Kirjoittaja Aihe: Suuri käsivalaisinkeskustelu  (Luettu 23201 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
Suuri käsivalaisinkeskustelu
« : 15-08-2012, 04:09:41 »
Uskon että iltojen pimentyessä lyhtyjä, otsalamppuja ja käsivalaisimia kaivetaan kaapeista ja todetaan akkujen hyytymisiä, osa porukasta saattaa jopa pitempäänkin etsiä luottovalaisintaan. Iso osa kotiverstaastani on ihan pihalla joten valon määrä ja saatavuus kiinnostaa. Mulla on ollut 12 vuotta Magcharger, päivittäistä käyttöä ei ole ja akku on nyt jo kypsä. Uusia akkuja näyttää olevan myytävänä joten ei hätää.

Toista, ei ihan pientä valaisinta tekisi mieli ja internetin aavikko tarjoaa runsautta erilaisten ledivehkeiden muodossa. Taskukokoinen ei käy koska hukkaan sellaiset, perinteisessä paristomittakaavassa joku 3D-kokoinen olisi paras. Dealextremeä, varuste.nettiä ja taskulamput.fittiä olen kahlannut mutta kaikkien kehut ylittävät toisensa, käyttökokemukset kiinnostavat aiempaakin enemmän. Lisäksi lampuissa näyttää nykyään olevan kaikenlaisia vilkkutoimintoja mutta mutkikasta käyttöliittymää en kaipaa, riittäisi pari valintaa - tehokas ja vähemmän tehokas. Yritän listata ihanneominaisuuksia:

- taskukokoinen lamppu katoaa, ei käy
- pamppua en tarvitse, 6D mag on liian iso
- akut on aina tyhjänä kun lamppua tarvii, saa voida käyttää markettiparistoilla
- jos ladattava niin lampun purkaminen latausta varten ja akun irrottaminen tympäisee
- jos ladattava niin pitää olla seinäkiinnikkeet sekä 12/24VDC että 230VAC
- pyöreä runko on huono, magit alkaa pyöriä pakoon kun ne laskee asvaltille
- ysikymppinen mutkarunko ja klipsi olis kiva että saa tilapäisesti kiinni takin rintataskuun, eräänlainen hands-free
- hintaluokka noin tai alle satanen, sis. mahdollisen akun ja laturin tai pari satsia paristoja
- ei tarvii olla kylän tehokkain, naapureille elvistely ei ole päämäärä
- magchargerin valovoimaa lähelle pitäisi päästä
- valaisimen on siedettävä sadevettä ja lätäköitä kunnialla mutta ei tarvii osata sukeltaa
- lampussa ei saa olla tsiljoonaa eri vilkkuvaihtoehtoa jonka käyttöliittymää hallitaan yhden napin painallusten lukumäärällä tai muulla kikkailulla
- spotin fokuksen säätö heijastinta kiertämällä on hyvä juttu jos ei tarvi pelätä että kierre loppuu
- pitkällä takuulla ei tee mitään, käytön jälki rungossa kääntyy aina käyttäjää vastaan. Varaosia pitää olla ostettavissa myös ensi vuonna

Kaikkea ei voi saada, 2-4C/D ledmag tai honkkarin kiinalainen airam pattereilla ja lankapolttimolla alkavat näyttää vaihtoehdoilta mutta olenko jättänyt jotakin huomaamatta? Maapallon isoin HID-tykki olis tietenkin hieno mutta fyrkat ja käyttötarve eivät kohtaa.

Muutkin fikkariajatukset, kysymykset ja mielipiteet voi lisätä ketjun jatkoksi ettei aihe pilkkoudu ympäri kooveetä.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa (Piilotettu)

Vs: Suuri käsivalaisinkeskustelu
« Vastaus #1 : 15-08-2012, 04:33:06 »
Täällä myös on noita lamppuasioita pohdiskeltu ja seassa ihan asiaakin http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php/84447-Paras-taskulamppu!

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #2 : 15-08-2012, 08:13:52 »
- taskukokoinen lamppu katoaa, ei käy

Mulla kulkee aina mukana avaimenperässä ITP A3 EOS. Ei katoa tai sitten katoaa avaimetkin. Valotehoa riittää useimpiin pikkuhommiin. Tämä ei kylläkään vastaa kysyjän speksejä, mutta on kätevä paikassaan.

Poissa (Piilotettu)

• Puujousi
« Vastaus #3 : 15-08-2012, 08:53:18 »
Voisin suositella Fenixiä, ja sieltä erityisesti tätä:

http://www.fenixvalaisimet.fi/index.php?route=product/product&path=68_86&product_id=73

Valoa riittää! Fenixin lamput ovat ehkä hieman kalliin tuntuisia mutta varmasti hintansa arvoisia. Niissä on yksityiskohdat mietitty. Esimerkiksi virransyöttö on reguloitu, jolloin valoteho pysyy koko ajan samana, eikä valo himmene pattereiden/akkujen hiipuessa. Itselläni on yksi Fenix, ja oikein tyytyväinen olen ollut, toinen tulee nyt syksyllä tilattua. Olen tilannut myös muutaman lampun DealExtremestä ja kyllähän se edullinen hinta näkyy heti laadussa, ei tarvi toista kertaa tilata.
Puujousi - historia, käyttö ja veistäminen
www.puujousi.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #4 : 15-08-2012, 09:25:58 »
Moi,

Eikös tavallinen isompi ledifikkari kuitenkin täytä speksit. Pyöreän kappaleen poispyörimistä voi usein hallita vaikkapa kiertämällä rungon ympäri riittävän pitkän nippusiteen jonka ylijäävä osa jätetään katkaisematta.

Mutta, Se on kyllä myös totta että lampun pitäisi olla semmoinen että sen saa justiinsa haluamaansa paikkaan ja asentoon, niin että se valaisee pelkästään kohdetta eikä ollenkaan omaa öögaa. Se voi olla joskus yllättävän vaativa haaste.

Makitan parempi:

http://www.makita.fi/tool/new/STEXBML801.html

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #5 : 15-08-2012, 09:42:54 »
Vähän olen eri mieltä Ramin ajatuksista. Pitkä takuu on oikein hyvä asia. Kuinka sitä tulkitaan on taas yrityskohtainen asia. Fenixin maahantuojan kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa takuuasioissa.

Itse pidän Fenixin tuotteista, koska lamput toimivat niin kuin pitää, ovat laatumateriaaleista tehty, niissä on vakiojännite-elektroniikka (toisin kuin esim led lensereissä), lumenit ovat oikeita lumeneita eikä  kiinalaisten "paperilumeneita" mitä dealextremen valaisimissa käytetään. Saattaa syynä olla myös se, että myyn niitä viraapelihomminani :D

Spotin fokuksen säätö on minun mielestäni eilispäivää, koska ainakin nämä fenixin lamput on suunniteltu niin että valokeilassa on kirkas keskiosa ja reilusti hajavaloa ympärillä ilman mitään mustia "kuolokohtia". Ainakan omassa käytössä en ole mitään säädettävää keilaa enää kaivannut sen jälkeen kun näitä vehkeitä hankin ensin omaan käyttöön ja sitten jokusia myyntiinkin.

Valovoimaltaan jokainen näistä pieksee maglitet 100-0. Tai no ei se kaikista pienin ja halvin avaimenperälamppu mutta lähes kaikki muut. On minulla niitäkin viisi kappaletta.

Yksi osan spekseistä täyttävä olisi uutukainen RC 10, joka on ladattava ja mukana on seinäteline sekä verkkolaturi että autolaturi. Se kyllä pyörii, mutta on vesitiivis ja pudotuksenkestävä.

Mutkalle väännettävä olisi MC11, jonka saa otsalampuksikin viritettyä.  Se toimii yhdellä AA-paristolla. Aika pieni se siis on kooltaan, joten voi olla että hukkaat sen.

Sitten on sellainen mahdollisuus, että ostat jokun käsivalaisimen ja otsavalaisinlisävarusteen. Saat samaan nauhaan kiinni vaikka kaksi lamppua ja käänneltyä ne mieleiseen asentoon.

No, meni mainoksen puolelle, mutta noita Fenixin vaihtoehtoja kyllä kannattaa tutkia. Laturit ja akut saa edullisesti sitten tuolta: http://www.akkula.fi/

Ilkka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #6 : 15-08-2012, 10:17:49 »
Hei,

Kuis toi sitten, uutta ajattelua suoraan suomesta!

http://www.proledon.com/

T. Simo
Aiempi nimimerkki Simoah

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #7 : 15-08-2012, 10:40:24 »
Mulla on pari vanhempaa ukee toiminut hyvin, ihan noin isoille ei ole ollut tarvetta, mutta pitääpä tästä innostuneena katsoo jotain sopivaa.

UK eli Underwater Kinetecs siis on vakuuttanut minut ennen, tosin jos ovat siirtäneet valmsitusta tai ostavat osia kiinasta, niin sitten pitää katsoo jotain muuta.

Noiden muoto/erometria ja käyttöominaisuudet on yleensä sen verran vakuuttavat, että tarvii miettä miten noita muita leegoja asettelis ja kokois.

Mun lähestyminen olis kaliberiltaa hieman pienempi, mutta saat idean:

1) Mä lähestyisin siltä kannalta, että jos on tarve kohtalaisen luotettavalle valolle, niin harkitsisin jotain yksinkertaista ja tukevaa perusmallia alkaaliparistoilla tms. Esim. tollainen peruvehe (UK4AA), ei tarvii kikkailla nappien kanssa ja pelata nintendoo, muttei tarvii pelätä, että auton alla räyjäyttää bensat (ATEX):
http://www.uwkinetics.com/products/uk4aa-eled-cpo-tail-switch

2) Sitten jos haluaa ruveta kikkailemaan akkujen kanssa ja hyväksyy niihin liittyvät asiat, niin tollainen:
http://www.uwkinetics.com/products/nitex-eled-rechargeable-lithium
ja teipattu lähelle valaisimen pitopaikkaa 2 kpl CR123 patteria kirkaassa muovikotelossa (noiden hyllyikä ylitää sekä alkaaliparistot, että akun todennäköisen käyttöiän).

3) Otsalamppu muuhun käyttöön + lisäksi, eikä tarvii olla kalliskaan. Perusledilamppu + aina luotettavat alkaalit on hyvä perusyhdistelmä. Ei tarvii taistella vielä yhden laturin kanssa, patterit on "ladattu" lähes aina ja jos lyö otsansa johonkin, niin voi keskittyä kuhmun hieromiseen eikä kalliin lampun pilallemenon voivotteluun....osta samalla kaksi.

Noita löytyy hieman isompiakin, jos kokee sellaiselle tarvetta:
http://www.uwkinetics.com/products/sl4-eled

Minä en ole hirveen innostuntu noista "jatkuvasti" latauksessa olevista laitteista, siinä yritetään optimoida satunnaisen käytön tarvetta vs. akun kesto jatkuvassa latauksessa ja se on mahdoton yhtälö, paitsi jos vaihdetaan akku säännöllisesti, vähän kun UPS:ssa.

Sumun vinkin idea työvaloksi olisi hyvä....jos sattuu olemaan mukana ja säännöllisessä käytössä (kierrossa) sopiva akkuja.

Kotona mulla on ripoteltuna sielätäällä hehkulampulla/alkaaliparisoilla toimivia halpoja fikkareita sähkökatkojen yms. satunnaiskäytön varalle. Olis pitänyt ostaa enmpi niitä armyylijäämä myymälöissä roikkuvia mutkalamppuja aikoinaan.

PekkaNF

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #8 : 15-08-2012, 11:02:42 »
Kätevin valaisin tällä hetkellä on akkuporan kylkiäisenä tullut nivelkääntöinen akkuvalaisin. Ei huku purukasoihin eikä eksy kaverin taskuun. Sitten on kasa sekalaisia kynäfikkareita siellä sun täällä. Magliteja en ole enää ostellut kun katoaa aina johonkin. Sitten on avainipussa avaimenperä ledejä. Näillä mennään...
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #9 : 15-08-2012, 11:17:11 »
Joo, mullakin on pari tuollaista akkukoneen lisuketta. Ne oli vuosikausia hyviä, mutta vuosi sitten ostin muutaman pienen Led Lenserin ja jo niiden valoteho hakkaa mennen tullen 12 voltin akkukonelampun  :'(
Nyt onkin hakusessa em. lamppuihin sopivat ledipolttimot tavispolttimoiden tilalle.
...

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #10 : 15-08-2012, 11:53:44 »
Yksi vaihtoehto on ostaa kottikärryllinen Lidilin halpoja kumikuorisia led-fikkareita.Itse yllätyin hyvästa hinta/laatu suhteesta.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

Suuri käsivalaisinkeskustelu
« Vastaus #11 : 15-08-2012, 12:58:35 »
Ledlenserin P5R http://www.nordictrail.fi/led-lenser/p5r.html on omassa käytössä osoittautunut huippulaitteeksi. Tuli vuosi takaperin laitettua. Toiseksi lampuksi olen ajatellut joko H7R tai H14R. Noi olis tuota yläpohjaa laitettaessa paljon näppärämpiä otsakiinnityksen takia. Ja autonlaitossa kans.

Noi Ledlenserit kannattaa hakea kivijalkamyymälästä eikä maahantuojan verkkokaupasta. Hinta on selkeesti halvempi. Tai esimerkiksi Progearin verkkokaupasta saa kans vähän halvemmalla (progear.net).

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #12 : 15-08-2012, 13:43:10 »
Itse olen ollut varsin tyytyväinen Philipsin 4,5v litteä pariston valaisimeen. Helppo käyttää ja saa roikkumaan napista, maksoi vissiin 5€. Kirpputorilla näin kerran sen armejan mallin jossa kolme väriä ja vilkutustoiminto, vieläkin harmittaa kun en ostanut. Ei tietysti pidä vettä, eikä kestä kauaa työkäytössä. Paras omistani on juuri tuo Jopen mainostama porakoneen akulla toimiva kylkiäinen, Panasonik, se pysyy pystyssä ja saa aseteltua useampaan kulmaan.
- hanski

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #13 : 15-08-2012, 14:03:55 »
Mul on edelleen Fenix HP10 ja olen tyytyväinen, ainoastaan hihna alkaa olla suorastaan saastainen johtuen kovasta käytöstä.
Kaverina on Lidl:n ladattavat patterit, ihan hyvä arvosana niillekkin.

Aiempi keskustelu http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=6969.msg79503#msg79503

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #14 : 15-08-2012, 14:18:54 »
Ota hihna irti ja pese. Ei ole iso homma. Onkos noissa Underwater kineticsin lampuissa muovilinssi, niin kuin magliteissä? Maglitet ainakin naarmuuntuvat tosi nopeasti ihan kamalaan kuntoon kun taas fenixeissä on karkaistu lasilinssi johon ei naarmua ihan pienellä saa.