Kirjoittaja Aihe: Jyrsimeen tutustumassa -apua kaipaisin  (Luettu 4707 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Jyrsimeen tutustumassa -apua kaipaisin
« Vastaus #15 : 01-05-2018, 17:35:23 »
Tarkistin ja juurikin näin, eli voi säätää nopeutta, pois ja päälle on "on off"

Otin pois tuon putkilon sieltä välistä ja nyt homma toimii - MUTTA nyt sitten hankkimani 2mm loviterä on rungoltaan 6.4mm paksu, eli ei mene 6mm adapteriin eikä 8mm adapteriin.

Mistä tällaisia teriä oikeasti saisi, en tajua miten Suomessa näitä ei ole a) marketeissa missään seteissä, erikseen yksittäin ja b) alan nettikaupoissa ne ovat paksumpia (teräpaksuus siis) - ilmeisesti kukaan ei halua tehdä lovia puuhun  :o.

Eli t-molding uran tulisi olla 2mm paksu mihin se listan ura nakutetaan kiinni.

Missään sarjoissa ei ole mukana tuollaista terää ja tosiaan erikseenkin vaikeaa löytää. Tokikin 40 euron panostus tuollaiseen on myös hieman nikotellen tehtävä kun jyrsin maksoi about saman  :P.

Ps. Amanatoolsille en löytänyt retaileria Suomesta? Samaten Plektratradingilläkään ei ole 2mm teriä...? https://plektratrading.fi/terat/jyrsinterat/lamelliterat.html

Onko ideoita :).

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #16 : 01-05-2018, 17:57:50 »
Tais löytyä ratkaisu.... kaikki ulkomaan terät on 1/4" eli siihen tarvitaan tällainen:

http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=7857

Meneeköhän tuo bilteman jyrsimeen :D

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #17 : 01-05-2018, 18:03:32 »
Jyrsinteriä tehdään tuumaisilla ja millimitoilla, sinun 6,,4 mm on varmaankin varttituuma eli 6,35 mm.

Kiekkojyrsintäkö etsit? Sellaisia löytyy mm. Malmin terästä (www.malmintera.fi), sieltä erikseen kara ja siihen halutunlevyinen jyrsinteriä. Löytyy 1,5 millistä alkaen.

Eivät kaikki ulkomaanjyrsimet ole tuumaisia.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #18 : 04-05-2018, 20:48:59 »
Kerroit, että ostit halvan jyrsimen tarkoituksella. Arvostan, noin tulee toisinaan itsekin tehtyä, kun eivät vaatimukset ole vielä selvillä.

Linkkaamasi Poratuulen adapteri käy varttituumaisille jyrsinterille, eli saat terät sopimaan 8mm istukkaan tuolla adapterilla. Jos käytät jyrsintä paljon, huomaat että adapterit saattavat vähän hankaloittaa tekemistä, varsinkin jos yläjyrsin on kiinnitetty pöytään (itselläni adapteri putoili tämän tästä akselin pohjalle). Tästä saatkin kriteeriä jo seuraavan yläjyrsimen hankintaan, jos tämä hämää: pitää saada ostettua tuumakoon istukat. Omia hankintoja tämä on ohjannut, ja muuten hyviä merkkilaitteita on pudonnut pois tämän vaatimuksen vuoksi.

Takavuosina Suomessakin oli perus-rautakaupoissa melko laadukkaitakin teräsarjoja (ei niitä kaikkein halvimpia kiinalaisia). Nykyään nuo ovat poistuneet hyllyvalikoimasta, tai jossain tapauksessa Tokmannilta tai vastaavasta saattaa löytää niitä halpoja kiinalaisia. "Halvalla kiinalaisella" tarkoitan tässä sekä valmistusmaata että huonoa laatua.

Itselläni on ollut useita yläjyrsimiä, ja ne jotka ovat omistukseen jääneet, niin niissä on poikkeuksetta istukat tuumaisille 1/4" (ja 1/2") sekä kaikille (järkeville) mm-koolle 6,8 (ja 12).  3/8" ja 10mm olen toistaiseksi onnistunut välttämään. Sen kokoluokan teriä löytyy helposti muussakin karakoossa.

Oma harrastukseni on nimenomaan harrastusta, ja olen pärjännyt hyvin CMT:n terillä. Saksan amazonista niitä saa helposti ostettua, toimituskulut ovat edulliset (10€ / UPS) ja terien laatu ja valikoima on omaan käyttöön ollut riittävä. Valmistajan sivulta vain katalogista koodi talteen, ja haku amazon.de:n.

Yläjyrsimen käyttö on paljon muutakin, kuin uran tekemistä sivuohjaimella. Sitten kun tämä alkaa kiinnostaa, niin varsinkin USAssa on paljon alan kirjallisuutta. Varsinkin jigien ja pöytien tekoon löytyy hyvin materilaalia. Omat niksini luin kirjoista, mutta varmaan youtube:sta ja foorumeilta löytää kahlaamalla hyvin käsitystä avartavia vinkkejä.

Jos harrastuksesi jatkuu (toivottavasti jatkuu), niin tulet huomaamaan, että teriin menee moninkertainen määrä rahaa koneisiin verrattuna. Näin käy, vaikka sinulla olisi parikin merkkijyrsintä verstaassa.

Itse olen kokeillut kurillani myös tuota ebay:n terävalikoimaa. Sieltä saa kyllä edukkaita teriä, mutta pitkällistä iloa ne eivät tuota. Terämateriaalin ja koneistuksen laatu halvoissa terissä on ala-arvoista, ja esim. jotkut isommat terät ovat selvästi epätasapainossa. Itse en (yrityksestä huolimatta) ole onnistunut ostamaan vielä ainoatakaan kertakäyttöterää "saa olla halpa, kun menee vain tähän kertakäyttöön". Yleensä ne pomppaavat käyttöön ennemmin tai myöhemmin, ja sitten harmittaa kun tuli säästettyä hankinnassa muutama euro.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #19 : 12-05-2018, 10:49:44 »
Tuolla Bilteman jyrsimellä olen itse myös harrastellut puolenkymmentä vuotta. Malli vain näyttää hieman muuttuneen sitten oman hankinnan.

Kun laitteen ostin, olin samassa tilanteessa, kuin ketjun aloittaja. Suuren avun sain kirjastosta ja eritoten Albert Jacksonin Puun jyrsintä -kirjasta. Tuo kirja lähtee aikalailla perusteista, mutta antaa eväitä myös pidemmälle. Selostetaan terät, muut välineet, perustekniikat ja jopa jigien tekoa. Kannattaa tutustua. Ainakaan täällä päin ei tarvinnut tätä kirjaa jonotella  ;)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #20 : 07-06-2018, 23:05:40 »
Kiitos kommenteista ja ohjeista. Sain aika näppärästi tehtyä tarvittavat lovet projektiini. Äsken naputtelin ohjauspaneeliin nätisti jo listan. Samaa listaa tulee kaikkiin reunoihin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #21 : 07-06-2018, 23:11:39 »
Tais löytyä ratkaisu.... kaikki ulkomaan terät on 1/4" eli siihen tarvitaan tällainen:

http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=7857

Meneeköhän tuo bilteman jyrsimeen :D

Niin joo, tilasin tämän ja homma rokkas 🙂👍