Kirjoittaja Aihe: Kumimaton liimaaminen alumiiniin?  (Luettu 4070 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 219
  • (Piilotettu)
Kumimaton liimaaminen alumiiniin?
« : 30-12-2007, 15:59:34 »
Löysin tuolta vanhasta säikeestä "Ropellin liimaus" luettelon kylmävulkanointiliimoista. Jäi epäselväksi liimojen valmistaja, jos löytyisi lisätietoja ja jälleenmyyjiä.

Liimausongelmani

Ostin käytettyjä reunalistoituspuristimia (Kantenfix), niiden käpälistä ovat kumipinnat irronneet. Osassa on uusittuja kumipintoja, osassa vielä alkuperäpintaa jäljellä, mutta kaikki ovat uusimistarpeessa. Osassa oli kumi kokonaan poistettu alumiinille asti. Kumeissa sormituntumalla kovuuseroja.

Kysymykset:
1. millainen kumimatto, shoreluku
2. millä liimalla
3. pohjatyöt
4. Primeri, pufferi

Alumiinikäpälän pinta logaritmisesti muuttuva epäkesko, siis poikkileikkaus sellainen hitaan sulakkeen etenamerkki. Irroittava kuormitushan tulee liimapinnan suuntaisena, siis kumi yrittää liukua (hiertyä) alumiinin pintaa pitkin, joskin samanaikaisesti puritusvoima lisääntyy.

Kumilla pitäisi olla hyvä pitokyky laminaatti- yms. liukkailla pinnoilla. Käpälän pinta-ala n. 50 x 80 mm.

Liimaa pitäisi saada pikkueränä, kun noita puristimiakin on vain kymmenen eli käpäliä tuplasti.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 819
  • (Piilotettu)
Re: Kumimaton liimaaminen alumiiniin?
« Vastaus #1 : 30-12-2007, 16:31:33 »
Sen enempää kumin liimaamisesta tietämättä veikkaisin jotta paistaminen voisi olla oikea ratkaisu. Joskus hirsisorvin purukuljettimen vetorulla remontissa pohdiskelin vastaavia kysymyksiä ja soittelin asiasta. Paistamista suositeltiin rullan pintaan. No kuitenkin jostakin syystä päädyin kontaktiliimaan ja pop-niitteihin. Kyllä se niilläkin on pelannut mutta ei varmaan luonnaa epäkeskoissa. jos sen kumin siihen saa poltettua ja työstettyä muotoon sen jälkeen niin varmaan pelaa.
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 229
Re: Kumimaton liimaaminen alumiiniin?
« Vastaus #2 : 01-01-2008, 17:10:24 »
Entäpä, jos et liimaisikaan kumia pintaan, vaan antaisit telan / rullan tuonne pinnoitettavaksi. vaikka vaikka uretaanilla.

http://www.ravelast.com/


Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 219
  • (Piilotettu)
Re: Kumimaton liimaaminen alumiiniin?
« Vastaus #3 : 01-01-2008, 23:15:55 »
Valmistaja on tyytynyt liimaamiseen, kai? Tuossa kuvassa olevat käpäläkumit eivät kai ole alkuperäisiä, mutta vaikuttaisi liimaa käytetyn. Tiukasti on tuo liima alumiiniin tarttunut, kumi siinä on luovuttanut.


Tuo vulkanointi olisi tietenkin ehkä kestävin konsti, mutta ei nuo puristimet uutenakaan ihan satasta maksa kappaleelta. Meinaan tuohon kuminpaistoon ymmärtääkseni tarvitaan muotti, joka ei ihan kympillä tai kahdella synny.
Tuolla uretaanikumittajalla ei ollut meriittilistallaan muita kuin pyöreitä teloja ja niitäkin tehtiin, jos oikein ymmärsin, vain tuhannen kappaletta vuodessa. Nuo mun kaksikymmentä puristimen tasua olisi jo iso määrä kappalelukuna heidän vuosituotannossaan.


Kumin pysymisen voisi myös varmistaa kumin päitä puristavalla palikalla, olisihan tuossa käpälän selkäpuolella tilaa. Mutta liimalla ne on siinä ennenkin olleet...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 819
  • (Piilotettu)
Re: Kumimaton liimaaminen alumiiniin?
« Vastaus #4 : 02-01-2008, 00:49:39 »
Solukumilta tuo systeemi vähän näyttää. Edelleenkään kumin liimaamisesta en tiedä mutta yhdessä edellisessä duunissa vastaavan näköistä nauhaa liimattiin vakuumikoneen pitokehyksiin ja vetoaukon ympärille ihan vaan tavallisella hetipitikiinnipitijospiti-liimalla ilman liuotin putsausta kummemmilla taikatempuilla.
 Edelleenkään en ymmärrä kumin paistosta sen kummempaa mutta muistelisin jotta täälläpäin ainakaan yksittäiskappaleiden paistaminen ei olisi tuottanut mitään ongelmia. Asiasta erikseen kysyessä jannu jutteli jotta menee jouhevasti muiden mukana jos projektilla ei ole kiire. Erillisiä muottitöitä ei tarvittu kun kohde toimi itse muottina(vetorulla). Voi olla jotta tuo käpälä luonnaa samalla systeemillä tai sitten ei.
Naiset on monta hyvää viinamiestä pilannut...

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 5 370
Re: Kumimaton liimaaminen alumiiniin?
« Vastaus #5 : 02-01-2008, 03:45:12 »
Ota sopivaa Sikaflexiä, ne osaa suositella Sikalla mikä sopisi alumiinin ja uretaanikumilevyn tai NR-levyn väliin. Semmoinen tunnin työaika taitaisi riittää parillekymmenelle liimapinnalle.

Puristimeksi voisi riittää jeesusteippi tiukasti leukojen yli vedettynä, ota pois sitten kun liima on kovettunut.

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...