Kirjoittaja Aihe: Pöytäsorvit 300-500mm  (Luettu 134914 kertaa)

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 866
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #540 : 10-12-2017, 23:28:24 »
edit: ei mitään sittenkään
« Viimeksi muokattu: 10-12-2017, 23:58:28 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #541 : 05-01-2018, 18:02:41 »
Optimum pöytäsorvien syöttötaulukossa on rataskoot 0,1 ja 0,2 mm syötöille. Tein hieman kokeiluita ja löytyyhän sieltä muitakin vaihtoehtoja.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 57
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #542 : 05-01-2018, 19:05:25 »
http://www.lathes.co.uk/latheparts/page14.html linkistä löytyy ohjelma ja käyttöohjeet ohjelmalle jolla saa aika vaivattomasti laskettua välitykset, itse tulee käytettyä kohtuullisen paljon kun oma sorvi on 8tpi ruuvilla ja useimmin tulee tehtyä metrisiä kierteitä

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Jaakko

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #543 : 17-01-2018, 21:09:53 »
Pystyluisti asettui nätisti sorvin päälle. Pystyluistille on jalustassa kaksi paikkaa, eli saa X-akselin suunnassa siirrettyä 40 mm. Täytyy vielä tehdä muutama kiinnitysreikä lisää että saa luistin eri kulmiin.
Pystyluistin liikeruuvi ja vastamutteri eivät ole samassa linjassa eli joutuu tuota vähän korjailemaan. Ei mikään yllätys sinänsä..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #544 : 23-01-2018, 13:21:54 »
On mainio aparaatti tuo pystyluisti  ;D Uudet ruuvit kääntökelkkaan tekeillä, alkuperäisistä kun oli kierteet aika finaalissa.
Kun pitää työstövoimat vasten johteita ja ajaa vastajyrsinnällä niin nätisti menee ainakin pikateräksellä. Jännä nähdä miten 16 mm kulmajyrsin käyttäytyy..

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #545 : 02-02-2018, 22:05:55 »
Tuollaisen ostin
https://www.ebay.com/itm/MACHINE-VICE-COMPATIBLE-WITH-MYFORD-LATHE/302426090274?epid=2202421735&hash=item4669ffeb22:g:HfEAAOSwb-tZ1Ra7

Muuten ihan asiallinen mutta sivuilla olevat kiinnityskolot on jyrsitty ilmeisesti silmämääräisesti tai humalassa... Toisella puolella uraväli 41,2 mm kun pitäisi olla 40 mm. Samoin toisen puolen urat ovat 1,9 ja 2,8 mm eri etäisyydellä päädystä kuin toisella puolella. Ei kai auta muu kuin tehdä T-paloihin reiät epäkeskeisesti jolla nuo mittavirheet saa kompensoitua.

Sitten vielä lähellä kiinteää leukaa olevat ruuvinkannat jää niin paljon koholle että saattavat haitata isompien kappaleiden kiinnitystä. Eli pitää tehdä upotukset kuusiokoloruuveille.
« Viimeksi muokattu: 02-02-2018, 22:11:34 kirjoittanut (Piilotettu) »

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 314
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #546 : 03-02-2018, 00:26:22 »
Ne on vain tehty kustannustehokkaasti. Jos se tehtäisiin kunnolla ja kunnollisesta materiaalista olisi hinta aivan toisenlainen eikä niitä kukaan länsimaalainen harrastaja ostaisi.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #547 : 03-02-2018, 09:16:24 »
Niinhän se taitaa olla. Taidankin muuttaa kiinnitystapaa ja jyrsiä sivulle urat joista saa palikoilla sen kiinni pystyluistiin. Täytyisi kaventaa runkoa noin 14 mm eli suunnilleen urien pohjia myöten. Silloin jäisi riittävästi tilaa sivuille. Hieman isompi homma mutta etuna että saa puristimen paikkaa säädettyä portaattomasti, mikä on iso etu kun on pieni tuo pystyluistin liikematka.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 374
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #548 : 10-02-2018, 22:15:27 »
Vot tak 😀

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 756
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #549 : 08-03-2018, 07:32:06 »
Muistaakseni aiheesta olisi joskus keskusteltukin, mutta en nyt löytänyt ainakaan.
Eli, pystyykö tälläisen pikkusorvin "massaa" ja sitä kautta tukevuutta kasvattamaan kunnollisella alustalla?
Omassa tapauksessani tälläinen 450mm kärkivälillä oleva emcomat 7:


Tehtaan oma, alkuperäinen lisävauste pöytäkin on ollut vain tälläinen peltinen:


Karalaatikon alla on kaksi kiinnityspulttia, pylkän päässä yksi.

Miulla olisi parin metrin pätkä tukevaa I-palkkia, josta pinnat on koneistettu enemmän ja vähemmän suoriksi.

Mieleen tuli, että jos siitä tekisi pedin, jalat tukevasta paksuseinäisestä rhs putkesta ja laittaisin vielä jonkun valettavan massa sorvin ja pedin väliin, se voisi auttaa?
Muistelisin että juuri tästä oli jotain juttua.
Mutta onko ero sitten millään lailla merkittävä?

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 137
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #550 : 08-03-2018, 18:42:17 »
Onkos kukaan täällä tehnyt sorviin uutta liukulaakeria?  Tuohon omaan POY sorviin on joskus joku seppä uuden laakerin tehnyt,ja liian isohan siitä on tullut. Nyt akseli tapaa laakeriin vain ylä ja ala pinnasta ja sivut jäävät väljäksi. Eilen tuossa tuumailin jos kesällä tekisi sorviin vähän käyttökunnostusta ja samalla perehtyisi vähän tuohon laakeriin.  Jos jollakin asiasta kokemusta,niin vinkkejä otetaan vastaan.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 1 561
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #551 : 08-03-2018, 20:30:25 »
Jos se laakeri on halkaistavaa mallia se pitää halkaista ennen valmiiksisorvausta.Halkaistaan keskeltä kahteen osaan liitospinnat koneistetaan suoraksi ja niputetaan nippuun.Jakosauman pitää olla keskellä kun keskitetään nelipakkaan.Nippuun laitettaessa pitää puolikkaat sitoa jollain konstilla yhteen,itse olen tuollaisissa käyttänyt letkunklemmareita nippusiteitä joskus rautalankaakin.Laakeri kannattaa esikoneistaa lähelle ennen halkaisua,työvaraa sisälle n.1,5-2mm.Ulkopuolelle vähän enemmän kun halkaisu vie ainetta pois.Ulkopuolella joutuu noita klemmareita kesken siirtämään että voi koko pinnan työstää valmiiksi.

Poissa (Piilotettu)

  • Viestejä: 2 314
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #552 : 08-03-2018, 20:43:18 »
Weijollahan taisi olla samanlainen sorvi kun mulla ja sama ongelma. Mulla siinä liukulaakerissa on myös melkoisesti väljää ja pitäisi sekin korjata. Sorvissani sitä laakeria ei ole halkaistu. Tuossa omassani pitäisi ennen uuden laakerin sovittamista hieman pyyhkäistä sitä akseliakin sileämmäksi. Tuosta olen sen akselin ja laakerin pariin kertaan purkanut pois paikoiltaa eikä ole iso homma.

Olisiko tässä pienoisen yhteistyön paikka ainakin laakerimateriaalin hankinnassa?
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Paikalla (Piilotettu)

  • Viestejä: 137
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #553 : 08-03-2018, 21:01:05 »
Juu,halkaistava on tuossa omassa. Materiaali ei tuota ongelmaa kun tässä kylillä on metallivaluja tekevä firma jossa tulee työn puoleen aina toisinaan vierailtua. Sieltä jo tuossa aijemmin kysäisinkin niin laakeripronssia saa kilohinnalla,ja näytti aika paljon olevan jämäpaloja hyllyssä. Eikä kuulemma sopivan aihion valaminen tuota ongelmaa. Toki sinullekkin siinä sivussa sitä järjestyy. O0

Poissa (Piilotettu)

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 866
Vs: Pöytäsorvit 300-500mm
« Vastaus #554 : 08-03-2018, 22:15:56 »
Sorvailin omaan kerryyn yhden pakan taustalevyn valmiiksi. 4 TPI kierre oli aika paskamainen sorvattava, ei tule ihan yhdellä eikä kahdella lastulla valmiiksi.

Keskitysolakkeen reikää sorvatessa kävi joku täys mysteeri, se oli satkun tai pari ahdas ja sitä hiottiin ja sovitettiin helvetin moneen kertaan. Jossain vaiheessa hiomapaperi sitten vaihtui hienommaksi( ja nähtävästi paremmaksi) kun yhtäkkiä se reikä olikin 0.1mm väljä. Olipahan todellinen oppimiselämys.

Holkitin sitten reiän pienemmäksi, alkuperäinen materiaalivalinta oli pallografiittivalurautaa niin se nyt meni kyllä vähän omasta edestään kun reikä piti kuitenkin holkittaa teräsholkilla  :(

Sitkeetä oli pallografiittivalurauta:


Kiinalaiset muutaman euron terävarret on parhaita myös tälläisiin:


Terävarsi 20x20mm kiilaterästä kun tuo 4TPI kierre on aika raskas sorvata...

Positiivistä oli huomata että vuonna 1969 neuvostoliitossa tehty kolmileukapakka keskittää avausten välissä satkun tai kahden tarkkuudella samaan kun vaan tarkkaan merkkaa leukojen kohdat kappaleeseen.