Kirjoittaja Aihe: Mitäs tänään tuli rassattua?  (Luettu 105674 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 688
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #720 : 13-06-2018, 14:57:06 »
säätelin vähän mersun konetta. toi on kyllä hieno auto, kun sen verran vanha, että sitä on helppo korjata ittekkin, eikä ole liikaa sähköjä, eikä mitään väylätekniikkaa. ja kuitenkin ruisku, ettei tartte minkään ryyppyjen kanssa pelata.

säätelin sytkäennakkoa niin paljon aikaselle, kun vain sai, ettei nakuta 98 oktaanisella. ja samalla säätelin ruiskua sen verran rikkaammalle, että huomasi persdynossa tehon kasvaneen noiden yhteisvaikutuksesta. mittasin kännykkä softalla, sellasella maksullisella, mikä antaa käyrät ja kaikki. tietenkin vain suuntaa-antavaa tietoa, mutta ihan käypänen kun vertailee muutoksia.

aikasemmin viimekesänä mittailin, niin tuo ohjelma antoi tehoksi 110-120 heppaa. ja nyt säätöjen jälkeen antoi tulokseksi aikalailla samoissa mittausolosuhteissa. 130-135 heppaa. tehdas ilmottaa tuolle 122 heppaa. 2 litranen pensiinimoottori siis kyseessä vuosimallia 88. tehon nousun huomaa myös siitä, että kun on automaattiloota, niin täyskaasukiihdytyksessä luistaa hieman enemmän, kun aikasemmin. saas nähdä kuinka käy kulutukselle. mikään pieniruokanen tuo ei ole koskaan ollutkaan.. mutta ihan hauska vähän säädellä ja huomata vaikutuksia. jos ei kulutus nousisi, niin vaihtaisin vielä nokka-akselinkin johonkin vähän sporttisempaan. helppo toimenpide, millä saa helposti lisää löylyä.
Nää nykysoftat mittaukselle on itseasiassa aika tarkkoja jos käyttää hyvällä taajuudella varustettua GPSää.

Mut ei sitä tuoreempaakaan tekniikkaa kannata pelätä, itse leikkinyt noiden OBD II ikästen japanilaisten kanssa niin aika vaivatonta on karttoja päivitellä ja datalogata laajakaista lambda tiedon kanssa miten kävi.

On myös harhakuvitelma että paras vääntö saataisiin rikkaalla seoksella. Perhewagonin vakio seokset oli vääntöpiikin paikkeilla 10,7:1 ja saatiin merkittäviä parannuksia säätämällä se 12,5:1 maastoon.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 030
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #721 : 14-06-2018, 08:53:32 »
juu, kyllä kait se on ennemmin, tai myöhemmin siirryttävä nykyaikasempaan tekniikkaan ja opeteltava sitten leikkimään niiden kanssa..

päivitystä sen verran, että ei tuon kulutus ainakaan näppituntumalta noussut. en sitä kyllä mitenkään ylirikkaalle säätänytkään. sen verran rikkaammalle, että se vielä toimii hyvin ja normaalisti. ihan hyvä, antaa olla tollasena ainakin katsastukseen saakka.

päivitin luurin, niin nyt tuo sama ohjelma ei enää toimikkaan. tai siis ei anna kirjautua sisään. pistin pyynnön, että antavat uuden salasanankin, mutta ei se mitään auttanut. ei vaan hyväksy. en muistanukkaan, että tuo vaatii jonkun sisäänkirjautumisen. no, pistin sinne sähköpostia eilen, saas nähädä josko vastaavat. toivottavasti saan sen pelaan, on aika hauska ohjelma, kun piirtelee käyrät ja kaikki. perfexpert nimeltään.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 276
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #722 : 19-06-2018, 23:14:33 »
Golfiin toiselle puolelle uudet jarrulevyt ja palat. Vanha levy täysin loppu ja piti lyödä pelottavan lujaa että sai sen irti. Sitten huomasin että olin katsonut levyn koon väärin, hirveellä kiireellä Motonetiin hakee uudet osat. Onneks löyty ja sain paikoilleen. Ainut tappio oli katkennut levyn lukitusruuvi, onneks sitä ei välttämättä tarvi.

Helppo juttuhan se lopulta oli mutta ekalla kerralla suht stressaavaa ajoittain. Huomenna toinen puoli.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 042
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #723 : 20-06-2018, 00:33:02 »

On myös harhakuvitelma että paras vääntö saataisiin rikkaalla seoksella. Perhewagonin vakio seokset oli vääntöpiikin paikkeilla 10,7:1 ja saatiin merkittäviä parannuksia säätämällä se 12,5:1 maastoon.
Tuohan on vaan purkkalaastariviritys ettei tehokas turbokone nakuttaisi huonolla bensalla tai kuumalla autobaanalla kun ilma asfaltin pinnassa on 45 asteista. Vielä lisää ahtoa niin maksimiteho voi löytyäkkin sieltä alle 11:1 seoksilta.

Ja nörttiviritysosastolta Saabin T7 ecusta just ulosmitattu kaikki helpot hevoset, ahtopaineanturi tapissa (+1,5bar) koko alueen 2700-7000rpm ja ilmamassamittari tapissa 6400rpm eteenpäin  >:D

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 042
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #724 : 20-06-2018, 22:58:46 »
Lisää bitinnypläystä, tuli kaivettua Trionic 7 ecusta MAP-anturin skaalaustiedot hexaeditorilla ja muutaman labrapowerin kanssa kun niitä ei muka kukaan tiennyt.
Nyt voi halutessaan vaihtaa 3 bar anturin tai ihan mitä vaan...  :coolsmiley:

Oli tiedossa että lukema menee "tappiin" 2500mV kohdalla joten ei muutaku hexaeditorilla editoimaan binääriä, vaihdoin jotain kuraa kaikkiin kohtiin ja skaalaus muuttui --> homma on mahdollista, sitten piti vaan kokeilla niistä 60 eri kohdasta se oikea, jokaisen kun korvasi vähän eri arvolla niin näki mitä ecu käyttää laskennassa kun syöttää inputttiin maksimijännitteen. Oikee rivi kun löyty niin siinä sitten nökötti selvästikkin vieressä jännitealueen ylä- ja alapäät ja vastaavat painealueen ylä- ja alapäät  :)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 475
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #725 : 21-06-2018, 07:10:30 »
Pikkasen noita trionicceja tutkinut ja säätänyt, on siellä monta sivua mistä ei ymmärrä mitään.

Itsellä etsintä vielä kesken mistä löytyy sivu missä voi muuttaa sylinterin tilavuutta.

Tulee pienempi kuutioiseen moottoriin T5 järjestelmä.


Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 042
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #726 : 21-06-2018, 11:04:38 »
Pikkasen noita trionicceja tutkinut ja säätänyt, on siellä monta sivua mistä ei ymmärrä mitään.

Itsellä etsintä vielä kesken mistä löytyy sivu missä voi muuttaa sylinterin tilavuutta.

Tulee pienempi kuutioiseen moottoriin T5 järjestelmä.
AFAIK taitaa olla että moottorin tilavuus on taas yks niitä asioita joita ei voi (suoraan) muuttaa Suitessa, sama kuin tuon map-anturin kanssa.

T5 on mulle ihan outo lintu, mutta  tuohon pikkukoneeseen on kyllä varmaan montakin kiertotietä jolla sen saa toimimaan, esim VE-karttaa (Insp_mat!) peukaloimalla.
Tai äkkiä katottuna ero 2.0 ja 2.3 koneen välillä tehdään nimenomaan tuolla kartalla!

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 688
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #727 : 23-06-2018, 21:06:30 »


On myös harhakuvitelma että paras vääntö saataisiin rikkaalla seoksella. Perhewagonin vakio seokset oli vääntöpiikin paikkeilla 10,7:1 ja saatiin merkittäviä parannuksia säätämällä se 12,5:1 maastoon.
Tuohan on vaan purkkalaastariviritys ettei tehokas turbokone nakuttaisi huonolla bensalla tai kuumalla autobaanalla kun ilma asfaltin pinnassa on 45 asteista. Vielä lisää ahtoa niin maksimiteho voi löytyäkkin sieltä alle 11:1 seoksilta.
[/quote]
Ei kyl nää bokserivehkeet on perimätiedon mukaan antaneet parasta tehoa silti n. 1:12-13 maastossa vaik aletaan repiä 300whp renkailta per litra. Toki ei tuo omassani ainakaan viuna tykkää oikeen nakuttaa vaikka vakiona ruttuja 1:9,7 niin turha tehdä laastarivirityksiä nakutuksen pelossa. Mainitut AFRt selkeyden vuoksi siis bensalukuja - siis lastekkuna hapen määrästä -> bensa AFR kun sitä ne ECUtkin puhuu ilman mittavia muutostöitä vailla hyötyjä.

Toki mun laitteissa ei oo aikomuskaan mitata ahtimesta yhtään enempää kun mitä tehdas antaa - parantaa vaan taloudellisuutta. Kyllä tolla vielä liikenteen seassa on pysynyt ja kärryäkin jaksaa vetää.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 359
  • (Piilotettu)
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #728 : 24-06-2018, 08:42:55 »
Paikkasin eilen motskarin takarenkaan ja samalla tasapainotin sen, pinnapainoina olen tykästynyt Catherine painoihin. Ovat kalastukseen tarkoitettuja, löytyy joka paikasta missä myyrään em. tarvikkeita eikä oo kalliita. Ottaa vaa sen muavitikun pois ja asentaa paikoilleen, valinnanvaraa riittää muutamasta grammasta alkaen ainakin 50g:een.
Ajelin yhrelle mettäjärvelle ja siältä sain koukun renkaaseen, onneks tyhjeni niin hitaasti että kerkesin kotiin asti. Samasta paikasta olen ennenkin löytäny uistimen, millainen hutilus siällä mahtaa käyrä kalassa ku uistimiaan kylvää polun varrelle  :o
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 042
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #729 : 24-06-2018, 14:47:47 »

Ei kyl nää bokserivehkeet on perimätiedon mukaan antaneet parasta tehoa silti n. 1:12-13 maastossa vaik aletaan repiä 300whp renkailta per litra. Toki ei tuo omassani ainakaan viuna tykkää oikeen nakuttaa vaikka vakiona ruttuja 1:9,7 niin turha tehdä laastarivirityksiä nakutuksen pelossa. Mainitut AFRt selkeyden vuoksi siis bensalukuja - siis lastekkuna hapen määrästä -> bensa AFR kun sitä ne ECUtkin puhuu ilman mittavia muutostöitä vailla hyötyjä.

Toki mun laitteissa ei oo aikomuskaan mitata ahtimesta yhtään enempää kun mitä tehdas antaa - parantaa vaan taloudellisuutta. Kyllä tolla vielä liikenteen seassa on pysynyt ja kärryäkin jaksaa vetää.
e85 onkin jo ihan erilainen säädettävä, jännää kun se ei nakuta vaikka laittaa kuinka paljon ennakkoa, männät/kanget tai kannnentiiviste vaan pettää

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 475
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #730 : 24-06-2018, 15:00:30 »
Pikkasen noita trionicceja tutkinut ja säätänyt, on siellä monta sivua mistä ei ymmärrä mitään.

Itsellä etsintä vielä kesken mistä löytyy sivu missä voi muuttaa sylinterin tilavuutta.

Tulee pienempi kuutioiseen moottoriin T5 järjestelmä.
AFAIK taitaa olla että moottorin tilavuus on taas yks niitä asioita joita ei voi (suoraan) muuttaa Suitessa, sama kuin tuon map-anturin kanssa.

T5 on mulle ihan outo lintu, mutta  tuohon pikkukoneeseen on kyllä varmaan montakin kiertotietä jolla sen saa toimimaan, esim VE-karttaa (Insp_mat!) peukaloimalla.
Tai äkkiä katottuna ero 2.0 ja 2.3 koneen välillä tehdään nimenomaan tuolla kartalla!
Itse tykkään t vitosesta enemmän.

Kyllä kovasti polttelis päästä asentelemaan osia, mutta nyt vaan ei vielä ole mahdollisuutta.

Kyllähän toi 1.2litranen varmaan käymään lähtee vaikka muutama kartta pielessä vävän olisikin.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 594
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #731 : 24-06-2018, 19:18:00 »
Kaipa tämä kotimainen peltihimmeli nelipyöräiseksi lasketaan.

Tänään vuorossa vianselvitystä ja purkamista, alkuviikossa luvassa kasausta toivoen että irrotusongelma korjaantuu. Painehiili on ns. valmis, asetelman puoli on yllättävän hyvä eli kokeillaan jos ei tarvitsisi sinne puolelle mitään uusia. Nyt kun pääakselikin on irti niin kannattaa vaihtaa myös ajomuuntimen hihna. Varsinkin kun hyllystä sattui löytymään uusi alkuperäishihna. Nyt paikallaan olleesta oli reilu 3 milliä hävinnyt leveyttä, muuten hyväkuntoinen eli kelpaa vielä varahihnaksi ajomuuntimelle tai puintikelalle.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #732 : 26-06-2018, 21:53:00 »
Laitoin mekaanisen öljypainemittarin. Riskillä eBaysta 10€ Smith merkkinen made in UK. Ja jopa toimii. :smitten:

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 3 030
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #733 : 27-06-2018, 11:01:42 »
Laitoin mekaanisen öljypainemittarin. Riskillä eBaysta 10€ Smith merkkinen made in UK. Ja jopa toimii. :smitten:

paljonko on öljynpainetta maksimissaan? jossain 6 kilon korvilla ehkäpä? oon aina miettinyt, paljonko autonmoottorissa on öljynpainetta enimmillään. oman auton mittari loppuu 3 baariin, minkä se saavuttaa jo n. 1000 kierroksella.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 415
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #734 : 27-06-2018, 11:13:30 »
Tuo näyttää reilu 40 psi joka lienee reilu 3 bar, tyhjä käynnillä vähän vähemmän. Tuohan on -60 luvun tekniikkaa joten vertaus nykyautoon ei liene mahdollista. Niin ja mittarin tarkkuus voi olla mitä vaan. No ainakin neula liikkuu.