitsisi suorittaa uudestaan, löytyy tulos myös kääntöpuolen D-asetikolta ja siinähän se on likimain 4, himpun yli.

Poissa Tombe

« Vastaus #4 : 26-04-2011, 22:29:28 »
Silloin kun neli- ja funktiolaskimet tekivät tekivät tuloaan niin vanhat parrat laskivat ensin laskimella ja tarkistivat sitten tuloksen tikulla. Yleensä laskin laski lähes oikein, häh.
Mulla on ARISTO TRILOG ja mä osasin jopa joskus laskea sillä.
Sittemmin kokoelmaan on tullut HEMMI niminen ja ilmeisesti SUN/Japan valmistama, edustajana on ollut FENNO-PAPERI. Tällä en osaa laskea (käyttikset puuttuu...)

Tombe

Paikalla pekkanf

« Vastaus #5 : 27-04-2011, 08:06:34 »
Silloin kun neli- ja funktiolaskimet tekivät tekivät tuloaan niin vanhat parrat laskivat ensin laskimella ja tarkistivat sitten tuloksen tikulla. Yleensä laskin laski lähes oikein, häh.Tombe

Mä seurasin noita riittejä aikoinaan ihan syrjäsilmällä vierestä ja tuli mieleen että kyseessä oli vaan eri tapa käsitellä asioita ja laskea. Monesti jotkut laskut meni vanhoilta kävyiltä aika nopeesti oikeeseen suuruusluokkaan tikulla. Sitten laskimella laskettiin "tarkka" arvo, mutta se saattoi olla dekadin väärin :D. Eli joillekkin ihmiselle oli helpompi hahmottaa luvut tikulla kun näppäillä piste just oikeeseen paikkaan.....luulen että tämän selitys sotkee enemmän kun selventää, mutta niin se vaan oli.

PekkaNF

Poissa Ristoreipas

« Vastaus #6 : 27-04-2011, 19:19:16 »
Paljon laskutikkua käyttäneenä voin sanoa, että kyllä sillä tikulla saa laskettua paljon nopeammin ja varmemmin, kuin laskimella.
Tikkuun ei tule näppäilyvirheitä!
Nykyisin käytän Aristo 0903LL tikkua.
Kirjanpitoa tehdessäni kirjanpito-ohjelmalla ei tuosta tikusta ole oikein apua.  :)

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #7 : 28-04-2011, 09:16:23 »
Mul sattu oleen kerran yks sähkötekniikan opettaja joka käytti muutaman eruron laskinta ja laskutikkua ja jatkuvasti vitsaili meille hienojen tieteislaskinten käyttäjille että hän ehtii siinä ajassa mitä menee graafisen laskimen käynnistämiseen laskemaan kahiste, ensin laskukoneella ja tarkistamaan tikulla...
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Markus Strand

• Perniö
« Vastaus #8 : 28-04-2011, 09:37:34 »
Mul sattu oleen kerran yks sähkötekniikan opettaja joka käytti muutaman eruron laskinta ja laskutikkua ja jatkuvasti vitsaili meille hienojen tieteislaskinten käyttäjille että hän ehtii siinä ajassa mitä menee graafisen laskimen käynnistämiseen laskemaan kahiste, ensin laskukoneella ja tarkistamaan tikulla...

Kahdella menetelmällä laskeminen on yleensä ihan hyvä.
Jos luottaa liikaa siihen hienoon laskimeensa ei huomaa ehkä isojakaan virheitä.
Yleensä lasken ainakin suuruusluokkaa päässäni... laskutikkun käyttöä kun ei koskaan tullut opeteltua.
++MStr                      Aiempi käyttäjänimi strand

Poissa jussi

« Vastaus #9 : 15-05-2011, 10:14:17 »
Itsekin olen päässyt opiskeluaikoina laskemaan tikulla.
Omassa tikussani on takana + ja - lasku ominaisuus jota käytetään pienellä kynällä. Voisin laittaa kuvan näkösälle jos jotakuta kiinnostaa, merkki on Faber Castell
http://kuvablogi.com/nayta/3040177/
« Viimeksi muokattu: 25-02-2012, 11:50:27 kirjoittanut jussi »

Poissa Stefan Englund

• Plektra Trading Oy Ab
    • Plektra Trading Oy Ab
« Vastaus #10 : 16-05-2011, 11:51:07 »
Kyllä tikku on poikaa.

t ..... steffe

Poissa arduino

« Vastaus #11 : 23-02-2012, 08:52:53 »
Pitäisi päivittää laskukone,.
Nahkaisessa kotelossa lukee.
Albert Nestler A. G. D.R Patent . Rietz" N0  23 R/3

Muuten on hyvin toimiva ,ja puusta tehty runko.

Poissa RJP

« Vastaus #12 : 23-02-2012, 20:06:41 »
http://www.arachnoid.com/lutusp/calculator.html menee jo ohi aiheen mutta tuolla oli jotain käteviä matikkajuttuja

jos ois sellainen kalkulaattori jossa olis vaan logaritmit ja plus ja miinus niin oiskos se ninnkun laskutikku

Excelillä tuli jonkun verran laskettua kun reenattiin ylppäreihin jälkikasvun kanssa. Ei mikään maailman nopein laskija mutta tienaa leipänsä jossa pitää hiukka numeroita osata... ilman kalkulaattoria

Poissa arduino

« Vastaus #13 : 23-02-2012, 21:01:25 »
Nyt ovat isonnuslasit silmillä,viivaimen takaa.
Weights of Wood. lbs, per cubit foot.
Ash 43
Elm 34
Oak (Eng.)48
Oak African 62
Satinwood 60
Cork 15.

Taitaa olla historiallinen vehje.

Poissa Tombe

« Vastaus #14 : 24-02-2012, 20:49:41 »
(ard:n innoittamana:) Vaimo vietti tänään viime vuoden viimeistä kesälomapäivää. Kun mä tulin duunista kotiin niin se oli käynyt Lidlissä ja ostanut keittiövaa-an, totes: saat opettaa mua käyttämään. Hmm, hirveesti nappuloita...
* Rasvapitoisuuden näyttö
* Painon näyttö
* Hiilihydraattiyksiköiden näyttö
* Valkuaispitoisuuden näyttö
* Kilokalorien näyttö
* Kilojoulen näyttö
* Hiilihydraattien näyttö
* Kolesterolin näyttö

Onneks mä kokeilin on/off nappulaa. Sieltä löytyi massan punnitus/taaratoiminto.

Tombe