Kirjoittaja Aihe: Neulalaakerin valinta  (Luettu 2480 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 136
Neulalaakerin valinta
« : 18-01-2018, 18:19:08 »
Toisessa topicissa kyselinkin vaihteistoasioista ja siihen nämä neulalaakeritkin liittyy.

Alkuperäisen neulalaakerin pesä on kooltaan sisä 27.5mm ulko 33.5mm ja laakerista mitattu leveys 21.5mm.
Laakeriliikkeestä saa 28x34x20 kokoista laakeria, kuvittelen jossain kataloogissa nähneeni myös 27x33 kokoista laakeria.

Onko täällä ammattilaista joka osaisi sanoa onko tuollaisen ns. vääränkokoisen laittaminen kohteeseen tuhoon tuomittu viritys?
Pieni ero leveydessä ei liene kovin kriittistä.

Tarkoitus olisi välttyä alkuperäisen laakerin hankinnalta, maksaa 3 kertaa sen mitä peruskama laakerikaupasta.
Muut laakerit löytyy normi kokoina.
Ja vähän motivaatiota, tämä kysymys koskettaa periaatteessa kaikkia jotka suomenmaassa remontoi noita vaihteistoja  :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 814
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #1 : 18-01-2018, 19:44:46 »
Ei tarvita ammattilaista, laakeri pitää olla oikean kokoinen. Mitä luulet, että käy kun akseli on puoli milliä väljä laakeriin? Pyöriikö hyvin? Ja alkuperäinen on ulkoa 33,5 mm ja uusi olisi 34 mm, sopiiko paikalleen? Uusi on liian kapeakin, mikä estäisi aksiaalisen siirtymisen?

Laakerin pesä on johonkin koneistettu pyöreä "kolo" (tai osa) jonka sisälle laakeri asettuu ulkorenkaastaan. Neulalaakerin sisempi osa on sisärengas, inner ring tai IR.

Tuon kokoluokan neulalaakeri maksaa noin kympin, alkuperäinen oikea x 3 tekee siis noin kolme kymppiä (?). Nyt säästetään taas väärässä paikassa.
« Viimeksi muokattu: 18-01-2018, 20:01:57 kirjoittanut (Piilotettu) »
"Don't ask to borrow my tools - get your own f*cking tools."

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 265
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #2 : 18-01-2018, 20:16:53 »
Laakerinetissä: 28x33x17     K28x33x17 neulalaakerikehä teräspidin      14      6.63EUR

Neulakehästä kyse, ei voi holkittaa, joten hanki se varaosa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 136
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #3 : 18-01-2018, 21:03:16 »
Pelkkä neulakehä kyseessä, keksin kysymyksen siitä että neulat ei ole tiukasti häkissään, ja pohdiskelin notta antaakohan se sen verran anteeksi kun neulan halkaisija on kuitenkin sama eli 3mm.
Ei viiti pelkkää sovitustestiä varten laakeria ostaa.

Kolme kymppiä maksaa, ei sen ostaminen kynnyskysymys ole, enkä aio väärässä paikassa säästää. Jos säästäisin, oisin tilannu intialaisen laakerisetin tähän neljällä kympillä tai jättäisin vaihtamatta koko laakerin kun se ei rikki ole.
 
Aksiaalisen siirtymisen hoitona toimisi vastaavan paksuinen shimmi. Mikä ei sinällään välttämättä huononna tilannetta kummoisesti kun laakerin kuormitus on toispuoleista(hammastus reunassa) ja kuormitettuna(kyseinen vaihde kytkettynä) neulalaakeri ei pyöri.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 155
  • (Piilotettu)
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #4 : 18-01-2018, 21:25:14 »
Mikä auto kyseessä? Mulla oli Pajero aikoinaan. Kerran yksi kaveri pysähtyi viereen, ja kysyi, onko vaihdelaatikko toiminut hyvin. Oli kuulemma heillä ollut aikaisemmin, ja oli ollut vaihdelaatikko auki ainakin viisi kertaa heillä ollessa. Joku vähän reilu 200 000 oli mittarissa kun ostin tuon. Jouduin sinne laakereita vaihtamaan minäkin. Lähestulkoon kaikki laakerit jotain erikoiskokoja, mitä ei saa kuin alkuperäisinä tolkuttomaan hintaan. Ei riittänyt kolmin kertainen hinta tuohon aikaan. Kaiken kruunasi se, että varaosana saatavat osat oli erilaisia kuin alkuperäiset. Sitten kun edelliset korjaajat oli vaihtanut osia, niin mistään ei tiennyt mitkä kaikki osat kuului yhteen, eikä maahantuoja suostunut antamaan mitään hajotuskuvia noista kokonaisuuksista.  >:(

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 136
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #5 : 18-01-2018, 21:49:38 »
Suzuki Samurain aski.



Tästä onneksi löytyy korjauskäsikirjat ja varaosakatalogit netistä, nykypäivänä.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 572
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #6 : 18-01-2018, 22:06:08 »
Monesti autojen vaihteistojen tekeminen on kompromissien yhdistelyä,siitä johtuu että laakerit ovat usein uniikkeja.Esim 6v Opel Astrassa on yksi laakeri jossa on normaali numeroinen laakeri mutta sen ulkokooli on muistaakseni 2mm kapeampi kuin normimitalla oleva laakeri.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 036
Vs: Neulalaakerin valinta
« Vastaus #7 : 19-01-2018, 09:26:50 »
tuntuu, että noissa käytetään välillä ihan tahalteen epästandardeja laakereita. saa varaosamyynnille katteet kohdilleen.

yhteen vanhaan prätkään, honda xr600:seen tein koneremonttia. oli runkolaakerit vähän väljät. menin sitten laakerikauppaan mittojen kanssa, niin ei löytynyt ko laakeria. oli joku epästandardi. hondakaupasta olisi saanut laakerit, mutta hinta oli jokseenkin suolanen. kahden laakerin hinnalla olis saanu jo kokonaisen moottorin.. jätin sitten vanhat laakerit koneeseen ja ajattelin, että korjataan sitten lisää, jos hajoo. vähän se kahisi, mutta muuten pelas kyllä sen aikaa, mitä mulla oli.

tuo oli aikaan, jollonka mulla ei ollut sorvia, eikä juuri muitakaan metallintyöstökoneita. nykypäivänä jos ei löydy laakeria standardi koossa, niin otan ulkohalkasijaltaan pykälää pienemmän ja holkitan sen oikeaan kokoon. tietenkin vähän riippuu sovelluksesta, mutta tollasissa ei niin kriittisissä kohteissa noin.