Kirjoittaja Aihe: Danish Oil  (Luettu 10584 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Danish Oil
« : 11-01-2006, 19:44:37 »
Kellä kokemuksia aineesta? Jotenkin tuntematta on sellainen olo että jää "rasvaiseksi" onhan kyseessä öljy  :D
Käsittääkseni siihen voi sekoittaa väripigmenttiä?

(Piilotettu)

• Vieras
Re: Danish Oil
« Vastaus #1 : 11-01-2006, 20:57:00 »
Kyllä se aika hyvin kuivahtaa. Danish oil on yksi monista tung-öljyyn (kiinanpuuöljyyn) pohjautuvista pintakäsittelymönjistä, eli seos tung-öljyä, jotain liuotinta ja hartseja. Noita seoksia voi värkkäillä itsekin, jos on taipumusta ja intoa kemikaali-alin hommiin. Oma bravuuri on hautatervan, tung-öljyn, tärpätin ja Le Tonkinois-lakan yhdistelmä. Hyvyydestä en tiedä, mutta haisee ja näyttää tehokkaalta... :)
Puhdasta (melkein) tungia ja muitakin mönjiä saa ainakin Sateenkaariväreistä: http://www.sateenkaarivarit.fi/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 15-01-2006, 18:42:27 »
MInä olen Danish Oililla käsitellyt talouspaperirulla telineen ja pari puulautasta, ja se tahmeus hävisi muistaakseni muutamassa päivässä.
Lautasen kipaisin tähän eteeni ja noin vuoden vanhana se on edelleen todella kiiltävä ja ei ollenkaan tahmea. Emäntä valitti alussa että haisee se aine, mutta tosiaan sekin katoaa muutamassa päivässä. Pitäis käyttää hyvää ainetta enemmänkin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 06-02-2006, 10:52:03 »
Itselläni ei ole kokemuksia Danish Olista mutta seuraavassa projektissa olen ajatellut käyttää sitä. Oheisein linkin mukaan Danish Oil kuivuisi täysin ja vielä melko nopeasti.

http://www.sorvisoppi.com/danishoil.htm

Onko kukaan kokeillut käyttää sävytteitä Danis Oilin kanssa, korvaisko jopa petsauksen?

(Piilotettu)

• Vieras
« Vastaus #4 : 25-04-2006, 14:49:16 »
Kuivuu täysin jopa muutamassa tunnissa.

Olen käyttänyt puuarkun ja puukonkahvam ja kirjoituspöydän käsittelyyn.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 12-03-2007, 19:00:00 »
Kellä kokemuksia aineesta?

Tervehdys

Kävin juuri äsken varmuuden vuoksi kokeilemassa 2 vuotta sitten tehdyn lääkekaapin pintaa (koivua ja mäntyä). Pinta on todella hyvä, ei pätkääkään rasvainen. Ainoa löytämäni negatiivinen puoli Danish olissa on sen haju. Vaikka lääkekaappi on ollut tuossa seinässä kaksi vuotta, niin silti kun sen avaa ja nuuhkaisee ilmaa niin huomaa vieläkin sen hajun. Ei tuo ole suuri miinus, mutta kyllä sen huomaa.

Olen käyttänyt 4-5 eri öljyä ja Danish oil on ehdottomasti parhaasta päästä. Ainoa ehkä hieman parempi on ollut Mestarin öljy, mutta ero on lähes mitätön parin pienen kokeilun perusteella.

t.Masa

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 12-03-2007, 19:58:47 »
Varmaan monen sorvaajan yleisin pintakäsittely aine.
Aika hyvän pinnan saa kun pistää ensin niin paljon kun puu imee ja antaa kuivua  yön yli ennen seuraavaa kerrosta.

Vastaava on kait liberon finishing oil, joku sanoi että olisi jopa parempaa kun danish oil.
Ei ole tullut vielä kokeiltua.
Se ero niillä ainakin esittelijän mukaan on että finishing oililla olis joku luokitus niin että sillä olisi turvallisempaa
käsitellä pintoja jotka ovat tekemisissä elintarvikkeiden kanssa esim.sorvatut kulhot.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 18-03-2007, 18:23:01 »
Danish Oilin huonona puolena pitäisin sitä, että se saostuu turhan nopeasti.
Sehän tietysti johtuu siitä, että putelia availen jatkuvasti, kun ainetta vain sorvatessa käytän
ja vähän kerrallaan eli rätillä pintaan ja liiat pois.  En "jaksa" joka kerta kiertää korkkia kiinni.
Jopa 1/4 litran purkin kanssa kävi niin.
Ei ole auttanut vieläkin pienempään purkkiin siirtäminen. Ehtii saostua sittenkin.
Tärpätillä olen sitten laimentanut ja "hakannut" kokkareet sileäksi, mutta sitäkään ei voi loputtomiin harrastaa.
Käytän kuitenkin tätä öljyä koko ajan, koska en ole parempaakaan löytänyt.
Pintakäsittelyistäni en moitteita ole kuullut (hienotunteisia ihmisiä?)

Kokeilupurkki Liberonin öljyä on (messuilta). Jälki sillä tulee ihan yhtä hyvä. On juoksevampaa eli imeytyy puuhun nopeammin ja sitä kuluu enemmän.
Tämä öljy 1/4 l:n purkissa ei ehtinyt samanlaisessa käytössä saostua.
Ei vain löydy meidän nurkilta kaupoista.

Tietääkö joku Danish Oiliin sopivamman ohentimen?

Maukka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 02-04-2007, 04:04:19 »
MInä olen Danish Oililla käsitellyt talouspaperirulla telineen ja pari puulautasta, ja se tahmeus hävisi muistaakseni muutamassa päivässä.
Lautasen kipaisin tähän eteeni ja noin vuoden vanhana se on edelleen todella kiiltävä ja ei ollenkaan tahmea. Emäntä valitti alussa että haisee se aine, mutta tosiaan sekin katoaa muutamassa päivässä. Pitäis käyttää hyvää ainetta enemmänkin.

en suosittelisi danish oilia puulautasten käsittelyyn, ko. tuote kun ei ole elintarvikehyväksyttyä. vastaavaa öljyä on liberonin finishing oil, joka on elintarvikehyväksytty. plussaa myös ettei se haise niinkuin danish oil. se on myös paksua öljyä kuten danish oil, eli ylimääräinen öljy joka  ei levityksen jälkeen puolessa tunnissa ole puuhun imeytynyt pyyhitään rätillä poies, jottei pinta jää tahmeaksi. kaikilla perukoilla tuota liberonia ei ilmeisestikään ole... helpoiten löytää kai netistä www.pintanikkarit.fi   yksi kerros riittää pintaan, kaksi aina parempi. kolmas alkaa olla jo sellaista tsi-tsiing luokkaa, eli kerrosten lukumäärällä säädellään pinnan kiiltävyystasoa... säilytyksestä: kannattaa kiertää korkki kiinni käytön jälkeen ja pyöräyttää puteli ylösalaisin. kun taas avaat purkin, jää mahdollisesti muodostunut kalvo purkin pohjaan ja suusta tulee taas "uutta" öljyä.. voi myös pistää reiän purkin pohjaan, painaa sieltä turhat ilmat poies ja iskee reikään teipin palasen, ja säilyttää pohja ylös päin. näin se ei lähde saostumaan niinkään nopeasti, jos lähtee ollenkaan.... ilman kanssa kai se reagoi ja sakkaantuu ja alkaa tekemään kalvoa.... väripigmenttejä ei yleensäkään öljyyn kannata sekoittaa? ainakin itse ajattelen niin. kun järjellä ajattelee, ajan myötä käsitelty pinta kuluu, kuluu myös väri ja pinnasta tulee kirjava/läikykäs. siis petsaa pohja ja laita öljy pintaan. itse ainakin teen näin...  ;)

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 12-04-2007, 23:09:47 »
Oli se munkin pakko hakee liberoni finishing oil:ia purkki.
Ja pikasten kokeilujen jälkeen se tuntus mun mielestä olevan parempaa kun danish oil.
Vedin kippoihin hionnan jälkeen 2-3 kerrosta liberonin shellakka kiilloketta ja annoi kuivua yön yli.
Seuraavana päivänä hioin pinnan 0000 teräs villalla  ja sitten pistin 2-3 kerrosta finishing oil:ia.
Ja seuraavana päivänä kiillotin kiillotusvillalaikalla ja tuli melko hyviä.
Täytyy vielä kokeilla muutamaan kippoon
Mutta luulen että kun mun danish oilit loppuu niin en lisää osta.

Ainoa miinus puoli oli että korkki rikkui ekalla aukaisulla ja joutui kaataan öljyn jallupulloon :D

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 19-04-2007, 07:39:41 »

Ja seuraavana päivänä kiillotin kiillotusvillalaikalla ja tuli melko hyviä.

Tarkoitatko kiilloitusvillalaikalla huopalaikkaa?
Minulla amatöörinä ovat hiukan termit hukassa.
Itse käytän tätä huopaa kiilloitukseen. Eli laikka kiinni sorviin ja kierrokset
aika alas muuten tulee palojälkiä, joita et sitten pois saa.
Tällä tavoin kiilloitan Danish Oilin ja Liberonin. Pinta on silkinkiiltoinen ja -tuntuinen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #11 : 19-04-2007, 23:47:00 »
No amatöörejä tässä itsekkin ollaan,ei Suomessa puunsorvauksella elä :'(

En tarkoittanut huopalaikkaa vaan sellasta lampaanvillan näköstä laikkaa
Esim. noita kahta ekaa:  http://www.mirka.fi/oheistuotteet/kiillotus_kiillotuslaikat

Mulla normaalisti taas niin päin että kippo pyörii sorvissa ja laikka porakoneessa/sormissa.
Ja sorvi täysillä kierroksilla.
Yleensä kippo ei irtoo sorvista ennenkuin on valmis.Paitsi jos pintakäsittely aineilla on pitkä kuivumisaika.