Kirjoittaja Aihe: Keittiön pähkinätason käsittely  (Luettu 7392 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Keittiön pähkinätason käsittely
« : 14-06-2012, 10:26:48 »
Uuden keittiön pähkinätasolle (eurooppalainen pähkinä) pitäisi keksiä pintkäsittely. Seuraavia öljyjä näyttäisi löytyvän suoraan rautakaupan hyllyltä Osmo Color TopOil, Liberon Finishing Oil, Liberon/Bloom työtasoöljy. Ja nyt pitää tyytyä kaupalliseen tuotteeseen.

Osmon TopOil taitaa olla ihan käypää tavaraa, mutta kallista. Lisäksi pähkinälle suositellaan öljyvaha 1101 käsittelyä pohjalle. Pitäsi siis lutrata kahdella öljyllä.

Olen kallistumassa noihin Liberoning tuotteisiin, mutta haluaisin kuulla kokemuksia niistä? Mitä eroa on Finishing Oililla ja työtasoöljyllä? Tuo työtasoöljy näyttää paremmin brändätyltä (=kalliimpaa).

Mitä muuten tarkoittaa "Korostaa puun omaa sävyä voimakkaasti" Finishing Oilin kohdalla?

Poissa (Piilotettu)

Vs: Keittiön pähkinätason käsittely
« Vastaus #1 : 14-06-2012, 12:15:39 »
Minkälaisessa käytössä taso on? Käytätätkö leikkausalustana,tai jotakin muuta?
Tavallinen oliiviöljy talouspaperilla siveltynä pitäisi riittää.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 14-06-2012, 12:23:45 »
Mun pitäisi repiä keittiön lattia auki (ainoa lattia jota en remontin yhteydessä uusinut), ja samalla tietty ottaa kalusteet pois. Työtasot teen uudet jos ehdin, tai sitten hion tammitasot ja vedän ihan kylmästi vahan päälle. Ei toi öljy (kiinanpuuöljy) ole ihan mun juttu keittiötasossa. Mielestäni ei saanut riittävän hyvää pintaa, vaikka vettä hylkii.

Eli siis Osmo colorin sitä väritöntä puuvahaa meinaan laittaa. Levitys sienellä, ja hetken päästä ylimääräiset rätillä pois. Sama toistetaan muutamaan kertaan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #3 : 14-06-2012, 15:10:07 »
Eli siis Osmo colorin sitä väritöntä puuvahaa meinaan laittaa. Levitys sienellä, ja hetken päästä ylimääräiset rätillä pois. Sama toistetaan muutamaan kertaan.
Osmon Top Oilin laitoin keittiön työtasoihin niin, että levitin vaahtomuovisiveltimellä syiden suuntaisesti ja tasoitin sitten poikkisyyhyn. Kuivumisen jälkeen "hionta" hienoimmalla teräsvillalla, sitten villasta irronneet jäämät huolellisesti pois ja uutta päälle. 3 - 4 kerrosta, tietysti molemmille puolille ja vielä päällimmäiseen kerrokseen hinkkaus sillä teräsvillalla. Tällä menetelmällä ainakin tuli hyvä tulos.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 14-06-2012, 15:53:55 »
Työtasoa ei ole tarkoitus käyttää leikkuulautana, mutta ruokaa tulee kokkailtua usein. Keittiö ei siis ole pelkkä näyttelytila. Emännällä on vaan tapana jättää likaisia keittiövälineitä ja tahroja tasoille. Pyyhkii niitä sitten kun ehtii. Eli taso ei saisi heti imaista likaa itseensä.

Googlailulla koitin ottaa selvittää noiden kamojen sisältöä. Danish Oil  on kiinanpuuöljyä lisäaineilla höystettynä. Onko Finishing Oil myös kiinanpuuöljypohjainen vai mitä? Joku tällä valitteli, että Finishing Oililla tulee omaan makuun liiankin kiiltävää pintaa.

TopOil koostumus löytyi esitteestä:
• Perusainesosat: luonnollisia
puhdistettuja kasviöljyjä ja vahoja
(auringonkukkaöljy, soijaöljy,
karhiaisöljy, carnaubavaha,
parafiini)
• Lisäaineet: lyijytöntä kuiviketta ja
vettä hylkiviä lisäaineita
• Liuotin: aromaattivapaata
liuotinbensiiniä

Valinta taitaa ollakin kallistumassa TopOilin suuntaan :) Toimisikohan se jos pohjalle imeyttäisi vaikka puhdasta parafiiniöljyä tai pellavaöljyä ja laittaisi sitten TopOilia päälle. TopOilin ongelmana taisi olla, että se ei kovin hyvin imeydy koviin puulajeihin ja siksi sinne alle suositellaan öljyvaha 1101.

Miten tuo TopOil muuttaa puun alkuperäistä sävyä ja kuinka kiiltävä pinnasta tulee?

Ei toi öljy (kiinanpuuöljy) ole ihan mun juttu keittiötasossa. Mielestäni ei saanut riittävän hyvää pintaa, vaikka vettä hylkii.

Mikä pinnassa oli vikana?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #5 : 15-06-2012, 00:04:05 »
Mulla on pähikinatasoissa osmocolorin puuvahaa. TOP oilia ei tullut edes vielä kokeiltua. Huoltokäsittelyn olen tehnyt kerran vuodessa tai puolessatoista. Hyvin tuntuu toimivan. Olisiko noi tasot nyt noin 3v vanhoja. Pähkinä on amerikkalaista jos sillä nyt on väliä. Itse asiassa saarekkeen tasoa ei ole kyllä vahattu kahteen vuoteen, mutta toinen taso missä tehdään ruokaa  tarttee sen huollon aina joskus.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 14-01-2013, 15:59:12 »
Finishing oil on ollut tähän asti käytössä (6+ vuotta). Omana mielipiteenä sillä saa tosi hyvän pinnan aikaiseksi, eikä se kiiltele turhia, mutta koboltilla ja muilla aineilla höystettynä öljyä levitettäessä on suositeltavaa käyttää hanskoja ja tuulettaa hyvin. Lähiviikkoina pitäisi hoitaa homma jälleen, ja nyt siirryn Bloom öljyyn, sillä kun on joku ekohässäkkämerkintä ja vähemmän haitallisen näköisiä ainesosia. Miinuspuolelle menee pitkän tuntuinen varoaika, taisi olla vuorokausi, sekä tuntuvasti korkeampi hinta.

Uuden keittiön pähkinätasolle (eurooppalainen pähkinä) pitäisi keksiä pintkäsittely. Seuraavia öljyjä näyttäisi löytyvän suoraan rautakaupan hyllyltä Osmo Color TopOil, Liberon Finishing Oil, Liberon/Bloom työtasoöljy. Ja nyt pitää tyytyä kaupalliseen tuotteeseen.
Olen kallistumassa noihin Liberoning tuotteisiin, mutta haluaisin kuulla kokemuksia niistä? Mitä eroa on Finishing Oililla ja työtasoöljyllä? Tuo työtasoöljy näyttää paremmin brändätyltä (=kalliimpaa).

Paikalla (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 14-01-2013, 20:17:59 »
Liian kiiltävän öljytyn tai miksei lakatunkin pinnan saa haluamalleen mattausasteelle ihan hiomalla sopivalla vesihiomapaperilla.

Itse olen tykästynyt tuohon finishing oiliin ja muutamiin kalusteisiin lutrannut pellavaöljyä tai vernissaa reilusti alle ja pintaan pari-kolme kerrosta tuota öljyä välihiontojen kera ja lopullinen pinta viimeistelty kevyesti hiomalla esim 800 hiomapaperilla. Tulee todella sellainnen silkkinen mattapinta.

Levitys reilusti "holvaamalla" öljyä pinnalle ja ylimääräisen poispyyhintä ennen kuin kovettuu liikaa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #8 : 14-01-2013, 21:04:00 »
Ketjun aloittaja päätyi lopulta TopOiliin. Nyt kun tuosta on puolisen vuotta kokemusta, niin ei voi valittaa. Jonninverran pähkinän sävy käsittelystä tummui, mutta sama vaikutus taitaa olla kaikilla öljyillä. Pinnasta ei tullut mitenkään kiiltävä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 19-01-2013, 22:53:21 »
Tuli sitten työstettyä Bloom työtasoöljyä tason pintaan. Ensi vaikutelma oli että tämähän on tapettiliisteriä, joltisenkin piti ohentaa vedellä että sai ohjeen mukaisesti ohuita kerroksia. Suhteellisen kovassa kulutuksessa olevassa tasossa on käytön jälkiä, enkä ollut oikein tyytyväinen Bloomin "peittävyyteen". Ainetta oli ihan mukava läträtä kyllä, eikä hajuhaitoista voinut puhua. Vaan Finishing Oil tuli lopulta laitettua tuohon päälle, pienen ketutuksen ja hionnan jälkeen. Onneksi oli vanhaa varastoa jäljellä.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #10 : 20-04-2018, 04:07:30 »
Viestiketjusta on jo aikaa aika paljon, mutta itsellä samanmoisia suunnitelmia pähkinärasian kanssa. Ostin jo Topoilia ja huomasin saman, että vaatii pohjustuksen. Käyttikö siis pohjustusöljyä vai löitkö topoilin suoraan pintaan?