Kirjoittaja Aihe: Läpikuultava animemiekan materiaali?  (Luettu 11501 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 084
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #60 : 13-06-2018, 09:38:55 »
Mun käsitykseni mukaan tuollaisesta urosmuotista pitäisi tehdä sen verran alkuperäistä korkeampi että kun valmiiksi laminoidun puoliskon liepeet leikataan pois, olisi kappale silloin oikeassa mitassaan. Näin ainakin toimitaan tyhjiövetomuotteja tehtäessä.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #61 : 13-06-2018, 10:44:00 »
Mun käsitykseni mukaan tuollaisesta urosmuotista pitäisi tehdä sen verran alkuperäistä korkeampi että kun valmiiksi laminoidun puoliskon liepeet leikataan pois, olisi kappale silloin oikeassa mitassaan. Näin ainakin toimitaan tyhjiövetomuotteja tehtäessä.

Joo, kyllä näin usein on.

Riippuu toki hieman laminoitavan kappaleen muodosta onko kätevämpi jatkaa leikastusta reunasta, vai liimata tasaisesta jakopinnasta.

Hentosella kappaleella on kivempi jatkaa jakopinnasta liimaammalla (toki hiomalla pinta auki) ja leikata vasta sen jälkeen kun hentonen kappale on kasssa ja muotjäykkyys pitää sen kuosissa. Eli riippuu vähän tapauksesta.


Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #62 : 13-06-2018, 13:51:32 »
Hmm.. Pakla vastas että "hyvissä olosuhteissa" pitäisi riittää noin vuorokauden kuivumisaika.

Mitään käryä voiko vetää yhteen vetoon 160 g/m2 twillin tai 200 g/m2 maton + 2*400 g/m2 maton muotin pintaa gelcoatin päälle polyesterihartsilla, vai pitäiskö gelcoatin päälle vetää ensin yksi kerros, antaa sen kuivua ja sitten vetää loppukerrokset (minkä ajan kuluttua ja hionta väliin vai miten se voi vetää pintaan? Tohon kokoon ei ole karhennuskangasta.

Pekka

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #63 : 14-06-2018, 11:16:31 »
Ei sattuneesta syytä tullut otettua kuvia, mutta youtube on vastaavia videoita täynnä

1: Levitin Paklan valkoisen gelcoatin ja menin baariin odotamaan kuivumista (olin kuitenkin kuskina....joten jäävettä lämpimänä kesäiltana), parissa tunnissa gelcoatti oli juuri sellaista mitä joutuubi lupaa: hieman tahmeeta, muttei värjää sormee.

2: Leikkasin pari sopivan kokoista paksua emulsiosidottua lasikuitumattoa, josta alempi kapeemmiksi siivuiksi, jotta sopii paremmin väleihin. Päälimmäiseksi 160g twilli siistimään sjottava piikkipensas

3: Pohjalle hieman sitksotettua polyesteirihartsia, pensselillä töpötystä ja ilmaustelalla kolme satsia (kukin 100g) pintaa ja sen jälkeen autotallissa olikin melkoine katku vaimon ilmeestä päätellen, kun tuli kutusmaan minua nukkumaan. Kunnon suodattimen läpi en ahvainntu mitään. Pesin ilmaustelan asetoonilla. Kaikki vaateet ulos tuulettumaan, suihkuun ja unta palloon....

Aamulla näytti hyvältä, en jaksanut leikata reunoja vihreenä tai muuta siistimistä....töihin, katsotaan illalla, kai sen pitäis antaa kuivua pitkälle huomiseen.

Mutta kysymyksiä, jos jostain mielenhäiriöstä päädyn laittamaan tukia muotiin:
* Mitä pitäis tehdä vuorokauden kuivuneeseen polyestimuottiin jotta voi jatkaa laminointia?
* sähköputkee vai lastulevyä?

Kiitos

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #64 : 15-06-2018, 22:52:45 »
Muutama kuva, kuten näkyy, niin muotin avaus meni todella helposti, mutta erottu todella väärätä paikasta.


Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #65 : 15-06-2018, 23:09:21 »
Sitten lähdetää tutkimaan mikä meni vikaan......

Kun on jokin käry, niin soitto Kevraan ja kyselmään menikö oikein erotusvahaus. Kyllä on nykyaikana hieno puhelinneuvonta. Heti löytää oikean henkilön, joka todella tietää mistä puhuu. Ei halunnut sormella osoittaa väriä, muttei juuri keksinyt muuta.

Sitten soitin mastomille ja selin miten olin vetänyt ruiskukitin alle, sitten Maston II yhden pullon kaksikompnenttimaalin ja odotin kaksi vuorokautta kuivumista, sen päälle irrotusvaha ja sitten polyestierihartsia. Ilmeisen asinsiantunteva kameri että pitää kysä paremmin kemistiltä, mutta vaikka ko. purkki oli myyty mulle liikkeestä "kyllä tällä joku on onnistunut lestan teossa", niin ei uskaltanut luvat että toimii ja takasi että näin käy jos ei kuivu seitäsämää päivää.

Mun virhe, oletin että 2K maalissa ei ole liiemalti liuotinta ja polymerisoituu haihtumatta....toivoin että olis ollut kapseloitu maali, mutta siinä onkin joku happo/vesi systeemi, jossa kovetin aktivoituu vasta kun vesi haihtuu ja sehän kestää.....PRKL. ei pitäis otaksua.

ilmeisesti vaha petti, koska kemia petti. Oli kyllä jonkin aikaa sormi suussa, ei ole sattunut tälläistä ikinä vastaan ja luulin jo löytäneeni jokaisen vikaatumismoodin.

Näytti lohduttomalta....mutta ei kun rälläkällä reunojen leikkaus, karkeiden paskojen hionta ja sitten eri liuottimilla kimppuun....asetoonilla löhti mastonin maali irti gelkoatista ja lopulta puulastalla raaputtamalla irti muotista irronnut maali.


Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #66 : 15-06-2018, 23:21:06 »
Asetoonilla ja puutikulla lähti 99% pohjamaalista ja hiomapädillä kun hinkkas, niin tuli lopulta siisti.

Vähän nuubisti hieman rotankoloo, jotain 0,5 mm kokoluokaa ja kovasti painamalla sain yhden hiushalkeeman gelkoattiin...ehkä liikaa painetta tai sitten ei sittenkään tullut poistettua ilmaa aivan vimpan päälle laminaatista. Meni kuitenkin hieman paremmin kun pahin pelko oli.

Täyttö epoksi/mikropalloseoksella ja silkoonilastalla sekä turhien poisto korvapuikolla. Ei pitäis jäädä liikaa hiomista.

Hieman harmittaa...kävin uhraamassa jumallille ja ostin kaupasta kaksikomponentti uretaanimaalia seuraavaan proppiin.

Hieman hiontaa huomenna, pitäisköhän kiilottaa ennen vahausta? Voi olla, että iskee paranoija ja levitän vielä PVA kalvon ennen epoksilaminointia, koska pitää ensin kokeilla hieman liian ohutta kerrosta...jospa se kuitenkin riittäs ja "Plän B" on siten taas 30% enempi kun arvaus ja muistikuvat....

Synkkä yksinpuhelu jatkuu

Pekka

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #67 : 16-06-2018, 15:21:06 »
Hioin sitten gelcoattiin asti ja kiilotin.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #68 : 16-06-2018, 21:51:30 »
6 kerrosta irrotusvahaa (en ottanut kerrosten välillä kuvaa), lopuksi kerros PVA irrotusainetta ja kaksi kerrosta 160 g/m2 twilliä SP106 epoksilla laminoituna.

Huomenna näkee tuliko mitään. Ei ihan halunnut taipua kulmiin.

Pekka

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #69 : 18-06-2018, 10:17:12 »
Lähti helposti muotista. Kaikki muu ok, muttei taittunut ihan terävästi hamaran puolella....normaalistihan tuossa ei olis ongelmaa kun käytetään gelcoattia, mutta tässä laminoidaan ilman gelcoattina, joten parasta laittaa huntu pintaan. Myös 2*160g/m2 twilli tuntui hyvin ohuelta, eikä siltikään ollut mitenkään hyvin läpikuultava.

Kokeilin vielä lopuksi liimata puoliskot yhteen muotissa, jotta säilyis osa suorana.

Pekka

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #70 : 21-06-2018, 01:04:12 »
No, tulihan se riittävän suora ja riittävän läpikultava, mutta

* Hieman liian kevyt ja hentonen, kestää proppina, mutta taipuu jos painaa sormella
* Twilli on kohtalaisen selkeesti näkyvä kudos
* kaksi kerrosta 160 g/m2 kudosta on kokolaisen ohut ja vaikea liimata tarkasti kiinni. Hieman paksumpi kudos olis kivempi.

Olisko ehdotusta läpikuultavammasta ja vähemmän näkyvästä kudoksesta?

Emulssosidottu matto ei ole oikein sovi tähän, koska epoksihartsi on sopivampi tässä IMHO.

Pekka

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #71 : 22-06-2018, 16:17:06 »
Suositeltiin ohutkuituista palttinasidosta. Pitää kokeilla. ulkona vähän tuulee ja läpötila matala laminointiin, niin jäi aikaa tehdä suunnitelma "B".

Sitten pitää tehdä muotti heti seuraavaan terään ja sen terä on lyhyempi/paksumpi, joten ajattelin jos vois vielä kerran kokeilla tyhjömuovausta, mutta tällä kertaa akrylillä.

1: Mistä saa viikossa n. 2 mm vahvaa akryllilevyä, jonka suurin mitta on vähintään 750 mm (terän pituus noin 620 mm) Helsinki - Riihimäkialueella? Moni kauppa lupaa, mutta kun menee tilaamaan, niin toimitusaika 10 päivää tms. Soitin lasitusliikkeeseen eikä heillä ollut. Rautakaupat myyvät ihan eri levyjä.

2: Minkämittaisesta aihiosta pitää lähtee liikkeelle, jos "miekan" terän koko on 3-5  mm paksu, n. 30 mm leveä, paitsi yksi kaari tekee siitä liki 50 mm leveen loivalla säteellä ja pituus 620 mm? syntyskö noin 700x120 mm aihiosta, reunoista raamissa noin 10 mm syvällä?

3: Lestan ajattelin tehdä ihan 11 mm lastulevystä ja hioa pinnan sileeksi, ajattelen, että jos lestasta tulee 11 mm vahva, niin sillä tehystä "kuplasta" on helpompi leikata tasan 3 mm vahva oikeanmuotoinen kappale kun lähtee sitten kiilottamaan/hiomaan "terästä" pois liki 3 mm materiaalia.

Viimeksi olen muokannut akrylliä koulussa kuumailmapuhaltimella ja helposti taipui.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 164
  • (Piilotettu)
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #72 : 22-06-2018, 18:55:34 »
Tiedän vastauksen ainoastaan kakkoskysymykseen; Foiltek Kivistönkorvessa. Leikkaavat tarvittaessa mittaan. Yleensä tilaan kokonaisia levyjä, mutta eiköhän ne vähemmänkin myy kun kauniisti kysyy.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 624
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #73 : 22-06-2018, 21:15:36 »
Twilli mielestäni taipuu paremmin muottiin kuin palttina. 160g on ainakin purjelentsikkahommissa vielä aika paksua. Useampi kerros ohutta kangasta on aina helpompi saada muottiin. Perstuntumalla ite olisin valkannut 50-80 g kankaan

”Vaikea liimata kiinni”; tarkoitatko että kankaat ei pysy kiinni toisissaan? Kastelitko kankaat irrallaan vai muotissa? Itse olen yrittänyt kuivaa kangasta laminoidessa aina sutia alle niin reilusti hartsia, että kankaan saa kasteltua alapuolelta ihan vain töpöttelemällä sitä sudilla muottia vasten.

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 524
Vs: Läpikuultava animemiekan materiaali?
« Vastaus #74 : 22-06-2018, 21:46:17 »
Kiitos. Twilli tosiaan taipuu paremmin, etenkin kaksoiskaarevaan pintaan.

Seuravan kerran pintaan menee 30g/m2  "huntu" ja tarkoitus laittaa seuraavaksi kun 160 g/m2 kolme kerrosta, mutta tiiviimmin, joko paineella, alipaineella tai vaahtomuovilevyllä painamalla. On kyllä perforoitua irrotuskangasta, muttei alipainepumppua. Eniten mulla on hakusessa tuossa laminaatin kokonaispaksuus. Pitää olla riittävän ohut, että läpikuultavuus säilyy, muttei niin ohut että lommahtaa kun sormella painamalla. Vaahdolla se taas hoitus, mutta tekis oleellisesti läpikuultamattoman.

Vaikeesta liimautumisesta sisäkulmassa.....siis normaalistihan ei taiteta, vaan pyritään saamaan kaarelle kudokset: Se vähä mitä olen laminoinut, niin jos vaan pystyy laittaamaan sisäkulmaan gelcoattia, niin sen päälle menee paljon helpommin kudos, kun ei tarvii taipua niin jyrkälle kaarelle. Siis muotissa. Jos taas tekee lentsikkaa, niin gelcoat on lähinnä turhaa painoa (poislukien UV-suojaus).

Pitää vaan kokeilla jotain, eikähän se siitä lähde purkaantumaan.

Pekka