Kirjoittaja Aihe: Tupen tekoa  (Luettu 70351 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
Vs: Tupen tekoa
« Vastaus #15 : 22-08-2012, 15:53:22 »
Vahattua purjelankaa myy venetarvikeliikkeet ja Bauhaus.
http://www.marlowropes.com/leisure-marine-products-1/accessories/whipping-twine.html
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa (Piilotettu)

• Saku puukko
« Vastaus #16 : 22-08-2012, 17:44:04 »
Hyvä jos kelpaa ja joku vinkkiä ja innostusta saa tähän puukon teon jaloon harrastukseen. Olen itse saanut Kotiverstaalta niin paljon ja laajasti hyvää tietämystä, että mukava antaa välillä vähän takaisinkin.

Tuosta langasta sen verran, että käytän vahalankaa, jota myy puukkotarvikeliikkeet. Tai viimeisin rulla on ostettu ihan lähimmältä pikasuutarilta. Pikilanka olis varmaan sellainen aito juttu, mun kokeiluni sen parissa vain ovat aina päättyneet niin sottaisesti, että olen tuohon vahalankaan tyytynyt.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #17 : 22-08-2012, 19:05:29 »
Tyylikäs kokonaisuus, puukko ja tuppi. Ei mitään turhia krumeluuria ja tuo perinteinen tupen muoto on varmasti käytännöllinen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #18 : 22-08-2012, 19:59:50 »
Hyvä jos kelpaa ja joku vinkkiä ja innostusta saa tähän puukon teon jaloon harrastukseen. Olen itse saanut Kotiverstaalta niin paljon ja laajasti hyvää tietämystä, että mukava antaa välillä vähän takaisinkin.

Tuosta langasta sen verran, että käytän vahalankaa, jota myy puukkotarvikeliikkeet. Tai viimeisin rulla on ostettu ihan lähimmältä pikasuutarilta. Pikilanka olis varmaan sellainen aito juttu, mun kokeiluni sen parissa vain ovat aina päättyneet niin sottaisesti, että olen tuohon vahalankaan tyytynyt.
Nyt heräsi uteliaisuus, että mitä vahaa tuossa vahalangassa mahdetaan käyttää. Varmaan käy useampikin vaha, mutta onko joku tehnyt tuollaista. Itsellä olisi tanko vanhaa Suutarinpikeä, mutta sitä ei raaski kokeiluihin paperistaan purkaa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #19 : 22-08-2012, 23:35:00 »

Paljon on jo tätä työkuvausta kiitetty, tässä yksi lisää! Tuolla jossain puukkosivuilla on semmonenkin aihe kuin "tupen teko", joskus sieltä lukenut aiheesta. Tämä kuvaus n. 6 kertaa parempi, tällaista tietämätöntä ajatellen ainakin.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #20 : 23-08-2012, 00:20:07 »
Oli ilo nähdä miten tuon kauniin puukon nätti tuppi muotoutui !
- hanski

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #21 : 23-08-2012, 10:45:39 »
Vahalankaa voi itse tehdä sopivasta pellavalangasta mehiläisvahan kanssa; Sulatetaan mehiläisvahasta möykky. Tähän käy tuikkukynttilän foliokuppi. Vedetään lanka muutamia kertoja peukalon ja möykyn välistä, jolloin se lämpiää ja vaha tarttuu pintaan. Vedellään vielä pari kertaa sormien välistä niin tasoittuu. Jos sormet ei tykkää, voi käyttää myös pientä kaksin kerroin taiteltua nahanpalaa jolla vetää lankaa. Kitka sulattaa vahan, jolloin se imeytyy syvemmälle kuituihin.
 Kun möykyssä alkaa olla kovasti railoja, sulatetaan uudestaan möykyksi.
Vahan tarkoitus on suojata kuituja vedeltä ja paskalta,( hevosvarusteissa erityisen tärkeää,) ja toisaalta ommel "kiinnittyy" paremmin kun lanka on hiukan tahmea.
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...

Poissa (Piilotettu)

• Ylläpito
« Vastaus #22 : 23-08-2012, 12:12:38 »
Mä olen juuri tuolla Riiviön tavalla tehnyt vahalankaa purjeompeluhommiin, sillä erotuksella että olen laittanut sulattaessa vähän tervaa vahan joukkoon.

Pekka

Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #23 : 23-08-2012, 19:43:38 »
Pitänee siis tehdä vähän lankaa varastoon. Pikilankaa mulle on jostain parinmetrin pätkä kulkeutunut.
Sitten mulla onkin kaikki tarpeellinen, terät, kahva-aihiot, nahkat ja langat.   Puuttu vain se "lähtölaukaus".
No eiköhän talvella täällä hankien keskellä löydy senverran innostusta.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #24 : 23-08-2012, 20:19:07 »
Vasta nyt luin tämän ketjun ensikertaa ja heti iso kiitos Sakulle.
Mulla on muutama tehty puukko, mutta ei yhtään tuppea kun en tiedä miten sen tekeminen tapahtuu - nyt tiedän.  O0

Kim

Poissa (Piilotettu)

• Ylläpito
« Vastaus #25 : 23-08-2012, 22:26:17 »
Mulla on muutama tehty puukko, mutta ei yhtään tuppea kun en tiedä miten sen tekeminen tapahtuu - nyt tiedän.  O0

Mä olen periaatteessa tienny, mutta vaikka kuinka käteensopivaa puukonkahvaa olen ittelleni vuollut niin yhtään ihan oikeaa tuppea ei ole vielä irronnut  ::). Ei se ompelusta kiinni ole, mä olen nahasta ommellut hienon repun, pistoolikoteloa ja purjekankaasta sitten vaikka mitä. Mutta ne mun tupet on ollut lestittomia lössyköitä. Merimiespuukon versiossa semmoista ei kuulukaan olla, mutta tuo mun hienoin puukkoni on terotettu melkeen jo mummunhampaaksi verstaspuukkona ja sille ei ole vieläkään tuppea. Verstaspuukkoa on niin helppo säilyttää vaan siinä hyllyn oikeessa lokerossa...

Pekka
Puutyöneuvoja ja propagandaa - http://www.sihistin.fi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #26 : 23-08-2012, 22:38:06 »

Mutta ne mun tupet on ollut lestittomia lössyköitä.

Noh, on mullakin yksi tuollainen tuppi johon tuo kuvaus sopii. Mistähän nahkarotsista siihen nahan repäsin.  ;D

Haluaisin tehdä puukon jota voi kanniskella retkillä mukana, mutta juuri tuon takia en ole tehnyt sitä kun en ole osannut tehdä oikeanlaista tuppea. Toinen ongelma mihin laiskuuttani en ole etsinyt ratkaisua on se että mistä saa oikeanlaista nahkaa kun tarpeet ovat aika pieniä.

Verstas puukot ovatkin sitten kokonaan toinen juttu. Niitä voi pitää siinä pöydän kulmalla josta sen tottuneesti aina tarvirraessa löytää, eikä se vaadi tuppea.

Kim

Poissa (Piilotettu)

• Valvoja
« Vastaus #27 : 25-08-2012, 19:54:06 »
Hieno selostus kuvineen. Sitten jatkona olisi mukava kuulla ammattilaisen tapa takoa tuo terä, kun näkyy olevan tuo dokumentinkin tekeminen kädentaitojen lisäksi hallussa. Itsekin muutaman terän takoneena, aina se terä on esiin ilmestynyt sieltä raudan sisältä, joskaan ei varmasti helpoimmalla tavalla. Kuitenkin tekotapoja on useita, joten olisi hauska nähdä toisten tapoja.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #28 : 27-08-2012, 15:42:06 »
Tupen saumasta saa sileän, jos ei siis puukolla saa vedettyä sitä ihan nappiin, kun kaapii saumaa lasinpalalla, jossa on terävä reuna. Kevyttä trimmausta. Myös liivateliuoksella voi viimeistellä nahan reunan, nyylata sen kosteana sileäksi, jolloin liivate sitoo kuidut ja pinnasta saa sileän. Rasvaa päälle ja siisti lopputulos on taattu.
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #29 : 27-08-2012, 19:32:32 »
Vilä pidemmälle vietynä sauma voidaan " kuumavahata", kuumalla pummeli raudalla vedetään ko käyttöön tarkoitettua vahaa sauman päälle.
tutkitaan ja ihmetellään