Kirjoittaja Aihe: Mitä levyä keittiökaappien taakse?  (Luettu 10503 kertaa)

Paikalla (Piilotettu)

• (Piilotettu)
  • (Piilotettu)
    • Vemax
Vs: Mitä levyä keittiökaappien taakse?
« Vastaus #15 : 09-07-2017, 18:12:11 »
Olisiko OSB sopiva?
Vanerin työstettävyys, mutta edullisempi.

https://www.byggmax.fi/levytavara/rakennuslevyt/vanerit/osb-levy-p10093
Jos se toimii, älä koske siihen.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #16 : 09-07-2017, 18:45:09 »
Olisiko OSB sopiva?
Vanerin työstettävyys, mutta edullisempi.

https://www.byggmax.fi/levytavara/rakennuslevyt/vanerit/osb-levy-p10093

Joo, kiitos. Vielä parempi ratkaisu.
Tuota oli 11mm ja 18mm. varmaan se 11m riittää, kun tuleehan siihen sitten kaapit kiinni, niin ei kieroudu?

Paikalla (Piilotettu)

• (Piilotettu)
  • (Piilotettu)
    • Vemax
« Vastaus #17 : 09-07-2017, 18:51:56 »
Tuntuu pitävän ryhtinsä paremmin kuin vaneri.
Minulla on nyt ollut patiolla pari kuukautta muutama 11 mm levypala (1100x400 mm) nojallaan seinää vasten, ja pahiten taipunut on puolisen senttiä notkolla.
Eihän niitä saisi säilyttää tuollaisessa asennossa, mutta laiska mikä laiska...

Jos se toimii, älä koske siihen.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
« Vastaus #18 : 03-01-2018, 13:05:49 »
Vaikka olen foorumia usein lueskellutkin (ja erittäin paljon hyvää tietoa saanut), nyt piti vihdoin rekisteröityä tämän ketjun takia:

Harkitaan rakennusaikaiseksi asumukseksi ja sen jälkeen samassa paikassa harrastustilana/vierastalona toimivan uuden talovaunun tilaamista Virosta "sisustusvalmiina" (laitetaan pinnat itse koska haluan mm. varmistua että wc-pesuhuone on vesieristetty kunnolla).

Valmistajan rakenteessa sisäpuolen seinärakenne ulkoseinässä on vakiona 50mm koolaus ja 8mm OSB-levy, sisäseinistä ei tarkkaa tietoa mutta OSB pintana niissäkin. Jos tuollaiseen päädytään, joka tapauksessa speksaan kaikki seinien sisäpinnat 11mm levyllä, joten nyt siis tuossa edelläkin vastaamattomaksi jäänyt kysymys kuuluukin, riittääkö se 11mm OSB yksinään yläkaappien kiinnitykseen?

Vai pitäisikö keittiönurkkauksen seiniin speksata sinne koolausten väliin esimerkiksi toisessa viestissä mainitut 22x100 laudanpätkät tai edes soirot tuota samaa levyä?

Pystypuiden jaon mukaan en jaksa alkaa säätämään koska nuo tuet koko yläkiinnitysrivin matkalle saa kuitenkin niin helposti laitettua rakennusvaiheessa ja sitten ei tarvitse tähtäillä (kasaan keittiön joka tapauksessa melkolailla yksin joten mitään pitkiä ja painavia moduleja en niistä kaapeista kasaile myöskään).
« Viimeksi muokattu: 03-01-2018, 13:28:50 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #19 : 03-01-2018, 22:33:03 »
 Lainaus :  "laitetaan pinnat itse"

Tässä vaiheessa on ruuvit/naulat näkyvissä   helppo ottaa nurkasta juokseva mitta naularivieihin  ja  silloin on runkotolpat tiedossa.  Se miten sen saa siirrettyä sidelistaan  ei liene enää mikään temppu.  Jotkut käyttävät runkotutkaa kun pinnat on maalattu , mä tapasin käyttää köyhänmiehen runkotutkaa siitä ei patteri loppunut eikä vienyt pakissa tilaa.    On tietysti muitakin tapoja  ,mutta olisi tässä tapauksessa parempi  että ruuvi olisi kokonaan puun sisällä.............sillä ulkoseinä 5 cm eristeellä tuntuu perin kehnolta ilmastomuutoksen tässä vaiheessa.

Ja tämän lapatalkilla lähetetyn saa perinteisesti poistaa.
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa (Piilotettu)

• (Piilotettu)
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #20 : 03-01-2018, 22:44:45 »
Tämä ratkaisu on hyvin kätevä ja helppo. Ja kaapit nostelee helposti yksinkin seinään sitten. Eli tuommoinen "french cleat"-lauta seinään.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #21 : 03-01-2018, 23:01:00 »
Ylläoleva ratkaisu pitää ottaa suunnitteluvaiheessa huomioon. Kriittisiä kohteita on yläkulmakaappi ja näkyvään päättyvään kaappiin leveä irtosivu joka peittää ripustuksen.

saa poistaa.

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #22 : 03-01-2018, 23:41:10 »
Minä tiesin kaappien koot ja kiinnitysten paikat, joten halusin levyn taakse jotain materiaalia jossa ruuvit pysyy. Siis logiikka oli vältää vaikeat kiinnikkeet ja säilyttää vapaus ruuvat kaapit standardilla tavalla seinään muuallekkin kun koolausten kohtaan.

Mulla oli koko rivin alla seinässä "linjalauta" väliaikaisesti kunnes yläkaapit tuli paikoileen ja niiden mukaan sitten alakaapit paikoileen. Yläkaappien kiinnitys olis ollut vaikeempi jos ne olis laittanut ensin paikoilleen, mutta piti suunnitella enmpi pöytätason kanssa, koska tiskiallas ja lieden kohta määräs alakaapiien paikat muutaman millin tarkkuudella.

Tossa rakenteessa meni eniten aikaa noiden välipuiden kiinnittämiseen paikoilleen, koska kaikkien kolausten väli oli erilainen.

Pekka

Poissa (Piilotettu)

« Vastaus #23 : 04-01-2018, 17:11:09 »
Minä tiesin kaappien koot ja kiinnitysten paikat, joten halusin levyn taakse jotain materiaalia jossa ruuvit pysyy. Siis logiikka oli vältää vaikeat kiinnikkeet ja säilyttää vapaus ruuvat kaapit standardilla tavalla seinään muuallekkin kun koolausten kohtaan.

Mulla oli koko rivin alla seinässä "linjalauta" väliaikaisesti kunnes yläkaapit tuli paikoileen ja niiden mukaan sitten alakaapit paikoileen. Yläkaappien kiinnitys olis ollut vaikeempi jos ne olis laittanut ensin paikoilleen, mutta piti suunnitella enmpi pöytätason kanssa, koska tiskiallas ja lieden kohta määräs alakaapiien paikat muutaman millin tarkkuudella.

Tossa rakenteessa meni eniten aikaa noiden välipuiden kiinnittämiseen paikoilleen, koska kaikkien kolausten väli oli erilainen.

Pekka

Joo no näitä lait3etaan niin monella tyylillä:Itselle kun tekee niin niin saa tehä kuten lystää.  Mut mulla on joskus ollut elanto näissä kiinni niin silloin karsii ne turhat pois mahdollisimman tarkasti.
    Mutta jos mä kertoisin miten mä asian näen.    Lähtökohta on piirustukset  ja siitä zekataan ensin pöytin pituudet ja tutkitaan  pitääkö maa ja kartta paikkansa.  Juu pöytäkaapeista mäkin alkasin  tapauskohtasesti joko nurkasta tai sieltä päästä mihin pöytä loppuu. Riippuen jääkö kulmaan ns tyhjää tilaa. Eka alakaappi kiinni sen verta ettei karkaa ja kaappijono nippuun  ja jalkalista päälle passin kanssa tai laser  ja ruuvataan jalat oikeaan mittaan.   Kaapit kiinni  lähtökaapista lähtien toisiinsa ja seinään sit kun tulee viemäriä yms vastaan niin kaappi jalat taivastakohti ja edellisestä kaapista ja seinästä mitta  ja rasiaporalla porataan niin pitkään että kesköpora menee läpi käännetään ja porataan loppu oikealta puolelta  syytä ei lie tarvi selittää.   Senjälkeen heitetään pöytälevyt vääärinpäin kaappien päälle  ja ylälaapit lähdetään samasta runko linja kohtaa kun alakaapitkin.   Mä en käyttänyt lautaa seinäässä apuna koska yleensä nuo oli jo vesieristetty ja sen olis joutunu ite korjaamaan. Sensijaan mulla oili vähän niinku oven kehikko  joka vain nojas siihen seinään  ja sen päältä kaappi paikoilleen  runkomerkit mulla oli piirrettynä seinään  jako yleensä 60 cm    lähtölinja voi piirtää passilla seinään mutta jos on valmiiksi maalattu niinkun yleensä oli ei voinut piirtää niin pystylasernäytti sen paikan siitä mitta runkoon ja ruuvi valmiiksi lähdölle sidelistaan. kaappi ruuvataan paikoilleen.  Seur kaappi.... kehikkoa sirretään alla ja seur kaapin päälle keskelle ruuvvataan lastulevynpala joka tulee sivusta vähän ulos ja tämänvaraan kaappi nostetaan jo kiinnitetyn kaapin kylkeen kiinni ja varmistetaan ruuvipuristimella/mulla oli hitsarin kaari lukkopihdit joka nopeutta huom.  kaapit kiinni toisiinsa  tässävaiheessa nakkasin vielä passin päälle ennenkuin ruuvataan seinään kiinni.  Apupalan saa pyöritellä tänjälkeen käsin irti   Sen voi jättää paikallekkin jos sen mitoitta ylätäyttöä varten   seur mahd ylätäytöt. Senjälkeen pöytälevyt reikineen  hykllyt vielä ennen pöytälevyjä yläkaappeihin jos tippuu pl-säästyy.  alahyllyt valolistat  viimeisenä ovet kahvat ja säätö.  siinä se on yleisesti ilman mitään erikoisuuksia.

Tämänkin voi poistaa.