Kirjoittaja Aihe: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa  (Luettu 3018 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 553
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #15 : 15-04-2018, 19:30:55 »
Viimeviikolla eräs naapuri kerto sahansa leikanneen kiinni kun käytti pienkonebensaa, sitäennen oli tavallisella bensalla toiminut monta vuotta.

Kuinka tämä todennettiin, että se johtui juurikin pienkonebensasta? "Monta vuotta" vanha saha saattaa leipoa kiinni muistakin syistä? Mulla saha toimi monta vuotta pienkonebensalla, nyt alkaa olemaan kampiakselin stefat väljät ja kaasutinkin kulunut, ei oikein toimi kunnolla. Ei ne ikuisia ole vaikka olisi mikä bensa.

En kysellyt tarkemmin taustoja muuttorisahan historiasta enkä bensan laadusta.
Itsekkin vähän ihmettelin kiinnileikkaamisen syytä pienkonebensiinin aheuttamaksi, olen itsekkin käyttänyt pienkonebensiiniä moottrisahassa muutaman vuoden ajan ilman ongelmia en muista bensiinn valmistajaa, ei kuitenkaan Nesteen bensiiniä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 070
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #16 : 15-04-2018, 19:38:36 »
Luultavasti vihreästä kannusta tankattua pienkonebensaa eli nelitahtista tankissa.
Aiempi nimimerkki Jagr

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 74
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #17 : 15-04-2018, 21:38:15 »
Jos sahassa on pitkään käytetty mittaribensasta itse sekoitettua tavaraa ja sitten siirtyy käyttämään pienkonebensaa, liittyy tähän ymmärtääkseni riski kiinnileikkaamiseen. Mttaribensasekoitus on palanut karstoittaen pyttyä ja pienkonebensa voi alkaa irrottamaan tätä karstaa. Jos sitä karstaa on sitten lähtenyt liikkeelle oikeen kunnolla, niin olisko sitten voinut jopa aiheuttaa kiinnileikkaamisen... tietty jos vihreästä kannusta meni tavaraa, niin sitten on eri juttu.

Tarkistin minulla käytössä olleen, sahassani toimivan pienkonebensan merkin, AG:ta se näyttää olevan. Kannu on samanmuotoinen kuin Aspenissa, mutta Aspenia siinä ei minusta lukenut kyllä. Nesteen kannu sitten on erinäköinen purkki kuin AG:ssa ja Aspenissa, jospa siitä kannusta on liuennut jotain siihen bensaan jos sisältö on kaikissa alkujaan samaa...  :coolsmiley:

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 95
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #18 : 16-04-2018, 22:23:08 »
Olisi kiva tietää valmistaja kohtaisista eroista faktaa. Aspenia tulee käytettyä, ongelmia ei ole ollut. Nesteen vastaavaa en kehtaa kokeilla, kun ketjun aloittajan kaltaisia kokemuksia kuullut useita.

Paikalla (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Valvoja
  • Viestejä: 2 537
  • (Piilotettu)
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #19 : 16-04-2018, 22:32:18 »
Itse tulee noita pienkokeita käytettyä niin harvoin, että en ole viitsinyt maksaa noista erikoispolttoaineista. Tuskin lienee pakokaasuista suuremmalti haittaa lyhyessä altistuksessa. Tähän mennessä normi 98 on toiminut kaikissa päristimissä loistavasti.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 95
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #20 : 16-04-2018, 22:41:12 »
Itsekkin käytän osittain koska säilyvyys parempi, kuin perinteisessä ja muovi/kumi osille ei agressiivista.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 564
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #21 : 16-04-2018, 22:56:49 »
Itse tulee noita pienkokeita käytettyä niin harvoin, että en ole viitsinyt maksaa noista erikoispolttoaineista. Tuskin lienee pakokaasuista suuremmalti haittaa lyhyessä altistuksessa. Tähän mennessä normi 98 on toiminut kaikissa päristimissä loistavasti.
Täällä sitä taas joinakin vuosina kuluu sen verran paljon että siitä syystä + saatavuuden vuoksi 98 on valinta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 603
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #22 : 17-04-2018, 15:47:20 »
en oo kyllä ikinä kuullut, enkä nähnyt että kone leikkaisi kiinni pienkonebensiinin takia. liekkö vain huonoa tuuria ja sattunut just sillon tärähtään, kun on tankannut ekaa kertaa ekopensaa.., tai sit on epähuomiossa tankattu öljytöntä tavaraa. jos noita olisi enemmänkin sattunut, tai tuo olis ihan "normaalia" niin uskoisin, että olis tullut omalla kohdallani vastaan jo useempaankin kertaan.

vanha totuushan on, että niin kauan, kun ei ole mitään valittamista, niin pidetään turpa kiinni ja heti, kun on pienikin vastoinkäyminen, niin kauhea valitus. tarkotan siis ihan yleisesti koskien melkein mitä tahansa. vaikka autohuoltoa. jos huolto hoitaa hommansa hyvin, niin se on ihan normaalia, eikä siitä kirjotella missään foorumeilla. mutta jos tulee pienikin virhe ja vaikka huolto sen korjaisi ja korvaisikin, niin silti kauhea marina. huonot kokemukset muistetaan 10x paremmin, kun ne hyvät kokemukset.. tää taitaa olla jopa ihan tieteellisesti tutkittu juttu, jos en ihan väärin muista. yhtä huonoa kokemusta varten pitää tehdä 10 hyvää kokemusta. eli tämäkin puoltaisi sitä, ettei kiinnileikkaaminen johdu polttoaineesta. muutenhan siitä kirjoteltaisi suoli24:ssä ja jokapaikassa. taikka en tiedä vaikka kirjoteltaiskin, kun en ole ton kaltasta ongelmaa googlaillu, enkä itte kokenut.

itte tankkaan vain 95e:tä, tai 98e:tä. mitä nyt mistäkin huoltoasemalta sattuu saamaan. ja (hyvin, tai) vähintäänkin kohtuullisesti toimii moottorisahat ja raivaussahat ja mopottimet ja veneet ja autot ja kaikki, missä on polttomoottori. 2 tahtareihin lisään tietenkin öljyt pensan sekaan tarpeen mukaan..

kun omaa konehistoriaani mietin, niin onhan noita 2 tahtareita leiponut mullakin kiinni, mutta en pistäisi sitä polttoaineen syyksi. ilmajäähdytteiset 2t mopot tuppas leikkaileen kiinni, kun niitä yhtään meni viritteleen. ja viritetyt 2t kevaritkin tuppas leikkaileen kiinni, vaikka oli nestejäähdytteisiä. liikaa tehoja ja/tai huono jäädytys riittää 2 tahtiselle. nykyaikaset nestejäädytteiset 2t koneet toimii paljon paremmin, vaikka on huomattavasti kireempiä, kun entisajan ilmajäähdytteiset koneet. yksi moottorisahakin muuten leikkas kiinni, vaikka oli aika tuorekkin vekotin. joku partneri, tai vastaava se tais olla. sellanen joku n. satasen saha. sahasin vanhasta talosta väliseinää pois. oli sellanen sahanpuru sisältöinen seinä. se jarruttava sahanpuru oli liikaa huonolaatuselle sahalle. yhtä soittoa, kun veti siellä purun seassa, niin vissiin ylikuumeni tai jotain, kun kilahti aika terhakkaasti kiinni.. ei montaa minuuttia kestänyt vetää kaasupohjassa.

ainoa 2 tahtinen, mikä mulla on kestänyt vetää kaasupohjassa rajattoman pitkän aikaa on jammun perämoottori, vaikka sitäkin on viritetty. siinä on n. 50% enemmän tehoja, kun vakiona. järvessä piisaakin jähdytysnestettä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 257
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #23 : 17-04-2018, 17:11:10 »
Samaa mieltä. Onko siitä leikanneesta sahasta todettu että sylinterin ja puhaltimen rivat ja purukopat on hyvin puhdistettu eikä ole ajettu liian laihalla. Yhden sellaisen sahan korjasin, josta oli kaasutin niin tukossa että juuri ja juuri kävi ja pintakaasulla sai kyllä kierroksille, mutta niin laihalla että ylikuumeni ja leikkasi. Voi olla että jos on itse sekoitettu 5% bensaa ja ajaakin sitten 2%:lla niin ottaa liikaa kierroksia siihen nähden mihin saha muuten on säädetty, onhan se silloin tavallaan bensan aiheuttama vika.

Sellaisen tarinan kuulin joskus että oli sanottu että joka toisella tankkauksella riittää kun lisää teräketjuöljyä. Oli ymmärretty niin että joka toiseen tankilliseen lisätään öljyä...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 257
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #24 : 17-04-2018, 17:20:27 »
Sitten on vielä prosenttilasku, sitä ei kaikki tunnu osaavan. Jos otetaan 10 l bensaa ja lisätään siihen 2,5 dl öljyä, on seos 2,44%:sta. Tuolla joillakin foorumeilla puhutaan 2t-öljyn mittakannuista ja niiden asteikoista ja muistisäännöistäkin...

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 74
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #25 : 17-04-2018, 17:48:11 »
Nyt on uusi kannu AG:ta kainalossa, oli Tokmannilla tarjouksessa. Etiketissä pahaenteinen "NEW & Improved"-merkki. Etiketissä www.kemetyl.com, en nyt ainakaan heti löydä tietoa keneltä bensansa hankkivat. Pitää kuitenkin viikonloppuna ottaa uusintatestit Nesteen kannulla ja uudella AG:lla. Konehan käynnistyi ensimmäisen tankkauksen jälkeen, vaikka Nesteen bensaa oli laitettu tankkiin, mutta kyllä siellä kaasarissa ja putkissa varmasti sitä vanhaa AG:n bensaa oli. Seuraavan tankkauksen jälkeen ei sitten enää saatukaan käyntiin, ennenkuin liemi vaihdettiin.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 90
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #26 : 18-04-2018, 09:37:37 »
Minulla oli ongelmia moottorisahan käynnistymisen ja käynnin kanssa kun käytin pienkonebensiiniä. Kokeilin samaa bensaa kahteen muuhun sahaan ja samat ongelmat. Tyhjensin tankit ja vaihdoin 98 sekoituksesta tehtyyn bensaan ja ongelmat hävisivät. Mainitsin tästä moottorisahoja ym. myyvässä liikkeessä korjaajalle ja hän sanoi, että korjattavaksi tuleviin sahoihin vaihdetaan ensimmäiseksi bensiini ja monesti ongelma ratkeaa tällä. Tästä on tosin jo muutama vuosi aikaa. Muutama pienkonebensiinikannu oli ok mutta tuo yksi aiheutti talvipakkasilla niin paljon harmia, että sen jälkeen en ole enää ostanut.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 171
  • (Piilotettu)
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #27 : 18-04-2018, 11:16:01 »
Tuo 98E turvottaa vanhoissa sahoissa ja vimpaimissa kaikki polttoaineen kanssa kosketuksiin joutuvat kumiosat, 95E mutu tuntumalla vielä pahempaa. Mulla on pari vanhaa raivaussahaa, niissä on kohokammion uimurin neulan kärki kumia. Viisitoista minuuttia pystyi sahaamaan keskimäärin ja sitten saha tukehtui tulvimiseen. Bensiiniä ei tarvinnut kaataa pois tankista, se valui aika nopeasti tyhjäksi moottorin läpi. Toisessa sahassa ei tulvimista esiintynyt, ennen kuin vaihdoin bensaletkun. Uimurikammioon ei nimittäin polttoainetta tullut, koska tankin letku turposi välittömästi umpeen kun tankkiin kaatoi E-bensaa.
Kun ei ole raivausahan käyttötarvetta nyt muutamaan vuoteen ollut niin en ole vielä pienkonebensiiniä niissä kokeillut.

Pihalla makaa muutama ottomoottorilaite odottamassa kumiosien poistoa tuosta syystä. Näistä puutarhatraktorissa ja harjakoneessa ei lompakko kestä pienkonebensiinin käyttöä.

Ruohonleikkuri ja puutarhajyrsin toimivat hyvin tuolla 95E 4T bensiinillä, tosin ruohonleikkurin kaasarin joutuu yleensä seuraavan leikkuukauden alkaessa purkamaan, kohokammiosta löytyy aina sellainen limaklöntti joka hillitsee vakavasti menoa.

Moottorisahassa (Dolmar) ja muissa käsissä pidettävissä polttomoottorileluissa on pienkonebensiini toiminut moitteitta, joten toimisi varmaan noissa edellä luetelluissa ongelmakohteissakin.

Paikalla (Piilotettu)

  • (Piilotettu)
  • Valvoja
  • Viestejä: 2 537
  • (Piilotettu)
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #28 : 18-04-2018, 12:23:57 »
Antti, onko nuo sun koneet kaikki ajalta "kuin isä lampun osti" ? Mulla koneet ei ole noista kumien turpoamisista kärsineet.

- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 070
Vs: 2T pienmoottoribensiinin kanssa probleemaa
« Vastaus #29 : 18-04-2018, 12:41:11 »
1990-luvun B&S koneet kärsivät viinabensasta, jopa 2005 mallin ruohonleikkurin koneen kaasarin kalvot lurpahtaa kesässä pilalle. Pienkoneliikkeiden suurin myyntihitti keväisin on Riston Rakkineen kaasuttimen kalvosarjat.

Honda tuntuu kestävän paremmin, Hondan koneissa olen käyttänyt 98E:tä. Husqvarna 242 ei toiminut paria minuuttia kauempaa 98E:llä.

Alkoholipitoista bensaa kestävät kumiosat tulivat vasta pitkälti 2000-luvulla kaikkiin uusiin koneisiin (kiinalaisista ei tietoa). Tämän takia lykättävässä laikkurissa käytän alkylaattibensaa.

Kuten jo aikaisemmin sanoin alkylaattibensan suurin etu on sen parempi säilyvyys. NESTE lupaa autobensiinille 6 kk säilyvyyden ja kokemus on osoittanut että talven yli säilytetty autobensiini on jo hajultaan aivan erilaista kuin tuore tavara. Alkylaattibensan säilyvyydeksi luvataan ainakin vuosi.

Ajoleikkurissa politiikka on että kesällä ajetaan 98:lla ja viimeinen tankillinen syksyllä alkylaatilla. Uudempi B&S kestää 98:a mutta alkylaatti ei sakkaudu kaasuttimeen kuin normibensa. Sama homma talvella lumilingolle.

Sahoissa käytän vain pienkonebensaa koska sahat on sille kerran säädetty, haju on pienempi ja säilyy sahan tankissa vaikka olisi pitemmpään käyttämättä. Sahojen kaasuttimet ovat yllättävä herkkiä bensiinilaadulle ja ilman lämpötilalle. Uudet sähkösäätöisetkin vaativan sen kiekotuksen (sahataan kaasu pohjassa pari kiekkoa pölkyn päästä että M-Tronic tai vastaava säätää sahan) jos ilmat kylmenee tai lämpenee. Molemmista laaduista saa sen ALV:n kuitenkin takaisin.
Aiempi nimimerkki Jagr