Kirjoittaja Aihe: Mankoilua  (Luettu 2588 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 397
Vs: Mankoilua
« Vastaus #15 : 12-06-2018, 16:28:24 »
Mulla meni onneksi muutaman sentin päästä... mojova mustelma tuli.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 629
Vs: Mankoilua
« Vastaus #16 : 12-06-2018, 16:37:45 »
Tuota tukiputken pituutta mietinkin ja oikastaan sen pituuden määräsi tuo pöydän jatkeen paikka, eli halusin sen putken ylettyvän sen päälle (jos sahataan pöytää leveämpää levyä).

Tämän toiminnallisuuden voisi varmaan toteuttaa myös jonkinlaisella jatkokappaleella, mikäli sen toteaa tarpeelliseksi. Näppärä tekee teleskooppirakenteen, laiskempi irrotettavan jatkon ja sille kylkeen telineen.
Toisaalta tuon tarpeellisuus on varmaankin vähän kyseenalainen. Itse vaste toimii tuossa ominaisuudessa myös, siihen ei pitäisi oikein käytettäessä kohdistua sellaisia voimia, että sillä olisi mitään merkitystä.


Mitä tulee siihen halkaistaessa lentävään soiroon, niin sitä pitää oikeasti varoa. Pahimmillaan aiheuttaa hengenvaaraa, ainakin läheltä piti -tilanteita on tapahtunut ihan meillä Suomessakin halkaisuveitsellisissä sahoissa, onneksi kovin harvakseltaan. Koskaan ei seistä terän ja halkaisuvasteen välisellä alueella, vaan aina joko terän vasemmalla tai vasteen oikealla puolella. Mikäli näistä asemista ei sahausta kykene suorittamaan, on vikaa joko sahausasetelmassa tai työn tekijöiden määrässä.


Mikäli tuon vasteen profiilin näen oikein, niin poistaisin siitä yhden nurkan, kuvissa olevassa asennossa sen tuen puoleisen ylänurkan. Mahdollisesti jäljelle jäävää profiiliakin kannattaisi vähän muotoilla lisää. Näin saisi kääntäessä vastetta kunnolla kapean vasteen, mistä on oikeasti hitosteen hyötyä. Jos viisisenttiä korkea vaste ei haittaa, niin harvoin haittaa kymmensenttinenkään. Toisinaan taas tarvitsee kapeaa vastetta ja hyvää pääsyä kappaleelle sivusta, niin matala vaste on kätevä. Sentti on aika hyvä korkeus minusta. Sillä saa useimmat matalan vasteen jutut tehtyä hyvin, mutta ei ole vielä hankalan matala. Pari kuvaa hyvästä vasteen mallista: https://goo.gl/images/WaLwYJ https://goo.gl/images/7C33hc
Aivan noihin muotoihin ei tuolla profiililla pääse nähdäkseni millään tekemättä rakenteesta liian heikkoa, mutta eiköhän tuosta kuitenkin ihan hyvän tee, jos tuohon haluaa lähteä.
Väinö

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 154
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #17 : 12-06-2018, 16:55:28 »
Toi matala vaste on niitä asioita, joita ei monikaan osaa edes kaivata, ennen kun sahailee levytavarasta soiroja sellaisella sahalla, jossa on tuo matala vaste. Sitten vasta tajuaa kuinka hyvä se on. On vaan niitä sarjassamme hieman hankalia itse tehtäviä. Onnistuisi esim. Alumiini latasta 10x100, jonka päälle kiinnittäisi tuollaisen 45x45 profiilin, missä on t-urat. Tuolla T-urallisella profiililla saisi sen pituus liikkeen helposti. Suurimpaan osaan sahauksiahan tuo matalakin vaste riittää. Yllättävän myöhäänhän tuo matala vaste on sirkkeleihin tullut. Oliko 80-luvun sahoissa vielä missään? 90-luvun vehkeistä alkanee jo löytyä.   

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 62
Vs: Mankoilua
« Vastaus #18 : 12-06-2018, 17:23:42 »
Haeskelin tuota L-muotoista profiilia kissojen ja koirien kanssa, mutta mistään päin maailmaa en sitä löytänyt. Ainoaksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt tialta esim. Felderiltä:

http://uk.feldershop.com/en/Sawing/Accessories/Fence-accessories/FELDER-Rip-fence.html

mutta £70 puolen metrin pätkästä (tai £138 metrin pätkästä) vei isommat innot. Lisäksi kysyin ihan suomesta Fagimexilta Scheppachin profiilia ja sekin olisi ollut jotain 70 + pakkaus + postit yms. joten päädyin suorakaiteen muotoiseen. Sitä on toinen 100cm pätkä odottamassa jiiriviivaimeen. Kalliiksi nuokin tuli (pakkaus ja postikuluineen satkun luokkaa), joten näin jälkiviisaana etsisin sittenkin ehkä jonkun sahan varaosaohjurin. Tarkoitus on kyllä tehdä tuohon lisäosa juurikin jostakin alumiini latasta tai kulmasta, jonka voi kiinnittää tuohon T-uraan, kun tuon kääntää kyljelleen. Tuota kulman sahaamistakin olen miettinyt, mutta siitä pitäisi saada siisti. Menisi se varmaan sirkkelilläkin sopivalla alu-terällä tai ihan yläjyrsimellä oikeanlaisella terällä. Mutta antaa nyt vielä olla...

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 398
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #19 : 12-06-2018, 19:08:21 »
Toi matala vaste on niitä asioita, joita ei monikaan osaa edes kaivata, ennen kun sahailee levytavarasta soiroja sellaisella sahalla, jossa on tuo matala vaste. Sitten vasta tajuaa kuinka hyvä se on. On vaan niitä sarjassamme hieman hankalia itse tehtäviä. Onnistuisi esim. Alumiini latasta 10x100, jonka päälle kiinnittäisi tuollaisen 45x45 profiilin, missä on t-urat. Tuolla T-urallisella profiililla saisi sen pituus liikkeen helposti. Suurimpaan osaan sahauksiahan tuo matalakin vaste riittää. Yllättävän myöhäänhän tuo matala vaste on sirkkeleihin tullut. Oliko 80-luvun sahoissa vielä missään? 90-luvun vehkeistä alkanee jo löytyä.

En osaa hahmottaa ehdottamaasi rakennetta, tai siis tuota päälle tulevaa T-uraprofiilia. Profiilissa T-urat jotenkin epäsymmetrisesti eri sivuillako?  Kuva ois kiva!

Nyt jo menetetyssä 1983 hankitussa työsuhde-etusirkkelissä, Altendorf, oli jo käännettävä (korkea matala reuna) halkaisuvaste.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 62
Vs: Mankoilua
« Vastaus #20 : 12-06-2018, 19:53:44 »
Minä ymmärsin näin, eli latta kiinnitetään neliöprofiiliin jolloin saadaan L-profiili. Tietysti kun tuon kääntää kyljelleen niin niin kiinnitysura on eri korkeudella eli ei ihan heittämällä mene siihen tukiputkeen.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 62
Vs: Mankoilua
« Vastaus #21 : 12-06-2018, 20:15:44 »
Itse ajattelin tällaista viritystä. En tiedä vaan saako tuollaista sopivan kokoista alumiinikulmaa.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 154
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #22 : 12-06-2018, 20:22:47 »
Minä ymmärsin näin, eli latta kiinnitetään neliöprofiiliin jolloin saadaan L-profiili. Tietysti kun tuon kääntää kyljelleen niin niin kiinnitysura on eri korkeudella eli ei ihan heittämällä mene siihen tukiputkeen.

Juuri tuohon tyyliin tarkoitin. Kiinnitysten korkeuden muuttamiseen helpoin ratkaisu lienee tehdä pystysuuntaan pitkät reijät. Eli tuo 10 mm korkeusero saadaan muuttamalla pultit uran ylä tai alareunaan. Toinen vaihtoehto on se, että hyväksyy sen 10 mm raon siellä alareunassa silloin, kun käyttää korkeaa vastetta. Usein se nurkan rako on ihan hyvä siitä, että purut ja pienet tikut ei estä kappaleen asemointia vastetta vasten.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 154
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #23 : 12-06-2018, 20:27:34 »
Itse ajattelin tällaista viritystä. En tiedä vaan saako tuollaista sopivan kokoista alumiinikulmaa.

Sehän siinä on ongelma, että kulma-alumiinit on yleensä aina ohutta materiaalia, sen takia tuota latasta tekemistä ehdotin, kun niitä löytyy paremmin.
http://www.begroup.com/upload/fi/Tuoteluettelo/Alumiinit/BE_Group_alumiini_L-ja_U-profiilit.pdf
http://www.begroup.com/upload/fi/Tuoteluettelo/Alumiinit/BE_Group_alumiinilattatangot_ja_autokorilistat.pdf

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 398
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #24 : 13-06-2018, 00:13:23 »
Noissa oikeissa sahoissa ei kylkikäännettävää vastetta lukita pulteilla, vaan vasteen T-uraan työntyy 20...30 cm pituinen lattatanko joka epäkeskon avulla lukitsee vasteen. Olen joutunut nyt Altendorfin jälkeen käyttämään Kiinan paskaa jossa kiinnityksen kopiointi ei ole täysin onnistunut. Siinä lattatanko repsahtaa alas kenolleen vastetta poistettaessa ja takaisin laitettaessa joutuu sitten rimpuilemaan sen lenkottavan latan kanssa.
Jos lukituskiskon tapeille tehdään yläalasuunnassa ovaalireiät tulee siitä varsinainen temppurata. Noissa vielä halvemmissa kiinalaisissa sitä lukituskiskoa kiristetään väljistä rei'istä kahdella käsiruuvilla, ne ne vasta rimpuloita ovat.

Mitä tulee 10 mm rakoon vasteen alla, se aiheuttaa ainakin levyn sahaajilla, ettei vasteen korkeampaa sivua sitten käytetä. Noissa laatukoneissa on vasteessa parin millin seevi pöytää vasten tulevassa reunassa, rittää yleensä purutilaksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 3 154
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #25 : 13-06-2018, 07:43:14 »
Jossain kohtaa näissä vaan on tehtävä kompromissi vasteen tekemiseen käytetyn työmäärän ja vasteen käytettävyyden suhteen. Jossain puusepänsirkkelissä (en muista merkkiä) katselin tuota systeemiä. Yhdestä vivusta n. 90 astetta kääntämällä, kun vapautti tuon sivuvasteen, niin sen sai käännettyä haluamaansa asentoon. Vasteen kääntö matalaksi/korkeaksi kestää n. 2 s. Todella näppärä käyttää, mutta aika työläs tehdä. Irrottamalla käännettävä ja pulteilla kiristettävä on helppo tehdä mutta työläs käyttää.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 276
Vs: Mankoilua
« Vastaus #26 : 13-06-2018, 10:06:28 »
Vielä vähän offtopic noista vasteista - työkaveri oli erittäin vakuuttunut että halkaisuvasteen pitäis loppua korkeintaan terän takapuolelle, ei yhtään pidemmäs. Ihmettelin tätä, mutten alkanut vänkäämään kun en keksinyt muuta perustelua kuin sen etten ole nähnyt sellaista missään. Oli joku kässäope tms neuvonut kauan sitten. Onko näin?

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 793
Vs: Mankoilua
« Vastaus #27 : 13-06-2018, 12:11:47 »
Meitä kässänopejakin on moneksi. Siinä on mennyt sekaisin tai unohtunut asioita joko opella tai oppilaalla. Mutta semmoista sattuu kaikille!

Hieno peli, mukava ketju seurata. Kuulin muuten opettaessani aikuisopiskelijoille vasteiden käyttöä että joku oli sahannut finnfoamia halki ja soiro oli pamahtanut otsaan vieden tajun.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 159
Vs: Mankoilua
« Vastaus #28 : 13-06-2018, 12:42:13 »
Oliko kaveri sihtaamassa linjaa otsa pöydän tasalla?

Finnfoami ei ammu niin pahasti takaisin kuin styroksi. Työkaverilta aikoinaan repesi peukalo ns. yli, kun styroxia sirklatessa potkaisi takaisin. Se tahmoo siihen terän kylkeen.

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 398
  • (Piilotettu)
Vs: Mankoilua
« Vastaus #29 : 13-06-2018, 15:51:17 »
Finnfoamia kuten Styroksiakin sahatessa pitää käyttää harvahampaista halkaisuterää ja syöttönopeus pitää olla suuri eikä syöttö saa pysähtyä, niin on parempi onnistumisen mahdollisuus.