Kirjoittaja Aihe: Valmistuneet metallityöt  (Luettu 244400 kertaa)

Paikalla Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 766
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #15 : 13-10-2011, 19:50:41 »
Ruusut kun tuppaa lakastumaan, niin piti tehdä vaimolle ruusu, joka ei lakastu, korkeintaan ruostuu.

Poissa Joukke

  • Viestejä: 290
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #16 : 13-10-2011, 20:26:37 »

 Komee ruusu! Eikä taitas haitata vaikka saiski vähä sitä punaruskeeta sävyä...

 (Kuva sais olla vähä pienempi, olis helpompi katsella, ainaki mun näytöllä joutuu "kelaamaan"...)


 t joukke

Poissa pipeman

  • Viestejä: 3
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #17 : 23-11-2011, 23:37:45 »
Tein yhtenä ehtoona Hiaceen lisähyllyn. Vieressä on vanhempi versio missä on kaasupullolle teline ja toisessa päässä miljoonalaatikko.
Jätin maalaamatta toistaiseksi kun ei vielä tiedä mitä siihen tulee vielä lisää hitsattua.
Ei ehkä niin hieno kun kaupasta ostettu, mutta helvetisti halvempi. Pääasia että toimii.
Ajatuksena on vielä lisätä vedettävä ruuvipenkki hyllyn alle.
Komia on hylly ja näköjään ns. "kakkoskakkosesta" tehty tai ainakin näyttää et olis 20*20 ohutseinämäistä putkea.... komeeta saumaa oot tigillä näemmä vetänyt, sauman siisteydestä ja vähäisestä aineen kuumenemisesta päätellen =) ja onhan kaasupullojakin vaan yksi kyydissä (Argon) siitä voi jo päätellä jotain.. mut kaikenkaikkiaan, komee hylly, kun ajattelee et kaupan vastaavat maksaa monia satoja, vaikka tossakin yllättävän paljon vaivaa on.....

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 575
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #18 : 26-11-2011, 20:34:18 »
Mulla oli otteessa maininta laitojen korkeudesta ja lavan vähimmäispituudesta.
Molemmat kohdat poistettiin ja tilalle tuli maininta irroitettavista laidoista -
joita tosin ei ole vielä edes suunniteltu. Auto punnittiin ja koska omapaino ei muuttunut
yli 4%:a, niin kantavuus säilyi alkuperäisenä.
Se alkuperäinen peltilava oli yllättävän painava.

-Jussi-

Paljonko olisi saanut pidentää lavaa? Onko jotain rajoja siihen? Tuollaisella vähän pidempilavaisella olis kätevä kuskata moottorikelkkaa...

Poissa Markku Salmela

  • Viestejä: 292
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #19 : 27-11-2011, 18:37:27 »

Kuvia rakennusvaiheesta on jos kiinnostaa.


Tuon rakennusvaihe kyllä kiinnostaa, näyttää heti paljon käyttökelpoisemmalta kuormauskäyttöön. Etenkin lavan rakenne ja materiaalivalinnat olisi mukava nähdä.

Tuolla lisää noita kuvia ja lyhyesti tarinaa:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86520&highlight=taron

-Jussi-

On kyllä hieno lava ja selkeä rakennuskertomus. Tanskalainen maajussi sarjassa tuli muuten vastaan puusta laadittu lava Toyotaan.

http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/se-tidligere-udsendelser.htm

Toyotaen
18-04-2010 20:00

Suora linkki ei tonne onnaa mutta tolla löytyy tuolta sivulta.

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 871
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #20 : 28-11-2011, 09:12:00 »
Paljonko olisi saanut pidentää lavaa? Onko jotain rajoja siihen? Tuollaisella vähän pidempilavaisella olis kätevä kuskata moottorikelkkaa...

En tiedä maksimimitoista. Mutta kelkka taitaa olla lähelle kolme metriä, joten se olisi reilu metri lisää tuohon lavaan.
Voisi olla melko epäkäytännöllinen ainakin maastokäyttöä ajatellen.

-Jussi-

-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa juh62

  • Viestejä: 34
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #21 : 01-01-2012, 12:34:55 »
Lumikola tuli tehtyä parivuotta sitte. Rakenteluun meni aikaa noin kolmevuotta eka vuosi meni cad-mallintamiseen ja tarvikkeiden keräämiseen, kierrärtys % on noin 90.
« Viimeksi muokattu: 01-01-2012, 12:42:06 kirjoittanut juh62 »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 665
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #22 : 01-01-2012, 13:21:05 »
Näyttääpä nätiltä. Mikä kone/boksi/voimansiirto pohjilla? Ihan mekaaninen voimansiirto?

PekkaNF

Poissa janneh

  • Viestejä: 70
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #23 : 01-01-2012, 13:38:06 »
No tuo on hieno! Laita lisää kuvia tekovaiheesta ja tietoa.

 O0

Poissa Juhani Laakso

  • Viestejä: 1 765
  • Rajamäki
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #24 : 01-01-2012, 17:41:48 »
Hieno kuormaaja! :smitten: Milloin alkaa sarjavalmistus?
 Onko joku olemassa oleva kuormaaja ollut suunnittelun pohjana?
Aikaisempi nimimerkki sejula

Poissa panze

  • Viestejä: 507
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #25 : 01-01-2012, 17:45:57 »
Naapurin mies aikanaan (kun vielä eli) sano, että ihminen pystyy mihin vaan, jos tosissaan haluaa.
Sano myös kaikista laitteista, että ihmisen tekemiä.
Se tekeminen joissakin tapauksissa vaatii juuri tietynlaisen ihmisen.

Tuota juh62.sen Lumikolaa katsellessa on Skitsofreeninen olo. Ei tiedä provosoituisiko, vai masentuisiko.
Mutta koska provosoituminen meikäläisen kohdalla tuskin johtaa mihinkään konkreettiseen (ainakaan tuon kaltaiseen) tulokseen, niin taidan vain todeta, että ihmisen tekemältä tuokin näyttää.

Poissa Tsartze

  • Viestejä: 56
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #26 : 01-01-2012, 18:01:17 »
Sanattomaksi vetää! On kyllä hieno!!  O0

Poissa hanski

  • Viestejä: 3 421
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #27 : 01-01-2012, 18:53:37 »
Kotiverstas foorumi on yllätyksiä täynnä. Mahtava homma ja iha tyylikäskin vielä.  :o
- hanski

Poissa juh62

  • Viestejä: 34
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #28 : 01-01-2012, 22:07:42 »
koneen tekniikka on Vila 45 harjakoneesta jossa moottori on perkins neljäsylinterinen diesel ja perässä kiinni ajopumppu + kaksi työpumppua. Hydrauli moottori veto 1" rullaketjulla  välitettynä etuperään ja kardanakselilla taka-akselille, polkimella etee taakse. Akselit on Nissan Patrollista.
Hytti muokattu samasta koneesta, lyhennetty,laitetty sivuseinät pystyyn ja etunurkat viistetty. Tuulilasi 3mm Polykarponattia joka kanttikoneela taivutettu.Täytyy taivutta hitaasti ettei katti mene valkoiseksi.

Alimmassa kuvassa hytti purettuna ja etukulmat leikkaamatta.
« Viimeksi muokattu: 02-01-2012, 07:59:53 kirjoittanut juh62 »

Poissa juh62

  • Viestejä: 34
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #29 : 01-01-2012, 22:50:02 »
Rakentelu vaiheesa ei tullut paljon otettua kuvia mutta tässä muutama.
Ulkona rakentaminen oli jossain määrin työlästä kun hitsaaminen Migillä tuulella on haasteellista ja joskus tuli vettä taivaan täydeltä.

Koneen esikuvana ei ole jotain toista konetta mutta paljon tuli katsottua kuormaajia ja niiden teknisiä yksityiskohtia.
Koneen muotokieleen vaikutti käytettävät työkalut eli hitsauskone, kulmahiomakone iso ja pieni, pylväspora ja käsityökalut. Rautalevyjen leikkaukset ja pellin kattaukset on tehty paikallisilla yrityksillä.

Nosto aista on leikattu laserilla 8 mm levystä 4 kpl ja hitsattu kaksi yhteen ja reunasa kiertää siis välissä on 10 mm pyörötako joka on hitsattu tasalle näin aisasta tuli 28 mm paksu ja on lujempi kuin yksi 28 mm umpi aisa.
Työkalurunko on ostetto kauhan mukana.
« Viimeksi muokattu: 18-01-2012, 22:16:52 kirjoittanut juh62 »