Kirjoittaja Aihe: Pulkka  (Luettu 2340 kertaa)

Poissa hanno

Pulkka
« : 07-08-2011, 12:26:30 »
Tahtoisin tehdä omanmaun mukaisen pulkan. Riittävän pitkän, kauniisti pyöreästi muotoillun ja hienosti varustellun. Voiko muovista pulkkaa tehdä itse vai täytyykö tilata "prototyyppi" jostain? Tämä on ensimmäinen rakennusprojektini jossa visio ja käytännöntaidot eivät kohtaa mitenkään  ;)  joten kaikki vinkit otetaan innolla vastaan.

Hanno.

Poissa Wolfman

Vs: Pulkka
« Vastaus #1 : 07-08-2011, 12:56:05 »
Kyllä sen varmaan saa itse tehtyä, tosin kannattaa harjoitella jollain pienemmällä ensin. Nuo valmiit taitavat nykyäänkin olla usein ns. ämpärimuovia joka on suhteellisen helppoa liittää hitsaamalla, eli kuumailmapuhaltimella tai vastaavalla sulatetaan se sauma (liekkivehkeillä tuo on hankalampaa, lämpöä tulee helposti liikaa ja muovi palaa). Raaka-aineena voi käyttää vaikkapa valmiita (vanhoja?) pulkkia jos ei löydä jostain sopivaa levyä.

Uusimpien materiaalista ei ole kokemusta mutta ainakin vanhemmat sarviksen pulkat oli aika helppo hitsailla takaisin kasaan kunhan oppi oikean lämmön eli ei laskenut muovia "kiehumaan" vaan vain senverran lämpöä että suli kunnolla. Joissain vanhoissa pulkissa oli jotain kovempaa seosta joka ei oikein meinannut sulaa nätisti ja ainakaan itse en saanut siistiä pitävää saumaa noihin eli jos käytät vanhoja pulkkia aihioina niin katsele niitä "pehmeämmän"oloisia.

Varsinaista valutekniikkaa (eli siis muottiin ruiskutusta) ei kannata kotioloissa edes haaveilla, levyistä muovaamalla ja hitsailemalla pääsee helpommalla. Periaatteessa levyn voisi painaa yksipuoliseen muottiin (tai tarkemmin imeä siihen muottiin) jos saat riittävän ison levyn hommattua ja saat sen kuumennettua tasaisesti muovautuvan pehmeäksi mutta tuo vaatisi ison "uunin" jolla saa sen lämmön tasaisesti.
Kaiken muun epäonnistuttua... kaivetaan ne käyttöohjeet roskiksesta.

Poissa OssyS

« Vastaus #2 : 07-08-2011, 16:18:23 »
Otsikosta "Pulkka" tuli heti mieleen sellainen ameriikan pulkka, joka on jostain viiluista taivutettu ja laminoitu. Sellaista olen itse ajatellut tekeväni.
Vähän tuntuu että nuo muoviset pulkat kestää sen yhden talven, ja sitten ne heitetään rikkinäisenä roskikseen. Tosin voihan siihen vaikuttaa se, että itse olen 100kg äijä, eikä ne pulkat tahdo ihan hirveitä hyppyreitä kestää ;D
Mutta ei ne silti kauhean hyvin lapsillakaan tunnu kestävän.

Poissa hanski

« Vastaus #3 : 07-08-2011, 16:29:43 »
Aika laaja käsite ? Poron, mäenlasku, ahkion tapainen, moottorikelkan, mönkijän tai vaikka koiran valjakko pulkka ja varmaan löytyy vielä ainakin toinen mokoma lisää käyttötarkoituksia. Kaikilla vähän erilaisia vaatimuksia.
- hanski

Poissa nikale

« Vastaus #4 : 07-08-2011, 17:16:25 »
Lasikuidusta laminoimalla? Olisko helpompi kuin muovista?

No en tiä. Asiaan liittyen pulkan kai olis tarkoitus olla mahdollisimman liukas.
Aikoinaan ostin sellasen liukurin joka oli todella hyvin kulkeva. Tytär sillä sitten laski tuolla läheisen laskettelurinteen pulkkamäessä yhtä suoja-aitaa päin niin että rysähti.
Ei siinä hurjasta vauhdista huolimatta mitenkään käyny, mutta hirvitti katella kun ite ei pystyny asiaan vaikuttamaan millään tapaa.

Itekin olen miettiny, että miten sen muotin sais jotenkin helposti ja halvalla/vähillä materiaaleilla tehtyä.
Muottiin kun tahtoo kulua enemmän rahaa kuin itse tuotteeseen.

Poissa hanno

« Vastaus #5 : 07-08-2011, 17:29:59 »
Ameriikan pulkka on tässäkin projektissa esikuvana. Muovinen sellainen tosin. Meillä oli kolme vuosikymmentä sitten jenkeistä tuotuna pitkä ja kevyt mäenlaskupulkka joka oli tehty selvästi näitä Suomalaisia pulkkia ohuemmasta, mutta joustavammasta materiaalista (tupperware tyyppistä muovia). Muotoilu oli tehty siten, että pulkassa ei ollut teräviä kulmia joista olisi lähtenyt hajoamaan. Kesti neljän lapsen lapsuusajan ongelmitta.

Jos tuollaisten muotojen tekeminen kotona on liian haastavaa niin missäköhän saa teetettyä yksittäiskappaleen? (kalliin sellaisen toki...)

Poissa jope

• Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
« Vastaus #6 : 07-08-2011, 17:46:13 »
Jos muovipulkan itse tekee niin mieleen tulee muutama vaihtoehto. Ruiskupuristus jonka muotti maksanee siinä 10-20 donaa.... Ja samalla saisi sitten tehtyä kokonaisen sarjan muutamasta miljoonaan. Rotaatiovalulla jonka menetelmistä ei ole enempää tietoa. Itse levyn kappaleista hitsikoneella hitsaamalla tai sitten syvävetämällä.
 Syvävetoon voi tehdä itse muotin esim. puusta mikä kestää jokusen vedon. Muotti kannattaisi tehdä vetofirman kanssa yhteistyössä että se tehty muotti toimii vetotilanteessa käytetyn koneen kanssa sillä edellytyksellä että löydät firman joka suostuu yksittäisikappaleiden/lyhyen sarjan kanssa operoimaan... Periaatteessa homman voisi tehdä kotiolossakin pölynimurilla mutta suurin ongelma on levyn lämmittäminen. Noin suureen kappaleeseen pitäisi rakentaa joku lämmityslevy. Teettämälläkin koko soppa onnistunee jos rahan menolla ei ole väliä. Tekijöistä voi tiedustella esim. vink:oy:stä.
 Käytännössä helpoin taitaa olla se levynpalasista hitsaaminen. 
Muovilaaduista veikkasin että pp tai pe ois sopivin.
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa hanski

« Vastaus #7 : 07-08-2011, 18:45:40 »
En halua olla ilontappaja, mutta jope kävi hyvin vaihtoehdot läpi ja mikään niistä ei tuntunut realistiselta, joten etkö löytäisi ja saisi tilattua jostain sellaista kuin se entinen oli. Ristiin viiluista ja epoksilla päältä laminointi sekä siihen verrattavat olisivat varmaan sitten ne seuraavat konstit, muottikulut jäisivät ainakin pienemmiksi.
- hanski

Poissa Harry

« Vastaus #8 : 07-08-2011, 19:20:00 »
Ei ihan ketjun aloittajan tarkoittama pulkka, mutta pulkka kuitenkin.

Viime keväänä suunnittelin pulkan ostoa kun piti saada puida vedettyä metsästä. Kaupasta olis 60-85 euron hintaan saanut muovisia pulkkia, mutta epäilin niiden kestävyyttä, joten meni metallihommiksi. Ketsupilla tein luonnoksen ja sen mukaan pulkka teetettiin ammattikoululla. Jos oikein muistan, niin hintaa tuli 80€. Kyllä sillä puut metsästä tuli, mutta vaatii parannuksia.

- Pohjasta puuttuvat listat, joten pulkka liukuu sivusuunnassa hallitsemattomasti kun kuormaa on päällä.
- Pohja ei luista tarpeeksi. Sinne vois yrittää liimata jotain muovia?
- Yksi vetolenkeistä taittui jo irti. Pääasiallinen veto tuossa on tarkoitus tehdä tuosta keskireiän kautta ja kiinnitys suoraan pölliin.

en muista oliko nää kuvat jo jossain täällä, mutta tässä kuitenkin

Poissa RJP

« Vastaus #9 : 07-08-2011, 21:14:14 »
Silloin kun olin muovimiehenä, niin oli saatavilla pe muovia, jossa oli selässä paistettu tai muuten tehtaalla laitettu tartuntapinta johon polyesteri/lasikuitu otti kiinni, voisi kuvitella että epoksikin tarttuisi... saattoi olla jotain muuta luikasta muovia... noista tekivät liukupintoja muista nyt mihin...

Poissa Pekka Huhta

• Ylläpito
« Vastaus #10 : 07-08-2011, 21:26:37 »
Jos tekee semmoisen ameriikan mallin laidattoman pulkan (mallia "toboggan") niin eihän siinä mitään ihmeempiä liimailla tartte. Pohja tulee suorasta levystä ja keula pitää kääntää mutkalle. Vanhastaan ne on tehty höyrytetystä saarnesta, mutta nykyisin löytyy muovisia paljonkin.

Valmiita tuollaisia muovisia löytyi nimellä "snow flite". Flitessa ei ole pohjassa mitään jalaksia, joten sen ohjattavuus on jokseenkin nolla. Jos haluaisi jalostaa tota vähän niin niittaisi tohon nuovi-tobogganin pohjaan kapeat muovinsoirot minijalaksiksi suuntaa antamaan.

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi