Kirjoittaja Aihe: Tupen tekoa  (Luettu 70350 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

Vs: Tupen tekoa
« Vastaus #30 : 27-08-2012, 20:06:42 »
Todella hyvä ja kivasti toteutettu työnkuvaus  O0

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #31 : 30-12-2012, 09:58:46 »
Tein verstaspuukkooni tupen ja samalla kun siihen kaupan kenkävahaa hinkkasin tuli mieleen, että kun minulla on kaapissa mehiläisvaharaetta niin voisiko siitä tehdä itse kenkävahaa.

Pellavaöljystä ja mehiläisvahasta olen sekoittanut vahaa jolla olen huoltokäsitellyt puista leikkuulautaa.
En tiedä kuinka hyvin pellavaöljy ja nahka sopivat yhteen, mutta haluaisin kokeilla jotain toista ainetta missä ei olisi tuota itsesyttymisen vaaraa. Ei sitten tarvitsisi heti hävittää niitä rättejä joilla vahaa nahkaan hankaa. Olisiko ehdotuksia mitä ainetta kannattaisi kokeilla?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #32 : 31-12-2012, 14:17:13 »
Taidan mäkin laittaa lusikkani tähän soppaan.
Täällä Vammalan kansalaisopistolla olin muutaman vuoden puukkokursssin opettajanakin  ja siellä tehtiin pikilanka kertaamalla ohutta pellavalankaa sopivan paksuiseksi ja sitten piettiin suutarin piellä nahkalapun välitse vetämällä sopivaksi katsomalla määrällä...että oli pikisen näköinen ja tuntuinen lanska...ei saanut olla klönttejä.

Sitten lesta tehtiin sillai ettei tehty liimaamalla ollenkaan tuota takapuolta vaan se jäi avoimeksi ommelta vastaan.

Saumaa ei myöskään liimalla käsitelty vaan ainoastaan liimaa laitettiin lestan ja nahan väliin ompeluvaiheessa.
Pasi Lehtimäki
Stormi

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #33 : 31-03-2013, 00:45:32 »
Tuon http://www.mamut.net/gjknives/subdet1.htm linkin takaa löytyy runsaskuvainen kertomus puukontupen teosta. Teksti on englanniksi.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #34 : 06-04-2013, 00:10:13 »
Kysyisin tuosta ompelusta, tai lähinnä reikien tekemisestä. Merkkausrissan tai haarukan jälkiin on helppo pistää reiät oikeisiin kohtiin, mutta miten on mahdollista saada se reikä läpi niin että se tulee myös vastapuolen nahkaan oikeaan kohtaan? Sitä toista reunaa on vaikea pitää paikallaan niin että naskalin saisi pistettyä kerralla läpi molemmista. Vaatii vähän voimaa kuitenkin ja se toinen puoli karkaa eikä sormilla oikein jaksa kiristää sitä muotoonsa tarpeeksi lujaa. Kun olen tehnyt ommelta niin pistopuolelta se on tasainen, mutta toiselta puolelta reikien paikat heittelevät koska en ole saanut mitenkään naskalia osumaan "vastapuolen" nahan nurjalta puolelta oikeaan paikkaan.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #35 : 06-04-2013, 09:55:43 »
Koulussa me saimme reijät samoihin kohtiin niin että kun nahka on muotoiltu ja taka osa josta se ommellaan se liimataan kiinni ja porattiin 2mm reikiä ja ommeltiin kiinni. Hyvin on vielä pysynyt. Suoraan reiät tulevat kunhan poraa tasaisella alustalla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #36 : 07-04-2013, 11:22:48 »
Merkkausrissalla kannattaa merkitä reiänpaikat sauman molemmilta puolilta jolloin jos ensimmäinen tikki on kohdallaan tulee seuraavat varmasti tällä menetelmällä reikien osalta oikein. Ja naskalilla reiät merkkien kohdalta molemmilta puolilta, ei kannata tehdä reikää vain yhdeltä puolelta.
Äläkä koeta merkitä koko saumapituutta kerralla vaan ainoastaan 4-15 tikkiä, välillä pitää kiristää ja muotoilla nahkaa.

Minä aloitan ompelemisen ylhäältäpäin. Silloin voi aloittaa suoralla saumalla joka on mielestäni helpompi kuin kaareva alapäästä aloitettuna.

Poissa (Piilotettu)

• Saku puukko
« Vastaus #37 : 08-04-2013, 14:43:41 »
Jep, sen haarukan tai merkkausrissan idea on osin juuri siinä, että merkataan reiän paikat kumpaankin puoliskoon erikseen, samasta kohdasta aloittaen ne reiät osuu pakosti kohdakkain. Haarukka mielestäni jopa rissaa parempi, koska haarukalla saa samalla painettua nahkaa oikealle kohdalleen. Ja alkuun vain muutama reikä ja ommel kerrallaan, maltilla. Nahkaa voi kostuttaa välillä jos ehtii kuivua tai laittaa koko tekeleen välillä pakastimeen säilöön ja jatkaa seuraavana päivänä tai seuraavalla viikolla, kun on taas into kohdillaan.

Poissa (Piilotettu)

• http://veistely.mbnet.fi/
« Vastaus #38 : 08-04-2013, 21:57:17 »
Hieno tupenteko selostus, kiitos siitä. Onko tuo tikki sama mitä kengän tekijät kutsuvat lukkotikiksi? Onko olemassa jotakin vielä vahvempaa tikkausta. Miten tuollaisten vahattujen tai keinokuituisten lankojen kanssa kannattaa päätellä ettei purkaudu, liima ei välttämättä tartu solmuun ja keinokuiduissa ei solmukaan pidä oikein kunnolla.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #39 : 08-04-2013, 23:47:16 »
Lukkotikiksi yleensä mielletään semmonen mitä ompelukone tekee, elikkäs kaksi erillistä lankaa. Tuo vois olla satulasepän ommel, ei oo ihan tarkkaa käsitystä mikä se oikein virallinen termi on.

Mä oon tehny semmosiin oikein jämyihin saumoihin silleen että joka tikissä langat kiertää toisensa, laitan pikku kuvan ohessa.

Noihin keinokuitulankojen päättelyyn toimii sytkäri, sulattelee ne päät sievästi siihen solmun yhteyteen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #40 : 10-04-2013, 16:42:06 »
Lukkotikiksi yleensä mielletään semmonen mitä ompelukone tekee, elikkäs kaksi erillistä lankaa. Tuo vois olla satulasepän ommel, ei oo ihan tarkkaa käsitystä mikä se oikein virallinen termi on.

Mä oon tehny semmosiin oikein jämyihin saumoihin silleen että joka tikissä langat kiertää toisensa, laitan pikku kuvan ohessa.

Noihin keinokuitulankojen päättelyyn toimii sytkäri, sulattelee ne päät sievästi siihen solmun yhteyteen.
Juuri tuota kuvan tikkiä sanotaan lukkotikiksi valjassepänhommissa. Sitä käytetään lähinnä pyöreää remmiä ommellessa, jottei ommel löysty sitä mukaa kun sen on saanut kiristettyä. Muu satulasepäntikki on ihan suoraa molemmat-neulat-yhtaikaa-läpi tikkiä.
Muistakaa sitten kiristää paksuissa nahoissa ommel kireälle, niin sauman eläminen vähenee= langat kestää kulumatta.
Ohutpäinen kolvi käy myös päättelyyn, viimeiset pari milliä kun sulattaa "tatiksi", niin ei purkaannu.
Satulasepillä säännön mukaan ommellaan 7 tikkiä takaisinpäin sauman lopusta, tällöin ei sauma kuunaan käy löystymään...
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #41 : 11-04-2013, 11:46:50 »
Ahaa, eli normaali satulasepän ommel on niinkuin kaksinkertaista juoksutikkiä, ja tuo kuvassa oleva on semmoista "heavy duty" varianttia?

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #42 : 11-04-2013, 17:42:11 »
Ahaa, eli normaali satulasepän ommel on niinkuin kaksinkertaista juoksutikkiä, ja tuo kuvassa oleva on semmoista "heavy duty" varianttia?
Jep jep. Koneompeleeseen nähden hirmuisen paljon kestävämpää, jos toinen tikki katkeaa, toinen on vielä jäljellä. Konetikissä jos lanka katkeaa, alkaa heti löystymään koko ommel...

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #43 : 08-05-2013, 07:15:41 »
Kiitos ohjeista tyylikkäine kuvineen, lopputulos on todella hieno! :) Itsekin sain ensimmäisen ommellun tuppeni näillä ohjeilla tehtyä. Ja heti heräsi into, että pitää päästä toista tekemään. Taidan seuraavaksi tehdä uudet tupet kaikkiin kotoa löytyviin puukkoihin...  :D
Rautalangasta viäntäen -blogini
http://tn-opetus.blogspot.fi/

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #44 : 09-05-2013, 21:51:47 »
Kiitos ohjeista tyylikkäine kuvineen, lopputulos on todella hieno! :) Itsekin sain ensimmäisen ommellun tuppeni näillä ohjeilla tehtyä. Ja heti heräsi into, että pitää päästä toista tekemään. Taidan seuraavaksi tehdä uudet tupet kaikkiin kotoa löytyviin puukkoihin...  :D
O0 Joka puukolla pitäis olla tuppi, miten niitä muuten mukana kuljettaa... Kurkistavat kassin kyljestä...