Kirjoittaja Aihe: Tukkivannesahan rakentelua  (Luettu 258645 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 528
  • (Piilotettu)
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #645 : 24-10-2017, 20:32:36 »
Ainakin tuolla Tuontitukun sivulla on kohta yhteensopivat laitteet kun kelaa sivua alaspäin. Siellä on parikin virtalukkoa ja ehkä sahaprojektissa tarpeellinen keskipakokytkin.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/moottori-13hp-loncin-sahkostartilla-laadukas-paikallismoottori-pienkoneisiin/6438168069234/
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 561
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #646 : 24-10-2017, 21:39:29 »
Se starttiyksikko jossa virtaavain kiinni on tuollainen.
https://www.aliexpress.com/store/product/ELECTRICAL-STARTER-SWITCH-FOR-HONDA-GX160-GX200-EC2500-2KW-FREE-SHIPPING-3KW-CIRCUIT-PROTECTOR-TOGGLE-KILL/111245_32484138615.html

Itsellä on tukkivannesahassa vastaava moottori mutta ei Lonking, siinä oli tuo käynnistinyksikkö ja akku mukana, mutta myyjä sanoi ettei ole lataussäädintä. Irroitan akkukaapelit jos pidempään sahailen ja laitan kiinni kun starttimoottorilla käynnistän.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 189
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #647 : 24-10-2017, 21:53:36 »
Ebayssa halvempi, en saanut kopioitua linkkiä
Itte kun tekee, saa mitä tulee.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 430
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #648 : 24-10-2017, 23:22:26 »
Ei nyt ole skemaa käsillä mutta vuosi sitten värkkäsin sähköt 9hp lonciniin ja ei tuossa startti yksikössä montaa osaa ollut. Joku diodi ja pari kytkintä. Joten ei liene kummoinen tehdä itsekään. Syynä, startin solenoidi jne on erikseen siellä moottorissa.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 417
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #649 : 25-10-2017, 08:02:24 »
Mulla tuli mukana sähköstartti tuossa 9hp longinissa, mutta lähtee erittäin nätisti käyntiin narulla. Keskipakokytkin aivan ehdoton peli. Tilasin ebaysta Saksasta, joku tärylätkän varaosakytkin.

Tänään alkaa uusintayritys, terät saatu teroituksesta.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 430
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #650 : 25-10-2017, 17:40:50 »
Mulla tuli mukana sähköstartti tuossa 9hp longinissa, mutta lähtee erittäin nätisti käyntiin narulla. Keskipakokytkin aivan ehdoton peli. Tilasin ebaysta Saksasta, joku tärylätkän varaosakytkin.

Toisaalta foorumilta löytyy tarinaa keskipakokytkimen sovittamisesta 9hp Lonciniin sarvitraktorissa. Niitä Hondan kampiakseleita on kuutta erilaista niin hyvä tuuri saa olla että passaa heittämällä, mulla ei passannut.  ::) Lisäksi kiinanpojan keskipakokytkin oli ihan liian löysä, vaikutti niinkuin puuttuisi yksi levy välistä mutta hajotuskuvan mukaan niitä oli oikea määrä. Sorvasin sitten kerralla pakan niin ahtaaksi että nyt pitää.  >:D

Ohessa tuo johdotuskaavio. Lataus tarvinnee tuon tasasuuntaajan (=diodi) ja sitten tarvitsee kytkimen että saa sytytyksen päälle pois (sammutus on maadoittamalla sytkä) sekä startille napin jolla ohjataan solenoidia. Tuo öljynhälytys on vähän turhake jos koneessa on tapana pitää öljyjä, se vain maadoittaa sytkän ja kone sammuu. Sitten muutama sulake on kiva olla. Mutta ei tuota alkuperäistä kytkinboksia kovin välttämättä tarvitse.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 9
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #651 : 26-10-2017, 12:22:01 »
Tuli asiasta juttua kaverin kanssa ja hän kertoi suoraan että mistä ko.startin saa suomesta eli Gern huolto ja siellä kyseistä laitetta 27 kpl hyllyssä. Eipä tullut mieleen että samanlaisia moottoreita myydään eri tuotemerkillä.
Oli täällä keskustelussa myös keskipakokytkin, olen yrittänyt etsiä netistä olisiko kotimaasta saatavilla 1" akselille ja kiila hihnalle ja 13hp koneelle sattuvaa,mutta eipä ole tullut esille.Ilmeisesti on noita sattuvia rattaan kanssa,mutta onnistuukohan noille kierroksille ketjulla ja rattailla?Olisiko sellainen amerikkalainen systeemi joita näkee paljon videoissa joissa on hihna joka kiristetään eli kiinteä hihnapyörä moottorissa,olisko kenellä sellaisesta kokemusta?

Julivessi

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 219
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #652 : 26-10-2017, 14:36:11 »
Minulla on tässä viimeisessä viritelmässä kiristettävä hihna . Piti vain testata laitteita
Puutarhajyrsimen moottorilla . Tein liukuvan petin moottorille väliputkien päälle .
Saattaa jäädä pysyväksi , jollei tuleva moottori ole liian raskas .
Kokeilin paininrullaakin , mutta tein siitä liian hempulan ja heitin pois .

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 9
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #653 : 26-10-2017, 20:19:03 »
Olen myös miettinyt samanlaista ratkaisua mutta saattaa joutua tekemään sen moottoripetin laakereiden päälle koska moottori painaa n.32kg eli ei ehkä liiku kovin helposti jos rauta rautaa vasten.Olisihan tietysti noita likumuoveja niin ei olis kitkaa niin paljon.Täytyy kokeilla noita variaatioita niin sitten tietää.

Julivessi

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 188
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #654 : 26-10-2017, 21:39:54 »
tässä videossa ihan näppärä ratkaisu: https://youtu.be/5OYcKlJP6zc?t=492

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #655 : 11-02-2018, 20:45:40 »
Oli täällä keskustelussa myös keskipakokytkin, olen yrittänyt etsiä netistä olisiko kotimaasta saatavilla 1" akselille ja kiila hihnalle ja 13hp koneelle sattuvaa,mutta eipä ole tullut esille.Ilmeisesti on noita sattuvia rattaan kanssa,mutta onnistuukohan noille kierroksille ketjulla ja rattailla?Olisiko sellainen amerikkalainen systeemi joita näkee paljon videoissa joissa on hihna joka kiristetään eli kiinteä hihnapyörä moottorissa,olisko kenellä sellaisesta kokemusta?

Julivessi

Tuolta https://www.tuontitukku.fi/tuote/kantojyrsimen-keskipakokytkin-1-25mm/9977000019091/ noita saa. Krouvia tekoa, mutta ainakin toistaiseksi on pelannut.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 30
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #656 : 13-02-2018, 15:13:38 »
Mulla tuli mukana sähköstartti tuossa 9hp longinissa, mutta lähtee erittäin nätisti käyntiin narulla. Keskipakokytkin aivan ehdoton peli. Tilasin ebaysta Saksasta, joku tärylätkän varaosakytkin.



Ohessa tuo johdotuskaavio. Lataus tarvinnee tuon tasasuuntaajan (=diodi) ja sitten tarvitsee kytkimen että saa sytytyksen päälle pois (sammutus on maadoittamalla sytkä) sekä startille napin jolla ohjataan solenoidia. Tuo öljynhälytys on vähän turhake jos koneessa on tapana pitää öljyjä, se vain maadoittaa sytkän ja kone sammuu. Sitten muutama sulake on kiva olla. Mutta ei tuota alkuperäistä kytkinboksia kovin välttämättä tarvitse.

Jos tarvii enempi lataustehoa niin  kannataa tuo diodi  vaihtaa oikeaan lataussäätimeen, mallia kiinanmopo. Ainakin mun 14 hp koneessa oli ac-käämin moemmat päät näkyvillä, joten ac tuli kelluvana säätimelle. Riittää sarvitraktorissa virta valoille ja vinssille, eikä keitä akkua.
Ei kai siitä öljyvahdista mitään haittaa ole, että sitä poistaa kannattaisi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 17
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #657 : 28-03-2018, 10:22:07 »
Jatkan tähän mielenkiintoiseen ketjuun parilla kysymyksellä.

Eli taas alkoi vähän kiinnostamaan moisen laitteen rakentaminen. Ajatustasolla kun aloin omaani suunnittelemaan, törmäsin heti muutamaan ongelmaan. Olen moneen kertaan näitä keskusteluja selannut, mutta en muista että aiemmin olisi ollut näistä puhetta.

Eli, kuinka sähkömoottori kannattaisi kytkeä, että sulakkeet kestää. Ajatus olisi 7,5kW moottori. Sellainen on ollut vanhassa viljankuivaajassa, ja se on saatu pyörimään tähti-kolmio kytkimellä. Pääsulakkeet 25A.

Toinen kysymys liittyy vähän tuohon edelliseenkin, eli onko teräpyörien massalla väliä. Oma ajatus olisi mahdollisimman kevyet, jotta kiihtyy ja pysähtyy nopeasti(käynnistysvirtakin varmaan pienempi, tai ainakin lyhyemmän aikaa). Monella on auton renkaat tai teräksiset pyörät, jotka ovat varsin painavat. Mutta voiko alumiininen pyörä olla sitten liian heikko?

Entäs jarru, olisiko tarpeellinen?

Tuossa alkuun...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 805
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #658 : 28-03-2018, 10:38:28 »
Ei kai nykyään kannata mitään muuta harkitakaan kuin taajuusmuuttajaa, jos sitten tarkoitus ei ole penniä venyttää ja käyttää olemassa jo olevia vanhoja romuja (mikä tietysti usein on kotiverstas hommissa juuri se kantava idea). Tamujen hinnat ovat tulleet niin paljon alas, ettei uusista osista paljoa kannata rakennella moottorilähtöjä muuten.
Ja joku varmasti voi myydä sopivan tamun hyvin huokeasti käytettynä.
Mitään näistä sahoista tietämättä, voisi myös epäillä että terän nopeudella on merkitystä sahausjälkeen? Tämän säätö tulisi samalla.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 17
Vs: Tukkivannesahan rakentelua
« Vastaus #659 : 28-03-2018, 10:49:04 »
Onko taajuusmuuttajissa jarrua sisäänrakennettuna?