Kirjoittaja Aihe: 4mm vanerin sahaus  (Luettu 5676 kertaa)

Poissa msv

  • Viestejä: 88
4mm vanerin sahaus
« : 10-12-2011, 10:55:10 »
Tarkoitus olisi kaventaa ja lyhentää kokonaista 4mm vanerilevyä oven kokoiseksi palaksi. Lisäksi levyyn pitäisi leikata 90x50cm aukko ikkunalle. Käytössä on huono rakennussirkkeli (terä kuitenkin melko hyvä), käsipyörösaha jota ei voi käyttää enää ohjurilaudan kanssa koska terä ja pohjalevy eivät ole samassa linjassa (sen siitä saa kun antaa työkalujaan lainaan), pistosaha (metalli ja puuteriä löytyy), käsiyläjyrsin ja huonoja käsisahoja. Miten saisin siisteimmän lopputuloksen tällä varustuksella? Meinasin sirkkelillä levyn pienennyksen vetäistä, ehkä teipin kanssa ehkä ilman, kattoo nyt. Aukon sahaamista levyyn en oo vielä oikeestaan edes miettinyt. Aukon kohdalta levyn reunojen ei niin siistit tarvitse olla koska ikkunaan pitää kuitenkin jonkinlaiset listat viritellä. Kyseessä on siis tulevan verstaan pariovet, lämpöeristetyt ovet n.2500x2300 aukkoon ja kynnyksellä että saa alalaidankin tiiviiksi. Eristeenä ovissa 5cm finnfoam. Ovet ovat puurunkoiset. Tarkoitus olisi laittaa rungon kummallekin puolelle 4mm vaneri jäykisteeksi ja ulkopuolelle lisäksi paneeli.

Btw, mille puolelle selektiivi-lämpölasielementin selektiivi puoli tulee, sisään vai ulos? Ei tullut kysyttyä lasiliikkeestä. Löytyishän tuo tieto varmaan nopsaan googlettamallakin, mutta kyllähän te sen kuitenkin tiedätte O0

Poissa OssyS

  • Viestejä: 1 329
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #1 : 10-12-2011, 11:36:23 »
Leikkaat vanerin muutamia millejä isommaksi joka reunasta. Kehyspuuhun teet valmiiksi kehyksen ikkunaa varten. Liimaat vanerin kehyksen päälle, niin että joka reunasta vaneri tulee muutaman millin yli. Poraat ikkunakohdalle reiän, ja varovasti kuviosahalla sahaat reiän, kuitenkin niin että reunoja jää taas muutama milli. Tämän jälkeen otat laakerillisen kopioterän jyrsimeen, ja tasoitat reunat sillä. Varmasti tulee siistiä jälkeä. Lasiasiaan en osaa auttaa.

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 1 275
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #2 : 10-12-2011, 12:14:49 »
Vannoutuneena käsisahamiehenä sirkkelöiisn levyn sinnepäin ja paikoilleen laiton jälkeen sahaisin dozukilla  http://www.plektratrading.fi/index.php?node_id=11655 tai Ryoballa http://www.plektratrading.fi/index.php?node_id=11179 levyn mittoihin paikalla ollessaan ja käsihöylällä viimeistely..

OssyS antoikin konemiesten ratkaisun asiaan...
Aikaisempi nimimerkki kkuula

Poissa Risto67

  • Viestejä: 274
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #3 : 10-12-2011, 13:41:00 »
Pienemmässä mittakaavassa olen joskus leikannut ihan terävällä mattopuukolla linjarin kanssa tuollaisen ohuen levyn!
Ei ehken järkevää tuon kokoisessa projektissa, mutta kukaan varmaan sitä kielläkkään jos intoa riittää  O0  ;D

-Risto

Poissa msv

  • Viestejä: 88
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #4 : 10-12-2011, 14:05:28 »
Leikkaat vanerin muutamia millejä isommaksi joka reunasta. Kehyspuuhun teet valmiiksi kehyksen ikkunaa varten. Liimaat vanerin kehyksen päälle, niin että joka reunasta vaneri tulee muutaman millin yli. Poraat ikkunakohdalle reiän, ja varovasti kuviosahalla sahaat reiän, kuitenkin niin että reunoja jää taas muutama milli. Tämän jälkeen otat laakerillisen kopioterän jyrsimeen, ja tasoitat reunat sillä. Varmasti tulee siistiä jälkeä. Lasiasiaan en osaa auttaa.

Ikkunan kohdalla näin voi tehdä, mutta itseasiassa vanerin pitää olla pari senttiä ovea pienempi joka suunnalta että mahtuu karmeihin (ainakin oven sisäpuolelta). Mutta onnistuuhan se tietysti niin että ajelen ensin levyn vähän liian suureksi jonka jälkeen jyrsin reunan ohjurilautaa vasten oikeaan mittaansa.

Wikipedia kertoo selektiivilasista seuraavaa : "Selektiivilasissa on pinnassa ohut kalvo jonka ansiosta lasi heijastaa lämpösäteilyä takaisin sisätilaan. Selektiivikäsittelyyn valitaan umpiolasin ulkolasin sisäpinta. Selektiivilasi ei kelpaa kierrätykseen." Eli laitan lämpölasielementin sen puolen jossa on "selektiivi" -tekstillä varustettu tarra ulospäin. Onkohan tällä muuten mitään merkitystä käytännössä miten päin lasin laittaa?

Poissa RJP

  • Viestejä: 147
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #5 : 10-12-2011, 14:27:16 »
Opettaja väitti mulle että ikkunan lämmöneristävyys riippuu siitä mihin ilmansuuntaan ikkuna osoittaa, eli voi tulla tai mennä enempi siitä riippuen. Tiedä häntä. Olin kerran yhdessä projektissa jossa lasia oli parilla miljoonalla mukana ja sattuneesta syystä piti sitten laittaa ne tarrat "tämä puoli ulospäin" sisäänpäin.

Voiskos tuota sirkkeliä vähän vääntää ja oikaista takaisin jotta ohjurin reuna olisi suora? Sitten vaan sellainen kelkka tai lauta vanerista jonka päällä sirkkeli kulkee mukavasti ja varmasti, ja loput hiomalla ja höyläämällä. Käsisahakin voisi olla tuossa vakaalla kädellä vaihtoehto. Tuollainen japanin saha pitäis kyllä päivittää joo.

Poissa Festool

  • Viestejä: 679
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #6 : 10-12-2011, 14:32:41 »
Jos se raksasirkkeli on ehjä ja siinä on hyvä terä, niin sahaa sillä. Teippaa sahauslinja maalarinteipillä repimisen estämiseksi. Toinen vaihtoehto on se käsisirkkeli samoilla teipeillä. Eikä uusi käsipyörösaha nyt maltaita maksa, ellei osta Festoolia.

Poissa OssyS

  • Viestejä: 1 329
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #7 : 10-12-2011, 17:41:03 »
Ikkunan kohdalla näin voi tehdä, mutta itseasiassa vanerin pitää olla pari senttiä ovea pienempi joka suunnalta että mahtuu karmeihin (ainakin oven sisäpuolelta). Mutta onnistuuhan se tietysti niin että ajelen ensin levyn vähän liian suureksi jonka jälkeen jyrsin reunan ohjurilautaa vasten oikeaan mittaansa.

Käytätkö sitten jotain vanhoja karmeja? Ajattelin että teet uudet karmit ym. jolloin vaneri leikataan tasan kehyksen kanssa. Nyt ei oikein mahdu mun kaaliin..

Poissa jope

  • Viestejä: 2 916
  • Palvelemme vain jonotusnumerolla (jos silläkään)..
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #8 : 10-12-2011, 17:51:24 »
Mä vetelisin käsisirkulalla suoraan mittoihin. Ei tarvita edes teippejä jos vetää vaneri väärin päin ja on kunnollinen terä.Päältäpäin vetämällä kannattaa laittaa teipit ja ajaa terä ylhäällä. Mopollakin menee jos ei ole nöpöä tai laittaa pienet listat.
 Jos jyrsii karmien mukaan aihio kannattaa ottaa kunnolla suureksi eli n.20-30mm. Vaneri repii kaiken eniten kun sahaa pois 3-5mm  poikittain ja vähiten kun ottaa 1-0 mm. pitkittäin....
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa msv

  • Viestejä: 88
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #9 : 10-12-2011, 18:18:19 »
Käytätkö sitten jotain vanhoja karmeja? Ajattelin että teet uudet karmit ym. jolloin vaneri leikataan tasan kehyksen kanssa. Nyt ei oikein mahdu mun kaaliin..

Uudet karmit on. Itseasiassa en ole vielä tarkemmin mittaillut karmien huulloksia jos vaikka mahtuiskin koko oven kokosena, mutta näin minua ohjeisti tuttu joka teki mulle oven rungot ja karmit. Itse eristän ja "päällystän" ovet. Olisin kyllä tehnyt kaiken itse, mutta kun ei ole aikaa/välineitä niin näin meni helpommin.

Poissa Rudanko

  • Viestejä: 1 218
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #10 : 10-12-2011, 18:24:56 »
Mä vetelisin käsisirkulalla suoraan mittoihin. Ei tarvita edes teippejä jos vetää vaneri väärin päin ja on kunnollinen terä.Päältäpäin vetämällä kannattaa laittaa teipit ja ajaa terä ylhäällä. Mopollakin menee jos ei ole nöpöä tai laittaa pienet listat.
 Jos jyrsii karmien mukaan aihio kannattaa ottaa kunnolla suureksi eli n.20-30mm. Vaneri repii kaiken eniten kun sahaa pois 3-5mm  poikittain ja vähiten kun ottaa 1-0 mm. pitkittäin....

moottorisahaa meinasin kans ehdottaa. Vetää vaan tussilla viivat ja sahaa ne pois. Laippa vaan sillain myötäleeseen levyyn nähden
nin ei paljon revi ja aukotus on helppoa, niin kun hevosella paskanajo talvipakkasella ilman ohjaksia.  Semmosta.

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 1 412
    • artaho.nettisivu.org
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #11 : 10-12-2011, 19:26:22 »
Elikkä oven kehä o 50mm vahva ja huullos karmissa 52-53mm, jolloin vanerin on oltava sen 20mm piänempi joka suuntaan.
Toi lasiaukko o helppo, sullahan o lasiaukon reunat valmiina kehässä jolloin kun vaneri on kiinnitetty kehään poraat hiukan isomman reiän mitä sun laakeriterä on. Siitä vaan ajat laakeriterällä lasiaukon, itte olen ajanu samalla tavalla 6,5mm:n vaneriinkin.
Ulkoreunat ajat sirkelillä ohjurilautaa hyväksi käyttäen, vanerin "julkisivut" vastakkain repimisen välttämiseksi. Ensin tiätysti korjaat sirkelistäs sen pohjalevyn, sillä mitä teet epäkuntosella koneella.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - http://www.artaho.nettisivu.org

Poissa hanski

  • Viestejä: 3 190
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #12 : 10-12-2011, 23:55:54 »
Moi, kysynkö ihan hassuja, kun ihmettelen niitä paneleita, niin ne tulee ilmeisesti ulos, mutta mihinkä rakoon se vaneri.
- hanski

Poissa msv

  • Viestejä: 88
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #13 : 11-12-2011, 16:08:35 »
Moi, kysynkö ihan hassuja, kun ihmettelen niitä paneleita, niin ne tulee ilmeisesti ulos, mutta mihinkä rakoon se vaneri.
- hanski

Oven rungon molemmin puolin tulee 4mm vaneri ja lisäksi ulkopuolelle vanerin päälle panelointi. Näin jonkun ovivalmistajan sivuilla rakennekuvan heidän ovistaan ja ne oli tehty juuri näin. Alunperin en meinannutkaan laittaa vaneria kuin sisäpuolelle, mutta niin ne vaan suunnitelmat muuttuu...

Poissa Lateksi

  • Viestejä: 69
Vs: 4mm vanerin sahaus
« Vastaus #14 : 11-12-2011, 16:54:28 »
En tiedä leimaanko itseni ihan huithapeliks, mutta ite vetäisin sillä käsisirkkelillä ihan käsivaralla. Suora viiva ja kunnon valaistus ni minä olisin tyytyväinen.
Omat sahailut tulee ajettua Makitan akkukäyttösellä käsisirkkelillä, syö uskomattoman tehokkaasti ja siististi sellasella millin paksusella terällä.