Kirjoittaja Aihe: Valmistuneet metallityöt  (Luettu 279006 kertaa)

Poissa jaketech

  • Viestejä: 322
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #945 : 06-02-2018, 11:49:36 »
Ku o rekisterissä oleva kärry, voit ihan helposti tehrä samankokoisen uuren ja lyärä vanhan numerot siihen. Ei tartte mennä konttorille rekisteröimään sitä, olethan vaan korjannu kärryä  O0 
Eikä sitä kukaan huamaa jos tulee pikku mittavirhe lavan kokoon, harvemmin poliisi sitä tiän päällä alkaa mittailemaan ellet ole suurentanu sitä liikaa.
Minkähän takia ne vanhat kärrynraarot maksaa viälä jonkin verran, jos vaan on rekisterissä. Tiärän muutaman kärryn jotka on tehty uusiks.

mullakin on näin tehty vm-80 autonkuljetuskärry. vetopää ja runkonumero jäi vanhasta. loppu itte tehtyä uutta. konttorilla kävin katastaa ja sain uuden kilven siihen.
kärry kasvo samalla leveyttä 20cm ja puoli metriä pituutta. inssi ei sitä huomannut. vanha rekisteriote oli tallessa ni ei tarvinnut mittoja ottaa :D
inssi tuumas että varmaa joutunut jonku verran hitsailee entisöinissä ni sanoin että on siihen muutama runkoputki vaihettu :D

Poissa Ippe87

  • Viestejä: 89
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #946 : 06-02-2018, 13:52:17 »
Itel kans alyttömän vanha muulin kärry josta ei löydy papereis eikä trafista mitään mittoja. Kärry alkaa olee umpimätä ni ajattelin nikkaroida puol metrii pidemmä, et saa 3metrisi levyi kuljettaa nätisti.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #947 : 14-02-2018, 01:14:44 »
ohkosille pikateräs katkasulehdille tartti tehdä pidin. ja sellasen tein. ei mikään kaikkein nätein, mutta ajaa varmaan asiansa.






Poissa jussi71

  • Viestejä: 683
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #948 : 18-02-2018, 16:05:34 »
Sylinterinpäätyt valmiina....

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #949 : eilen kello 10:58:53 »
tartti porata oikean kokosta ja kohtuu sieläpintaista reikää. normi poranterällä tulee ylikokosta ja kaikkea muuta, kun sileäpintaista reikää. joten kokeilin ja tein kalvaimen. onnistu ihan hyvin ja tekee huomattavasti parempaa jälkeä, kun perus spiraaaliporanterä.

aihiona perus rakenneteräs. siitä sorvilla sopiviin mittoihin, sitten jyrsimellä muodot ja viimiseksi kivellä teroitus. sitten tuo kappale upotettiin hiili+muut lisäaineet seokseen ja seos kuumeneen arviolta n.800 asteeseen ja n. 45 minuutiks. lopuksi kappale otetaan pois kuumenemasta ja kaivetaan hiiliseoksesta esiin, törkästään kylmään veteen ja se on siinä. hiiletyskarkastu teräksinen kalvain. en edes päästänyt, vaan annoin olla tollasenaan. viilalla kokeilemalla huomasi eron. kalvaimen terä, joka oli hiiliseoksessa oli nyt viilaakin kovempi, mutta varsi joka altistui vain lämmölle oli yhtä pehmeetä, kun aiemminkin. ihan viimisenä vetäsin vielä timanttiliipalla käsipelin pari vetoa, jotta on varmasti terävä. aika terävä se olikin, kun sain sählättyä tuossa terottaessa kahteen sormeen vekit aikaseks.






Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
Vs: Valmistuneet metallityöt
« Vastaus #950 : eilen kello 19:58:09 »
seuraava kalvain on jo työnalla. saas nähdä mitä siitä tulee. tuo edellinen, pikkasen pienempi toimi 4 leikkusenakin ihan kivasti. ehkä tämä uusi 6 leikkunen sitten toimii vielä paremmin. aika näyttää. sain sen koneisteltua ja nyt se on uunissa ottamassä lämpöä ja hiiltä, jotta saan siitä karkastavan materiaalin. jännä juttu, niin ei käytännössä hapetu juuri ollenkaan tuolla lämmitysvaiheessa.

mulla on teräksinen pohjasta suljettu purkki, minne laittelen noi hiiliseokseni ja sinne sitten lopuksi törkkään halutun materiaalin. dumppaan ja tamppaan vielä sen verta hiiliseosta, mitä sinne nyt helposti menee ilman kauheeta vasarointia. yksi seoksen ainesoasa on vehnäjauho. se ainakin turpoo, eli ilmeisesti sen tehtävänä on ennestään tehdä lisää tiivistystä, jotta hiilen pintakosketus olisi mahdollisimman hyvä. tutnutisi ihan käypäseltä aineelta, vaikka onkin ihan kotikutosta. eli tiiviesteäen ne aineet sinne menee. ei pääse happi juuri vaikuttamaan, kun on niin paljon muut itse kappaleen ympärillä. olkoot, vaikk puolituntia, kolmevarttia, tunnin, tai kaksi, niin ihan yhtä vähän ovat osat hapettuneet. nyt ei ole aikaväli niin tarkka, koska hiili siirtyy vain keskemmälle kappaletta. periaatteessa vähempi hiiltä olisi ehkä se optimaalisin. on sitkee keskusta, mutta lasinkova ulko-osa, jossa terät on. tähän tarkkuutteen päästään ulkomuistista n. vajaa tunnuin lämmityksellä.

tuossa parit kuvat tän hetken tilanteesta.