Kirjoittaja Aihe: Verstaat ja muut puuhanurkat  (Luettu 152394 kertaa)

Poissa Tapio K

• Kempele
Vs: Verstaat ja muut puuhanurkat
« Vastaus #435 : 27-10-2017, 18:25:09 »
Komea ja siisti verstas Thompsonilla O0 O0

Noita Emcoja ei kyllä hirveästi ole tarjolla.. onnittelut löydöistä O0

Paikalla Digiootti

« Vastaus #436 : 27-10-2017, 18:38:03 »
Mun Emcostar on 220 virralle mulla on myös 380 v moottori Emcoon, siitä voisi viritellä oma moottori höylään, siitä on pihat katkaistu moottorin ulkopulelta ja kaikki on saman värisiä joten vaikea selvittää niiden paikat tälläiselle maallikolle.

Poissa Thompsoni

« Vastaus #437 : 27-10-2017, 18:39:16 »

Kiitos. Laitan vielä pari kuvaa muista löydöistä.

Poissa Thompsoni

« Vastaus #438 : 27-10-2017, 18:44:44 »
Mun Emcostar on 220 virralle mulla on myös 380 v moottori Emcoon, siitä voisi viritellä oma moottori höylään, siitä on pihat katkaistu moottorin ulkopulelta ja kaikki on saman värisiä joten vaikea selvittää niiden paikat tälläiselle maallikolle.

Olen ammatiltani koneasentaja ja useita kertoja vuodessa tulee ns. purkuprojekteja teollisuudessa ja näistä jää usein käteen moottoreita, taajuusmuuttajia ja kaikenlaista, usein vain kymmenen vuotta käytettyjä kamppeita. Sähköstä en mitään itsekään ymmärrä mutta ammatin kautta tunnen useita sähkömiehiä. Tallini sähkövedot on myös hyvin teollisuusmalliset, eli lankahyllyä ja pinta-elementtejä. Valmiisiin hyllyihin on helppo myöhemmin lisätä paineilmaverkosto ja vaikka imuriputket.

Poissa EKa

« Vastaus #439 : 27-10-2017, 19:27:54 »
Ensimäinen viestini mutta sain tänä kesänä toteutettua haaveeni tallista. Auto ei talliin enää kohta mahdu, mutta se pärjäilee kyllä pihallakin, toisin kuin minä. Onnistuin löytämään mielenkiintoisen Coronet Major-sorvin ja Inca-vannesahan sekä mysteerisen monitoimikoneen erittäin hyvään hintaan eräältä vanhemmalta herrasmieheltä joka oli lopettelemassa omaa verstastansa. Liitteissä yleiskuva ja kuva mysteerikoneesta. Merkki kiinnostaisi että voisin googlailla ohjeita.

Tuosta verstaskuvan kiiltävän puhtaasta lattiasta tuli mieleen: Naapurin tyttö oli varmaan jotain 6v ja tuli käymään verstaallani kaverinsa kanssa. Kesäaikana verstaan ovi on auki. Lattia oli sattumalta kohtuullisen siisti. Jotain siinä veistin jutellessani heidän kanssaan ja yllätyin kun tyttö kysyi otsa rypyssä: mitä, veistätkö sinä lattialle?
En nyt muista mitä vastasin mutta hauska muistikuva.

Mutta, hieno verstas - positiivisesti kateellinen
EKa
« Viimeksi muokattu: 27-10-2017, 19:31:01 kirjoittanut EKa »

Poissa Woima

« Vastaus #440 : 27-10-2017, 19:31:30 »
Juu, kyllä tuo on Emcostar. Jotenkin ensimmäisen kuvakulma ja väri hämäsi.
Tuo verstas on kyllä ihan liian siisti  O0
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Paikalla roija

« Vastaus #441 : 27-10-2017, 21:00:35 »

Kiitos. Laitan vielä pari kuvaa muista löydöistä.

Itsellä samanlainen inca johon olen viritellyt 0.75kw moottorin taajuusmuuttajalla. Hieno peli kokoluokassaan.

Poissa Tee

« Vastaus #442 : 27-10-2017, 22:24:44 »
Julmetun siisti verstas. Vaan ei ole kauan jos ei kunnollista puruimurijärjestelmää järjestä.

Mattokin sorvin alla  :smitten:

Poissa Thompsoni

« Vastaus #443 : 28-10-2017, 09:16:26 »
Julmetun siisti verstas. Vaan ei ole kauan jos ei kunnollista puruimurijärjestelmää järjestä.

Mattokin sorvin alla  :smitten:

Hah, matto on sorvin alla liikuttelua varten. Sorvi pöytineen painaa julmetusti ja kun paikka on vielä hakusessa, ei sitä yksin saa siirreltyä kuin liuttamalla. Puruimurina mulla on Kiekensin tornimalli ja sille kaveriksi alkuviikosta saapui muovinen sykloonierottelija. Yhdistelmä on vielä kehitysasteella mutta tarkoitus on tehdä kattoon 75mm kiinteä putki jossa päässä samankokoista letkua pätkä. Letkun voi siirtää koneeseen jota kulloinkin käyttää. Harrastusvauhdilla askarrellessa usean koneen käyttö samaan aikaan on varmasti harvinaista.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #444 : 28-10-2017, 09:22:45 »
On kyllä esimerkillisen siistiä O0

Mikä pinnoite lattiassa on? Oman verstaani lattia kaipaisi uusimista ;) nyt on betonimaali.

Poissa Thompsoni

« Vastaus #445 : 28-10-2017, 10:33:07 »
Siisteys on varmasti katoavaista. Verstas on ollut pystyssä vasta muutaman viikon eikä siellä vielä ole juuri mitään tehty.

Lattiapinnoite on jotain epoksia, sen teki kaverini enkä tullut kysyneeksi merkkiä tai tarkempia tuotetietoja. Talvella sisääntullessa on syytä olla varuillaan, luminen kengänpohja lähestyy kitkatonta liukumista. Ovensuussa on syytä olla matto.

Verstaassa on sähköinen lattialämmitys joka on nyt säädetty 18C. Sisäilma puolentoista metrin korkeudella on nyt 12C. Valot ja käyvät koneet nostavat lämpötilaa nopeasti pari astetta. Tulevana talvena joutuu varmasti säätelemään arvoja kunhan sopiva löytyy. Termostaatissa on mahdollisuus säätöön ilmanlämpötilan mukaan mutta toistaiseksi käytössä on ollut vain lattia-anturi.