Kirjoittaja Aihe: Mikä kiillotustahna HSS sorvaustaltoille ja huopalaikalle  (Luettu 3357 kertaa)

Poissa appo

Täällä jossakin on varmasti ollut juttua kysymykseen liittyen, mutta kun en löydä...

Eli mitä (minkä väristä) kiillotustahnaa kannattaa hankkia huopalaikalla tehtävään taltan terotuksen viimeistelyyn?

Huopalaikka on pienessä mirgelissä kiinni ja taltan muotoilen/terotan karkeudeltaan 80 tai 120 valkealaikkaisella mirgelilllä.

Käytössäni on palanen ruskeaa tankoa, se tuntuu jotenkin vähän lirulta...   

Onko väreillä joku karkeus, vai kertooko se sen mille metallille ko. tahna sopii?

Teräviä kelejä odotellen... ::)

Poissa Risto67

Vs: Mikä kiillotustahna HSS sorvaustaltoille ja huopalaikalle
« Vastaus #1 : 10-11-2011, 19:33:41 »
Itse olen kiillottanut juuri nuo HSS Sorvitaltat tuolla ruskealla loppukiillotusvahalla, ehkä juuri siksikin
että se mitä vahaa siinä huopalaikassa rupeaa käyttämään niin sitäpä siinä on melkein käytettävä!
Aika hankala sitä vahaa on siitä pois saada muuten kuin hiomalla!
Valkoinen esikiillotusvaha käy ainakin teräkselle ja RST,lle, kai myös HSS,lle?
Kertokoot muut millä ne oikeaoppisesti kiillotetaan, noin minä teen!

-Risto

Poissa Jesse1

« Vastaus #2 : 10-11-2011, 19:45:25 »
Luulen että loppukiillotuksesta ei kannata puhua vielä siinä vaiheessa, kun 80/120 grid laikalla terotettu teriä, paremminkin saisi mennä sinne 1000 ja reilusti ylikin ennen
lopullista viimeistelyä nahalla taikka muulla alustalla. Kiillotuksessa toimii kaikki hiomatahmat esimerkiksi Autosol ja monet hiovat autovahatkin menee, mutta pitää muistaa että niillä ei mitään
isompia naarmuja tai hiomajälkiä poisteta.

Poissa hanski

« Vastaus #3 : 10-11-2011, 20:29:56 »
Koristeveistorautojen teräkulmat ovat kovasti erilaiset kuin sorvitalttojen, mutta ainakin itse käytän 60 laikkaa, koska 80< polttaa liian helposti. Kumilaikka jolla sitten poistan kiven jäljen on 100-150, 400 on sitten jo taas aivan liian tehoton ainetta poistamaan, teroituskulmat vaan pyöristyvät. En kyllä muista kuka näistä englantilaisista nimisorvareista se oli joka lausui, että aloittelijalle on helpompi opetella kiillottamattoman taltan kanssa, olisi kuulemma helpommin hallittavissa.
Itse käytän sitä valkoista vahaa kiilloitukseen.
- hanski

Poissa Jesse1

« Vastaus #4 : 10-11-2011, 20:37:21 »
Eroaako sorvaustalttojen terottaminen noin paljon talttojen ja höylänteriän terotuksesta ? Meinaan että eikö niille ole järkevää taikka tarvetta käyttää hienompia kiviä ?

Poissa PetriS

« Vastaus #5 : 10-11-2011, 20:50:01 »
Moni nimekäskin sorvari käyttää talttoja suoraan smirgeliteroitukselta, mm. David Ellsworth ja Richard Raffan.

Poissa äyni

• Väinölä
« Vastaus #6 : 10-11-2011, 20:51:00 »
Eroaako sorvaustalttojen terottaminen noin paljon talttojen ja höylänteriän terotuksesta ? Meinaan että eikö niille ole järkevää taikka tarvetta käyttää hienompia kiviä ?

Taitaa mennä noissa vinhaa vauhtia pyörivissä kivissä karkeuksien käyttö vähän toisella mallilla kuin staattisissa kivissä.

Kovilla kierroksilla pyörivässä huopalaikassa ei myöskään kannata käyttää nestemäisiä kiillotusaineita, kun ne ei pysy siinä laikassa. Tankomainen tavara on huomattavasti käyttökelpoisempaa.

Minusta tuntuu, että nuo värit vaihtelee valmistajien välillä.
Väinö

Poissa appo

« Vastaus #7 : 10-11-2011, 20:58:52 »
Unohdin mainita että mirgelöinnin jälkeen käytän timanttihiettä, olikohan karkeudet 400/800 (jos muistan oikein niin Lipstone diamond???) jonka avulla silittelen taltan terävästä- ja kantapäästä mirgelin naarmut pois ennen kiillotus(yrityksiä) (timantti nojaa "kantapäähän" samalla kun hioo teränsuuta).

Kokemukseni mukaan huopalaikka puhdistuu vanhasta tahnasta tosi nopeasti  40 hiomapaperilla... millään muulla työkalulla en kyllä saanutkaan mitään aikaan.

Onko nämä värit sitten vaan makuasioita - mutta mikä on värien viesti?

Poissa äyni

• Väinölä
« Vastaus #8 : 10-11-2011, 21:09:37 »
Onko nämä värit sitten vaan makuasioita - mutta mikä on värien viesti?

Erottaa saman valmistajan vahat toisistaan.
Kyllä ne valmistajakohtaisesti kertovat jotain, mutta en usko että universaalisti (voin olla väärässäkin...)
Väinö

Poissa hanski

« Vastaus #9 : 10-11-2011, 21:49:49 »
Olin kerran pyynnöstä opettamassa teräämistä, tosin veistorautojen, mutta asiasta tietämätön ohjelman seuraaja löi mulle käteen sellaisen 35mm leveän ja sentin paksun suoran sorvin vinotaltan ja minä hölmö lähdin sitä terottamaan, vartin päästä ei enää kukaan jaksanut olla paikalla. Terotus vei aikaa tunnin, jonka jälkeen asianomainen totes että sä pilasit sen. Taltta oli hiottu toispuoliseksi ja siihen päälipintaan oli tehty sellainen kouru jollainen tapaa olla metallisorvin kovapalaterissä. Jos mulla olis ollut 80 kivi mä hioisin sitä rautaa varmaan viäläkin. Mainitaan nyt kuitenkin että oma teroituskoneeni pyörii 1000rpm/min, siis ei mikään smirgeli. Kyllä minä ihmettelen jos joku viittii hioa 12mm kulhotalttaakin 100 kivellä, pienikin muutos teräkulmissa vaatii mokomasta harkkoraudasta poistamaan metellia niin paljon että lämpöä syntyy myös paljon.
- hanski

Poissa appo

« Vastaus #10 : 11-11-2011, 14:38:44 »
No jos värit ei kerro "mitään" niin mites se käytännössä todetaan onko tahna sopivaa?

Kyllä tuolla ruskealla tangon palasella jonka jostakin sain ostettua, saa suoran/vinon taltan terän timanttia parempaan kuntoon. Semmosta ruskeaa mömmöä nousee taltan yläpuolelle kiillotuksen aikana - kuuluuko se kuvioon?

Eron huomaa selvästi sorvin ääressä, jos ennen viimeisiä lastuja tekee kiillotuksen.

Mutta kulhotalttojen kanssa tulos on epäselvempi - tuntuu että tuo ruskea tahna väistää pienen kosketuspinnan alta pois ja kiillotus on enempi huovan varassa - pyöristyykö teränsuu siinä leikissä jos kiillotus venyy pitkäksi?
Monesti kuitenkin tuntuu että terotus on kulhotalttojen kohdalla varmemmalla pohjalla tuon Lapstonen timantin jäljiltä....

Poissa samu

« Vastaus #11 : 11-11-2011, 19:54:21 »
Moi,

Kenen toimittamat värit ovat nyt mielessä? Kelpaisiko alan haasteita kuvaavaksi referenssiksi tämä aiempi "rouge"-kannanotto? Johon (näin jälkeenpäin, mutta jotenkin ilmiselvästi) lisättynä valmistajalähtöiset elintarvikevärit?

Periaatteessa on kaksi tapaa edetä loogisesti että lopputulos olisi joka kerta tunnettu, niillä eväillä, konsteilla ja käsiotteella mitä on käytössä.

1) Käytetään tunnetun valmistajan tekemää tuotetta, sen syvemmälle ja enempää siihen perehtymättä.

Ihan paras nopeiten hankittavissa oleva kuluttajatuote olisi (Motonetista saatavat) Menzerna:n kiillotusvahat.

Motonetin Menzerna-laadut ovat itse koetun perusteella lähinnä tarkoitettu rosterille ja värimetalleille. Ne eivät ole kovia syömään karkaistua terästä eikä varsinkaan oikeaa HSS:aa, mutta ennen pitkää syntyy jälkeä, varsinkin penkkimirkkelin laikkojen ratanopeuksilla. Sullahan on vaan teränsuu tehtävänä. Teränsuu. Muutaman kymmenen tai sadan mikronin leveä kaistale, hm?

Menzerna on teollisuustuotetoimittaja. He ovat pitkän kaavan mukaan (kaikesta aiheeseen kuuluvasta huolta pitämällä) pystyneet tuottamaan suorituskykykoodia vastaavaa tasalaatuista tavaraa vuosi toisensa jälkeen samanlaisena.

Buehler ja Struers toimittavat myös hyvää labratason kamaa, jossa on desimaalia parempi tasalaatuisuus, mutta noin 10...80-kertaiseen hintaan per tuoteyksikkö.

2) Tehdään kiillotusvaha itse, tunnetuista raaka-aineista ja itse pitkän kaavan mukaan kokeilemalla niin, että tulee hyvä. Minä teen itse näin.

Käytän usein alle mikronista Almatis (ex-Alcoa) A 16 SG:a, tai alle puolimikronista CT 4000:a (jota k.o. firma ei enää tuota liian kalliina raaka-aineena). Mieluusti pidemmälle seulattua, mutta joka tapauksessa mieluiten "superground"- monokiteitä. Kikkareet ovat ja pysyvät terävinä ja aggressiivisina koko session ajan.

Karkeampaan, joko mattaamiseen tai esikiillotukseen, Norton vihreä piikarbidi on reipasta tavaraa. Mulla on eri kokojakaumia, 100um, 40um, 9um ja 3um.

Sideaineeksi tapauskohtaisesti joko juoksevampaa tai kiinteämpää vahaa.

Esmes Exxon (Esso) parafiiniöljypohjaisia, jossa Kraton 1651:a jokunen riittävä prossa (ts. geelikynttilää) + varsinaisena kiinteänä faasina steariinihappo, lauriinihappo tms.

Joskus sideaineena on luonnon biokkaa karnaubavahaa, jossa mukana bio-itu-sertifioituja pehmentimiä (triasetiini, kosher-trietyylisitraatti tms) sopivasti.

POL, Autosol ja Tormek ovat jotain 2...3 um partikkelia. POL on (oli) kuulemma tuota pinkkiä alumiinioksidia jossa pulverikoko oli jauhettu lähelle monokiteistä. Autosol ja Tormek kiillotusvaha ovat kuulemma "monikiteisempää", mutta sideaineresepti on suht' sama, eli rasvainen ja ammoniakkipuhdistepitoinen aminosaippua, erityisesti metalleja vastaan suunnattu resepti.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa appo

« Vastaus #12 : 13-11-2011, 14:45:51 »
Tulipa taas sumulta paljon opettava vastaus, vielä hyvä linkkikin...
Omiin sekoituksiin ei aika riitä - kaupan hyllyltä pitäs tavara saada.

Täällä on yksi työkalu kauppa joka voisi tilata kiillotustahna tankoja - valittavana muistaakseni vihreä, sininen, ruskea ja valkoinen.

Värit kertoi mille metallille ne sopivat - mutta hss ei ollut lueteltuna.

Mille metallille tarkoitettu tahna mahtas olla parasta HSS:lle?
Pitäskö pyytää luettelo vaihtoehdoista vielä?

Myyjä ei osannut arvella mikä olisi paras...

Poissa Viilari

« Vastaus #13 : 13-11-2011, 18:13:06 »
http://www.a-palojoki.fi/files/documents/pdf/0001140600000.pdf
A.Palojoen luettelon mukaan Ultrapol 76 puree kromia,sopinee myös HSS:n kiilloitukseen.
Jos tuo ei kunnolla pure,niin sitten boorikarbiditahnaa Teräskonttorista.
http://188.65.137.50/teraskonttori.fi/adeona/index.php?page=products&c=148967&e=3337&p=0
« Viimeksi muokattu: 14-11-2011, 14:00:43 kirjoittanut Viilari »

Poissa patse

« Vastaus #14 : 15-11-2011, 19:57:07 »
Tarvitseeko sorvin taltta edes kiilloitusta sen mirkelillä hiomisen jälkeen...?
Aikas paljon tossa on parin vuoden aikana tehty kulhoja sun muita...enkä kiilloita...vehkeet siihen on , mutta en koe sitä tarpeelliseksi.

Eri asia on sitten vallan noi käsinveistotaltat...kun käsivoimin talttaa työnnetään puun lävitse haluttuun muotoon ja pinnanlaatuun.
Pasi Lehtimäki
Stormi